کد خبر: ۱۳۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بخشش جان دوباره؛

معلولی که با اهدا عضو، جان چهار بیمار را نجات داد

خواهر سمیه می‌گوید:شاید یکی از دلایلی که برای مادرم سخت بود تا رضایت دهد اعضای قابل پیوند خواهرم را اهدا کنیم حرف و حدیث هایی بود که بعد از این تصمیم مردم پشت سر ما می زدند، چون هم به لحاظ مالی بسیار تنگدست بودیم و همین که خواهرم معلولیت جسمی داشت...
معلولی که با اهدا عضو جان چهار بیمار را نجات داد

به گزارش شیرازه ، شاید یکی از دردناک ترین غم‌های دنیا، از دست دادن عزیزان باشد، آن هم زمانی که هنوز بر روی تخت بیمارستان صدای ضربان قلبش شنیده میشود اما پزشکان میگویند که او دیگر به زندگی باز نخواهد گشت و دچار مرگ مغزی شده است.
اینجاست که  تنها کاری که شاید بتواند تسلای دل بازماندگان باشد این است که مطمئن شوند این صدای ضربان قلب هیچ گاه قطع نخواهد شد به شرط اینکه تصمیمی درست و به هنگام گرفته شود و درست همین جاست که باید بین ماندگاری عزیز از دست رفته و تمنای درونی یکی را انتخاب کرد پس خوشا به حال آنان که مانایی و امید به زندگی را برمیگزینند و با اهدا عضو عزیزانشان حیات،روشنی و جانی دوباره به همنوعان خود میبخشند.

جدال بین عقل و احساس

و شاید همین امید به مانایی بود که مادر سمیه ۳۳ ساله را پس از جنگ و جدال بین عقل و احساس راضی کرد تا اعضای فرزندش را اهدا کند.

خواهر سمیه می‌گوید:شاید یکی از دلایلی که برای مادرم سخت بود تا رضایت دهد اعضای قابل پیوند خواهرم را اهدا کنیم  حرف و حدیث هایی بود که بعد از این تصمیم مردم پشت سر ما می زدند، چون هم به لحاظ مالی بسیار تنگدست بودیم و همین که خواهرم معلولیت جسمی داشت و همین امر موجب می‌شد تا مادرم مدام این جمله را تکرار کند که «مردم میگویند چون معلول بوده این تصمیم را گرفته اند» اما در این میان نقش تیم پیوند اعضا شیراز در رضایت مادرم بسیار موثر بود.

خواهر سمیه با بغضی در گلو گفت: در خانواده ما دو خواهر و یک برادر معلول وجود داشت که یکی از خواهرانم چند سال پیش به علت بیماری فوت کرد و برادرم هم به دلیل معلولیت مغزی در بیمارستان اعصاب و روان بستری است اما سمیه که وضعیت مناسب‌تری نسبت به آن دو داشت در منزل و کنار ما زندگی می کرد هرچند مادرم سختی و مشقت های بسیاری را برای فرزندان خود متحمل شد اما هیچگاه راضی به مرگ یا دوری خواهران و برادرم نبود. روزی هم که بیمارستان و پزشکان به ما اعلام کردند که سمیه مرگ مغزی شده است تنها مسئله ای که به ذهن ما خطور کرد اهدا عضو بود.

نقش تیم پیوند اعضا در راضی کردن مادر سمیه

خواهر سمیه ماجرای مرگ مغزی خواهرش را اینگونه تعریف کرد که بر اثر زمین خوردن و ضربه ای که از پشت سر به خواهرم وارد شد چند روزی در بخش مراقبت های ویژه بستری بود اما پس از مدتی کمیسیون پزشکی اعلام کرد که دچار مرگ مغزی شده و رضایت دهیم تا اعضا او اهدا شود اما مادرم  دلش نمی آمد این کار را انجام دهد و علیرغم صحبت‌هایی که فامیل از جمله دایی و خاله ها با او انجام دادند  همچنان مصمم بود که نمی تواند چنین تصمیمی بگیرد تا اینکه تیم پیوند بیمارستان به منزل ما آمدند و با او صحبت کردند از جوانانی گفتند که در اوج  جوانی و امید و آرزو به دلیل بیماری‌های مزمن کلیه کبد و یا قلب منتظر مرگ هستند.
 و از چشمان منتظر مادرانی گفتند که برای پیدا شدن یک عضو لحظه شماری می کنند و شاید همین نقطه مشترکِ درد از دست دادن عزیز بود که باعث شد مادرم رضایت دهد تا اعضای دخترش را اهدا کنند و حالا که نزدیک به یک سال از مرگ سمیه میگذرد مادرم بسیار خوشحال و راضی است که توانسته جان چهار بیمار دیگر را نجات دهد چون این تصمیم را به معنای واقعی عاقبت به خیری برای خواهرم میداند.

یک بیمار مغزی با اهداء عضو جان یک تا هفت نفر را نجات میدهد

عبدالحمید کشاورز مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس هم اهدا عضو را یک کار خدا پسندانه دانست و گفت:زیبایی این کار به این است که با رضایت خاطر انجام شود و خیّر اهدای عضو باید با میل و رغبت این کار را انجام دهد چرا که می توان با این کار یک یا چند نفر را زندگی ،روشنایی و حیات بخشید.

 کشاورز با بیان اینکه در استان فارس بیش از ۲۵۰ هزار کارت اهدای عضو صادر شده است،افزود:ما از همه رسانه‌ها، مردم و علما انتظار داریم کمک کنند تا این فرهنگ اهدای عضو در جامعه به بهترین نحو ممکن نهادینه شود.

 وی با بیان اینکه فارس در کشور در اهدای عضو پیشرو است،گفت:سال گذشته حدود ۳۴۰ پیوند کلیه در فارس انجام شده است. 

او همچنین عنوان کرد:در استان فارس مرگ مغزی تنها راه اهدای کلیه است و ۹۵ درصد افرادی که پیوند کلیه انجام میدهند از بیماران مرگ مغزی عضو می گیرند.

کشاورز با بیان اینکه ایران در خاورمیانه مقام اول اهدا عضو را دارا است،تصریح کرد:اما هنوز در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا مسیر زیادی داریم که باید طی کنیم.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی فارس همچنین اظهار کرد:یک بیمار مرگ مغزی میتواند جان  یک تا هفت نفر انسان دیگر را نجات دهد و اعضایی همچون قلب،کلیه،کبد قرنیه چشم،پوست و... را میتواند اهدا کند
کشاورز در پایان ابراز داشت: سالانه در کشور بین پنج تا هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی میشوند که نیمی از این تعداد قادر به اهدا عضو هستند اما تنها از یک چهارم این افراد اهدا انجام میشود که به نظر نیاز به فرهنگ سازی بیشتر داریم.

سالانه یک هزار پیوند عضو در فارس انجام میشود

سیاوش غلامی مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد پیوند اعضاء در استان فارس انجام میشود؟گفت:
سالیانه نزدیک به 1000 پیوند کبد،کلیه، پانکراس، روده و قلب در بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا شیراز انجام می شود و معمولا بیماران، چه افراد عضو گیرنده و چه عضو دهنده از سراسر ایران هستند

غلامی با بیان اینکه قالب این پیوندها از بیمار مرگ مغزی انجام میشود،عنوان کرد: اما اگر کسی از بستگان بیمار داوطلب پیوند عضو باشد در پیوند هایی که این امکان وجود دارد مثل پیوند کلیه، از فرد زنده هم  انجام می شود.

وی در خصوص وضعیت اهدا عضو در استان فارس نیز ابراز داشت: استان فارس جز استانهای پیشرو است که در آن هم فرهنگسازی خوبی انجام شده و هم مردم با حس نوع دوستی که دارند همواره در کار خیر پیش قدم بوده اند از طرفی تیم پیوند ما نیز همیشه در دسترس هستند تا اگر فردی دچار مرگ مغزی شد بلافاصله بتوانند اقدام کرده مشاوره های لازم را به خانواده بیمار بدهند تا از این طریق جان چند بیمار دیگر نجات یابد.

او در ادامه با اشاره به اینکه در استان فارس علاوه بر پیوند کلیه،کبد،ریه و قلب  پیوند هایی مانند پیوند پوست و قرنیه چشم هم انجام میشود،افزود: درصدد هستیم تا در آینده نزدیک از بافت‌هایی مثل تاندون ها و استخوان هم استفاده کنیم.

غلامی به ضرورت پیوند های پوست که برای بیماران  سوختگی بسیار بالا باید انجام شود هم اشاره کرد و گفت:پیوند پوست براین این افراد بسیار موثر است.

مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه در توصیه به شهروندان ابراز کرد: ما شرایط بحرانی خانواده های داغدار را درک میکنیم اما آنها نیز باید در جریان باشند که مرگ مغزی با کما بسیار متفاوت است چرا که در مرگ مغزی بیمار به هیچ عنوان قابل برگشت به زندگی نیست و خانواده باید مطمئن باشد زمانی به بیمار این عنوان اطلاق می شود که همه جوانب بررسی شده ،چندین پزشک با هم مشورت کرده و به این نتیجه رسیده اند.
غلامی در پایان عنوان کرد: اهدا عضو آنقدر مقدس است که در قرآن کریم هم آمده است که اگر کسی جان انسانی را نجات دهد انگار جان امتی را نجات داده است./

انتهای پیام/



نظرات بینندگان