کد خبر: ۱۳۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹

خشكيدن« تالاب كافتر» و شوری اراضی کشاورزی به دنبال تجاوز به حریم «رودخانه شادکام»

«دکتر حمید ظهرابی» گفت:تجاوز به رودخانه شادکام موجب خشکیده شدن تالاب کافتر و شوری اراضی کشاورزی شده است.
به گزارش "شیرازه"،«دکتر حمید ظهرابی»، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس از تجاوز به حریم «رودخانه شادکام» خبر داد و گفت:تجاوز به این رودخانه مصیبت های زیادی را به دنبال داشته که یکی از آن ضربه به کشت و زرع های کشاورزی می باشد چرا که تجاوز به رودخانه شادکام باعث شوری اراضی و ایجاد کانون گرد و غبار شده است.

وی افزود:این رودخانه از بزرگترین منابع آب دریاچه کافتر می باشد که نبود آب و باراش باران در سال های اخیر اکوسیستم آن را بر هم زده و موانع فيزيكي متعدد مثل ایجاد كانال و سيل بند، جاده هاي عرضي و حفاری‌های غیر مجاز  در آنجا موجب شده که روان آب ها به سطح این دریاچه نرسد.دکتر ظهرابی بیان کرد:متاسفانه با این همه عده ای نیز به حریم و بستر رودخانه تجاوز کرده و آنجا را به قرق خود درآورده اند که این مسئله هم جریان طبیعی دریاچه را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر کل محیط زیست فارس با اشاره به این که ساماندهی رودخانه ها و چشمه ها در دستور کار می باشد،توضیح داد: با پیگیری و برطرف شدن تجاوزها و با مقابله با برداشت های غیر مجاز از آب های زیر زمینی و سطحی، تالاب ها را زنده می کنیم و طبیعت واقعی آن را برمی گردانیم تا ضمن این که بستر مناسبی برای زیست و ادامه حیات پرندگان و آبزیان باشد جهت رونق کشاورزی نیز موثر واقع شود.

وی به حفظ و نگهداری طبیعت تاکید کرد و ادامه داد:ما نباید اجازه دهیم که در حریم رودخانه ساخت و سازی صورت بگیرد.زمانی که رودخانه ها و محیط زیست روال طبیعی خود را طی کند، برای کشاورزان روزی می رساند و به اقتصاد جامعه کمک بیشتری می کند. البته برای این مهم چاره ای هم اندیشیده شده و آن هم تهیه يک برنامه مدیریت زیست بومی با مشارکت همه ذینفعان در سطح حوضه آبخیزداری می باشد.

این مقام مسئول در پایان گفت: با این همه امیدواریم با همکاری سازمان های مردم نهاد و جوامع محلی اقدامات خوبی صورت بگیرد و سازمان های متولی از جمله آب منطقه ای و کشاورزی پای کار آیند تا برای رفع این موانع قدم برداریم.

گفتنی است،دریاچه کافتر در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر اقلید و ۱۸۰ کیلومتری شمال مرکز استان فارس شهر شیراز قرار دارد. این دریاچه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب حجم دارد،کافتر در زمان پرآبی یک بانک زیستی از مجموعه متنوع گونه‌های جانوری و زیستگاه طبیعی پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهی‌های کپور و آمور بوده و‌ صیادی و طبیعت گردی نقش اصلی در تامین معیشت مردم داشت اما حدود ده سالی می شود که با خشکی مواجه است.
انتهای پیام/
 

برچسب ها: تالاب ، کافتر ، فارس
نظرات بینندگان