کد خبر: ۱۳۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
خبرنگار «شیرازه» راوی آخرین سکانس مجموعه فاخر عبدالله شد

پژوهش مستند عبدالله آنقدر با دقت انجام شد که در جشنواره تولیدات صدا و سیما مقام برتر را کسب کرد /جایگاه شهید اسکندری، شخصیت، سوابق و عملکرد ایشان کار را برای ما سخت تر کرد

مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس با بیان اینکه جایگاه شهید اسکندری، شخصیت، سوابق و عملکرد ایشان کار را برای ما سخت تر کرد و باعث شد این اقدام را با یک تحقیق گسترده از تولد تا شهادت آغاز کنیم،گفت:پس مرکز تحقیقات صدا و سیمای فارس این وظیفه را برعهده گرفت و این پژوهش آنقدر با دقت و توجه انجام شد که در جشنواره تولیدات صدا و سیما مقام برتر را کسب کرد.


به گزارش شیرازه،  به گفته مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، در سفری که رئیس سازمان صدا و سیما به شیراز داشت و به منظور عیادت از خانواده شهید مدافع حرم شهید عبدالله اسکندری  به منزل ایشان رفتیم دستور داده شد که مستندی از زندگی این شهید بزرگوار برای پخش از شبکه های مختلف صدا و سیما تولید شود.

 سید محمد تقی سهرابی با بیان اینکه ساخت مستند عبدالله از دو جهت بسیار حساس بود،گفت:هم جایگاه خود شهید اسکندری، شخصیت، سوابق و عملکرد ایشان و همین که رئیس سازمان شخصاً این دستور را دادند کار را برای ما سخت تر کرد و باعث شد این اقدام را با یک تحقیق گسترده از تولد تا شهادت آغاز کنیم پس مرکز تحقیقات صدا و سیمای فارس این وظیفه را برعهده گرفت و این پژوهش آنقدر با دقت و توجه انجام شد که در جشنواره تولیدات صدا و سیما مقام برتر را کسب کرد.

سهرابی در ادامه ابراز داشت: در این کار سعی شده نیم نگاهی هم به شیراز قدیم و جایگاه دینی و مذهبی شیراز داشته باشیم،چون این جایگاه توانسته افراد و شخصیت های ارزشمندی مثل شهید اسکندری را در دامان خود پرورش دهد.

وی افزود:در این تحقیق، مبارزات شهید در قبل و بعد از انقلاب، نقش وی در تشکیل سپاه و مراحل مختلف زندگی او بررسی شد و سپس برهه های برجسته و خاصی از زندگی او انتخاب شد تا اینکه یک مستند روایی بازسازی شده تولید شود.

سهرابی با تاکید بر اینکه ساخت چنین مجموعه ای واقعا کار دشواری بود،عنوان کرد: زمانی که هنوز داعش منحوس سرنگون نشده بود، تیم مستندساز این مجموعه سفری به سوریه داشتند تا از نزدیک محل شهادت این شهید را تصویربرداری کنند تا ماحصل آن مستند فاخر عبدالله باشد که امروز شاهد سکانس پایانی آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه در عرف مستند رادیو و تلویزیونی مجموعه ای که ۱۲۰ دقیقه است نباید اینقدر طولانی شود،گفت:دلیل این امر حساسیت های بسیاری بود که تیم سازنده این مستند به خرج دادند.

مدیر کل سازمان صدا و سیمای مرکز فارس در ادامه با بیان اینکه امثال شهید اسکندری و شهدای شاخص در استان فارس بسیار داریم،اظهار کرد: خیلی دوست دارم کاری شبیه مستند عبدالله و در همین قدوقامت برای شهید جاویدی و دیگر شهدا هم انجام شود.

سهرابی افزود: در پنج سالی که بنده در خدمت صدا و سیمای مرکز فارس بوده ام قریب به ۲۰ مستند در قالب های متفاوت تلویزیونی ، رادیویی و فضای مجازی برای شهدای ارزشمند استان فارس تولید شده است.

او با اشاره به اینکه در استان فارس ۱۵ هزار شهید داریم که بسیاری از این شهدا شاخص هستند،گفت:گر چه بضاعت ما بسیار کم است اما کاری آغاز شده و کلیدی است که زده شده پس امید است همکاران ما بعد از این نیز مسیر را ادامه دهند.

پژوهش مستند عبدالله آنقدر با دقت انجام شد که در جشنواره تولیدات صدا و سیما مقام برتر را کسب کرد/جایگاه شهید اسکندری، شخصیت، سوابق و عملکرد ایشان کار را برای ما سخت تر کرد

 اگر بعد از 35 کار،از من یک نمونه به عنوان برجسته ترین آثارم بخواهند، مستند عبدالله را نام می برم

حمید هاشم زاده کارگردان مستند عبدالله نیز در گفتگو با شیرازه،ماجرای ورودش به این مجموعه را اینگونه روایت میکند: تله فیلم مستندی که در حال ساخت آن هستیم، مجموعه ای است به نام «عبدالله» که زندگی نامه شهید عبدالله اسکندری را به تصویر می‌کشد.

هاشم زاده می گوید: اوایلی که می خواستم این مجموعه را شروع کنم هیچ گونه آشنایی با شخصیت این شهید نداشتم اما وقتی ۳۰۰ صفحه تحقیق را به من دادند و دوبار آن را خواندم،نیاز پیدا کردم که مجدد برگردم در حدود سه ماه با یک محقق، تحقیقات را تکمیل تر کنم و امروز که سه سال از آن ماجرا می‌گذرد حس می کنم شاید بتوانم این افتخار را داشته باشم تا خود را یکی از اعضای خانواده شهید اسکندری بدانم یعنی آنقدر به شخصیت وی نزدیک شده‌ام که چنین احساسی دارم.

کارگردان این مجموعه در ادامه با بیان اینکه از افتخارات بزرگ من ساختن عبدالله است،ابراز داشت: ۳۵ سال برای تلویزیون کار کرده‌ و بیش از یکصد مجموعه تلویزیونی ساخته ام، اما امروز اگر از من یک نمونه کار به عنوان برجسته ترین آثارم بخواهند، مستند عبدالله را نام می برم چون من شهید اسکندری را لمس کردم.

هاشم زاده با اشاره به اینکه این مستند در ۱۲۰ دقیقه تولید می‌شود و تاکنون ۱۰۰ دقیقه آن ساخته و تدوین شده و آماده است،افزود: امروز هم که مصادف با ششمین سالگرد شهادت سردار شهید اسکندری است در حال ضبط سکانس پایانی این مجموعه که مربوط به لحظه شهادت ایشان است،هستیم  و این اتفاق در حالی افتاد که امروز مصادف با روز شهادت این شهید بزرگوار است.

وی دلیل همزمانی سکانس پایانی مستند عبدالله با سالروز شهادت وی را اینگونه روایت می کند که، خیلی زودتر از امروز قرار بود صحنه شهادت را ضبط کنیم و مستند را به پایان برسانیم،قرار بود قبل از گرمای تابستان سال گذشته ضبط شود که نشد، قرار بود در پاییز ضبط شود که باز هم نشد، حتی در اوج سرمای زمستان تصمیم گرفتیم با استفاده از جلوه های ویژه سکانس پایانی را ضبط کنیم باز هم جور نشد، از طرفی هم دوست داشتم منطبق با واقعیت باشد و در اردیبهشت ماه این کار را انجام دهم تا اینکه امروز خیلی بی مقدمه این کار رقم خورد و فهمیدم که قرار بوده این سکانس پایانی مصادف با سالروز شهادت ایشان شود.

رونمایی از مستند عبدالله در هفته دفاع مقدس 

این کارگردان با بیان اینکه پس از اتمام این سکانس و تدوین و پایان کار، این مجموعه در هفته دفاع مقدس پخش خواهد شد،گفت:رونمایی این اثر هفته دفاع مقدس در تالار حافظ و با حضور مسئولان و مردم انجام و در همان ایام از تلویزیون نیز پخش خواهد شد.

هاشمزاده همچنین به زمان آغاز این کار در قالب تحقیق و پیش‌تولید نیز اشاره کرد و افزود:کار در اردیبهشت ماه ۹۷ آغاز و پس از ۶ ماه در آبان ۹۷ ضبط آن کلید خورد و برای تصویر برداری برخی از قسمت های مجموعه سفری به سوریه داشتیم و حتی تا نقطه ۷۰۰ متری مکان شهادت وی پیشرفتم که آن زمان در دست داعش و تیر رس مستقیم دشمن بود.

وی ادامه داد:لحظه به لحظه زندگی این شهید، از خانه پدری گرفته تا مکان اسکان او در سوریه را سر زدیم، بازسازی کردیم تا با واقعیت منطبق باشد چرا که یکی از ویژگی‌های کار مستند خوب این است که به واقعیت وفادار باشد.

کارگردان مستند عبدالله میگوید: بسیاری از افرادی که مقابل دوربین قرار گرفته‌اند شخصیت های واقعی هستند که کنار و مقابل شهید قرار داشته‌اند و هرجا هم که شخص مورد نظر را در دسترس نداشتیم فراخوان گذاشته، تست گرفته و بازیگر انتخاب کردیم.

هاشمزاده این ۱۲۰ دقیقه را آیینه تمام نمای زندگی شهید بزرگوار می داند و عنوان میکند: در طی مراحل ساخت این مجموعه خاطرات بسیاری از این شهید بزرگوار شنیده‌ام که شاید در دنیای امروز باور آن به قدری سخت باشد که شنیدن همین خاطرات باعث شد شخصیت شهید  برایم لذتبخش و باورپذیر شود

وی به خاطره‌ای از شهید به نقل از همرزم او اشاره کرد و گفت:هم‌رزمش میگوید،هر روز صبحگاه که باهم میرفتیم ورزش به یک تپه مشخص که می‌رسیدیم من از روی تپه میانبر می‌زدم و می‌رفتم اما شهید اسکندری تپه را دور می‌زند و مسیر  طولانی تری را طی می‌کرد تا اینکه بعد از مدتی پرسیدم سردار چرا تپه را دور می زنید ایشان گفت روز اول توجه نکردید بالای تپه چند لانه مورچه است که می‌خواهم پا روی آنها نگذارنم.

هاشمزاده در پایان با اشاره به اینکه تا سه روز دیگر یعنی بین شهادت شهید اسکندری تا آزادسازی خرمشهر مجموعه را به پایان می رسانیم،عنوان کرد:من تا قبل از این اثر چهار مجموعه دفاع مقدس دیگر ساخته ام،اما عبدالله نه‌تنها از کل کارنامه دفاع مقدسم بلکه از کل کارنامه ۳۵ سال من برتر است و به آن افتخار می کنم و اکنون این اثر را که با جان و دل آن را ساخته ام تقدیم می کنم به خانواده شهید مدافع حرم «شهیدعبدالله اسکندری» و همه شهید اسکندری های سرزمینم.

حسرت میخورم که چرا در مدت این ۲۰ سال کار هنری نتوانستم ۴ مستند دیگر مثل شهید اسکندری بسازم

عباس روزی طلب تهیه کننده این مجموعه نیز در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: شهید اسکندری کسی است که ۴۵ سال از زندگی خود در قبل و بعد از انقلاب، تاسیس سپاه، زمان دفاع مقدس، با سازی و بعد از آن زندگی و خانواده اش را برای حفظ این نظام گذاشته، پس کار کردن برایش خیلی سخت است، چرا که لحظه به لحظه که با این شهید پیش می رفتیم لایه های پنهان وجود شخصیت او بر ما آشکار می شد.

روزی طلب با بیان اینکه من طی ساخت این مجموعه و با مشاهده اتفاقات و خاطراتی که برای ما رقم خورد واقعاً برای خودمان متاسف می خورم،ابراز داشت: چرا ما اینقدر، در کلاف سردرگم زندگی پیچیده ایم که این شیران بیشه حیدری کنار ما بودند و ما از وجودشان غافل بودیم و حسرت میخورم که چرا در مدت این ۲۰ سال کار هنری نتوانستم ۴ مستند دیگر مثل شهید اسکندری بسازم.

وی هدف از ورود به این عرصه را اینگونه توضیح داد:  در زمانی که جوانان ما به دنبال الگو هستند و سردرگم در شبکه‌های اجتماعی، نشان دادن الگوهای علی وار و ابوالفضل وار باعث‌میشود جوان ها به خود بیایند و مسیر درست را انتخاب کنند./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان