کد خبر: ۱۳۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹

بیانیه نهادها و شخصیت‌ها بە مناسبت سالگرد حماسە آزادسازی خرمشهر

شخصیت‌ها و نهاد‌های مختلف در استان فارس با صدور بیانیه‌های جداگانه روز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر را تبریک گفتند.
 شخصیت‌ها و نهاد‌های مختلف در استان فارس به مناسبت سوم خرداد ماه سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی پیامی صادر کردند.

پیام استاندار فارس به مناسبت روز ملی «مقاومت، ایثار و پیروزی»
بسم الله الرحمن الرحیم
سوم خرداد، سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، نمادی از نصرت الهی و نمودی از عزت، «مقاومت، ایثار و پیروزی» است.

شور و شوق آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اسارت، کام جان ایرانیان را چنان شیرین کرد که ایران یکپارچه غرق در شادی و غرور شد.‌ای کاش مرور آن صحنه‌های شور و شعف و دلاورمردی‌های رادمردان عرصه‌های دفاع و پیکار، برای بهره وری جوانان عزیز نسل امروز، قابل وصف بود.

خرمشهرِ زیبا، پاره‌ی تن وطن در تاریخ چهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمد و از دامن مام وطن جدا شد و «خونین شهر» لقب گرفت.

انتظارِ پس گیری خونین شهر از ارتشِ تا بُنِ دندان مسلح عراق، به آرزویی دست نیافتنی بَدل شده بود، امّا لطف الهی، ایمان قلبی و روحیه قوی رزمندگان و دلاورمردان ارتش، سپاه و بسیج و رهبری داهیانه‌ی امام خمینی (ره) به عنوان فرمانده کل قوا، خوشبختانه خونین شهر را به آغوش وطن بازآورد و «خونین شهر» دوباره «خرمشهر» شد و در سایه‌ی استقامت، وحدت، همدلی و انسجام تمام نیروها، وعده الهی «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم» تجلی یافت و زرین‌ترین برگ از دفتر افتخارات هشت سال دفاع مقدس، در برابر دیدگان جهانیان، به رنگ عشق و اراده، ترسیم گردید.

آزادسازی خرمشهر، دنیا را به حیرت واداشت، چون هیچ کس باور نمی‌کرد که نیرو‌های مسلح ما بتوانند خرمشهر را پس بگیرند.

امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید نظام جمهوری اسلامی، آن حماسه را «فتح الفتوح» نامید و فرمودند: «فتح خرمشهر، یک مسئله عادی نبود بلکه مافوق طبیعت بود. خدا خرمشهر را آزاد کرد.»

مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «در فتح خرمشهر، نیرو‌های مسلح، با هماهنگی شگفت آور، پیچیده‌ترین تاکتیک‌ها را عمل کردند و روز فتح خرمشهر برای همه ما و برای تاریخ ما و آینده ما یک نمونه‌ی درس آموز و عبرت آموز است.»

نام خرمشهر و یاد آن دلاورمردی‌ها و طعم شیرینی آن پیروزی بزرگ، پس از گذشت ۳۸ سال، هنوز گُل لبخند بر لب و اشک شوق بر دیدگان می‌نشانَد و یاد شهیدان به خداپیوسته‌ی عملیات آزادسازی خرمشهر را در باغ خاطرات مان زنده می‌کند.

اینجانب ضمن تکریم به پیشگاه شهدای عزیزِ آزادسازی خرمشهر و ادای احترام به تمام شهدای گرانقدر راه حق و فضیلت و گرامیداشت حماسه ماندگار سوم خرداد و تبریک این روز بزرگ و به یادماندنی، امیدوارم یادآوری این روز‌ها و مناسبت‌های عزیز و ارزشمند، باعثِ درک هرچه بهترِ راز و رمز تحقق توفیقات بزرگ و بازآفرینی جلوه‌هایی از ایمان، اخلاص و استقامت در راه اهدف و آرمان‌های بلند الهی و انسانی گردد.

بیانیه سپاه فجر فارس به مناسبت سوم خرداد
سوم خرداد ۱۳۶۱ به مثابه نقطه عطف مقاومت ملت بزرگ ایران در دوران دفاع مقدس تنها گرامیداشت سالروز آزادسازی یک شهر نیست و در گذشت زمان محصور نخواهد گردید بلکه «سوم خرداد» فرازمانی است چرا که حق امری ورای زمان و مکان است و سوم خرداد رهایی حق مطلق از قید باطل مطلق بود.

حقّی که توسط اراده‌ی الهی پشتیبانی گردید و نصر و یاری خداوند متعال رادمردان مومنی را شامل گردید که باری تعالی را در یاری اسلام و انقلاب اسلامی یاری دادند و خالق و مالک جهان نیز نصرت خود را ارزانی داشت و به تعبیر امام راحل عظیم الشان (قدس سره الشریف) «خرمشهر را خداآزاد کرد».

آزادی خرمشهر در عملیات غرور آفرین «بیت المقدس» از سویی مبتنی بر بنیان هنجاری دفاعی اسلام ناب صورت گرفت و از طرف دیگر شاکله راهبرد دفاع از ایران اسلامی را بنا نهاد راهبردی که امروز ماهوراه محصول آن صبر و استقامت تصاویر خود از فضای نیویورک و تل آویو برای کنترل دشمنان اسلام ناب را در اختیار ادامه دهندگان راه مقاومت و ایثار قرار می‌دهد.

در عملیات بیت المقدس ما آموختیم که اگر قدم در صراط مستقیم انقلاب اسلامی مبتنی بر اندیشه ولایت مطلقه فقیه گذاریم می‌توان قدرت‌های ۴۴ گانه‌ی پشتیبان صدام و صدامیان را فروپاشی نمود و دشمن نیز آموخت که این اراده‌های متقی و پولادین را یارای مقاومت در برابر او نیست و اراده‌ی واحد مقاومت قابلیت شبکه شدن در جهان اسلام را دارد آن چنان که مشاهده می‌گردد اراده‌ی دیروز بزرگ مردانی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی در آزاد سازی خرمشهر قهرمان، امروز تبدیل به مکتب رفتاری گردیده است که ایجاد کننده شجره‌های شریف، نجیب و مومنی با عناوین حزب الله، انصارالله، حشد الشعبی، حماس و جهاد شده است. شاکله‌های از جنس ایمان، توکل و اخلاص که د رحال خشکانیدن ریشه‌های سلطه و استکبارورزی و حق کشی هستند و دشمنان را به احتیاط در سخن و عمل نسبت به هر گونه محاسبه برای مواجهه با اسلام ناب وادار نموده اند.

فتح عظیم خرمشهر بعد از ۵۷۶ روز، مایه‌ی سرآغازی و سلسلسه جنبانی مفهوم «پیروزی» در جمهوری اسلامی ایران بعد از دفاع مقدس گردید و لفظ پیروز معنا گردید.

پیروزی‌هایی که هر روز از آن رونمایی می‌شود. درخشش جوانان ایرانی در عرصه‌های خودکفایی در ابعاد علمی، فن آوری در حوزه علوم استراتژیک تنها نماد‌ها و نمود‌های قابل مشاهده آن است. رویش میلیون‌ها فکر و دل شیفته انقلاب اسلامی نظیر رشادت جوانان مجاهدی مانند شهید محسن حجی محصول استقامت، اخلاص و ایثار در رهایی خرمشهر از قید اشرار عالم بود. امروز به برکت فتح خرمشهر و خون شهدای عزیز و لاله‌های به خون خفته آن روز، ایران در حال طی مسیر سربلندی به سوی قله‌های پیشرفت و عزت و افتخار برای رسیدن به تمدن اسلامی است.

سپاه فجر استان فارس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عزیز فتح خرمشهر و با تبریک سالروز آن پیروزی بزرگ، آزادی خرمشهر‌های در پیش ملت بزرگ ایران را آرزو می‌نماید.

بیانیه شورای اسلامی شهر شیراز درباره سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر
به نام خدا
خرمشهر را خدا آزاد کرد
امام خمینی (ره)

سوم خردادماه سال ۱۳۶۰ یادآور روزی بزرگ و به یاد ماندنی در تاریخ این کشور و این ملت بزرگ است. حماسه‌ای بزرگ که امام رضوان الله تعالی علیه در خلق آن فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». همین جمله در بزرگی و عظمت آن ما را بس.

الگوی وحدت و همدلی در روز‌های سخت مقاومت و آزادسازی خرمشهر، می‌تواند همچنان برای عبور از گردنه‌های سخت تحریم‌ها و مقابله با مهاجمان به اقتصاد کشور، مورد استفاده قرار گیرد.

سالروز آزاد سازی خرمشهر، روز مقاومت، ایثار و پیروزی بر ملت بزرگ ایران، مردم صبور و مقاوم خوزستان و خرمشهر و رزمندگان، ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدای هشت سال دفاع مقدس مبارک باد.

یاد و خاطره همه رزمندگان و حماسه‌سازان این حماسه بزرگ و تاریخی را گرامی داشته و به روح بلند شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای این عملیات بزرگ درود می‌فرستیم.

عملیاتی که کارشناسان جنگ کلاسیک جهان را شگفت زده کرد
ابراهیم عزیزی نماینده منتخب مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس یازدهم نیز به مناسبت سوم خرداد ماه سالروز آزادسازی خرمشهر پیامی صادر کرد.

در تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی، سوم خرداماه سال ۱۳۶۱ از عظمت و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است.

در این تاریخ غرورانگیز و عزت آفرین، فرزندان این ملت از ارتش و سپاه و بسیج گرفته تا نیرو‌های مردمی به رهبری امام راحل عظیم الشان، حماسه‌ای خلق کردند که جهانیان را به شگفتی واداشتند.

در شرایطی که رژیم بعثی عراق با حمایت نظام سلطه، خرمشهر قهرمان را به تصرف خود درآورده بود و سودای رسیدن به تهران داشت، دلاورمردان ایران اسلامی در عملیات پیچیده و غرورآفرین «بیت المقدس»، هیمنه دشمن تا دندان مسلح را شکستند و پاره تن ایران را از دست نیرو‌های اجنبی آزاد کردند.

عملیات آزاد سازی خرمشهر آن قدر بزرگ و باعظمت بود که امام راحل در مورد آن فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و این جمله با لحاظ ایثارگری‌ها و جان فشانی‌های رزمندگان اسلام، بیانگر اهمیت این عملیات حیرت برانگیز بود که کارشناسان جنگ‌های کلاسیک دنیا را به شگفتی وا داشت.

آری! آزادسازی خرمشهر به نوعی تحقق وعده الهی در پیروزی مستضعفان عالم بر مستکبران نیز بود؛ مستکبرانی که از اقصی نقاط عالم با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها رژیم بعثی عراق را حمایت همه جانبه کرده و منتظر تسخیر تمام خاک ایران اسلامی توسط این رژیم دست نشانده بودند.

اما رزمندگان ایران اسلامی به تاسی از آموزه‌های قرآنی، توسل به ائمه بزرگوار و رهبری الهی و بی نظیر امام امت، با ایمانی برخاسته از یقین، این اندیشه شوم دشمن را در نطفه خفه کردند و درس عبرتی به سایر متجاوزان عالم دادند.

اینجانب در سالروز این عملیات غرورانگیز که عزت و آبروی دوچندان به انقلاب اسلامی ایران بخشید، این پیروزی باشکوه را به فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، خانواده شهدا و ایثارگران و آحاد ملت شریف ایران تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند منان، توفیقات روزافزون نظام اسلامی را مسالت دارم.

انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان