کد خبر: ۱۳۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس:

کشور را باید از اقتصاد تک محصولی نجات داد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، گفت: بدترین حالت برای اقتصاد یک کشور، اقتصاد تک محصولی آن هم از نوع خام فروشی است.
 ابراهیم عزیزی در دیدار با مدیران شرکت شیرین دارو با بیان اینکه کشور سال‌های بسیاری به دلایل متعدد به یک اقتصاد تک محصولی به نام نفت وابسته شده است، اظهار داشت: متاسفانه کشور ما وابسته به فروش نفت آن هم از بدترین نوع آن یعنی خام فروشی است که آسیب‌های بسیاری بر این نوع اقتصاد مترتب است.

او افزود: این بدترین حالت برای اقتصاد یک کشور است آن هم در محصولی به نام نفت که همواره در بازار‌های جهانی دچار نوسانات بسیار شده و تعیین قیمت آن تحت نظر شرکت‌های بزرگ و نظام سلطه است.

عزیزی با بیان اینکه یکی ازاهداف ایجاد واحد‌های اقتصادی مانند شیرین دارو، رها کردن کشور از اقتصاد تک محصولی است، اظهار داشت: انتظاری که از این واحد‌ها می‌رود این است که ضمن برطرف کردن نیاز‌های دارویی، تولید ثروت، منابع ارزی و اشتغال کند.

به گفته او، اراده جدی برای خروج از اقتصاد تک محصولی وجود نداشته است گرچه در اسناد و بودجه این موضوع آمده، اما در میدان عمل محقق نشده است.

عزیزی ضرورت تحول در واحد‌هایی مانند شیرین دارو را یک اصل مهم خواند و افزود: اگر نگاه اقتصاد تک محصولی اصلاح نشود، انتظار پیشرفت و شکوفایی واحد‌های اقتصادی بیشتر شبیه یک رؤیا خواهد بود.

او تاکید کرد: ما امروز نیازمند رونق تولید و رشد همه جانبه کیفی و کمی با نگاه خلاقانه به تولید هستیم و در این راستا جغرافیای کشور یک نعمت و فرصت بی نظیر برای ما ایجاد کرده است که متاسفانه خوب از آن استفاده نمی‌شود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس خواستار ارائه پروژه‌های تحقیقاتی شرکت شیرن دارو به جوان‌های خوش فکر و خلاق شد و گفت: وقتی کارخانه فعال شود چند صد هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات خواهد رفت و همین مساله موجب اشتغال بسیار، تولید ده‌ها محصول جدید، قطع وابستگی به خارج و رشد و جهش تولید می‌شود.

عزیزی ظرفیت مجلس برای حل مشکلات واحد‌های اقتصادی را یک ظرفیت مناسب قلمداد کرد و گفت: اگر در راستای جهش تولید، تنگنا‌هایی در حوزه قوانین و مقررات باشد، قابل رفع است چراکه اراده نمایندگان رفع موانع پیش روی تولید است.

او تصریح کرد: اعتقادی وجود دارد که اگر گیاهان دارویی را در عرصه تولید و صادرات آوریم، می‌توانیم تمام شیر‌های نفت را ببندیم لذا گیاهان دارویی فرصتی بی نظیر برای کشور ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان