کد خبر: ۱۳۹۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

مسئولیت مجلسیان

پیش از انتخابات سعی شد برای اولین باربا تاکیدات مضاعف از احزاب خواسته شود تا متخصصین رانامزد و راهی مجلس شورای اسلامی کنند.هرچند این درخواست مانند سایردرخواست ها مورد بی توجهی آقایان قرار گرفت اما بعضی متخصصین پیش قدم شدن تا درمجلس حضور داشته باشند اما به هر دلیل ادامه حضور برای آنان میسر نشد. بدنه قوه مقننه نیازمند حضور افراد کاردان است.اگر امروز با انبوهی از مشکلات دربخش های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی روبرو هستیم وپروژههای بسیاری زمینگیرشده اند و اعتباری برای ساماندهی آنان وجود ندارد ،همه اش به دلیل حضور افراد غیر متخصص در بدنه قوه مقننه  بوده که باید به وظیفه اصلی خودمی پرداختند واغلب گرفتار حاشیه ها شدند،افرادی که قادرنبودندقوانین را بازنگری ودرتسهیل امور سهمی داشته باشند به مجلس آمدند ونشستند وگفتند وبرخاستند.
اگر نمایندگان تا دور دهم توان وجسارت بازنگری قوانین رامیداشتند امروز شاهداین حجم از مطالبات دربخش های مختلف نبودیم. روزهای گذشته منتخبان فارس با رییس کل دادگستری استان دیدارداشتند ودراین دیدار تاکید شد تا نمایندگان در مجلس، قوانین کهنه وقدیمی ونخ نما را بازنگری تا درمحاکم قضایی برخورد با فساد سیستماتیک تسهیل شود.دراین بیان کاملا واضح وروشن اذعان می شود که قوانین موجودناکارآمدو اولین بازدارنده در مسیربرخورد با فساد هستند. باید دید چرا وبه چه علت در سنوات گذشته قوه مقننه نسبت به بازنگری درقوانین تاخیرکرده است واین تاخیر به نفع کدام گروه ودسته بوده است.
اصلاحاتی که بعضا تعابیرغلط وسیاسی ازآن شده است به همین معناست ، اصلاحات به معنای بازنگری وتسهیل اموری است که کاهنده وبازدارنده امور هستند. بدان معنا که ما برای بقای خودمان نیازمند تغییر دربسیاری روش های کهنه وقدیمی هستیم. اگر امروز تولیدوصادرات درکشور دچار مشکلات عدیده ای است بنا به اذعان فعالین اقتصادی ، قوانین کهنه وقدیمی را که اولین بازدارندگی  دراین مسیر هستند را باید اصلاح نمود که وظیفه اصلاح این قوانین بصورت تخصصی وظیفه مجلس است.
با وجود تاکید به اصلاح قوانین اقتصادی برای کاهش تنش درحوزه تولید واشتغال وخصوصا صادرات اما بازهم با خاتمه مجلس دهم شاهد بی اعتنایی وبی اعتباری به این حوزه ها بودیم. باور کنیم هنوز تکلیف سرمایه گذاری دربخش های اقتصادی روشن نشده است که اگر روشن شده بود تولید واشتغال حرکتی حتی کوچک از خودش نشان میداد.
به قوت می توان گفت استقلال اقتصادی کشور دراولویت  مجلسیان نبوده است، اولویت اول یعنی کشمکش های سیاسی و رییس و نایب رییس شدن اولویت اول نباشد، بدون تشریفات باشیم وامور مربوط به ملت را حل وفصل کنیم.اگر در چهار سال گذشته حتی یک قانون در حوزه اقتصادی بازنگری وتصویب شده بود امروز با مشکلات کارگری وکشمکش های مزد روبرو نبودیم .
حالا چاره ای نیست مگر درانتظار ماندن و ارزیابی نفرات راست گرای مجلس یازدهم که اکثریت را به خود اختصاص دادند. دردوره گذشته مجلس که چپ گرا ها اکثریت را بدست گرفتند اتفاق خاصی علی رغم سردادن شعار تدبیر وامید نیفتاد. حالا این نیروهای انقلابی هستند که هم تاحدودی جوانگرایی کردند وهم نمایندگان بازنشسته دوره های گذشته را با خود همراه نموده اند. انتظار ملت، انتظار بزرگی نیست درواقع ملت انتظار دارند تا نمایندگان مجلس به وظایف خود وتوجه  به حداقل ها رسیدگی نمایند.
توجه نمایندگان دوره یازدهم به حداقل های مورد انتظار ملت مشارکت حداکثری آنان را درانتخابات آتی به همراه خواهد داشت و بی اعتنایی نمایندگان به خواسته های ملت بازخوردهای سیاسی خاص خودرا به همراه خواهد داشت .

فرزاد وثوقی – روزنامه نگار



نظرات بینندگان