کد خبر: ۱۳۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
مشاور مذهبی:

در حدود الهی، نظرات شخصی جایگاهی ندارد/ وقتی قاتل ولی دم باشد، قصاص باطل می شود

حجت لااسلام صبر پیشه گفت: در بحث قصاص، رضایت اولیای دم شرط است و وقتی پدری فرزند خود را به قتل می رساند، خودش اولیای دم است و عملا از نظر عقلی هم قصاص نقض می شود.

حجت لااسلام صبر پیشه مشاور مذهبی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با تصریح بر اینکه نظر ما در مورد حدود الهی نظر شخصی نیست، اظهار داشت: شاید در بعضی جزئیات نظر شخصی بدهیم، اما در مباحثی که خداوند صریحا جرایم و مجازات را بیان فرموده، مثل قصاص، نظر ما، نظر شارع مقدس است.

وی گفت: اگر صحبتی از احساسات و عواطف باشد، هر چه ما بخواهیم احساس و عاطفه را ملاک قرار دهیم، بالاتر از لطف و مرحمت خدا به بندگانش نیست. پس بهترین مشاور و کسی که راه حلی برای زندگی و کارهای روزمره ما دارد، خداوند کریم است و اوست که مصلحت افراد بشر را بهتر می داند.

این مشاور مذهبی افزود: اگر خداوند در مورد قصاص صحبتی نکرده و در این مورد به نظر بندگان ارجاع داده بود، شاید بر اساس حدس و گمان احساسات خود به خطا می رفتیم؛ اما از آنجا که خداوند، کریم و حکیم است و از روی حکمت حرف می‌زند و در کلامش خطا و اشتباهی نیست، قطعاً نظر خدا بهترین نظرات است و باید اعمال شود.

حجت الاسلام صبرپیشه با اشاره به آیات قرآن در مورد قصاص که خداوند می فرماید: "در قصاص حیات زندگانی است ای صاحبان خرد"، ادامه داد: با وجود اجرای قصاص در کشور، شاهد چنین رفتارهای خطرناک و جرم آلودی هستیم، حال اگر این حد الهی نبود، مثل سایر کشورها، ناامنی و کشتار بی رحمانه را روزانه و به شکل وسیع شاهد بودیم.

وی همچنین با اشاره به دستورات اسلام در برخورد با مجرمین گفت: در صورتی که کسی گناه کبیره هم انجام داده باشد، هیچ کس جز حاکم شرع و نمایندگان قانونی، حق ندارد حتی گوشمالی کوچک به مجرم بدهد.

به گفته این مشاور، نظر شخصی در این موارد نباید اعمال شود در مورد قصاص و حدود شرعی کسی نباید نظر خود را وارد کند. وقتی خداوند و ائمه معصومین(ع) چیزی می فرمایند، پس واقف تر از ما به مسائل هستند و ما نباید نظرات شخصی خود را در آن موارد اعمال کنیم.

حجت الاسلام صبرپیشه با شاره به عدم اجرای قصاص برای پدری که فرزندش را کشته تصریح کرد: در مورد عدم قصاص پدر، این بدین معنی نیست که خداوند این پدر را مورد لطف و رحمت خود قرار داده است؛ نه اینگونه نیست و اگر توبه نکند جایگاهش همیشه آتش دوزخ باشد، اما حکم شرعی که خداوند داده، این طور است که او، ولی است و ولایت به فرزندان دارد و از این بابت است که حق قصاص ندارد.

وی تأکید کرد: خداوند حدود را مشخص کرده و کسی نمی‌تواند از این حد تجاوز کند؛ اگر چنین چیزی هم اتفاق افتاده باشد، ما حتی اجازه نداریم یک کشیده هم به فردی به فرد خاطی بزنیم.

این مشاور مذهبی تأکید کرد: در بحث قصاص، رضایت اولیای دم شرط است و وقتی پدری فرزند خود را به قتل می رساند، خودش اولیای دم است و عملا از نظر عقلی هم قصاص نقض می شود. کسانی که خواهان قصاص پدر هستند، یا مباحث عقلی را متوجه نمی شوند و یا از روی غرض و احساس حرف می زنند. پس نظر موافقان اعدام پدر خلاف عقل و شرع است.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان