کد خبر: ۱۳۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
استاندار فارس خواستار شد؛

استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات ریز پرنده‌ها برای مهار آتش سوزی‌ها

استاندار فارس خواستار استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان به ویژه شرکت‌هایی که در زمینه تولیدات ریز پرنده‌ها کار می‌کنند، برای مهار و کنترل آتش سوزی‌ها شد.
استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات ریز پرنده‌ها برای مهار آتش سوزی‌ها

به گزارش شیرازه ، عنایت‌الله رحیمی ظهر چهارشنبه ٧ خرداد در جلسه مقابله با بحران آتش سوزی استان فارس با تاکید بر عملیاتی شدن برنامه‎ها، گفت:برنامه فقط برای کتابخانه و روی میز گذاشتن نیست،بلکه باید به سمت اجرایی شدن حرکت کنیم.

رحیمی با بیان اینکه در بسیاری از مسائل، اراده‎ها بیش از اعتبارات اثرگذار است،عنوان کرد:سه موضوع اصلی آتش سوزی در مراتع و جنگلها،بیماری کرونا و حمله ملخ ها مباحثی است که این روزها با آن مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع کرونا با هماهنگی همه دستگاه ها، مردم، علما و روحانیون اتفاقات خوبی در استان افتاد،ابراز داشت:در خصوص حمله ملخ ها که میتواند امنیت غذایی استان را به خطر بیاندازد نیز همه دستگاه ها باید به کمک سازمان جهاد کشاورزی بیایند و تکلیف ما به دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌ها به وِیژه شهرستان‌های لامرد، داراب،لار، مهر، فراشبند و قیر و کارزین این است که جهاد کشاورزی را یاری کنند 
تا شاهد خسارت کمتری باشیم.

رحیمی با تاکید بر اینکه در عبور از بحران‌های پیش رو به ویژه آتش سوزی و هجوم دسته‌جات ملخ نیز به همدلی مشابه مدیریت کرونا نیاز داریم،ادامه داد:باید نیروهای جوان را برای مقابله با آتش سوزی ساماندهی کرد.

وی خواستار استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان به ویژه شرکت‌هایی که در زمینه تولیدات ریز پرنده‌ها کار می‌کنند، برای مهار و کنترل آتش سوزی‌ها شد.

استاندار فارس همچنین با بیان اینکه آتش سوزی‌ها منجر به خسارت‎های زیادی خواهند شد که امکان دارد اثرات عمیقی در بلندمدت از خود به جای بگذارند، ابراز داشت: چهار دستگاه اجرایی جهاد کشاورزی،
منابع طبیعی، محیط زیست و امور عشایر باید برنامه‌های پیشگیری و آمادگی مقابله با حریق را در دستور کار خود قرار دهند تا اگر آتش سوزی محدودی هم حادث شد، با تمرینات سخت میزان آمادگی دستگاه متبوع خود را بسنجند.

رحیمی با بیان اینکه در صورت بروز هرگونه آتش سوزی شهرستان همجوار مکلف است بدون فوت وقت همه تجهیزت و نیروی انسانی را در اختیار  شهرستان درگیر آتش سوزی قرار دهد، گفت:سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس نیز باید پیگیر اعتبارات لازم در زمینه آتش سوزی و خسارات باشد.

وی در پایان خواستار تشکیل یگان واکنش سریع در شهرستانی که دچار آتش سوزی در عرصه‎های منابع می‎شود، شد تا با اولین اعلام گزارش، در منطقه حضور پیدا کنند.
 
مهار 56فقره آتش سوزی در سال جاری

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه با برنامه ریزی خوبی که امسال در سطح استان فارس اجرا شد وظایف کلیه دستگاه ها مشخص گردید،گفت:امسال و تا کنون 56  فقره آتش سوزی در سطح 113هکتار مهار شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 12فقره در 53هکتار بود، شاهد آتش سوزی های کمتری در سطح گسترده هستیم.

رحیم آزادی همچنین تصریح کرد:با توجه به بارندگی های خوب و پوشش گیاهی مناسبی  که امسال شاهد هستیم پیش بینی می شود آتش سوزی های بیشتری رخ دهد که قطعا نیاز به آمادگی همه دستگاههای اجرایی و ابلاغ دستورالعمل به فرمانداران شهرستان های مختلف جهت آمادگی های لازم هستیم.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با اشاره به دو معضل اصلی پیش روی این سازمان،به آتش زدن عمدی بقایای کشاورزی در برخی نقاط استان و حمله ملخ ها اشاره کرد وگفت:امیدواریم امسال شاهد کاهش معضلات ناشی از آتش زدن عمدی بقایای کشاورزی باشیم.

سالیانه در کشور ما صدها مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اتفاق می‌افتد

 مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان فارس نیز در ادامه با بیان اینکه آتش سوزی یکی از فجایع زیست محیطی است که هر از گاهی در یکی از مراتع دنیا رخ می دهد و وسعت زیادی از جنگل ها و مراتع را با خاک یکسان می کند، گفت: سالیانه در کشور ما صدها مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اتفاق می‌افتد و هزاران هکتار از درختان و گیاهان را طعمه خود می سازد.

شهرام منتصری افزود: حریق علاوه بر خسارات اقتصادی، آثار مخرب زیست محیطی نیز به دنبال دارد.

 منتصری با اشاره به وضعیت مراتع استان فارس افزود: بر مبنای مطالعات پوشش گیاهی 7.3میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان عرصه مرتعی میباشد.

وی همچنین ادامه داد: عرصه‌های منابع طبیعی استان بالغ بر 10.2 میلیون هکتار و شامل سه منطقه رویشی زاگرسی، ایران تورانی و خلیج عمانی می‌باشد که از کل وسعت ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار جنگل های کشور ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار هکتار یعنی معادل ۱۸ درصد  و از کل وسعت مراتع کشور 9درصد متعلق به استان فارس است که نقش اساسی در حفاظت از منابع پایه آب و خاک دارند./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان