کد خبر: ۱۳۹۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
شورای شهر شیراز تصویب کرد؛

حذف پول نقد برای پرداخت کرایه از سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شیراز

اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با یک طرح دوفوریتی پول نقد را به منظور پرداخت کرایه در ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شهر شیرازحذف و پرداخت الکترونیکی را جایگزین آن کردند، از این پس شهروندان باید کرایه خود را با کارت شهروندی پرداخت کنند.

به گزارش شیرازه، طرح دو فوریتی حذف پرداخت پول نقدي و جایگزین کردن پرداخت الكترونيكي كرايه در سيستم حمل‌ونقل عمومي شيراز امروز 7خرداد ماه در یکصد و سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز مطرح و ضمن تصویب دوفوریت طرح، پرداخت کرایه در سیستم حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و مینی بوس تنها با کارت شهروندی صورت پذیرفته و پول نقدی از پرداخت کرایه حذف شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اهمیت و ضرورت اجرایی کردن این طرح، عنوان کرد: از روز شنبه 10 خرداد ماه ناوگان حمل‌ونقل درون شهری فعال شده و امید می‌رود بتوان با تمهیدات پیش بینی شده آثار شیوع کرونا را کاهش دهیم.

نواب قائدی با بیان اینکه اتوبوس بعنوان مهمترین وسیله سیستم حمل‌ونقل همگانی روزانه حدود 310 هزار مسافر را در شهر جابجا کرده و در حال حاضر حدود 85 درصد از پرداخت کرایه در ناوگان اتوبوس از طریق کارت شهروندی انجام می‌شود،افزود: امیدواریم ضمن حفظ رعایت سلامت شهروندان و رانندگان بتوان حمل‌ونقل عمومی را به بهترین شکل ارائه کرد.

وی همچنین با اشاره به این که بر اساس آمارها  ۲۶.۵ درصد عامل شیوع بیماری کرونا از طریق حمل و نقل عمومی است افزود: این مصوبه می‌تواند در این زمینه کمک کند و آمارها را کاهش دهد.

گفتنی است مواردی همچون زمان محدود برخی شهروندان برای تهیه کارت‌های الکترونیکی، شرایط برخی اقشار کم درآمد و نیاز برخی شهروندان به استفاده موردی و محدود از حمل و نقل عمومی، ازجمله دغدغه‌های اعضا در بررسی این طرح بود که با تأکید اکثریت اعضای شورا، با توجه به شرایط خاص فعلی مقرر شد در روزهای باقی‌مانده از حداکثر ظرفیت برای اطلاع‌رسانی عمومی در جهت اجرای این مصوبه استفاده شود.

سولماز دهقانی دیگر عضو این شورا ضمن موافقت با این طرح، گفت: برای تحقق این هدف، تاکسی‌های مسافربر شهری نیز باید در این طرح در نظر گرفته شوند تا  پیشگیری از شیوع بیماری به خوبی محقق شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در جواب این عضو شورا گفت: هنوز زیرساخت لازم برای حذف پول نقد برای پرداخت کرایه در تاکسی‌های مسافربر شهری در شیراز فراهم نیست هر چند ما مذاکراتی با یک شرکت دانش بنیان برای این کار انجام داده‌ایم و هم اکنون نیز برخی از تاکسی‌ها اپلیکیشن‌های پرداخت کرایه استفاده می‌کنند اما هنوز این موضوع عمومی نشده‌است‌. 

محمدتقی تذروی دیگر عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در مورد این مصوبه عنوان کرد: بر اساس آمار، تقریباً ۱۵ درصد از شهروندان شیراز از کارت شهروندی برای پرداخت کرایه خود در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده نمی‌کنند که این ۱۵درصد نیز عددی کمی نیست.

تذروی ادامه داد: برای اجرای این مصوبه و این که تضادی بین رانندگان و مسافران پیش نیاید ابتدا باید در این خصوص اطلاع‌رسانی شود تا مردم از این موضوع اطلاع پیدا کنند علاوه بر این در هفته اول نیز رانندگان با مردم راه بیایند و همکاری کنند اما از هفته دوم باید این مصوبه کامل اجرا شود.

در ادامه یکصد و سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز که به بررسی 7 دستورکار اختصاص داشت، نامه فرمانداري شيراز مبنی بر ايراد هيئت تطبيق مصوبات درخصوص راهكارهاي اجرايي بند ٦ ماده ٨٠ قانون تشكيلات، وظايف و انتخاب شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران بررسی و با توجه به تفکیک وظایف شورا و شهرداری در مواد 2 و 3، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز بر مصوبه مذکور اصرار کردند.

همچنین نامه فرمانداري مبني بر ايراد هيئت تطبيق مصوبات درخصوص آئین‌نامه اختصاص تنخواه گردان به سفرهای خارجی شهرداری شیراز دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد جهت بررسی مجدد به کمیسیون برنامه و بودجه، امورحقوقی و املاک شورا ارسال شود.

نامه رییس کمیسیون برنامه و بودجه امورحقوقی و املاک شورای شهر شیراز، مبنی بر اصلاح در انتخاب حسابرس جهت حسابرسی سال‌های 98 و 99 نیز مطرح و ضمن تصویب با توجه به ضرورت تهیه و ارائه گزارش حسابرسی به تفکیک مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری با افزایش مبالغ حسابرسی مندرج در مصوبه مذکور به میزان 25 درصد موافقت شد.

نخستین لایحه شهرداری شیراز مربوط به ارائه راهبردها و سیاست‌های اجرایی برنامه راهبردی توسعه شهر شیراز نیز یکی از دستور کار های این جلسه بود که مطرح و مقرر شد موضوع جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق شورا ارسال شود.

دیگر لایحه شهرداری شیراز به اصلاح ماده واحده مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص «تأمین قیر، آهن‌آلات و سایر مواد مورد نیاز پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز» اختصاص داشت که با اصلاح مواردی در متن مصوبه به تصویب رسید.
لایحه شهرداری شیراز مبنی بر لغو مصوبه شورای شهر شیراز در موضوع «تملک منازل و مسیرهای محدوده بافت تاریخی فرهنگی» دستور کار پایانی جلسه یکصد و سی و پنجم بود که مطرح و مقرر شد موضوع جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق شورا ارسال شود./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان