کد خبر: ۱۳۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
بسته خبرهای حوادث شیرازه؛

توقيف پيكان و كشف 240 كيلو حشيش در فارس/ دستگیری اخاذ مامورنما در مرودشت/ رفع تصرف اراضي ملي در سپيدان/ انتشار تصاویر خصوصی خواهر زن به قصد انتقام/ جمع آوری 82 نفر از معتادان متجاهر و کارتن خواب شیراز

مهم‌ترین حوادث 24 ساعت گذشته استان فارس را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.
 به گزارش شیرازه، مهم‌ترین حوادث 24 ساعت گذشته استان فارس را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.

توقيف پيكان و كشف 240 كيلو حشيش در فارس
فرمانده انتظامی استان گفت: با تلاش مأموران پليس مبارزه با مواد مخدر استان، 240 کیلو حشيش در يكي از محله‌هاي شيراز کشف شد.
سردار "رهام‌بخش حبیبی"، گفت: روز گذشته مأموران پليس مبارزه با مواد مخدر استان حين گشت زني در يكي از محله‌هاي شيراز به يك سواري پيكان مشكوك و آن را براي بررسي بيشتر متوقف كردند.
سردار "حبيبي" با بيان اينكه در بازرسي از آن خودرو ميزان 240 كيلو مواد مخدر از نوع حشيش كشف شد، افزود: در اين خصوص يك نفر قاچاقچي حرفه‌اي دستگير شد.
فرمانده انتظامی استان فارس با بيان اينكه متهم براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي و از آن طريق روانه زندان شد، گفت: مبارزه با سوداگران مرگ يكي از اولويت‌هاي اصلي اين فرماندهي در سال جاري است.

كشف 50 ميليارد اموال مسروقه از مخفیگاه سارقان 
جانشين فرمانده انتظامي استان از دستگيري اعضاي باند 5 نفره سارقان منزل و كشف 70 فقره سرقت از آنها در شيراز خبر داد.
سرهنگ "يوسف ملك‌زاده"، گفت: به دنبال وقوع چند فقره سرقت سریالی منزل در شهرستان شیراز، موضوع شناسايي و دستگيري اعضاي باند سارقان به صورت ويژه در دستور كار ماموران قرار گرفت.
وي ادامه داد: در بررسي‌هاي انجام شده توسط کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پليس آگاهي استان، مشخص شد سارقان در اوایل شب خصوصا ایام تعطیل که شهروندان براي تفریح و یا دید و بازدید از منزل خود خارج می شوند با ورود به منازل اقدام به سرقت اموال کم حجم و با ارزش می كنند.
جانشين فرمانده انتظامي استان گفت: کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهي استان با انجام اقدامات فني و اطلاعاتي، موفق به شناسايي اعضاي باند سارقان منزل در يكي از محله هاي شيراز شدند.
سرهنگ "ملك‌زاده" با بيان اينكه ماموران موفق شدند در يك عمليات ضربتي هر 5 نفر سارق منزل كه اعضاي يك باند بودند را دستگير و به پليس آگاهي منتقل كنند، تصريح كرد: متهمان در بازجويي فني و تخصصي و مواجه شدن با ادله و مستندات پليس چاره اي جز بيان حقيقت نداشتند و به 70 فقره سرقت منزل در شيراز اقرار كردند.
اين مقام انتظامي با بيان اينكه در بازرسي از مخفيگاه متهمان 500 گرم طلا، 20 عدد سکه بهار آزادی، 50 میلیون ريال چک پول، یک دستگاه طلایاب، 25 عدد ادکلن گران قیمت، يك عدد دوربین عکاسی و 18 عدد ساعت كشف شد، خاطر نشان كرد: كارشناسان ارزش اموال مكشوفه را 50 ميليارد ريال برآورد كرده‌اند.
وي با اشاره به اينكه سارقان تحويل مراجع قضائي و از آن طريق روانه زندان شدند، به شهروندان توصيه كرد: در صورت خروج از منزل و مسافرت طولانی، منازل خود را به افراد مورد اعتماد خصوصا همسایگان بسپارید و حتي الامكان  منازل خود را مجهز به آژیر و دوربین مدار بسته كنيد.

کشف كالاي قاچاق ميلياردي در نورآباد
فرمانده انتظامي شهرستان نورآباد از توقيف يك دستگاه اتوبوس و کشف انواع كالاي قاچاق به ارزش يك ميليارد ريال خبر داد.
سرهنگ "محمدهاشم قسام" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، با اعلام اين خبر گفت: مأموران انتظامي اين شهرستان در راستاي طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز حين كنترل خودروهاي عبوري، به یک دستگاه اتوبوس مشكوك و آن را متوقف كردند.
فرمانده انتظامي شهرستان نورآّباد با بيان اينكه در بازرسي از اين خودرو، 47 هزار قطعه انواع ابزار آلات، یک دستگاه کولر گازی و ۴ حلقه لاستیک خارجي قاچاق كشف شد، گفت: در اين زمينه راننده نيز دستگير شد.
سرهنگ "قسام" با اشاره به اينكه برابر نظر كارشناسان ارزش اموال قاچاق مكشوفه، يك ميليارد ريال برآورد شده است، تصريح كرد: متهم براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي شد.

دستگیری اخاذ مامورنما در مرودشت
فرمانده انتظامي مرودشت از دستگيري يك اخاذ در این شهرستان خبر داد كه تحت پوشش مامور پليس مبلغ 9 ميليون ريال اخاذي كرده بود.
سرهنگ" اسماعیل زراعتیان"، گفت: روز گذشته فردی به کلانتری "11 انقلاب" اين شهرستان مراجعه و اعلام کرد شخصي خود را مامور پلیس اطلاعات معرفی كرد و با اخذ کارت بانکی ام، مبلغ 9 میلیون ریال از حسابم برداشت کرد. 
اين مقام انتظامي افزود: ماموران بلافاصله اقدامات فني و اطلاعاتی براي شناسایی فرد اخاذ آغاز و با بررسي‌های پلیسی وي را شناسايي و با هماهنگي مقام قضائي آن را دستگير کردند.
سرهنگ "زراعتیان" تصريح كرد: متهم در بازجويي‌هاي اوليه پليس منکر جرم خود بود اما در مواجهه با ادله و مدارک موجود به بزه خود مبني بر برداشت 9 ميليون ريال از حساب شاكي اعتراف کرد.
فرمانده انتظامی شهرستان مرودشت با اشاره به اينکه متهم پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني تحويل مرجع قضائي شد، به  شهروندان توصیه کرد: در صورت درخواست‌هاي غير معقول توسط افرادی كه خود را مامور معرفي مي‌كنند، حتما از وي كارت شناسايي معتبر بخواهند و در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را سريعا به مرکز فوريت‌هاي پليسي 110 اطلاع دهند.

کشف 24 تن رب گوجه احتکار شده در داراب
فرمانده انتظامی شهرستان داراب از کشف 24 تن رب گوجه احتکار شده به ارزش 3 میلیارد و 600 ميليون ريال خبر داد.
سرهنگ "علیرضا نوشاد"، اظهار داشت: با توجه به نوسان قيمت اجناس و کالاهاي اساسي مردم در بازار، طرح شناسایی و برخورد با محتکران اقتصادی و مخلان امنیت در دستور کار فرماندهی انتظامی شهرستان داراب قرار گرفت.
وی افزود: در همین راستا مأموران پليس با اقدامات فني و تخصصي از احتكار رب گوجه در یکی از انبارهای حاشیه شهر مطلع شدند و موضوع را در دستور كار خود قرار دادند.
وي افزود: ماموران پس از شناسايي محل مذکور و با هماهنگي مقام قضائی به همراه بازرسان اداره تعزیرات حکومتی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسي از آن مكان موفق شدند 24 تن رب گوجه احتكار را كشف كنند.
فرمانده انتظامی شهرستان داراب با بیان اینکه ارزش محموله کشف شده برابر نظر کارشناسان،  3 ميليارد و 600 میلیون ريال برآورد شده است، گفت: انبار مذکور پلمپ و 2 نفر در اين زمينه به مراجع قضائی معرفي شدند.
 
رفع تصرف اراضي ملي در سپيدان 
فرمانده انتظامي سپيدان از رفع تصرف 12 هزار و 393 متر مربع از اراضي ملي به ارزش 2 ميليارد و 500 ميليون ريال خبر داد.
سرهنگ "احمد فداکار"، در تشريح جزئيات اين خبر گفت: ماموران انتظامي سپيدان در اجراي طرح مقابله با زمين خواري و رفع تصرف منابع طبيعي از چنگ زمين خواران، با دستور مقام قضائي و همکاري اداره منابع طبيعي، تعداد يک فقره  زمين خواري به مساحت 12 هزار و 393 متر مربع  اراضي ملي که در بخش "مرکزي" اين شهرستان توسط  يک  نفر  به صورت غير قانوني  تصرف شده بود خلع يد و رفع تصرف كردند.
سرهنگ "فداکار" با بيان اينكه برابر نظر کارشناسان ارزش اين اراضي، 2 ميليارد و 500 ميليون ريال برآورد شده است، خاطر نشان کرد: در اين راستا يك نفر متهم براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضائي شد .
اين مقام انتظامي از عموم شهروندان خواست: هرگونه اطلاع از دست اندازي و تصرف اراضي ملي توسط افراد سودجو را براي اقدام قانوني به مركز فوريت‌هاي پليسي 110گزارش دهند.

انتشار تصاویر خصوصی خواهر زن به قصد انتقام
رئیس پلیس فتا استان از دستگیری مرد جوانی که اقدام به انتشار تصاویر خواهر خانم خود در فضای مجازی كرده بود خبر داد.
سرهنگ "حشمت سلیمانی"، در تشریح این خبر گفت: خانمی 28 ساله به این پلیس مراجعه و درخواست رسیدگى به شکوائیه خود مبنى بر انتشار تصاویر خصوصی او در شبکه اجتماعی اینستاگرام كرده است كه موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
وی افزود: شاکی در تحقیقات اولیه خود عنوان کرد از مدت‌ها قبل شخص ناشناسی در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام تعدادی از تصاویر خصوصي‌ام را به قصد تهدید و تخریب بنده برای همسرم ارسال مي‌كرد که این موضوع در حال حاضر با تهدید و اخاذی در حال ادامه است.
سرهنگ "سلیمانی" تصریح کرد: پس از بررسی‌های اوليه و انجام اقدامات فنی پلیسی، متهم که همسر خواهر شاکی بود در یکی از شهرستان‌های استان شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر و براي تحقیقات تکمیلی به این پلیس منتقل شد.
وی با بيان اينكه متهم پس از انجام بازجویی‌های فنی و ارائه مستندات، به بزه خود اعتراف و انگیزه خود را انتقام جویی از شاکی عنوان کرد، گفت: حدود یک سال پیش شاکی به دلیل اعتماد زیادی که به بنده داشت گوشی همراهش را به منظور تعمیر به بنده سپرد و من نیز از این موقعیت سوء استفاده و تصاویر وي را به گوشی خود انتقال دادم و به مرور زمان اقدام به انتشار تصاویر او در اینستاگرام و ارسال آن به همسر شاکی مي‌كردم.
این مقام سایبری با اشاره به اينكه سوء استفاده از فیلم و عکس‌های خصوصی و خانوادگی دیگران یکی از شایع ترین جرایمی است که این روزها موضوع پرونده‌های پلیس فتا را تشکیل می‌دهد، گفت: هرگونه مزاحمت و انتشار تصاویر افراد در فضای سایبری برابر ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای جرم محسوب شده و قانون گذار برای آن مجازات تعیین کرده است .
وی به شهروندان گفت: کاربران مراقب گوشی هوشمند خود که اطلاعات مهم و خصوصی‌شان را بر روی آن‌ها ذخیره كرده‌اند باشند و از واگذاری آن به دیگران خودداری كنند.
این مقام مسئول بیان داشت‌: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش های مردمی بوده و همچنین کاربران گرامی می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند.

اجراي طرح ارتقا امنيت اجتماعي در شیراز
  فرمانده انتظامی شهرستان شیراز از اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی و جمع آوری معتادین متجاهر با هدف پيشگيري از سرقت و کاهش جرايم خبر داد.
سرهنگ "فرج شجاعی"، گفت: روز گذشته در اجراي طرح ارتقا امنيت اجتماعي، مأموران انتظامی شهرستان شيراز با اولویت قرار دادن محله‌های آلوده با رعایت کلیه موارد بهداشتی و پروتکل های ابلاغی، اقدام به جمع آوری تعداد 82 نفر از معتادان متجاهر و کارتن خواب كردند.
فرمانده انتظامی شهرستان شیراز با بيان اينكه دستگير شدگان تحویل اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شدند، عنوان داشت: اجرای این طرح مورد رضایت اهالی محل قرار گرفته و مراتب تقدیر آنان از پلیس را به همراه داشته است و از شهروندان درخواست مي‌شود در صورت مشاهده با کسانی که اقدام به تهیه، مصرف و توزیع مواد مخدر می کنند از طریق تماس با مرکز 110 پليس را مطلع سازند.

اجرای طرح سرکشی از پارکینگ ها در کازرون/ كشف 20 دستگاه موتورسيكلت مسروقه
 فرمانده انتظامی كازرون از کشف 20 دستگاه موتورسیکلت سرقتی در طرح سرکشی از پاركینگ‌های سطح شهر خبر داد.  
سرهنگ "محمد عبادی‌نژاد" گفت: در اجرای طرح سرکشی از پارکینگ‌هاي سطح شهرستان، کارشناسان پلیس آگاهی در روز گذشته موفق شدند پس از استعلام از وسايل نقليه توقيفي، تعداد 20 دستگاه موتورسيكلت مسروقه را كشف كنند.
اين مقام انتظامي با بيان اينكه با هماهنگی مقام قضائی موتورسیکلت‌های مکشوفه تحویل مالباختگان  شد، به شهروندان توصيه كرد پس از ترك وسايل نقليه حتما از وسايل بازدارنده پيشگيري از سرقت استفاده كنند تا سارقان نتوانند به اهداف شوم خود برسند.

نقش امر به معروف و نهي از منكر در پيشگيري از جرم 
 مكتب انبياي الهي و به خصوص دين مبين اسلام ، نگرش جامعه گرايي را تقويت مي كند. 
دين اسلام مي كوشد به گونه اي انسان را  تربيت كند كه درهمه مراحل زندگي به كل انسان ها به خصوص مسلمانان توجه داشته باشد.
مواجهه خردمندانه با كجروي و آسيب هاي اجتماعي همواره يكي از دغدغه هاي متوليان سلامت و امنيت جامعه بوده است.
در اين ميان نقش بازدارندگي دين نيز در كانون توجه متفكران اجتماعي و سلامت قرار داشته است.
اسلام برخلاف متفكران غربي كه به دين بيشتر يك نگاه كاركردي دارند ، معتقد است دين فقط كاركرد دنيوي نداشته و به توجيه سرخوردگي ها نمي پردازد، بلكه كليتي است كه به ترسيم سعادت دنيوي و اخروي مي پردازد و اخلاق در اين كليت بر رابطه انسان با خود و ديگران و جهان طبيعي و اجتماعي پيرامون او متمركز است.
با اين اوصاف فرضيه امر به معروف و نهي از منكر در ساخت اخلاقيات دين اسلام جاي مي گيرد.
نقش و تاثير اين واجب الهي در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در راستاي قدرت بازدارندگي دين در برابر جرم ، يكي از فروعات دين اسلام يعني فريضه امربه معروف و نهي از منكر در سطح تذكر لساني ،در مقابل ارتكاب جرم است.
ارتباط و همبستگي اخلاق با دين واصول و فروعات دين مي تواند ، نقش پيشگيرانه و كنترلي از معضلات اجتماعي و بسياري از كجروي ها و جرائم را ايفا نمايد، به نحوي كه كمترين هزينه را از لحاظ اجتماعي  و اقتصادي و امنيتي براي متوليان امنيتي در پي داشته باشد.
امر به معروف و نهي از منكر در واقع يك پوشش اجتماعي براي محافظت جمعيت است زيرا اگر امر به معروف و نهي از منكر نباشد عوامل مختلفي كه دشمن بقاي وحدت اجتماعي هستند ريشه هاي اجتماع را مي خورند و آن را از هم متلاشي مي سازند، بنابرين حفظ وحدت اجتماعي بدون نظارت عمومي ممكن نيست .
با توجه به مفهوم و مصاديق امر به معروف و نهي از منكر در قرآن كريم به اين مهم مي رسيم كه نگرش الهي بر اساس هدايت انسان ها به سوي سعادت است و كليه دستورات اين كتاب مقدس براي راهنمايي بشر با هدف جلوگيري از سقوط به حيطه گمراهي و ضلالت مي باشد، به همين دليل تبعيت از آنها نقش تعيين كننده اي در سلامت محيط هاي اطراف انسان ها دارد.
امر به معروف و نهي از منكر از منظر قرآن كريم ،‌ از طرفي در كاهش موقعيت هايي كه انسان را در معرض ارتكاب جرم قرار مي دهد اثر گذار است و به همين دليل در قرآن آيات متعددي در نهي اعمالي از قبيل نگاه به نامحرم، حضور در مجالس گناه ، ارضاي شهوت به طريق حرام، سخن گفتن هوس انگيز و...آمده است.
از طرف ديگر با سالم سازي محيطي كه انسان در آن زندگي مي كند او را از ورود به حيطه جرم باز مي دارد و در واقع به عنوان عواملي اساسي در پيشگيري اوليه از جرم اثر خود را نشان مي دهد.
تهیه و تنظیم: سرهنگ "فرج رستمی" - فرمانده انتظامی شهرستان فسا 

نظرات بینندگان