کد خبر: ۱۳۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
بسته خبرهای حوادث شیرازه؛

توقيف اتوبوس و كشف كالاي قاچاق ميلياردي/ سارقان کابل مخابراتی با 27 فقره سرقت روانه زندان شدند/ اجراي طرح ارتقا امنيت اجتماعي و توقيف 57 دستگاه موتورسيكلت متخلف/ کشف 25 کيلو حشیش در ممسني

مهم‌ترین حوادث 24 ساعت گذشته استان فارس را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.
 به گزارش شیرازه، مهم‌ترین حوادث 24 ساعت گذشته استان فارس را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.

توقيف وانت پيكان و كشف 241 كيلو ترياك در ني‌ريز 
فرمانده انتظامی استان از کشف 241 کیلو ترياك در بازرسي از يك خودور وانت پيكان در محور مواصلاتي سيرجان-ني‌ريز خبر داد.
سردار "رهام‌بخش حبيبي" در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشريح این خبر گفت: در راستای مبارزه شبانه روزی با قاچاقچيان و سوداگران مرگ، بامداد امروز ماموران  پليس مبارزه با مواد مخدر در حين گشت زني در محور مواصلاتي سيرجان-ني‌ريز، به يك خودرو وانت پيكان مشكوك شدند.
فرمانده انتظامي استان فارس با بيان اينكه پس از طي مسافتي تعقيب و گريز با توجه به كوهستاني بودن منطقه و تاريكي هوا راننده با به جا گذاشتن خودرو متواري شد، گفت: ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر شهرستان ني‌ريز موفق شدند در بازرسي از آن خودرو ميزان 241 كيلو ترياك كشف كنند.
سردار "حبيبي"  با اشاره به اينكه تلاش براي دستگيري قاچاقچي متواري ادامه دارد، خاطر نشان كرد: شناسايي و دستگيري قاچاقچيان باندهاي بزرگ مواد مخدر در دستور كار اين فرماندهي قرار دارد و پليس فارس با تمام توان مسير را براي سوداگران مرگ ناامن مي كند.

 توقيف اتوبوس و كشف كالاي قاچاق ميلياردي
جانشين فرمانده انتظامي استان از توقيف يك دستگاه اتوبوس و كشف انواع كالاي قاچاق به ارزش 3 ميليارد و 500 ميليون ريال در شهرستان سروستان خبر داد.
سرهنگ "يوسف ملك‌زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: در راستاي مبارزه با قاچاق کالا و برخورد قاطع با قاچاقچيان، ماموران انتظامي شهرستان سروستان اقدام به كنترل و بازرسي از خودروهاي عبوري در محورهاي مواصلاتي كردند.
سرهنگ "ملك‌زاده" با بيان اينكه ماموران موفق شدند يك دستگاه اتوبوس حامل كالا را شناسايي و متوقف كنند، افزود: در بازرسي از اين خودرو، 5 هزار و 190 ثوب پوشاك، 232 عدد عطر و ادكلن، 6 دستگاه اسكوتر، قهوه جوش، جاروبرقي، ماشين لباسشويي، 8 جفت كفش و 2 دستگاه لپ تاپ قاچاق و فاقد مدارك قانوني کشف شد.
جانشين فرمانده انتظامي استان با اشاره به دستگيري يك نفر و معرفي وي به مراجع قضائي، بيان كرد: ارزش اين محموله قاچاق برابر نظر كارشناسان، 3 ميليارد و 500 ميليون ريال برآورد شده است.

سارقان کابل مخابراتی با 27  فقره سرقت روانه زندان شدند
فرمانده انتظامي جهرم از دستگيري 2 سارق کابل مخابراتی و كشف 27 فقره سرقت در آن شهرستان خبر داد.
سرهنگ "افشين حيدري" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، در تشريح اين خبر گفت: در پي وقوع چند فقره سرقت کابل مخابراتی در شهرستان جهرم، تلاش براي شناسايي و دستگيري سارق یا سارقان به صورت ويژه در دستور كار ماموران انتظامي قرار گرفت.
وي افزود: ماموران پس از تحقيقات فني و تخصصي موفق به شناسایی 2 نفر سارق شدند و آنان را در يك عمليات منسجم و ضربتي دستگير كردند.
اين مقام انتظامي با بيان اينكه متهمان تحويل مراجع قضائي و از آن طريق روانه زندان شدند، عنوان داشت: سارقان در بازجویی فنی انجام شده به 27 فقره سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی اعتراف کردند.

با تيزبيني پليس لارستان، پوشاك‌هاي قاچاق ميلياردي روانه بازار نشدند
فرمانده انتظامی لارستان از کشف يك هزار و 200 ثوب پوشاك خارجي قاچاق به ارزش يك ميليارد و 200 ميليون ريال خبر داد.
سرهنگ "داود امجدي" در گفت‎وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، اظهار داشت: ماموران انتظامي پاسگاه "هرمود عباسي" اين شهرستان، حین گشت زنی در محورهای مواصلاتی به یک دستگاه اتوبوس مشکوک و آن را براي بررسي بيشتر متوقف كردند.
وی با بيان اينكه ماموران در بازرسی از این اتوبوس، يك هزار و 200 ثوب پوشاك خارجي قاچاق کشف كردند، عنوان داشت: در اين خصوص یک نفر دستگیر و براي سیر مراحل قانونی تحويل مراجع قضائی شد.
سرهنگ "امجدي" با بيان اينكه برابر نظر كارشناسان ارزش اموال مكشوفه، يك ميليارد و 200 ميليون ريال برآورد شده است، افزود: پلیس به منظور حمایت از تولید داخلی، شبانه روز پای کار است و با پدیده شوم قاچاق برابر قانون برخورد خواهد کرد.

اجراي طرح ارتقا امنيت اجتماعي و توقيف 57 دستگاه موتورسيكلت متخلف
فرمانده انتظامي شهرستان اقليد از توقيف 57 دستگاه موتورسيکلت متخلف در اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی خبر داد.
سرهنگ "مراد صارمي"درگفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: طرح ارتقا امنيت اجتماعي با اولويت برخورد با راکبين موتورسيکلت‌هاي متخلف در سطح حوزه استحفاظي طي 2 روز متوالی در اين شهرستان به مرحله اجرا گذاشته شد.
وي افزود: ماموران انتظامي در اجراي اين طرح موفق شدند 57 دستگاه موتورسيکلت متخلف را توقيف و روانه پاركينگ كنند.  
سرهنگ "صارمي" ضمن قدرداني از همکاري خوب مردم با پليس در اجراي طرح‌هاي مختلف انتظامي، از شهروندان خواست در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه جرايم و ناهنجاري اجتماعي در اين شهرستان، مراتب را از طريق 110 به پليس اطلاع دهند.

کشف 25 کيلو حشیش در ممسني 
فرمانده انتظامي ممسني از کشف 25 کیلو حشیش در بازرسي از يک دستگاه وانت پیکان خبر داد.
سرهنگ "محمدهاشم قسام" در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، اظهار داشت: مأموران انتظامي شهرستان ممسني هنگام کنترل خودروهاي عبوري در محور اصلي قائميه -نورآباد، به يك دستگاه وانت پیکان مشکوک و آن را متوقف کردند.
وي افزود: در بازرسي از اين خودرو 25 کیلو حشیش كه به طرز ماهرانه‌‌اي در پشت کپسول گاز جاسازي شده بود کشف شد.
سرهنگ "قسام" با اشاره به اينكه در اين خصوص يك نفر دستگير و تحويل مراجع قضائي شد، گفت: مبارزه بي امان با مواد مخدر از اولويت هاي اين فرماندهي در سال جاري است.

فرار از منزل 
در یک خانواده 8 نفره زندگی می کنم، 3 خواهر و 2 برادر دارم و خودم فرزند آخر خانواده هستم. 
 ارتباطم با پدرم صمیمی است، اما چون مادرم با وجود مهربان بودن، خیلی مقرراتی و قانونمند است، معمولا نتوانستم و نخواستم ارتباط صمیمانه ای با او داشته باشم. خواهرانم هم در زمان تحصیل، مشغله درس داشتند و بعد از آن هم به دنبال ازدواج بودند و ارتباط چندانی با آنها نداشتم.
 برادرهایم هم دنیایشان با من متفاوت بود و کاری به کار هم نداشتیم. خودم تا کلاس سوم ابتدایی سر به راه و حرف گوش کن بودم اما از کلاس چهارم با تاثیر از همکلاسی هایم، درک و فهم و خواسته هایم نسبت به زندگی تغییر کرد. دوست داشتم آزاد باشم و کسی به کارهایم ایراد نگیرد، مثلا تنها بیرون بروم و...  که این تقاضاهای من با دیدگاه مادرم کاملا متفاوت بود.
 هر موقع از آزادی و کارهای دوستانم به مادرم می گفتم و اعتراض می کردم که اجازه نمی دهد من هم مانند آنها رفتار کنم، می گفت طرز تربیت تو با آنها فرق دارد و به عبارتی همیشه مجبور بودم طبق نظر مادرم رفتار کنم.
باید با مادرم به کلاس زبان و ورزش می رفتم و با خودش هم بر می گشتم. اما من دوست داشتم با دوستانم به بیرون بروم ، البته باید بگویم که پدرم نظری متفاوت از مادرم داشت ولی روی حرف مادرم حرف نمی زد
مدتی بعد، دچار بیماری اعصاب و روان شدم و تحت نظر پزشک بودم . در 13 سالگی در مقطع هفتم دوبار از مدرسه اخراج شدم و ترک تحصیل کردم؛ چون دائم با مسئولین و دانش آموزان مدرسه درگیر می شدم و حوصله هیچ کس را نداشتم، از بودن در خانواده لذت نمی بردم و هیچ وقت محبت آنها به چشمم نیامد و بیرون از منزل و یا حتی در فضای مجازی محبت را جستجو می کردم و چندین بار به خاطر احساس تنهایی خودزنی کردم.
در اینستاگرام با پسری دوست شدم و هرروز کارم شده بود چت کردن با او و درد دل کردن، کمی آرام تر شده بودم و دیگر کاری به خانواده نداشتم. حدود یک ماه با او ارتباط مجازی داشتم تا اینکه شخصی به نام احسان در واتساپ پیام داد و گفت می خواهم با تو آشنا شوم . اوایل چون دوستی در اینستا داشتم، خیلی سرد جوابش را می دادم. اما احسان آنقدر اصرار کرد که قبول کردم با او آشنا شوم، تقریبا هرروز با او چت داشتم و تمام وقتم را پر کرده بود و دیگر جواب دوستم در اینستا را نمی دادم و شدیداً وابسته به احسان شده بودم.
بعد از یک ماه احسان به من پیشنهاد داد که می خواهم تورا ببینم و من بلافاصله قبول کردم، وقتی او را دیدم احساس کردم آنقدر دوستش دارم که می خواهم برایش بمیرم.
ارتباط من و احسان همچنان باقی و البته بیشتر شده بود ولی بعد از آن که مادرم از ماجرا باخبر شد هربار مرا می دید که با گوشی صحبت می کنم مرا سرزنش و ملامت می کرد و محدودیت هایی برایم ایجاد کرده بود که من تحمل آن را نداشتم ، فقط دوست داشتم کنار احسان باشم و این تنها کار لذت بخش دنیا برایم بود. با تمام سرزنش هایی که می شدم سعی می کردم حداقل هفته ای دو بار احسان را ببینم .
هرچند که بعد از ملاقاتمان، لذت ساعت های با هم بودن با سرزنش های مادرم از جانم بیرون می آمد، ولی باز به دیدارش می رفتم تا اینکه آن روز آنقدر سرزنش ها روح و روانم را آزرده کرده بود که تصمیم گرفتم با احسان فرار کنم و وقتی به احسان گفتم، او هم قبول کرد و با هم فرار کردیم.
تجزيه و تحليل : 
عوامل موثر بر فرار دختران در جامعه امروزي :
اثبات وجود خود و جلب توجه اطرافیان : بسیاری از دختران فراری تصور می کنند که فرار عاملی برای دیده شدن آنهاست و از این عامل به عنوان اهرمی برای فشار به خانواده و دستیابی به محبت اعضا استفاده می کنند.
رهایی از فشارها، تحمیل ها و اجبارها و در نهایت خشونتی که در خانواده نسبت به آنها ابراز می شود.
لجاجت با خانواده و انتقام گیری از پدر و مادر و اطرافیان : بسیاری از دختران فراری حس انتقام از خانواده را به عنوان عامل مهم و انگیزه قوی فرار خود گوشزد می کنند.
دستیابی به موقعیت های بهتر اقتصادی و اجتماعی : بسیاری از دختران فضای خانه را همچون قفسی تنگ و تاریک برای خود در نظر گرفته و احساس می کنند با فرار از خانه می توانند شرایط بهتری از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تجربه نمایند. بدیهی است دخترانی که با فقر عاطفی در خانواده مواجه هستند به مراتب نسبت به دیگران انگیزه بیشتری برای فرار از منزل دارند.
عدم توفیق در تحصیل  : برخی دختران به دلیل عدم موفقیت در تحصیل  وعدم پاسخگویی به انتظارات والدین در این زمینه دست به فرار می زنند. این امر به ویژه در خانواده هایی که فرزندان خود را دائما با دیگران مقایسه می نمایند و شکست های تحصیلی آنان را مایه بدنامی خانواده دانسته و به عنوان عاملی برای سرزنش و سرکوفت از آن بهره می جویند، بیشتر است.
استفاده نامناسب امکانات و تکنولوژی های جدید مانند اینترنت، ماهواره و به ویژه موبایل، باعث افزایش میزان فرار دختران از منزل شده است. عدم فرهنگ نامناسب در زمینه بهره برداری از امکانات و فناوریهای جدید در خانواده و جامعه زمینه ساز فرار دختران می شود.
نظر مشاور:
خانواده مهم ترین نقش را در زمینه فرار از خانه بر عهده دارد. از هم گسیختگی خانواده، عدم احساس تعلق و وابستگی عاطفی با اعضای خانواده ، نداشتن برنامه برای گذرندان اوقات فراغت و بد سرپرستی از عوامل موثر در فرار دختران است. جوانان امروز در شرایط تغیير ارزش ها با مشکل بحران هویت ، کاهش پایبندی به ارزش های دینی و اجتماعی و شکاف نسلی بین خود و والدینشان مواجه هستند . دختران امروز دچار خوددرگیری می شوند و برای فرار از این حالت به شیوه های مختلفی نظیر فرار از خانه متوسل می گردند.
اگر خانواده با مشکلات و آسیب های عدیده ای مواجه باشند، روند جامعه پذیری اعضای خانوداه مختل می شود انحرافات و نابهنجاری های رفتاری عموماً از طریق گروههای نظیر دوستان و خانواده آموخته می شود. هر چقدر میزان گذران جوان با گروههای سنی خود که امور خلاف در آنها هنجار است، بیشتر باشد فرد همرنگ و همانند آنها می شود و برای کسب احترام در گروه به رفتارهای خودنمایانه نظیر فرار از خانه تشویق می شود. نقش رسانه های جمعی به ویژه ماهواره ها و اینترنت در رواج بی بندباری اخلاقی ، مقابله با هنجار های اجتماعی ، عدم پایبندی مذهبی و بلوغ زودرس نوجوانان در مسائل جنسی حائز اهمیت است.
نگرانی زیاد در مورد فرار نوجوانان به علت فراوانی آن نیست ، بلکه به دلیل خطراتی نظیر اعتیاد ، روسپیگری ، رفتارهای جنایی ، ایدز ، سوء مصرف یا فروش مواد مخدر است که در بیرون از خانه آنها را تهدید می کند .
هر چقدر مدت زمان فرار طولانی تر باشد و با افراد بیشتری تماس را داشته باشند ، خطر ابتلا به ویروس ایدز افزایش می یابد . فرار آغاز بی خانمانی و بی پناهی است و همین امر زمینه ارتکاب بسیاری از جرایم را فراهم می کند .
 دختران فراری پل های پشت سر خود را خراب و ویران می کنند . ارتکاب آنان به جرایم و فساد اخلاقی موجب می شود که دچار انواع بیماریها و اختلالات روحی و روانی شوند و برخی از آنها به دلیل سر افکندگی ناشی از تجاوزات دست به خودکشی می زنند . لذا ؛
داشتن یک هدف مشخص در زندگی و پایبندی به سنت ها  و ارزشهای دینی و اجتماعی می تواند در بالا بردن درک و فهم نوجوانان در تحمل و یا تغییر شرایط نامطلوب به شیوه درست و راهگشا باشد، از طرفي ایجاد محیط امن و سالم از لحاظ عاطفی و جسمانی، گوش دادن به صحبت های فرزندان، پرهیز از انتقاد بیش از حد و تمسخر و تنبیه، تشویق فرزند در کسب موفقیت و صداقت در گفتگو با فرزند، شناخت و آگاهی والدین از روحیات جوانان. فراهم آوردن فرصت مناسب با فرزندان جهت یادگیری، تصمیم گیری های مثبت و سازنده، حمایت فرزندان در زمان احساس تنهایی، عدم محدود کردن متعصبانه و عدم منع دختران از تحصیل و تبعیض قائل نشدن والدین بین فرزندان، از راهکارهای پیشروی خانواده ها برای جلوگیری از فرار دختران است.
نویسنده : "زهرا پورجمشید" - مشاور و مددكار اجتماعي پلیس فسا، استان فارس

نظرات بینندگان