کد خبر: ۱۳۹۴۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
طلای تلاش زیر خاک و گِل؛

«فاطمه ارمغانی» کارآفرین نمونه ای که با عشق و محبت«گل های رویایی» می کارد

«فاطمه ارمغانی» از جمله کارآفرینان موفق و نمونه ای می باشد که با وجود شغل معلمی از سال ها پیش به کشت «گل و گیاه» روی آورده و با دستان پر مهر خود انواع و اقسام گل های زیبا و رنگارنگ ایرانی و خارجی تولید کرده که دل هر رهگذری را می رباید.
به گزارش «شیرازه»،او با روحیه لطیف و شادابی که دارد، نه تنها در پرورش گل ها موفق بوده بلکه به همسن و سال های خود عشق و انرژی می بخشد و جوان ها نیز از همصحبت شدن با او لذت می برند و پر از شور و نشاط می شوند.به گفته ارمغانی با علاقمندی به کار و عشق ورزیدن به آن سختی ها رنگ می بازد و مشقت ها به چشم نمی آید.
در ادامه صحبت های ارمغانی از نظرتان می گذرد:

«فاطمه ارمغانی» کارآفرین نمونه ای که با عشق و محبت«گل های رویایی» می کارد

چه شد که به این حرفه روی آوردید؟
ارمغانی با بیان این که عاشق تدریس و معلمی بودم اما بعد از 40 سال نه تنها آن را کنار نگذاشتم بلکه در پرورش گل و گیاه نیز موفق شدم، می گوید: هر شخصی با عشق ورزیدن به حرفه اش ستاره می شود،زمانی که افراد عاشق کارشان باشند،روز به روز پیشرفت می کنند.خداوند سرنوشت ما را پیش بینی نکرده اما از این که ما چه چیز می کاریم، مطلع است.چرا که این ما هستیم که آینده خود را رقم می زنیم.

وی ادامه می دهد: زمانی که متوجه علاقه خود به پرورش گل و گیاه شدم در کنار شغل معلمی،در چند متری حیاط خانه خودمان شروع به قلم زنی و کاشت گل ها کردم و به مرور آن را در فضای بازتری در خارج از محیط خانه ادامه دادم.

ارمغانی به این که قلب گیاه آبیاری آن می باشد اشاره کرده و بیان می کند:آبیاری گل ها باید نه کم و نه زیاد باشد،به خاطر دارم در اوایل روزهایی که شروع به پرورش گل ها کرده بودم در آبیاری آن ها دقت چندانی نداشتم. به همین خاطر همسرم که در این حرفه فعالیت داشت از این مسئله ناراحت می شد به همین خاطر تصمیم گرفتم به طور جدی از آن ها مراقبت کنم و برای پرورش گل ها وقت بیشتری بگذارم.هم اکنون من با کمک همسرم 40 سال است که با گیاهان زندگی می کنیم.ما عشق و جوانی مان را به پای رشد و پرورش گل ها گذاشتیم وحالا شاهد انبوهی از آن و البته رضایتمندی دوستدان گل و گیاه هستیم.

«فاطمه ارمغانی» کارآفرین نمونه ای که با عشق و محبت«گل های رویایی» می کارد

پیشنهاد شما به علاقمندان این حرفه چیست؟
وی با اشاره به این که در برنامه تلویزیونی شبکه فارس در خصوص نحوه پرورش گل و گیاه آموزش می دهم و نکات مهم را اطلاع رسانی می کنم،می افزاید:به صورت رایگان نحوه پرورش گل و گیاه را به همه اقشار آموزش می دهم. دانشجویان، کارآموزها، خانم های خانه دار، افرادی که دچار افسردگی هستند به صورت تمام وقت،پاره وقت و هفتگی به این گلخانه می آیند و علاوه بر این که آموزش می بینند،روحیه شاد و بانشاطی را به دست می آورند،من در محیط سر سبز و با طراوت گلخانه با صحبت های انگیزشی امید را در دل آن ها می کارم.چرا که فعالیت در گلخانه را تنها برای کسب درآمد نمی خواهم و از این که آن ها از محیط گلخانه لذت می برند، خوشحال می شوم.برای همین هم انگیزه و هدف داشتن را به طور پیوسته به جوانان گوشزد می کنم.

این مدیر کارآفرین با اشاره به کتاب های تاثیر گذار در شغل و زندگی اش گفت: از جمله کتاب های موثری که خوانده ام «ثروتمندترین مرد بابل» و «بیدیشید تا ثروتمند شوید» بوده که توصیه می کنم همه خصوصا جوان ها آن را بخوانند.

برای راه اندازی یک گلخانه چه ابزار و سرمایه ای نیاز است؟
وی در پاسخ به این پرسش که برای تاسیس گلخانه به چه مقدار هزینه و ابزارآلاتی نیاز می باشد، می گوید: جوانان می توانند با حداقل هزینه از امکاناتی که دارند حتی در تراس یا حیاط خانه شروع به کار کنند تا ببینند چقدر به این حرفه علاقمندند، آیا می توانند با نگهداری، مراقبت و سختی های کاشت گل و گیاه کنار بیایند،البته آن ها می توانند برای آغاز کار خود از تسهیلات کارآفرینی نیز استفاده کرده و به حرفه خود توسعه دهند.

«فاطمه ارمغانی» کارآفرین نمونه ای که با عشق و محبت«گل های رویایی» می کارد

ارمغانی ادامه می دهد:از جمله ابزارآلات اصلی در پرورش گل و گیاه،سازه فلزی برای ایجاد گلخانه، نمونه های گل و گیاه جهت قلمه زنی و توسعه آن، گلدان های پلاستیکی در سایزهای مختلف و تامین آب کافی می باشد.

مشکلات و مسائل پیش روی شما در پرورش گل و گیاه چیست؟
وی با بیان این که افرادجویای کار باید علایق شغلی خود را به درستی جویا شوند،بیان می کند: در همه مشاغل از سرما و گرما گرفته تا بی دقتی و سهل انگاری وجود دارد، در حرفه ما نیز حتی با کوتاهی در آب دهی گل و گیاه یا قلمزنی اشتباه،ممکن است بذرها از میان برود.اشخاصی که نمی دانند به چه شغلی علاقه دارند، همیشه در سر درگمی به سر می برند.متاسفانه بیشتر این افراد در یک دایره بی سرو ته به دور خود می چرخند و گاهی هم از این شاخه به آن شاخه می پرند. این در حالیست که آن ها باید اهداف خود را مشخص کنند تا مسیرشان معین و آسان شود. برخی افراد هستند که به حقوق اندک اکتفا می کنند اما آن ها غافلند از این که می توانند با کارآفرینی چند برابر حقوق خود درآمدزایی داشته باشند.

برای توسعه این حرفه چه کارهایی باید انجام شود، پیشنهاد شما چیست؟
دولت باید تسهیلات بیشتری را برای اشتغالزایی جوانان فراهم کند،راهکار توسعه هم این می باشد که متقاضیان و افراد جوایای کار بر اساس علایق و الویت های خود آموزش ببینند. البته در کنار این موارد فرد باید در محیط کار قرار بگیرد و کسب تجربه کند.متاسفانه عده ای از جوانان به امید زندگی بهتر به مهاجرت پناه می برند این در حالیست که آن ها باید در آنجا از صفر شروع کنند و مثلا به ظرفشویی در رستوران ها،رانندگی و غیره روی آورند اما نمی دانند که این رویه فقط وقت آن ها را تلف می کند.

من به بیش از10 کشور جهان سفر کرده ام اما به این نتیجه رسیدم که هیج جا وطن خودم ایران نمی شود.متاسفانه جوانان ما زود نا امید می شوند و مشکلات را بر دوش دولت می اندازند، این باور تا حدودی درست می باشد اما آن ها نباید دست از کار بردارند چرا که باید تلاش کنند تا استعدادهای خود را شکوفا کنند.از این رو آن ها باید به دنبال راهکار و پیشرفت باشند که اگر زمانی کارمند هستند، خودشان ریاست شرکت یا هر شغلی را به عهده بگیرند.برای اشخاصی که هدف دارند، همه چیز فراهم است ما باید خواسته های خود را از کائنات بخواهیم و رسیدن به آن را باور داشته باشیم تا آن را در یابیم.

«فاطمه ارمغانی» کارآفرین نمونه ای که با عشق و محبت«گل های رویایی» می کارد

انگیزه نقش مهمی در موفقیت شغلی دارد.برخی جوانان ما مصرف کننده های بزرگی شده اند اما برای آینده خود یک سرمایه گذاری اندک هم نمی کنند؛ مثلا حقوق و درآمد ندارند اما گوشی های موبایل 50 میلیونی به دست می گیرند و کفش و لباس های مارک دار می پوشند.

گفتنی است،این کارآفرین نمونه علاوه بر این که به گل های ریزو درشت خود عشق می ورزد با نوه هایش و دیگر بچه ها میانه خوبی دارد و به آن ها را نیز به اندازه گل هایش دوست می دارد.البته او در کنار همسر خود پابه پای هم از گلخانه 24 متری شروع به کار کردند و حالا در بیش از هزار متر انواع و اقسام گل های رنگارنگ و زیبا را پرورش می دهند به طوری که این گل های قشنگ دل هر رهگذری را می رباید.

توجه به نیاز و وضعیت بازار هدف در الویت باشد
دکتر سعید عشقی، عضو هیئت علمی و استاد باغبانی و باغداری دانشگاه شیراز نیز می گوید: جوانان جویای کار برای موفقیت در این حرفه در ابتدا باید وضعیت موجود گلخانه ها و بازار در شهر یا استان خود را بررسی کنند و از این که به چه نوع کشت و کارهایی نیاز می باشد اطلاعات لازم و کافی را کسب کنند.این که بازار هدفشان کجاست و محصولات خود را به کدام شهر، استان یا کشور ها می توانند صادر کنند،در این زمینه مهم ترین مسئله وضعیت بازار می باشد چرا که ممکن است با وجود تولید مناسب و کافی اما برای آن بازار هدف مشخص و معینی وجود نداشته باشد.

وی می افزاید:آن ها می توانند برای کسب آمار دقیق در هر نوع کشت به سازمان جهادکشاورزی مراجعه کنند تا وضعیت بازار و نوع محصولات را دریافت نمایند.با این وجود با توجه به شناختی که خودم دارم،تولید گیاه های زینتی مثل گل رز، اطلسی،بنفشه و از بوته ها نیز گوجه، توت فرنگی و خیار در فارس بازار هدف خوبی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در خصوص سرمایه گذاری برای این حرفه ادامه می دهد:برای سرمایه گذاری بستگی دارد که کارآفرین با چه نوع تکنولوژی هایی شروع به کار می کند سنتی یا پیشرفته.به طور کلی در کشت گلخانه ای هر کارآفرین با هزینه هایی که خواهد داشت تسهیلات بانکی برای او در نظر گرفته می شود.

وی با بیان این که اگر گلخانه طی یکسال به خوبی مدیریت شود تا چندین برابر زمین زراعتی تولید دارد، ادامه می دهد:در گلخانه ها با توجه به این که محیط آن کنترل شده، تولید بیشتر و باکیفت تری وجود دارد و از طرفی نیز با اصلاح خاک و طرح های بدون خاک یا استفاده از ماسه و غیره می توانند تولید انبوه داشته باشند و حتی با شناخت و نیاز بازار هدف آن را به دیگر کشورها نیز صادر کنند.

برپایه این گزارش، هر فردی می تواند با داشتن یک هدف مشخص و انگیزه قوی به رویاهای خود دست یابد و با تلاش و پشتکار مداوم، نه تنها بازار داخلی بلکه بازار جهانی را نیز تصاحب کند.
شماره گلخونه:09173071048
شماره فروشگاه:09175858580
اینستاگرام:armaghangiah
آدرس:خیابان قصرالدشت بعد از پایانه اتوبوس های شهری قصرالدشت
انتهای پیام/




















برچسب ها: فاطمه ، گل ، شیراز
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
منصور رعیتی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
0
سلام از اینکه یه کار آفرین در زمینه گلکاری معرفی کردید متشکرم ،ای کاش شماره تماس ویا ادرس ایشان را برای دوستان علاقه مند ذکر میکردید