کد خبر: ۱۳۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان فارس؛

در حال حاضر هیچ منزل‌مبله مجوز داری در استان فارس وجود ندارد/داستان دنباله دار خانه‌ها‌ی اجاره‌ای و تاثیر مستقیم آن بر روی اجاره بهای مسکن

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان فارس گفت:در طول مدت شیوع کرونا ۴۶ واحد توسط اداره اماکن و ۳۶ واحد هم از طرف کلانتری ها رصد و شناسایی و پلمپ شدند که جمعا ۸۵ منزل مبله در این ایام، شناسایی و تعطیل شدند و در حال حاضر هیچ منزل‌مبله مجوز داری در استان فارس وجود ندارد.
به گزارش شیرازه، پرداختن به برخی موضوعات در رسانه ها که معمولاً در جامعه فراگیر است حتی برای چندین بار، اگر تکراری هم باشد باز نیاز روز جامعه به شمار می رود چرا که برخی از این مشکلات و چالش ها تاثیر مستقیم بر زندگی شهروندان و حتی پایداری زندگی مشترک زوجین دارد، منازل مبله و آسیبهای ناشی از ان یکی از مباحثی است که اگر هر روز هم در مورد آن گزارش،مصاحبه و مطالب انتقادی کار شود باز هم کم است.

 این روزها اگر به دنبال رهن و اجاره منزل سری به سایت های آگهی محور همچون سایت دیوار و شیپور بزنید بیش از آنکه لیستی از منازل رهن و اجاره ای پیش روی شما باز شود، انواع آپارتمانها و منازل مبله در این سایت ها خودنمایی می کند به‌ گونه‌ای که پیدا کردن یک منزل مناسب با اجاره بهای منصفانه کاری بس دشوار است که به نظر این امر نشان از  عدم نظارت دستگاه‌های متولی بر سایت دیوار و مشاورین املاکی است که خود را شریک اینگونه اشخاص سوجو می کنند.

 و حالا ما نیز در ایامی که به دلیل شیوع بیماری کرونا گفته شده اجاره منازل مبله منع قانونی دارد و با هرنوع اجاره منزل در غالب ساعتی، روزانه و کوتاه مدت برخورد قضایی میشود، یکی از سایتهای آگهی محور را باز کرده و به قسمت اجاره املاک رفتیم، آگهی اجاره خانه های مبله زیادی به چشم می خورد که به صورت روزانه و ساعتی از 100 هزارتومان تا 2 میلیون تومان اجاره داده می شوند به چند مورد از این تبلیغات زنگ زده و در قالب مشتری شرایط اجاره مسکن را جویا شدم اما در همین چند مورد متوجه عمق فاجعه شدیم چرا که قیمت ها بسته به محل خانه و شرایط مشتریان متفاوت بود.
بخش جالب و یا شاید تاسف بار ماجرا زمانی بود که یکی از مالکان این منازل پرسید شناسنامه دارید یا نه و من متعجب پرسیدم چه فرقی در قیمتها دارد؟ و او در پاسخ گفت: شناسنامه داشته باشید یک قیمت است نداشته باشی یک قیمت دیگر،اهل شیراز باشید و یا مسافر قیمتها متفاوت است.

یکی از صاحبان این آگهی ها میگفت:اگر رسما خانواده باشید بسته به تعداد نفرات طبق تعرفه از شما هزینه دریافت میشود اما اگر مدرکی دال بر رابطه خانوادگی ندارید حتی مکانی هم که به شما پیشنهاد میکنم متفاوت است.

به سراغ یکی از مشاورین املاک رفته و علت این تفاوت قیمتها را که جویا شدم، گفت: قطعا چنین مکانهایی با شرایط متفاوت جایگاه امنی است برای فساد های اخلاقی و یا روابطی که قرار است فاش نشود به همین خاطر مالکان منازل مبله نیز از همین نقطه ضعف استفاده کرده و مبالغ سنگینی دریافت میکنند. 

این مشاور املاکی واقع در سفیر شمالی، یاد آور شد که این آگهی ها در ظاهر برای مسافران منتشر شده اند اما در اصل بیش از پنجاه درصد مشتریان آنان افرادی هستند که به دنبال یک جای امن برای مقاصد نامناسب خود هستند.

او به تاثیر اینگونه مکانها بر روی قیمتها نیز اشاره کرد و گفت:بنده به عنوان یک مشاور املاکی هیچ گاه چنین ملک هایی را در لیست اجاره قرار نمی دهم چون همین افراد سودجو هستند که از یک سو باعث افزایش اجاره بها و از سوی دیگر ترویج فساد و بی بند و باری در جامعه میشوند.

تعطیلی 85 خانه مبله در سه ماه گذشته در شیراز و صدرا

در ادامه به منظور اطلاع از آمار خانه های مبله در شیراز و اقدامات پیشگیرانه پلیس با این خانه های فساد، گفتگویی با رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان فارس انجام داده ایم.
در حال حاضر هیچ منزل‌مبله مجوز داری در استان فارس وجود ندارد/داستان دنباله دار خانه‌ها‌ی اجاره‌ای و تاثیر مستقیم آن بر روی اجاره بهای مسکن

سرهنگ فیض اله حیاتی نیز بعد از شنیدن پیگیری های خبرنگار شیرازه و پاسخ هایی که از مالکان این منازل داشته ایم با تاکید بر اینکه قطعا اینگونه منازل تاثیر مستقیم بر شرایط اقتصادی جامعه و اجاره بهای مسکن دارند،عنوان کرد: با توجه به آسیب هایی که منازل مبله در بحث امنیتی جامعه دارند، افرادی بودند که به صورت غیر قانونی در این مکانها سکنی گزیده و جرائمی مثل سرقت، تجاوز و فساد اخلاقی را رقم زدند به همین خاطر نیروی انتظامی مقابله با این افراد و منازل را در دستور کار قرار داد و از طرف دادستانی حکم پلمپ تک تک این مکانها برای ما صادر شد که به صورت سه ماه می باشد.

حیاتی با تاکید بر اینکه با توجه به حجم بالای منزل مبله در شهر شیراز و صدرا، ما به تنهایی نمی‌توانیم بار این آسیب را به دوش بکشیم پس نیازمند همکاری سایر نهادهای دخیل در این ماجرا هستیم پس متولی اصلی که سازمان میراث فرهنگی است همچنین جامعه هتلداران، شهرداری  اتحادیه مهمانپذیرها، فرمانداری و نهادهای فرهنگی همه و همه باید پای کار بیایند تا بشود این آسیب و معضل را ساماندهی و جمع کرد.

 وی ادامه داد: ما گروهی از نیروهای پلیس را قرار داده ایم برای شناسایی افرادی که در فضای مجازی و سایت دیوار تبلیغ این گونه منازل را ترویج می دهند مردم نیز باید به ما کمک کنند و با مشاهده این گونه ملک ها  با شماره های 197،110و21825550 تماس گرفته و به پلیس اطلاع دهند.

 وی به تاریخچه مختصری از این واحدهای اقامتی نیز اشاره کرد و ابراز داشت:این منازل ابتدا در کشورهای توریست پذیر شروع به فعالیت کردند، به این شکل که افراد، ابتدا مسافران را در قسمتی از منازل خود جای داده و پذیرایی میکردند سپس پس این روش به کشورهای دیگر از جمله ایران راه پیدا کرد تا در مواقعی که تعطیلات و کمبود مهمانپذیر و هتل است از این مکان ها استفاده شود، تاریخچه آن در ایران هم برمی گردد به دو دهه پیش که از شمال کشور آغاز و سپس به مشهد، تهران، شیراز و دیگر شهرهای توریست پذیر راه یافت.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان فارس در ادامه تصریح کرد:هرچند این کار در ابتدا یک اقدام مفید و مثبت بود اما رفته رفته با گسترش آن به دیگر مناطق، افراد سودجو از فرصت استفاده کرده و موجب ترویج فساد شده و جایگاه امنی برای جرایم امنیتی و اخلاقی شد.

حیاتی اضافه کرد: در استان فارس هم که قطب گردشگری و زیارتی است این منازل گسترش یافت به گونه‌ای که اکنون در شیراز و صدرا حدود ۱۳۰۰ منزل مبله وجود دارد که مجوز آنها تا قبل از عید به اتمام رسیده و اکنون به دلیل شیوع کرونا دیگر مجوزی صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در طول مدت شیوع کرونا ۴۶ واحد توسط اداره اماکن پلمپ شد، افزود: ۳۶ واحد هم از طرف کلانتری ها رصد و شناسایی و پلمپ شدند که جمعا ۸۵ منزل مبله در این ایام، شناسایی و تعطیل شدند و در حال حاضر هیچ منزل‌مبله مجوز داری در استان فارس وجود ندارد.

حیاتی در پایان تاکید کرد:اگر کسی هم در حال فعالیت است غیر قانونی است چون تمام فرصت های یکساله که در اختیار آنها قرار داده شده به اتمام رسیده و یا باطل شده است.

آنچه در ادامه این مطلب میخوانید بررسی تأثیر مستقیم اینگونه منازل بر قیمت ها و اجاره بهای مسکن است که در این راستا گفتگویی با رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز انجام داده ایم.
منازل مبله یک تهدید و آسیب جدی در شهرهای بزرگ 
محمد قاسم تابنده نیز منازل مبله را یک تهدید و آسیب جدی در شهرهای بزرگ عنوان میکند و میگوید: زمانی که مشخص نباشند این منازل مبله در کجای شهر و با چه شرایطی اداره می شوند قطعاً هزار اتفاق  ناخوشایند از جمله فساد اخلاقی روابط نادرست سرقت و حتی جرائم امنیتی حادث می شود.

تابنده با بیان اینکه بیش از 1200 منزل مبله در شیراز وجود دارد که تنها تعداد اندکی مجوز رسمی از ارگانهای مربوطه دارند، گفت: این منازل علاوه بر آسیب های ذکر شده تاثیر مستقیمی نیز بر روی قیمت مسکن و اجاره بها دارد.

 وی در پاسخ به این سوال که پس چرا هیچ گونه نظارتی از سوی مشاورین املاک بر این منازل وجود ندارد،ابراز داشت: همه ساله به غیر از امسال، نزدیک ایام نوروز که می شود، جلسه ای با دعوت از رئیس اتحادیه مشاورین املاک، اتحادیه مهمانپذیر ها، اتحادیه هتلداران و اداره اماکن نیروی انتظامی برگزار  و در همان مقطع یکسری منازل مبله را کنترل می‌کنند تا به خاطر کمبود هتلها به مسافران اجاره داده شود در راستای همین برنامه تا الان هیچ ارگانی امر رسیدگی و ساماندهی این منازل را به اتحادیه مشاورین املاک نسپرده است و این امر توسط اتحادیه مهمانپذیرها و  هتلداران صورت می گیرد.

تابنده با اشاره به اینکه البته این دو صنف خودشان هم مخالف سرسخت وجود، خانه‌های مبل هستند،گفت: معتقدند این خانه ها خسارت مالی بسیاری به شهروندان وارد می کند جالب اینجاست که همین دو صنف مخالف هم امر صدور پروانه های منازل مبله را برعهده دارند اما انگار چندان تمایلی به ساماندهی این امر نشان داده نمی شود.

 وی همچنین ادامه داد:هرچند سالانه در یک زمان مشخص جلسه ای برای ساماندهی این منازل گرفته می شود اما هر بار نتیجه ای حاصل نشده و مجدداً در طول سال وضعیت به همان شکل سابق ادامه می یابد.

 رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز در خصوص بحث قیمت ها،عنوان کرد: متاسفانه طبق قانون اساسی که حفظ مالکیت برای اشخاص، محفوظ است،هیچکس در قیمت‌ها نمی تواند اظهار نظر کند که این خود نیز یک مشکل به شمار می رود.

 تابنده با اشاره به اینکه چند سال پیش اتحادیه املاک شیراز طرحی را ارائه داد و تقدیم کمیسیون نظارت کرد و از آنجا هم به کمیسیون تنظیم بازار استانداری فرستاده شد،گفت: در این طرح مقرر گردید در ۵۰ نقطه شیراز به طور آزمایشی کارشناسانی از مشاورین املاک در بحث قیمت گذاری در رهن و اجاره و چه در خرید و فروش ورود کنند و سپس ملک مورد نظر رهن و اجاره یا به فروش برسد، اما با وجود مصوب شدن این طرح هنوز تاکنون اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: حتی تیر ماه سال گذشته نیز معاون بازرسی استانداری با دعوت از بنده به عنوان رئیس اتحادیه مشاورین املاک خواست که مجدد این طرح را بررسی و اجرایی کنیم که متاسفانه جلو طرح گرفته شد و این موضوع جای تامل دارد.

رئیس اتخادیه مشاورین املاک شیراز با بیان اینکه وقتی هر مالک به تصمیم خود قیمتی را انتخاب کند وضعیت اجاره بها و ملک روز به روز مشکل تر خواهد شد، ابراز داشت: با اجرایی شدن این طرح قطعاً بخش قابل توجهی از مشکل مسکن حل می‌شد.

 تابنده در پاسخ به این سوال که آیا قانون بازدارنده در مشاورین املاک وجود دارد که آنها را از این گونه معاملات بر حذر دارد، اظهار داشت: همانطور که گفتیم قانون و یا جریمه ای برای مشاور املاک وجود ندارد چون مشاورین املاک تقصیری ندارند بلکه مالک موجب این آشفته حالی در بازار مسکن شده است.

 وی در ادامه افزود: برابر قانون نظام صنفی که مصوب مجلس شورای اسلامی است وظیفه مشاور املاک تنها، احراز مالکیت و طبق ماده ۳۳۵ قانون تجارت، تنظیم قرارداد است که بعد از احراز مالکیت نمی تواند در قیمت‌ها دخالت کند بلکه موجر و مستاجر به توافق می‌رسند و مشاور املاک فقط قرارداد فی مابین را تنظیم میکند.

تابنده در پایان تصریح کرد: این نظارت و اعمال قانون برای زمانی است که کارشناسی ملک بر عهده مشاور املاک باشد تا با توجه به شرایط منزل مکان آن و یا ارزش ملک قیمت گذاری صورت گیرد.

 در پایان باید گفت:اگرچه رسانه‌ها‌ چند سالی است در این خصوص می‌نویسند و به دنبال تلنگری به مسئولان گذشته و هشداری به دولتمردان کنونی هستند، اما گویا داستان دنباله دار خانه‌ها‌ی اجاره‌ای ساعتی تمامی ندارد و  روز به روز بر تعداد تبلیغات این نوع خانه‌ها بر در و دیوار شهر افزوده می‌شود که نیازمند همکاری و هماهنگی همه دستگاه های متولی است تا بتوان راهکاری قانونی و مناسب برای ساماندهی این منازل اجرا کرد./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان