کد خبر: ۱۳۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
بر زمین ماندن طرح جمع آوری معتادان متجاهر؛

کمتر از 10 درصد معتادین در استان فارس جمع آوری شده اند!

طبق آمار در استان فارس بین 2300 تا 2500 معتاد متجاهر وجود دارد که با پیدایش بیماری کرونا و برای جلوگیری از شیوع آن، این افراد را در سطح شهر رها کردند؛ این در حالیست که پس از دستور برای جمع آوری آن ها و با گذشت بیش از یک ماه، در کلانشهر شیراز که بیشترین آمار معتادان متجاهر را دارد، تنها 200 نفر از آن ها یعنی کمتر از 10 درصد معتادان جمع آوری شده اند.
به گزارش "شیرازه"، در حالی که ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا اعلام کرده که معتادان متجاهر از سطح شهر جمع آوری شوند اما با گذشت بیش از سی روز هنوز تعداد زیادی از آن ها در مراکز شهر مثل دروازه کازرون،سه راه نمازی،خیابان زند و غیره دیده می شوند.

هر چند عده ای از کارشناسان اعتیاد با جمع‌آوری معتادان متجاهر از خیابان مخالفت کردند و بر این اعتقاد بودند که جمع آوری معتادان متجاهر بر خلاف پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی مقابله با کرونا می باشد،برخی هم از تبعات ناخوشایند پراکنده بودن آن ها در سطح شهر ابراز نگرانی کردند. نگرانی هایی که برای ایجاد نا امنی،رعب و وحشت،شیوع انواع بیماری ها،اعمال خشونت و غیره از سوی این معتادین رقم می خورد.

کمتر از 10 درصد معتادین در استان فارس جمع آوری شده اند!
جمع آوری و تست معتادان به صورت خوشه ای انجام شود
 «محمدرضا هوشیار»، معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی فارس در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه" در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این که دستور جمع آوری معتادان متجاهر صادر شده اما هنوز تعداد زیادی از آن ها در سطح شهر پراکنده هستند، گفت:از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ما تاکید شده که جمع آوری و گرفتن تست از معتادان به صورت خوشه ای انجام شود تا برای آزمایش از تجمع خودداری شود و در صورت مثبت شدن نتیجه کرونای افرادی که پالایش شده اند، از آن ها به خوبی مراقبت و نگهداری شود.

در سال گذشته دو هزار معتاد متجاهر داشیم
وی با بیان این که در این استان 2300 تا 2500 معتاد متجاهر داریم، افزود: در سال گذشته دو هزار معتاد متجاهر داشیم اما از آنجایی که مردم شیراز عاطفی و مهمان نوازند بیشتر این معتادان که البته نصف آن ها غیربومی هستند،در اینجا می مانند.در حال حاضر بیش از 200 نفر از این معتادان در سطح شهر که بیشتر در «محله سنگ سیاه» بوده اند، جمع آوری کرده ایم.با این حال جمع آوری متوقف نمی شود و همچنان ادامه دارد.

یک شبه نمی توان همه آن ها را جمع آوری کرد
هوشیار با اشاره به این که تا کنون در میان معتادان مورد مثبت کرونا مشاهده نشده،گفت: ستاد مبارزه با بیماری کرونا مصوب می کند که این مدل جمع آوری تا چه زمانی ادامه یابد و این طور نمی شود که یک شبه همه آن ها را به صورت یکجا به گرد هم آورد.
 
وی به این که فضای کافی برای نگهداری و درمان معتادان در مراکز تحت نظارت ما وجود دارد اشاره کرد و افزود: در میان معتادان برخی از آن ها دارای خانواده هستند که البته این افراد نیز توسط تیم علوم پزشکی تست و معاینه می شوند و در صورت لزوم در مراکز ما طی دو هفته نگهداری شده تا در صورت داشتن علائم بیماری در مرکز ماده۱۶ بهزیستی سم زدایی شوند که مرحله درمان آن ها نیز چندین ماه به طول می انجامد.

معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی فارس بیان کرد: هر سال طرح جمع آوری معتادان متجاهر قبل از ایام نوروز شروع می شود و اکنون نیز با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان این طرح در حال اجراست.هر چند در سه ماه اخیر به خاطر شیوع بیماری کرونا طرح جمع آوری این افراد به تعویق افتاد اما در این مدت به پاتوق های آن ها سر می زدیم و با همکاری مراکز نگهداری و«DIC» از آسیب بیشتر به آن ها جلوگیری می کردیم.

وی افزود: در حال حاضر چندین مرکز در سطح شهر وجود دارد تا آن هایی که توانایی ترک ندارند یا این که خودشان نمی خواهند مصرف این مواد را کنار گذارند، را در این مکان ها نگهداری کرده و از معتادان متجاهر مراقبت نماییم.

هوشیار بیان کرد:این مراکز به  این افراد کمک می کند تا آن ها با آموزش های مناسبی که می بینند از ابتلاء به بیماری های «هپاتیت»،« ایدز» و غیره در امان باشند.البته گاهی اوقات سطح مصرف شان تغییر می کند اما با این حال به طور کلی تحت کنترل و نظارت هستند.

این مقام مسئول گفت:تیم سیار برای کنترل و نظارت بر معتادان برپاست و مسئولسن مربوطه به طور مداوم و در طول شبانه روز به پاتوق آن ها سرمی زنند و با جمع آوری و دفع وسایل آن ها مثل «سرنگ» و «پدهای الکلی »از شیوع بیماری ها جلوگیری می کنند، البته از این افراد تست های «غربالگری» و «تب سنجی»نیز گرفته می شود.

وجود معتادان چهره زشتی به شهر داده است
به گفته «دکتر چنگیز رحیمی»، رئیس مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز زمانی که معتادان متجاهر و کارتن خواب ها در سطح شهر رها شوند، چندین مشکل را بوجود می آورند که اول؛زشت کردن چهره شهر می باشد چرا که معتادان درگوشه و کنار شهر با دزدی، مصرف مواد مخدر،کثیف کاری و سر فروبردن در سطل های زباله سبک زندگی خودشان را در معرض نمایش می گذارند.دوم؛ بیماری های مختلف مثل: کرونا،هپاتیت و غیره را در سطح شهر گسترش می دهند و سوم؛ الگویی از کار خلاف اجتماعی شده که مدام در سطح شهر می شوند و به مرور زمان وجودشان برای جامعه پذیرفته می شود چرا که این رویه خود یک «حالت عادی سازی» ایجاد می کند.

وی با بیان این که معتادان متجاهر به عنوان یک واقعیت اجتماعی پذیرفته می شوند،افزود:این بدین معناست که دیگر وجودشان اشکالی نداشته و به عنوان یک قشر خاصی در سطح شهر پذیرفته می شوند که البته تاثیرات منفی آن روی افراد جامعه و به خصوص کودکان و نوجونان باقی می ماند.

دکتر رحیمی گفت:زمانی که کارتن خواب ها در جایی زندانی شده اند، تحت مراقبت باشند یا در یک محل نگهداری شوند، در جامعه پذیرفته شده نیستند اما وقتی در سطح شهر رها شوند و در معرض دید قرار بگیرند، پذیرفته می شوند و « یادگیری مشاهده ای» رخ می دهد که این الگوی نامناسبی برای برخی افراد خواهد بود.رئیس مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز افزود: با این که معتادان را به خاطر حفظ جانشان رها کرده اند اما معضلات زیادی را به بار می آورند ، به همین خاطر این رها کردن کار اشتباهی است.

برپایه این گزارش، به دنبال شیوع بیماری کرونا،معتادان متجاهر بیش از سه ماه در سطح شهر پراکنده شدند و معضلات زیادی را به بار آوردند،حالا ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بر جمع آوری آن ها گرفته این در حالیست که با ابلاغ این دستور هنوز بسیاری از معتادان در سطح شهر وجود دارند.

با وجود این که بسیاری از کارشناسان بارها به جمع آوری ها معتادان در سطح شهر تاکید کرده اند و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز دستور آن را ابلاغ گرفته اما این امر در این استان آن طور که باید جدی گرفته نشده  و این که بخواهند جمع آوری خوشه ای انجام دهند هم منطقی به نظر نمی رسد چرا که این روزها بر آمار مبتلایان افزوده شده و بهتر است که هر چه سریع تر برای ریشه کن شدن این بیماری مهلک تصمیمات و اقدامات جدی تری اتخاذ شود.

گفتنی است، بعد از بروز ویروس کرونا و بر اساس دستور وزارت بهداشت طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر از اسفند ماه ۹۸ متوقف شد و بعد از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا، جمع‌آوری معتادان متجاهر از نهم اردیبهشت ماه با رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی مجددا آغاز شد.
انتهای پیام/


برچسب ها: معتاد ، طرح ، شیراز
نظرات بینندگان