کد خبر: ۱۳۹۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

نسبت هر کس به امام خمینی، نسبت رفتاری و گفتاری است تا نسبت فامیلی

منصوره طاهری گفت: امام خمینی(ره)، اولین رهبر دینی در قرن بیستم است که حکومت و نظم موجود را از بین برده و نظم و حکومت جدیدی را بر مبنای اصول اسلامی پایه ریزی می کند.

 خانم منصوره طاهری، کارشناس مسائل سیاسی منطقه خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با بیان اینکه شناخت سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی(ره) به عنوان بزرگ ترین رهبر قرن بیستم، بسیار ضروری است، این ضرورت را برای مقابله با تحریف مبانی فکری این رهبر بزرگ دانست و اظهار داشت: ایشان، اولین رهبر دینی در قرن بیستم است که حکومت و نظم موجود را از بین برده و نظم و حکومت جدیدی را بر مبنای اصول اسلامی پایه ریزی کرد.

نسبت هر کس به امام خمینی، نسبت رفتاری و گفتاری است تا نسبت فامیلی

وی در پاسخ به اینکه چرا نباید اجازه کج فهمی و انحراف در اندیشه های این رهبر بزرگ دینی داده شود، تصریح کرد: ما معتقدیم امام خمینی(ره) یکی از رهبرانی است که بعد از صدر اسلام، موفق به تشکیل حکومت دینی بر مبنای اندیشه سیاسی اسلام شد. به عبارتی ایشان اندیشه سیاسی اسلام را احیاء کرده است. پس اگر اجازه بدهیم که این کج فهمی ها و این انحراف ها به وجود بیاید، در حقیقت همان مبانی را از دست می دهیم.

طاهری با یادآوری اینکه متاسفانه شاهدیم که در برخی گروه‌های سیاسی که اتفاقاً خودشان را سابقاً پیرو آتشین امام خمینی(ره) هم معرفی می کردند، در یک برهه ها و بعضی دوران سیاسی، بحث جدایی دین از سیاست را در محافل سیاسی، دانشگاهی و رسمی مطرح می کردند و این خیلی عجیب است.

به گفته این فعال اجتماعی، غیر از مبانی نظری، سلوک رفتاری سیاسی و حتی زندگی شخصی امام نیز گاها مورد تحریف قرار گرفته و ما می بینیم حتی بحث ساده زیستی امام(ره) هم مورد تحریف قرار می گیرد و آنان که مدعی پیروی از امام هم بودند، نه تنها در مبانی رفتاری و نظری ایشان انحراف ایجاد کردند، به سلوک رفتاری ایشان هم رحم نکرده و در آن هم انحرافاتی ایجاد کردند و این انحرافات، ایراداتی را در جامعه اجتماعی و سیاسی ایران ایجاد می کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر می بینیم که انقلاب اسلامی ایران و رهبر کبیرش در دنیا و در محافل علمی بین المللی، بازتاب های گسترده ای دارد، اما در محافل دانشگاهی ایران، آنچنان که باید، به آن پرداخته نمی شود. مثلا در انگلیس، در طی سالهای 1996 تا 1980 حداقل 210 پایان نامه دانشجویی، چه رساله دکتری و تحقیق و چه کتاب، با عناوین و موضوعات شناخت امام خمینی و مبانی فکری و سیره نظری و عملی امام وجود دارد که بیشترین توجه محققین هم بر ابعاد اندیشه های سیاسی ایشان است. اما این اهتمام در محافل علمی و دانشگاهی ما دیده نمی شود و بعضا می‌بینیم اتفاقاً نگاه‌های دگراندیش، بد فهم،کج فهم و منحرف هم در این خصوص شکل می‌گیرد.

این کارشناس سیاسی منطقه ای با بیان اینکه مبانی مهمی چون مردم سالاری دینی و نظام مبتنی بر آرای مردم، عدالت‌خواهی، حمایت از مظلومان عالم، مبارزه با استکبار جهانی، حفظ استقلال کشور، پایبندی تمام و کامل به قانون اساسی، حفظ اقتدار نظامی و قدرت بازدارندگی کشور و نظام اسلامی در اندیشه‌های امام وجود دارد که قابل توجه است، تصریح کرد: این مبانی در اندیشه های امام و در مشی و سلوک سیاسی ایشان موج می زند که متاسفانه از طرف بعضی طیف های سیاسی، که سابقا ارتباطات زیادی هم با امام داشتند و احساس می‌کردند که خیلی به هم نزدیک هستند یا منسوبین به امام، اکثریت این مبانی، تعریفات متفاوت و بعضاً متضادی با تعاریفی که امام پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: در بحث مبارزه با استکبار جهانی و در بحث مقابله با تمامیت خواهی قدرت های برتر دنیا در شرق و غرب، مبانی بی نظیری را امام خمینی مطرح می‌کند، اما همین مبانی به راحتی از طرف طیفی که اتفاقاً خودشان را هم پیرو خط امام می‌دانند، متاسفانه کنار زده می شود.

طاهری با یادآوری اینکه در تحریف اندیشه های امام، بعضاً از شخصیت های طراز اول که حتی برای حذف شعار "مرگ بر آمریکا" و حذف مقابله با استکبار جهانی، رو به خاطره گویی آوردند، ضمن تأکید بر اینکه تاریخ سیاسی ما این مسائل را ثبت کرده است، افزود: میزان مقابله امام خمینی در بحث تسخیر لانه جاسوسی، مقابله و مقاومتی که ایشان در مقابل آمریکا نشان دادند که به استئصال رئیس جمهور آمریکا می انجامد، به چه میزان است؟ و آنها که خود را انقلابی می دانند، بحث از حذف شعار "مرگ بر آمریکا" دارند و بحث از "مذاکره با آمریکا" دارند که سرشار از امتیاز دادن و نگاه مرعوبانه به آمریکاست؛ نگاه کدخدامنشانه ای که حتی از این لفظ هم استفاده می کنند. اینها انحرافات و زاویه گرفتن از مبانی فکری و اندیشه های امام خمینی(ره) است که نمی توانیم به راحتی از آن بگذریم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: اقتدار نظامی و قدرت بازدارندگی از دیگر مبانی اندیشه های سیاسی امام در حکومت اسلامی است، و ایشان به شدت معتقد بودند که باید این اقتدار حفظ شود و اجازه ندهیم که کسی تعرضی به خاک ما داشته باشد، همانطور که در جنگ تحمیلی هم این مبانی را به شدت و حدت حفظ کردند، اما بعضی از افراد متاسفانه حتی حرف از "مذاکره در بحث موشکی کشور" و محور مقاومت در منطقه می زنند و همه این ها را قابل مذاکره با دشمنان خونی ما و جهان اسلام می دانند.

این کارشناس سیاسی منطقه خاورمیانه معتقد است که بیشترین تلاش برای عدم انحراف از مبانی انقلاب و مبانی گفتمان فکری مد نظر امام خمینی را شخص مقام معظم رهبری داشتند.

به گفته طاهری، حضرت آیت الله خامنه ای، مواضع داخلی و خارجی شان کاملا منطبق بر مبانی فکری امام خمینی(ره) بوده و سلوک سیاسی و رفتاری و حتی سلوک شخصی ایشان هم کاملاً منطبق بر سلوک امام خمینی(ره) بوده؛ مقابله با اشرافی‌گری، استکبارستیزی، حفظ اقتدار نظامی و استقلال ارضی کشور و افزایش قدرت بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی ایران، پایبندی به قانون اساسی و مردم سالاری دینی، و تاکید بر مردم سالاری دینی و نظام مبتنی بر آرای مردم، تماما مبانی فکری امام خمینی(ره) است که مقام معظم رهبری در سال‌های پس از امام خمینی، با شدت دنبال کردند و نگذاشتند که این مبانی به انحراف برود، هرچند تلاش های زیادی از بیرون از مرزهای ما و حتی متأسفانه در داخل، از گروه‌های مختلف شکل گرفته بود؛ اما تلاش و ایستادگی ایشان و اصرار بر این مبانی در گفتمان مواضع و در عمل، خطر این انحراف را بسیار بسیار پایین آورد.

طاهری ادامه داد: امروز با تلاش فرزندان روح الله، ثابت شد که هر جریانی که می‌خواهد خودش را به امام نزدیک نشان بدهد، باید به مبانی فکری امام و سیره عملی ایشان نزدیک باشد، نه اینکه از نامشان استفاده بشود و در عمل و در مبانی فکری و گفتمانی، نگاه غیر از این نگاه اسلامی و دینی و سیاسی اندیشه اسلامی را داشته باشد.

وی با تصریح بر اینکه اگر کسی و گروهی و جریانی ادعای نزدیکی به امام خمینی را می کند، حتماً باید به مبانی و سیره‌ی نظری و عملی ایشان نزدیک باشد و در عمل هم این را باید ببینیم، تأکید کرد: امروز تفاوت این معنا کاملا مشخص است و نسبت هر کس به امام خمینی رحمة الله علیه، نسبت رفتاری و گفتاری است تا اینکه نسبت جریان یا نسبت فامیلی باشد.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان