کد خبر: ۱۳۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
یادداشت وارده؛

خودروسازی کار سپاه نیست

سپاه نهادی حاکمیتی است نه اجرایی، خودروسازی کار او نیست
  یکی از مسائل بسیار پر حاشیه و از نقاط ضعف صنایع در ایران، صنعت خودروسازی می باشد که به هیچ وجه از نظر کیفیت و قیمت قابل قیاس با کشورهای مطرح دنیا نبوده و سبب ایجاد یک ناکارآمدی صنعتی و نارضایتی عمومی و حتی دولتی شده است. موضوعی مهم که جهت رفع آن راهکارهای مختلفی پیشنهاد شده که هم اکنون با دیدن فن آوری خیره کننده موشکی و فضایی که سپاه سردمدار آنست، تقاضای ورود این نهاد نظامی به صنعت خودروسازی و به دست گرفتن سکان آن زیاد شده است.
حال سوال اینست که آیا باید سپاه وارد این عرصه شود یا خیر؟ سوال مهمی که نمی توان جواب منفی یا مثبت صریحی به آن داد ولی می توان نکته وار اشاراتی داشت.
  متاسفانه در کشور راهکار هر مشکلی را سپاه پاسداران می دانند، هر چند سپاه و بسیج آماده کار در هر عرصه ای هستند اما مگر این سازمان چه تعداد نیرو، امکانات و بودجه دارد و یا پشتیبانی و حمایت رسانه ای می شود که کلید هر قفلی باشد.
  دوم اینکه نباید کم کاری دستگاه های متولی را نادیده گرفت و سپاه را جبران مافات آن دانست، مثلاً اگر اداره آبفا با کم کاری به یک روستا آب آشامیدنی نمی رساند نباید به عنوان راهکار و حل مشکل گروه های بسیج و سپاه وارد عرصه شوند، بلکه باید در کنار حضور کوتاه مدت جهادی سپاه علت کم کاری آن سازمان را فوری یافت و حل نمود.
سوم متاسفانه در بررسی علل عدم کارآمدی سازمان های دولتی، موانع ساختاری در نظر گرفته نمی شود و بدون آن خواهان جایگزینی سپاه به جای یک نهاد هستیم که مطمئنا بعد از مدتی سپاه نیز دچار همین مشکل خواهد شد.
چهارم باید دقت نمود که ناکارآمدی نهادی در کشور یک معضل است که یکی از دلایل آن تنبلی سازمانی ناشی از انجام امور آن توسط سپاه و بسیج می باشد، همچون فرزندی که مادر کارهایش را انجام می دهد و او تنبل تربیت می شود.
پنجم ناگفته نماند که سپاه و بسیج دارای ظرفیت و تجربه های گرانقدری است که باید از آن در همه عرصه ها استفاده کرد، اما این استفاده باید فکری و فناوری باشد نه اجرایی و کار مستقیم.

  نتیجه آنکه سپاه پاسدار، انقلاب است و جمهوری اسلامی سازمان برآمده از این انقلاب؛ که باید سازمانی بودن آن که لازمه اش رعایت تفکیک وظایف است، لحاظ و رعایت شود. که بر اساس آن سپاه تا ناچار نشود و فقط از روی اضطرار باید وارد عرصه های دیگر شود، که خودرو سازی یکی از این عرصه هاست که هنوز اضطرار آن ایجاد نشده، فلذا حضور سپاه در آن نه لازم است و نه مفید.


 دکتر سید محسن هاشمی

نظرات بینندگان