کد خبر: ۱۳۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
امام جمعه شیراز:

نماینده ها نباید فراموش کنند که رای مردم برای فرد نبوده بلکه برای تغییر و تحولی بوده که برای پیشرفت است

خطبه های نمازجمعه امروز شیراز ۱۶ خردادماه ۹۹ پس از حدود سه ماه تعطیلی به امامت آیت الله دژکام نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس و امام جمعه شیراز برگزار شد.
 به گزارش «شیرازه»، متن سخنان ایشان به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ابتدا خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را به تقوا و پرهیزکاری توصیه می کنم.
بیش از هر چیز خدای متعال را برای همه نعمت هایش شکر می گذاریم و برای اینکه بار دیگری توفیق داد در جمعی که حج اصغر است و اجر بسیاری دارد بتوانیم حاضر شویم و بندگی خدا را بجا بیاوریم خدا را شکر گذار هستیم. 
امیدواریم هرچه زودتر این مشکل عالم گیر برطرف شود تا عموم مومنین بتوانند در محافل دینی و نماز جمعه که ذکر الله است حضور پیدا کنند.
قبل از آنکه بخواهم نکته مورد نظر در خطبه اول را عرض کنم مسائل عمومی در باب نماز را در این وضعیت کنونی خدمت شما یادآوری می کنم.
ابتدا عرض می کنم که برای حضور در این مجمع باید دقت کنید دقیقا در چهار چوب دستورات بهداشتی حاضر شوید در واقع همانطور که مقام معظم رهبری فرمنودند بیش از همه به این چهار چوب ها پیابند بشوید.
مسئله دیگری که وجود دارد این است که موقعه خروج نکات بهداشتی رعایت شود، همچنین باید هنگام خروج صبر و تامل کرد و به مرور خارج شد تا انباشتگی جمعیت ایجاد نشود. 
شیراز اولین کلانشهری است که نماز جمعه در آن اقامه می شود که این به برکت رعایت اصول بهداشتی توسط خود مردم است، الحمدلله یک وضعیت مناسبی بوده که وزارت بهداشت به واسطه تلاش های مردم در شیراز اعلام وضعیت سفید کرده است این نکته را باید رعایت کرد تا همین وضعیت حفظ شود، امیدواریم خداوند توفیق دهد در این زمینه موفق باشیم و پیام رسان نماز جمعه باشیم.
نکته دیگری که در خطبه اول می خواهم عرض کنم به تناسب اینکه روز 14 و 15 خرداد را پشت سرگذاشیتم و سالگرد رحلت امام و سخنرانی بسیار بسیار روشنگرانه و بصیرت افزایی که مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت امام تحت عنوان تحول خواهی و تحول آفرینی شخصیت امام بود، است، اینکه مقام معظم رهبری فرمودند امام یک شخصیت تحول خواه و تحول آفرین بود، از کجا آغاز می شود.
این نگاه امام به تحول را اگر مشاهده کنیم، می بینیم رتبه آغاز تحول، درون انسان است، درواقع از درون ما آغاز می شود و دنیا را متحول می کند، از این رو تا خود ما متحول نشویم و تا خود ما در ایمان و عمل صالح جلو نیفتیم در جامعه تحولی رخ نخواهد داد.
در آغاز سوره مبارکه ابراهیم خدای متعال به پیامبر گرامی(ص) می فرماید که پیامبرا کتابی را به سوی تو فرو فرستادیم(قرآن) برای آنکه چه شود، هدف اصلی چیست؟
ممکن است گاهی به ویژه جوانان بخواهند انقلابی سخن بگویند و بیندیشند اما ندانند نقطه اصلی تحول چیست، هنگامی بحث تحول می کنیم عدالت را جز کدام رده از ارزش های دینی قرار می دهیم، هدف اصلی که قرآن تعیین کرده این بوده که انسان باید از ظلمات به سوی نورانی شدن حرکت کند، تحول اصلی اینجاست بعد حضرت امام می فرماید اگر این تحول درست شد ما بقی تحولات نیز درست می شود.
عبارت «دانشگاه مبدا همه تحولات است» در سخنرانی حضرت امام برای دانشگاه شیراز گفته شد که حضرت امام برای تحول درونی ما فرموده است، تحول باید در خود اشخاص پیدا شود. 
نفس در برخی مواقع انسان را فریب می دهد، انسان که تحول پیدا کرد همه چیز درست می شود، اگر انسان نورانی شد در واقع انسانیست خود را فهمید زیر بار زور نمی رود.
اگر می خواهید ظلم را نابود کنید باید انسان تربیت کرد، بزک کردن آمریکا کار ترامپ است، این هایی که آمریکا را بزک می کنند هنوز هم که هنوز است یا سکوت کرده اند یا می خواهد توجیه کنند اما نسبت به دورن کشور تا یک مسئله ای پیش می آید آن را بزرگ می کنند، اگر انسان پیدا شد زیر بار ظلم نمی رود.

خطبه دوم
با توجه به اینکه فرصتی پس از جریان کرونا ایجاد نشد تا نکاتی پیرامون آغاز انتخابات مطرح کنم در این جا نیز عرض می کنم، نگاه مردم در انتخاب آنان کاشف از این بود که مردم به دنبال تحول هستند، البته نمی خواهیم بگوییم که در سایر انتخابات اینچنین نبوده است، بلکه مقصود مردم پیشرفت است. 
نماینده ها نباید این نکته را فراموش کنند که رای مردم برای فرد نبوده بلکه برای تغییر و تحولی بوده که برای پیشرفت است، همچنین مجموعه مدیران و فعالان سیاسی استان این جهت گیری را تقوت و حمایت کنند تا آن تحولی که مقصود مردم است رخ دهد، همه هدف اسلام است هرچه می خواهیم در اسلام است اما در پیاده کردن آن نیز به تقویت داریم.
در این راستا سه موضوع است که عرض می کنم، استدعای من از نمایندگان مدیران استان و سوما از دانشگاهیان و حوزویان که نخبگان ملت هستند این است که در باره این سه مسئله تفکر سازنده داشته باشند، گاهی اوقات انتقاد می کنیم و این ارزشمند است و باید گوش کرد اما انتقاد صرف با اعتراض پیش نمی رود.
باید برای آن پیشنهاد هم ارائه شود، در مضامین صحبت های مقام معظم رهبری این است که اگر انتقاد می کنید ما می شونیم اما همفکری کنید بیندیشید که مشکل کجاست و راه حل آن کجاست این ها را باید ارائه دهید، و من خواهشم این است بسیج اساتید دانشگاه و بسیج اساتید حوزه در عرصه این تحولات باید نقش داشته باشند توقعی که از بسیجیان است برای ما باعث شده که حرکت تاخیر داشته باشد.
دانشجویان و طلاب عزیز در این مسائل باید فکر کنند و پیشنهاد و راهکار دهند نه اینکه انتقاد کنند، باید از صرف انتقاد رد شد، عزیزان حوزوی خیال نکنند که کافی است متن کتاب را بخواهند عزیزان دانشجو خیال نکنند صرف کتاب های عمومی و تخصصی که خواندند همه چیز تمام است اکنون سوال متوجه دانشمندان است که یکی از آن نقشه مهندسی فرهنگی کشور است، که برای فارس باید نقشه مهندسی طراحی کنیم.
تا می گویند نقشه مهندسی سه چهار تا کارشناس می گیرند، در حالی که نقشه هایی که جنبه راهبردی دارد باید عموم فرهیختگان در تدوین آن دخالت کنند، اکنون در مسئله فرهنگی که مدعی هستیم نقشه فرهنگی برای استان کشیده ایم، اساتید دانشگاه ها و حوزه ها به میدان بیانند باید بگوییند چه کار باید کنیم، عموم این اساتید متدین هستند چرا حرفشان زده نمی شود باید جمع بندی کنیم تا بتوانیم کاری انجام دهیم.
بنده به مسئولان استان گفته ام اینطور نیست خودمان چیزی بنویسیم تمام شود، نقشه جامعه علمی کشور است که تهیه شده برش استان باید تهیه شود که وظیفه استانداری محترم است، اما آن هم به واسطه اینکه راهبردی است خواهشم این است که به نوعی به گفت و گو بگذاریم تا نظر های علمی شنیده شود، سپس حاضل اندیشه را ببینیم، این روش تدوین نقشه های جامع و راهبری است باید دیگران درگیر شوند. 
جریان های مختلف سیاسی باید حرفشان را بزنند البته قبل از اینکه نقشه راهبردی نوشته شود پس از آنکه نوشته شد باید راهکار و پیشنهاد دهند.
پیرامون توسعه اقتصادی استان هم مجمع نمایندگان استان باید در این راستا با استانداری با جدیت همراهی کند، متاسفانه طرح های میلیاردی که به استان می آید مانده است زشت است یک حرکتی باید با همفکری شکل بگیرد.
باید مطالبه جدی و محکم را داشته باشید تا مدیران ملی بدانند باید کاری کنند، این مطالبات باید به شکل منسجم  در مجلس و خارج مجلس رخ دهد و مردم و مسئولان هماهنگ با هم در راستای پیشرفت کشور و استان گام بردارند.
آنچه که گفته می شود به این معنا نیست که کاری نمی شود تفسیر غلط است تا اینجا کارهای خوبی شده است، رفتار های ناپخته فرهنگی باید کنار گذاشته شود، و به مرزی از پختگی برسیم که استان و کشور را برای الگوی حرکت رو به پیش ارزشمند انسانی به دنیا معرفی کنیم.

نماینده ها نباید این نکته را فراموش کنند که رای مردم برای فرد نبوده بلکه برای تغییر و تحولی بوده که برای پیشرفت است

نماینده ها نباید این نکته را فراموش کنند که رای مردم برای فرد نبوده بلکه برای تغییر و تحولی بوده که برای پیشرفت است

نماینده ها نباید این نکته را فراموش کنند که رای مردم برای فرد نبوده بلکه برای تغییر و تحولی بوده که برای پیشرفت است



نظرات بینندگان