کد خبر: ۱۳۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
یکصد و دومین بسته ویژه خبری؛

راهکار‌های شمخانی برای اصلاح اقتصاد /توضیحات وزارت اطلاعات درباره آزادی نظامی آمریکایی / نظر وزیر اسبق اطلاعات در مورد داماد جنجالی / نوبرانه بازار؛ قیمت یک کیلو گیلاس بیشتر از یارانه ۳ ایرانی

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش معنادار چمران به مسئله مذاکره ایران و آمریکا / رجوی صاحبان انقلاب را چه کسانی می‌دانست؟ / پاسخ قاضی‌زاده به توئیت تاجزاده / روزنامه شرق:مجلس یازدهم، پایان طیف سنتی است و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.
 
نظر شورای نگهبان می‌تواند مانع رسیدگی به اعتبارنامه تاجگردون شود؟
فرهیختگان درباره فرایند رسیدگی به اعتبارنامه تاجگردون نوشت: «تبصره یک ماده ۲۸ ذکر کرده است: «شعبه موظف است عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع مورد اعتراض یا حادث‌شدن آن بعد از اعلام صحت انتخابات را احراز کند.» در این خصوص اگر شورای نگهبان مدارک ارسالی را قبلا مورد بررسی قرار نداده باشد، موضوع تقریبا مشخص است و مسئولیت بررسی برعهده مجلس و نمایندگان آن خواهد بود، یعنی شورا صرفا اعلام می‌کند این اسناد را پیش از این مورد بررسی قرار نداده و از آنجایی که فرآیند انتخابات به پایان رسیده و منتخبان در مرحله بررسی اعتبارنامه هستند، مسئولیت رسیدگی به اسناد جدید صرفا با مجلس خواهد بود.
در این زمینه البته برخی تفسیرها از امکان اعلام‌نظر شورای نگهبان هم حکایت دارد که هرچند ضعیف هستند اما به دلیل برخی استدلال‌ها و توضیحات حقوقی می‌تواند محل ابهام باشد حالت دوم اما موضوع اصلی و چالش مهم ماجراست. قاعدتا اگر اسناد و مدارکی که دراختیار نمایندگان است، پیش از این مورد بررسی شورای نگهبان واقع شده باشد، طی نامه‌ای به مجلس اعلام خواهد شد که «اعتبار آنها قبلا توسط کارشناسان شورا مورد بررسی قرار گرفته» و قاعدتا فاقد قوت کافی برای جلوگیری از ورود نامزد به فرآیند انتخابات بوده است.
اما هیچ‌جای قانون یعنی همان آیین‌نامه داخلی مجلس و دیگر قوانین موضوعه نیامده است که اگر چنین اسنادی مورد اتکای نمایندگان بود، با وجود اعلام‌نظر شورای نگهبان، آنها دیگر قادر به‌جریان انداختن اسناد نیستند. یعنی براساس برخی تفسیرهای حقوقی، مسیر برای بررسی مجدد اسناد توسط کمیسیون تحقیق مجلس حتی اگر پیش از این مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفته باشند، وجود دارد و نمایندگان می‌توانند با اتکا به همین مدارک، رد اعتبارنامه منتخب یادشده را در صحن مجلس به بحث گذاشته و درباره آن از نمایندگان رای‌گیری کنند.
از این‌رو نمی‌توان اظهارنظر دقیق کرد که اولا آیا مدارکی که ازسوی معترضان به شعب منتخب ارائه‌شده، جدید است یا خیر و ثانیا آیا نمایندگان در هر حالتی بنا دارند این اسناد را در مجلس مورد بررسی قرار دهند یا خیر. لذا باید منتظر بود و دید که ماجرا چه خواهد شد.

آخرین وضعیت رسیدگی به اعتبارنامه تاجگردون
حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب گچساران در مجلس گفت: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شعبه پنج روز فرصت داشت تا اعتبارنامه های ارجاعی را بررسی کند که ۱۷ اعتبار نامه بررسی شد اما به دلیل اعتراض ۹ نماینده به اعتبارنامه تاجگردون و مکاتبه شعبه با شورای نگهبان برای بررسی مدارک ارائه شده از سوی معترضین، در مهلت پنج روزه این اعتبار نامه بررسی نشد.
وی با بیان اینکه مهلت پنج روزه دیروز دوشنبه پایان یافت، تصریح کرد: طبق آئین نامه داخلی مجلس ما درخواست مهلت پنج روز دیگر کردیم که با موافقت هیئت رئیسه مجلس تا روز یکشنبه آینده برای بررسی اعتبارنامه آقای تاجگردون فرصت داریم.

نقدهای سلحشوری به فراکسیون امید
پروانه سلحشوری نماینده مجلس دهم و عضو فراکسیون امید در این مجلس درباره نامه عارف به مردم در اعتماد نوشت: «بايد اعتراف كنم كه ما در فراكسيون اميد مي‌توانستيم به گونه‌اي ديگر عمل كنيم ولي نكرديم. همان ابتدا بارها پيشنهاد كردم كه فراكسيون اميد به‌ معناي واقعي كلمه تشكيلاتي عمل كند ولي چنين نشد. شما عملكرد اين فراكسيون را با فراكسيون نيروهاي انقلاب و اصولگرايان در مجلس يازدهم قياس كنيد. آنان پيش از ورود به مجلس تكليف رييس و كرسي‌هاي هيات رييسه و حتي كميسيون‌هاي اصلي را مشخص كرده‌اند، اما ما حتي اطلاعات كافي براي حضور و فعاليت در مجلس و قرارگيري در شعب و كميسيون‌ها را نداشتيم و متاسفانه كسي هم نبود كه ما را راهنمايي كند.
اگر كار تشكيلاتي را پيش از ورود به مجلس آغاز مي‌كرديم، با عده و عده‌اي كه داشتيم، مي‌توانستيم در چند كميسيون دست بالا را داشته باشيم تا در طول ۴ سال تا اين حد در مورد هيات رييسه كميسيون‌‌ها با مشكل مواجه نشويم ولي چنين نشد. مي‌توانستيم جلسات بيشتري تحت عنوان مجمع عمومي فراكسيون اميد برگزار كنيم ولي اين اتفاق رخ نداد و عمده جلسات، جلسات شوراي مركزي فراكسيون اميد بود و هيات رييسه‌اش. مي‌توانستيم پس از انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ مقابل معرفي وزراي ناكارآمد از سوي دولت بايستيم، اما نه‌تنها اين اتفاق رخ نداد، بلكه متاسفانه نه ما اصلاح‌طلبان و نه اصولگرايان به آنان «نه» نگفتند تا علاوه بر كاهش كارايي و توانمندي قواي مجريه و مقننه، اوضاع امروز چنين باشد.»

افروغ: مردم هرچه فساد ببینند به پای کل نظام می‌نویسند
عماد افروغ، جامعه‌شناس گفت‌وگویی با ایسنا داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:
«ما بستر را فراهم کردیم تا عده ای با تظاهر و ریا به دینداری و پشتیبانی صوری از اسلام و ولایت فقیه بار خود و خاندان شان را ببندند، در حالی که این عملکرد هیچ ربطی به روح دین و روح انقلاب اسلامی ندارد. حالا هم جوهر را رها کرده و به ظاهر و فرم چسبیده ایم. وضعیت امروز کشور، اِشکال امثال این افراد و جریانهای فکری کاسبکار است - در بهترین حالت باید پای جهالت را پیش کشید - و هیچ ربطی به اهداف انقلاب اسلامی و شخص امام خمینی ندارد...
باید اجازه داده شود نظرات مختلف مطرح شود تا جامعه رشد کند. باید اجازه داد تفاوت‌ها مطرح و بحث شود و مشخص شود آیا درک و استنباط افراد اشتباه است یا قضیه چیز دیگری است.
باید درباره رهبر هم بتوان بحث کرد. اگر نتوان درباره اصلی ترین رکن نظام جمهوری اسلامی بحث کنیم پس راجع به چه چیزی می توان بحث کرد؟ اگر رکن اصلی مان را به بحث و گفتگو نکشیم، به طور طبیعی سایر کارگزاران نظام نیز حساب کارشان را نمی‌کنند. با توجه به شخصیت رهبری می توان مؤدبانه از ایشان سوال کرد. وقتی از رهبر بتوان این چنین سوال کرد سایر کارگزاران نظام حساب کارشان را خواهند کرد...
بنده به افرادی که به اسم امام و رهبری کاسبی می کنند و برای منافع سیاسی و اقتصادی خودشان کلاه می‌دوزند، اصلاً اعتناء نمی کنم. چون این، تظاهر و کلاهبرداری است. با کلاهبردار اصلاً صحبتی نداریم، چون اصل در گفتگو، قول مخالف و متقابل صادقانه و با گشودگی در برابر نقد است. چگونه می توان با یک متملق ریاکار که اصولا چیزی جز حمایت و تملق را نمی فهمد وارد گفتگو شد. مطمئن هستم یکی از موانع گفتگو و تداوم مشکلات جامعه، وجود همین افراد است و این درد مضاعف ماست.
حرف کسی را می پذیرم که وقتی از امام یا از رهبری می گوید زندگی‌اش، مؤید موضعش باشد، نه فقط پوششی برای کیسه دوختن سیاسی و اقتصادی برای خودش و گروه ذی نفعش باشد. حالا شما به من بگویید چند درصد از کسانی که دم از خط امام یا دم از خط رهبری می زنند طی چهار دهه گذشته به منافع مادی خودشان سامان نداده اند؟ این دردِ امروز جامعه ایران است.
جمهوری اسلامی بهترین فرصت شد تا این افراد و جریان ها به نان و نوایی برسند، متظاهرانه هم به نان و نوایی رسیدند و کسی هم توی دهن آنها نزد و بر دارایی و زندگی آنها نظارت نکرد. کسی که در حال و هوای انقلابی خاص قبل از انقلاب به سر می برد و یک زندگی ساده داشت، چرا دفعتاً سر از خانه ها و مِلک های آنچنانی در آورد؟ چرا؟ اگر این انقلاب، اسلامی نبود و ایدئولوژی اسلامی نداشت، این فرصت برای این افراد و امثال آنان به وجود نمی آمد. چرا در طول چهار دهه گذشته ساز و کارهایی تعبیه نشد تا تکاثر و تمرکز ثروت ها، مال ها و قدرت های آنچنانی به وجود نیاید؟ چرا نهادهای دینی، نظریه پردازی و نظارت نکردند؟ چرا در تصدی‌گری نقش آفرینی کردند و وظیفه خودشان را تنها در تصدی‌گری دیدند؟ اینها مشکلات ماست که باید بیان می شد...
معتقدم مفاسد ساختاری و فسادهای اقتصادی موجب عمیق تر شدن هر چه بیشتر شکاف بین بدنه اجتماعی و نظام سیاسی شده است. مردم بین ارزش های رهبران انقلاب و عملکرد بدنه فاسد مدیریتی تفکیک قائل نمی شوند بلکه نظام را در حکم یک پیکره واحد می بینند و هر چه فساد می بینند پای کل نظام می نویسند.
مردم بر دین ملوکشان هستند، یعنی حاکمان هر عملی انجام دهند مردم پیرو و تابع عمل آنها می‌شوند، رنگ حکما و امرای شان را می گیرند. وقتی می گوییم «الناس علی دین ملوکهم» این، امر مطلوبی نیست، هر چند که یک واقعیت اجتماعی است. یعنی هرچه نا درستی و بدی در ظاهر زندگی مردم مشاهده می‌شود ریشه اصلی آن تا زندگی خصوصی مسؤولان قابل ردیابی است.
مردم وقتی می‌بینند مسؤولان آنها ساده زیست نیستند و فقط شعار می دهند و دسترسی به قدرت و ثروتِ بیشتر برای زندگی و رفاه بیشتر برای خود و اطرافیانشان دارند، اگر نگوییم آلوده می شوند از نظام منزجر و زده می شوند، حالا شما برای آنان مدام دلیل و استدلال بیاورید که عمل مسؤولانِ فاسد هیچ ربطی به آرمان های انقلاب اسلامی و اندیشه امام و رهبری ندارد.»

اعتبارنامه منتخب صومعه‌سرا و منتخب فریدن در شعبه ۱۰ مجلس تأیید شدند
 زهره الهیان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اعتراضی که نسبت به اعتبارنامه منتخب مردم فریدن داشت، گفت: علیرغم ارائه مستندات مربوط به تخلفات محمد صالحی منتخب مردم فریدن در مجلس به شعبه ۱۰ بررسی اعتبارنامه های نمایندگان مجلس، اعتبار نامه وی به کمیسیون تحقیق ارجاع نشد. 
وی بیان کرد: بنده نسبت به اعتبارنامه منتخب مردم فریدن اعتراض داشتم و مستندات کافی هم ارائه شد اما با وجود این اعتبار نامه وی در شعبه مجلس تأیید شد. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس، گزارش شعبه ۱۰ جهت قرائت در صحن علنی به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود تا با رأی نمایندگان، اعتبارنامه منتخب مردم فریدن تصویب شود.
 همچنین کمال علی پور خنکداری نماینده قائم شهر و سخنگوی شعبه ۱۰ مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: روز گذشته شعبه ۱۰ برای بررسی اعتراضات به اعتبارنامه محمد کاظم دلخوش جلسه برگزار و ۳ نفر را به عنوان نماینده شعبه انتخاب کردکه علاوه بر استعلام، پرس و جوی بیشتری در این باره انجام دهند تا تصیم درست‌تری در این مورد گرفته شود.
وی افزود: در این راستا از  سازمان آب منطقه ای، محیط زیست استان و جهاد کشاورزی استعلام گرفته شد که بنابر هر سه استعلام، زمین مورد بحث‌ در طرح هادی روستا است و ۳ هزار متر سندی که برای همسر آقای  دلخوش سند خورده درست است.امروز گزارش دریافت و بر اساس آن رای گیری شد در نتیجه اعتبارنامه آقای دلخوش تائید شد
به گفته سخنگوی شعبه دهم مجلس قرار بود اعتبار نامه آقای دلخوش امروز خوانده شود اما به  دلیل ضیق وقت به روز یکشنبه موکول شد.

چرا وزیر کشور همزمان با اعتراضات آمریکا به یاد حوادث آبان افتاد؟
جهان‌نیوز درباره اعلام آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه توسط وزیر کشور نوشت: «اینکه شفاف سازی در این زمینه صورت بگیرد مسئله ای است که همگان به آن اعتقاد دارند اما اینکه در برهه زمانی که آمریکایی ها در حال دست و پنجه نرم کردن با آشوب های خیابانی هستند، برخی از گروه های سیاسی و مسئولان دولتی سعی در وارد کردن این مسئله در داخل کشور دارند بسیار جالب توجه است. 
جالبتر اینکه رسانه های ضدانقلاب حامی آمریکا نیز که در مورد حوادث این کشور سکوت کرده اند سعی دارند همین تاکتیک رسانه ای را انجام داده و ذهن افکارعمومی ایران را از حوادث آمریکا دور سازند و موضوعات مربوط به آبانماه 98 را زنده کنند.
البته که شاهکار دولت مدعی تدبیر و امید با مسئولیت وزارت کشور در اجرای شوک آور اعمال سهمیه بندی و گرانی سه برابر بنزین برای ابد در حافظه ملت ایران ثبت شده است. اقدامی که رئیس جمهور بعد از حدود سه روز از زمان اجرای آن اعلام  بی خبری کرد و  گفت: «من هم همزمان با مردم متوجه اجرای این طرح شدم»!
مشخص نیست که هدف وزیر کشور از مطرح کردن چنین سخنانی در این برهه زمانی چیست. هر چند که اخباری از جریان اصلاحات برای تحت فشار قرار دادن دوباره وی وجود دارد. شاید وزیر کشور برای تخلیه این بار انتقادی چنین سخنانی را به زبان آورده است اما به هر جهت به نظر می رسد اصلاح طلبان در این حوزه که نیازمند عبور از وقایع آمریکا هستند و سعی دارند خود را در فضای سیاسی احیا کنند، موضوع خاص خود را یافته اند.»

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تندروها را کنار می‌گذارند
عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با تسنیم درباره صورت‌بندی‌های جریانات سیاسی به‌شکل اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی گفت: اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان دو طیف فکری و سیاسی هستند که یک کارنامه طولانی در سال‌های قبل و بعد انقلاب از خود به ثبت رساندند. در وهله اول باید توجه داشت که این دو گرایش طیف‌اند نه حزب؛ یعنی گروهی با مانیفست مشخص نیستند بلکه طیفی هستند که تنوع در آن‌ها بسیار زیاد است، تنوعی که از نزدیک به اصول‌گرایان شروع می‌شود و حتی به سکولارها هم می‌رسد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه این انتقاد به‌طور جدّ به اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان وارد است که چرا در مقام تولید فکر بیشتر سرمایه‌گذاری جدی صورت نداده‌اند خاطرنشان کرد: این امر موجب شده در دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا جریانات سطحی گاهی میدان‌دار شوند و لطمه جدی به آنها وارد کنند تا جایی که حتی ایجاد بدنامی نیز بکنند. ما انتظار داشتیم با تقویت تولید فکر در این دو طیف باسابقه، نیروهای جنجالی به حاشیه رانده شوند و پیش‌قراول نباشند‌ اما متأسفانه به‌دلیل مشکلی که عرض کردم، نیروهای خوش‌سابقه و توانمند غالباً ترجیح دادند با نیروهای تندروی خود درگیر نشوند و اصطکاک پیدا نکنند و همین موجب شده نیروهای تندرو میدان‌دار شوند و معتقد هستم این مسئله هرچه زودتر باید حل شود.
رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تأکید کرد: امروز هم جریان اصلاح‌طلب و هم اصول‌گرا به این نتیجه رسیده‌اند که باید این نیروهای پرجنجال را کنار بگذارند تا کشور بتواند از توان تولیدی بیشتری برخوردار شود. این حرف امروز، در رسانه‌های اصلاح‌طلب دیده می‌شود که می‌گویند "چرا ما امروز منزوی شدیم و پایگاه رأی ما مایوس شده است؟" و انتقادات جدی از یکدیگر می‌کنند. به‌عقیده من باید یک قدرت عاقله‌ای این فضای انتقاد از نیروهای تندرو در جریان اصلاح‌طلب را تقویت کند.

نظر دری نجف آبادی در مورد داماد جنجالیش
عضور مجلس خبرگان که پدر زن "آشنا" مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور است نظر جالبی در مورد دامادش دارد. دری نجف آبادی عضو مجلس خبرگان در برنامه تلویزیونی دست خط در مورد شخصیت آشنا مشاور رسانه‌ای روحانی که دامادش محسوب می‌شود گفت: آقای آشنا شخصیت باارزشی است و حالا ممکن است اختلاف سلیقه داشته باشیم که بحث جدایی است. اینکه خدایی ناکرده آقای آشنا را متهم کنیم، این دور از انصاف است. هم آقا، آقای آشنا را خوب می‌شناسد. عقد آقای آشنا و دختر بنده را آقا خوانده اند. من نمی‌خواهم از حضرت آقا مایه بگذاریم. هم آقای آشنا عضو وزارت اطلاعات هم نبودند. من اضطراراً وزارت اطلاعات رفتم. آقای آشنا را هم اضطراراً بردم.
 
پیش بینی مهرعلیزاده در مورد تایید صلاحیت‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری
معاون رئیس دولت اصلاحات در مورد تایید صلاحیت‌ها در انتخابات ۱۴۰۰ پیش بینی جالبی کرد.محسن مهرعلیزاده، معاون رئیس دولت اصلاحات، در پاسخ به اینکه بافت اصولگرای مجلس یازدهم تا چه اندازه می‌تواند بر تأیید صلاحیت‌ها در سال ۱۴۰۰ تأثیر بگذارد، گفت: «قطعا حضور اصولگرایان در مجلس بر نظرات شورای نگهبان در نحوه احراز صلاحیت‌ها بی‌تأثیر نیست. فضای عمومی مجلس اصولگراست و این فضا می‌تواند بر همکاری این مجلس با دولت آینده مؤثر باشد. در همین راستا برای همسویی با شورای نگهبان تلاش خود را خواهد کرد». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انشقاق به‌وجود‌آمده در جریان اصولگرا و افزایش اختلافات درون‌جناحی این جریان تصریح کرد: «در‌حال‌حاضر روال به این صورت شده که عبارت اصولگرایان لزوما یک کلمه تمام و کمال برای در‌بر‌گرفتن همه جریانات فکری غیر اصلاح‌طلب نیست. برای نمونه در همین اختلاف نظر‌هایی که برای ریاست مجلس صورت گرفت، مشاهده کردیم با میرسلیم که از اصولگرایان سنتی و شناخته‌شده‌ای است و سابقه کار‌کردن در نظام را در کارنامه دارد، چه رفتاری شد». مهرعلیزاده با تأکید بر احراز صلاحیت قشر خاصی از اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: «در حقیقت میرسلیم اصولگراست؛ همان‌طور که باهنر اصولگرا محسوب می‌شود. البته احمدی‌نژاد هم خودش را اصولگرا می‌داند؛ چراکه از اردوگاه اصولگرایان بیرون آمد و رئیس‌جمهور شد که امروز هم به این وضعیت رسیده است. به‌این‌ترتیب در انتخابات آینده طیف خاصی از اصولگرایان شانس موفقیت بیشتری خواهند داشت که طبیعتا آن گروه که تأیید صلاحیت خواهند شد، هرگز از جناح اصلاح‌طلب نیستند».
 
چرا احتمال کاهش قیمت دلار در بازار بالاست؟
هر چند بهای هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی حالا کف کانال ۱۷ هزار تومان قرار دارد و طی روز‌های اخیر کاهشی در محدوده دویست تا سیصد تومان در قیمت این ارز شاخص رخ داده، اما همچنان انتظارات تورمی در بازار ایران حکفرماست. رییس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در تازه‌ترین اظهار نظرش درباره بازار ارز تاکید کرده است که قیمت‌ها واقعی نیست و روند بازگشت نرخ ارز به زودی آغاز می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از شیوع ویروس کرونا، قطع صادرات به کشور‌های همسایه ورود ارز به کشور را به شدت کاهش داد. در عین حال پابرجا ماندن تحریم‌های امریکا و کاهش قیمت نفت سه عامل مهم در ایجاد فشار بر بازار ارز ایران بوده است. / خبرآنلاین

مطهری؛ کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰؟
یک عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، به ایلنا گفت: شورایعالی اصلاح طلبان باید تشکیل جلسه داده و درخصوص روند وقایع انتخابات، گزارش کار خود را به جریان اصلاحات ارائه دهد. سید محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: پس از انتخابات ۹۸ با توجه به شرایط کرونایی که پدید آمد، شورای عالی جلسه‌ای نداشته است، یکی از لوازم پاسخ به این مسائل این است که مانند دو دوره گذشته جلساتی برگزار شده و درخصوص فعالیت‌های انجام شده، جمع‌بندی صورت گرفته و گزارشی تهیه شود که به نظر می‌آید در اینجا اشکالی وجود دارد از این جهت که هم آقای موسوی‌لاری که استعفا دادند و هم آقای دکتر عارف نمی‌دانم چرا انگیزه تشکیل جلسه، جمع‌بندی و... را ندارند. حداقل مانند ۲ دوره قبل تعیین هیأتی که گزارش ارزیابی را تهیه و ارائه کند، لازم است تا مسیر آینده جریان اصلاحات خصوصاً برای انتخابات ۱۴۰۰ روشن شود. انتخابات سال ۹۸ نشان داد که جریان اصلاحات می‌گوید من باید نیروی اصلاح‌طلب خودم را بیاورم، البته آقای مطهری با عملکردی که داشت انسان خیلی موفقی است و نشان داد که یک اصولگرای اصلاح‌طلب و یا یک اصلاح‌طلب با ریشه‌های اصولگرایی است. اما جریان اصلاح‌طلب در سال ۹۸ نشان داد که مساله و پیام‌اش این بوده که حاضر نشد به معدود افرادی که شورای نگهبان تایید کرده بود، تن بدهد و اعلام کرد که من باید کاندیدای اصلاح‌طلب و نیروی خودم را داشته باشم، به نظرم این یک پیام روشن است و جای ابهام وجود ندارد.

اجرای قانون ۵ بازیکن تعویضی در تمام رقابت‌های AFC
 کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) آماده اجرای اصلاحات قانونی می‌شود که مدتی قبل توسط فیفا به خاطر شیوع ویروس کرونا اعمال شده بود. این قانون به تیم‌ها اجازه می‌دهد در طول هر بازی تا سال ۲۰۲۱ میلادی ۵ بازیکن تعویضی داشته باشند. الشرق در این مورد نوشت: قانون موقت تعویض ۵ بازیکن در هر بازی فقط به لیگ قهرمانان آسیا اختصاص ندارد. AFC می‌خواهد آن را در تمامی رقابت‌های رسمی تحت کنترلش از جمله کاپ آسیا، انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا اجرا کند. اصرار کنفدراسیون فوتبال آسیا به اجرای این قانون جدید فیفا در تمامی رقابت‌های رسمی خود با هدف محافظت از سلامتی بازیکنان برابر شیوع ویروس کرونا و محرومیت و مصدومیت صورت می‌پذیرد؛ به ویژه اینکه رقابت‌ها برای مدت طولانی نیز متوقف شدند.

کرونا ۴ درصد بیمه‌شدگان تهران را بیکار کرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران:در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ حدود ۱۶۰ هزار متقاضی دریافت بیمه بیکاری وجود دارد که از این تعداد ۱۴۷ هزار نفر مشمول دریافت شناخته شدند. طی ۲ هفته اخیر رقمی در حدود یکهزار میلیارد تومان در میان استان‌های مختلف کشور توزیع شد و از این میان سهم استان تهران به یک چهارم آن معادل ۲۵۰ میلیارد تومان می‌رسید که طی روز‌های جاری به متقاضیان پرداخت خواهد شد. / ایرنا

روزنامه شرق:مجلس یازدهم، پایان طیف سنتی است
شرق نوشت:اگرچه دوران جریان‌های سنتی در اصولگرایی سال‌هاست به‌سر آمده، اما به نظر می‌رسد مجلس یازدهم نقطه عطفی بر پایان قدرت آن‌ها بود. میرسلیم از مؤتلفه و تقوی از جامعه روحانیت را اگر تنها چهره‌های شاخص جریان سنتی در مجلس یازدهم بدانیم، در این صورت ۱۲ رأی میرسلیم برای ریاست مجلس هم می‌تواند نماد وزن و جایگاه این جریان نه‌تن‌ها در مجلس، بلکه در کل در جریان اصولگرایی قلمداد شود.
 
توضیحات وزارت اطلاعات درباره آزادی نظامی آمریکایی
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات:مایکل وایت یکی از نظامیان آمریکایی بود که دوسال قبل با پوشش توریست وارد کشور گردید. وی قصد داشت برای تأمین فرصت جاسوسی؛ با روش‌های فریبنده و ارتباط با اتباع ایرانی، پوشش حضور خود در کشور را بدست آورد که توسط ضد جاسوسی وزارت اطلاعات شناسائی و دستگیر گردید؛ این درحالی است که هم زمان با شکایت شاکی خصوصی نیز مواجه شد.نهایتاً پس از گذشت حدود دو سال ازمحکومیتش به دلیل تشدید بیماری و دلایل انسانی و طی فرآیند قضایی از کشور اخراج گردید.برخی سیاسیون آمریکایی در نظر داشتند از فوت مایکل وایت به دلیل بیماری مزمن حداکثر بهره برداری سیاسی را علیه جمهوری اسلامی ایران و در قالب یک بمب خبری بعمل آوردند که با آزادی وی؛ این فرصت رفتار غیر انسانی نیز از آنان سلب گردید. /فارس
 
از بعد ماجرای ابی صداوسیما نرفتم
محمدرضا حیاتی، گوینده اخبار صداوسیما:به نظر شما به زبان آوردن اسم یک خواننده چه اشکالی دارد؟ حتی خواننده‌ای که مورد تایید نظام نیست، بالاخره اسمی‌دارد و چرا نباید آن را به‌کار برد؟خواننده‌هایی هستند که نسل ما از آن‌ها خاطره دارند. ایشان ترانه‌های خوبی خوانده‌اند و من فارغ از جایگاه، عقیده و مرام سیاسی و اجتماعی شان قضاوت‌شان کردم.بعضی خواننده‌ها بعد از انقلاب در ایران ماندند و هیچ وقت نرفتند. آن‌ها به کشور و جامعه‌شان علاقه‌مند بودند و دوست داشتند همین جا کار کنند.مثلا آقای جواد یساری یک خواننده مردمی از جنوب شهر است که حاضر نشد از ایران برود. ترانه‌هایش هم مشکل سیاسی ندارد. چرا نباید چنین خواننده‌ای در کشور بخواند؟بالاخره ممکن است شخص آقای علی عسگری، مدیر خبر، معاون سیاسی و دیگر دوستان از حرف من نارحت شده باشند، ولی هر حرفی زدم فقط از روی صداقت و حرف دلم و مردم بوده است.از آن روز به بعد تلویزیون نرفته‌ام. تماس گرفتند گفتند فعلا نیایید. من هم گفتم چشم. /هفت صبح
 
قدرت‌نمایی شهردار رنگین‌پوست واشنگتن
شهردار رنگین‌پوست واشنگتن دی‌سی در یک رویارویی آشکار با دونالد ترامپ میدان و خیابان روبه‌روی کاخ سفید را «جان سیاهان مهم است» نامگذاری و روز جمعه از نشان آن رونمایی کرد.خانم موریل باوزر که بر سر کنترل خیابان‌های پایتخت با رئیس جمهوری آمریکا سر جنگ دارد، دستور داد علاوه بر گذاشتن تابلوی Black Lives Matter Plaza در خیابان روبه‌روی کاخ سفید، شعار اصلی معترضان به قتل جورج فلوید را هم با حروف بزرگ زردرنگ کف خیابان بنویسند تا اگر ترامپ این بار خواست برای عکس گرفتن با کتاب مقدس از کاخ سفید خارج شود، از روی این حرف و واژه‌ها بگذرد.
 
پاسخ قاضی‌زاده به توئیت تاجزاده
نائب رئیس مجلس گفت: آقای تاجزاده اگر دلسوز کشور هستید عینک بدبینی را بردارید و مانع بر سر راه ایران نباشید.‌سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت‌: تنها راه نجات جامعه تلاش مخلصانه و باور به «ان معی ربی» است.نائب رئیس مجلس خطاب به تاجزاده اظهار داشت:هم راهکار شما را آزموده‌ایم و هم در مواردی راهکار انقلاب را. نتیجه هر دو مشخص است. چه خیری در دلسرد کردن مردم است؟وی افزود: اگر دلسوزید به جای وارد کردن کشور در چالش جدید، عینک بدبینی را بردارید و مانع ایران نباشید.این نوشته قاضی زاده در پاسخ به توئیتی از تاجزاده است که نوشته بود: «نوبخت: درآمد نفتی و گازی کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار در سال به ۹/۸ میلیارد دلار رسیده است. اینکه در سال جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی مجلس عرض می‌کنم.»
 
راهکار‌های شمخانی برای اصلاح اقتصاد
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: حرکت در مسیر اصلاح اقتصاد کشور نیازمند باور به اثربخشی اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی است.علی شمخانی در صفحه توییترش نوشت: اصلاح اقتصاد کشور در مسیری مبتنی بر «مقابله هوشمند، مستمر و قاطع با فساد»، «رهاسازی اقتصاد از رانت نفت» و «روان‌سازی قوانین، فرآیند‌ها و فضای کسب و کار» هم ممکن است و هم ضروری. حرکت در این مسیر نیازمند باور به اثربخشی اقتصاد_مقاومتی و مدیریت جهادی است.
 
رجوی صاحبان انقلاب را چه کسانی می‌دانست؟
علی ربیعی در یادداشتی در رورنامه ایران نوشت: مسعود رجوی و فرقه‌اش می‌گفتند آن‌ها صاحب انقلابند. سخنگوی دولت در ادامه نوشت: ۳۰ خرداد نقطه عطف پدیدار شدن خشونت و ترور پس از انقلاب است و زاییده افراطی‌گری، انحراف فکری فرقه‌ای و قدرت‌طلبی و ترویج ترور است که با نگاه جامعه شناسی سیاسی، هنوز هم می‌توان اثر خشونت و ترور را بر ساحت سیاسی و اجتماعی جامعه ایران مشاهده کرد. فرقه رجوی در آن دوران می‌گفتند انقلاب از درون گلوله و آتش و خون گذشته و آن‌ها صاحبان انقلابند - در صورتی که انقلاب ما انقلاب گل و گفتگو و اقناع افکار عمومی بود - چنانچه از مسیر «همه با هم» و «مردم در صحنه» دور شویم خشونت می‌تواند بازتولید شود. در صورتی که با ایجاد مشارکت اجتماعی و صنفی و اتحادیه‌ای می‌توانیم راه را بر مسیر خشونت ببندیم. از قضا امام خمینی در اوج آشوب آفرینی‌های تروریستی و نفاق آلود در خیابان‌ها با به کمک گرفتن قواعد دموکراتیک به نفی خشونت پرداخته و گزاره درخشان «میزان رأی ملت است» را به کار بردند: «قانون معین شده است. نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط می‌کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد.» (امام خمینی، ۶ خرداد ۶۰) امام خمینی در فراخوان خود خطاب به سازمان‌های مسلح می‌گفت: «شما الآن می‌بینید که بعضی احزابی که انحرافی هستند و ما آن‌ها را جزو مسلمین هم حساب نمی‌کنیم معذالک، چون بنای قیام مسلحانه ندارند و فقط صحبت‌های سیاسی دارند، هم آزادند و هم نشریه دارند به طور آزاد.»
 
موافقت روحانی با استعفای رئیس بنیاد شهید
رئیس جمهور با قبول درخواست استعفای حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل نیاز به استراحت بیشتر و اجرای توصیه پزشکان، از تلاش‌های ارزشمند ایشان در طول ۷ سال گذشته در بنیاد شهید و خدمت خالصانه برای عزیزترین قشر جامعه قدردانی کرد.
متن نامه حسن روحانی بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمدعلی شهیدی دامت تاییداته
پیرو درخواست جنابعالی و به دلیل نیاز به استراحت بیشتر و اجرای توصیه پزشکان، با استعفای شما موافقت می‌شود. تلاش‌های ارزشمند شما در طول ۷ سال گذشته در بنیاد شهید و خدمت خالصانه برای عزیزترین قشر جامعه که بر گردن همه ما حق بزرگی دارند، ستودنی است.
از جنابعالی به عنوان نماینده، ولی فقیه در بنیاد شهید که تجربه گرانسنگی هم کسب کرده‌اید، می‌خواهم نسبت به مسئول جدید بنیاد از هرگونه مشورت، مساعدت و همکاری دریغ نفرمایید.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
دورخیز عراق برای بی‌نیازی از گاز ایران
به گزارش خبرگزاری مالزی، احمد موسی العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت: ادامه واردات گاز از ایران در تضاد با معافیت‌های تحریمی آمریکا نیست و معافیت ۱۲۰ روزه‌ای که اخیرا به عراق داده شد، همچنان درحال اجرا است. وی تاکید کرد: طرف آمریکایی شرایط عراق را می‌داند، زیرا بی‌نیاز شدن از گاز ایران نیاز به یک برنامه‌ریزی برای تامین سوخت دارد و اجرای این برنامه نیز به تصمیمات دولتی و هزینه‌های مالی وابسته است. اما ما فعلا با بحران بهداشتی و اقتصادی مواجه هستیم بنابراین نمی‌توانیم این برنامه را اجرایی کنیم.
 
واکنش معنادار چمران به مسئله مذاکره ایران و آمریکا
مهدی چمران امید به مذاکره در صورت بازگشت ترامپ به برجام را یک امید واهی خواند.در یادداشت این چهر اصول‌گرا آمده است: امید به مذاکره در صورت بازگشت ترامپ به برجام، یک امید واهی بیش نیست. نه ترامپ می‌تواند به برجام بازگردد و نه ایران از این شرایط کنونی عقب نشینی می‌نماید.بخصوص که ترامپ شخصا به ترور شهید حاج قاسم دستور می‌دهد و صفحه سیاه و ننگینی بر جنایات خود می‌افزاید، همان ترامپی که امروز در باتلاق خود ساخته غوطه ور شده و سرنوشت شومی در انتظار اوست.
 
"اکبر طبری" فردا محاکمه می‌شود
اولین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه، صبح فردا به‌ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار می‌شود. در این جلسه، کیفرخواست اکبر طبری و ۱۷ متهم دیگر این پرونده قرائت خواهد شد. "اعمال نفوذ در پرونده‌ها" و برخی روابط ناصواب، از جمله اتهامات طبری است که سخنگوی قوه قضائیه پیش از این به آن اشاره کرده بود.

روی خوش بورس برای سهامداران
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 40306 واحدی معادل 3.92 درصد به رقم یک میلیون و 68 هزار واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد 389 واحدی به رقم 12 هزار و 86 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 10702 واحدی معادل 3.92 درصد به رقم 283 هزار و 795 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 10356 واحدی معادل 3.13 درصد، عدد 340 هزار و 846 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 6850 واحدی معادل 3.13 درصد به رقم 225 هزار و 460 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 53352 واحد افزایش معادل 3.89 درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و 426 هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 30269 واحد افزایش معادل 3.99 درصد به رقم 789 هزار و 579 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 78257 واحد افزایش معادل 3.81 درصد همراه بود و عدد 2 میلیون و 129 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

امکان انتخاب روش آزاد سازی مستقیم برای وراث متوفیان فراهم می‌شود
معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال که مهلتی را برای انتخاب روش آزاد سازی برای وراث متوفیان قرار می‌دهید یا خیر، گفت: در سامانه شرکت سپرده گذاری پیش بینی شده که از زمان اعلام رسمی مبنی بر راه اندازی امکان الکترونیکی انتقال سهام متوفیان، وراث اگر گواهی انحصار ورثه داشته باشند می‌توانند روش مستقیم را نیز انتخاب کنند. وی تاکید کرد: ملاک ارزش فروش سهام عدالت توسط بانک‌ها قیمت روز تابلو است و قیمت ۴۵۰ هزار تومان تکذیب می‌شود. /مهر

فروش سهام عدالت در بانک ها موقت است
سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت گفت: روش سهام عدالت در بانک ها یک امر غیرعادی برای یک زمان خاص و ویژه کسانی است که به شبکه کارگزاری بازار سرمایه دسترسی ندارند؛ این کار برای یک دوره مشخص است.

تدبیر وزیر برای مردم؛ خانه گران نخرید تا ارزان شود
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای طرح اقدام ملی مسکن و شناسایی متقاضیان واقعی بهترین پاسخ به نیاز جامعه برای بازار مسکن است، اظهار کرد: "تعدادی از متقاضیان تمایل دارند که مستاجر باشند و این شرایطی است که ما تعیین نمی‌کنیم چرا که تعیین قیمت بازار مسکن در دست دولت نیست و تا زمانی که نوسان و تحولات قیمتی در بازار ارز وجود داشته باشد شرایط این گونه خواهد بود. بازار مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تاثیر می گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند. زمانی که قیمت یک کالا گران می شود مردم ‌نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاست. بهترین راهکار برای ترکیدن حباب های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت خریداری نکردن مردم است." /باشگاه خبرنگاران جوان

قیمت جدید سیمان در راه است
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: بر اساس رویه سالیانه، قیمت جدید سیمان با تایید نهادهای ذیربط در هفته جاری تعیین تکلیف می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی: نیمی از ساکنان کلانشهرها مستأجر هستند
محمودزاده  معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: هدف از تدوین لایحه قانونمند کردن بازار مسکن و اجاره‌بها، تعیین قیمت نیست بلکه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها، مدنظر است. در عین حال، با توجه به اینکه بر اساس آخرین سرشماری در کشور، به طور متوسط جمعیت اجاره نشین به جمعیت صاحب خانه در مقیاس کشوری ۳۱.۷ درصد و در مقیاس شهر تهران ۴۳.۵ درصد برآورد شده و با این احتساب در کلانشهرها نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت شهر را اجاره‌نشین‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

افت نرخ دلار در صرافی بانکی
در معاملات امروز بازار ارز، شاهد افت نسبی قیمت‌ها هستیم. به گونه‌ای که هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، به نرخ ۱۶۹۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل، با کاهش ۹۰ تومانی نسبت به روز سه شنبه هفته قبل، به قیمت ۱۶۹۸۰ تومان رسیده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و به نرخ ۱۸۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته، تغییری نداشته است.

سکه تمام چند میلیون تومان فروخته شد؟
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز به ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۶۸۵ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۷۰۹ هزار و ۸۶۳ تومان است.

از افزایش قیمت طلا در هفته جاری خبری نیست
در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، در حالی که در میان کارشناسان وال استریت اختلاف نظر وجود داشت، سرمایه‌گذاران همچنان به تداوم روند افزایشی قیمت طلا در هفته جاری ابراز خوش بینی کردند.
پس از ریزش قیمت سنگینی که طلا در معاملات روز جمعه پس از انتشار آمار اشتغال آمریکا داشت، اکثر کارشناسان وال استریت نسبت به روند افزایشی این فلز ارزشمند نظر منفی پیدا کردند. این دسته از معامله‌گران و تحلیلگران به صعود بازارهای سهام به عنوان عامل اصلی کاهش اقبال به خرید طلا اشاره کردند. همچنین عوامل فنی برای افزایش قیمت طلا هم منفی شده اند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت برای هفته جاری، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها هشت نفر معادل ۴۷ درصد به کاهش قیمت طلا و یک نفر معادل ۳۵ درصد به افزایش قیمت طلا رای داد و سه نفر معادل ۱۸ درصد نظر خنثی داشت. در این بین، ۱۳۶۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۸۴۲ نفر معادل ۶۲ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۸۲ نفر معادل ۲۱ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و ۲۴۳ نفر معادل ۱۸ درصد نظری نداشتند. /ایسنا

صنعت دارو چه مقدار ارز دریافت کرد؟
هفدهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران: کارشناس فدراسیون اقتصاد سلامت، از افت 28 درصدی تامین ارز دارو طی سال گذشته در مقایسه با سال 97 خبر داد، در حالی که به گفته وی، میزان تامین ارز گروه کالایی دارو طی این سال 21 درصد افت داشته است. تنها برای 69 درصد از ثبت‌سفارش‌های حوزه دارو و زیربخش‌های آن، در سال 98 تامین ارز صورت گرفته به طوری که، از کل 2.01 میلیارد یورو ثبت‌سفارش‌ها در این بخش طی سال گذشته، 1.4 میلیارد یورو تامین ارز شده‌است. وی در این گزارش، تعداد شرکت‌های فعال در صنعت دارو که طی سال گذشته اقدام به ثبت‌سفارش کرده بودند را 451 شرکت اعلام کرد و گفت: از این تعداد، 135 شرکت کمتر از 50 درصد تامین ارز داشته‌اند در حالی که 131 بنگاه نیز در سال 98 اصلا موفق به دریافت ارز نشدند. بر اساس تحلیل صورت گرفته، در گروه کالایی ارزی وضعیت به این گونه است که برای مواد اولیه دارو 47 درصد ارز تخصیص یافته و این میزان برای دارو نیز 46 درصد است.

نوبرانه بازار؛ قیمت یک کیلو گیلاس بیشتر از یارانه ۳ ایرانی
 قیمت میوه های نوبرانه این روز ها رکوردهای عجیبی از خود به جا گذاشته است به طوری که زرد آلود با قیمت های نظیر 25 هزار تومان و 60 هزار تومان، توت فرنگی 25 هزار تومان و 59هزار تومان و گیلاس به قیمت 148 هزار تومان به فروش می رسد. این رقم بیش از یارانه نقدی خانوار سه نفره (136500 تومان) است. /تسنیم

 نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر درب کارخانه 6300 تومان شد 
 براساس تصمیم نود و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر درب کارخانه 63000 ریال تعیین شد.
 
بانک مرکزی: شدیدترین نرخ رشد نقدینگى مربوط به دهه ١٣٥٠ است
 بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «متوسط رشد نقدينگى دهه ١٣٤٠ برابر با ١٦.٩ درصد، دهه ١٣٥٠ برابر با ٣٣ درصد، دهه ١٣٦٠ برابر با ١٨.٤ درصد، دهه ١٣٧٠ برابر با ٢٧.٣ درصد، دهه ١٣٨٠ برابر با ٢٧.٤ درصد و دهه ١٣٩٠( تا سال ١٣٩٨) برابر با ٢٦.٧ درصد بوده است. همچنين، بالاترين رشد نقدينگى در ايران مربوط به سال ١٣٥٣ با نرخ ٥٧ درصد و بعد از آن سال ١٣٨٥ با نرخ ٣٩ درصد و پس از آن سال ١٣٧٤ با نرخ ٣٨ درصد بوده است. لذا اولاً شديدترين نرخ رشد نقدينگى مربوط به دهه ١٣٥٠ است و در مرحله بعد دهه هاى ١٣٨٠ و ١٣٧٠ و بعد از آن دهه ١٣٩٠ قرار مى‌گيرد و ثانياً بالاترين رشدهاى سالانه نقدينگى در سال‌هاى ١٣٥٣، ١٣٨٥ و ١٣٧٤ بوده است و پس از آن سال ١٣٩٣ قرار مى‌گيرد. لازم به ذكر است، رشدهاى كنونى نقدينگى به هيچ وجه مطلوب بانك مركزى نيست و رشد نقدینگی در سال ۹۸ که درحد ۳۱ درصد و بالاتر از متوسط بلندمدت نرخ رشد نقدینگی بوده است نيز ناشى از فشار شديد تحریم صادرات نفت بر بودجه دولت و از طریق افزایش خالص ارزش دارایی های خارجی بانک مرکزی به دلیل خرید ارزهای ۱۲ درصد سهم صندوق توسعه ملی بوده است.»
 
 


نظرات بینندگان