کد خبر: ۱۳۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
تاوانی که برای مدیران ناکارآمد می‌دهیم؛

تیر خلاص سوء مدیریت بر پیکر نیمه‌جان جنگل‌های زاگرس

آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مناطق حفاظت‌شده زاگرس تاوان سوءمدیریت و ناتوانی در پیشگیری و کنترل بحران است.

به گزارش شیرازه؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، شناسنامه محیط زیست غرب کشور این روزها گرفتار در بلوای آتش است و گونه‌های نادر جانوری و گیاهی در این آتش بی‌تدبیری و سوءمدیریت در بحران می‌سوزد.

از مناطق حفاظت شده بوزین و مرخیل که  یکی از چهار منطقه‌ حفاظت شده در ایران است که اغلب حیوانات و گیاهان آن بسیار نادر هستند مانند گوزن مینیاتوری (شوکا) که تنها در چند نقطه از دنیا یافت می‌شود  تا دشت قراویز سرپل‌ذهاب که تنها زیستگاه آهوی ایرانی در غرب کشور است هیچکدام از غوغای آتش در امان نمانده‌اند.

مسئولان، عامل انسانی را دلیل این آتش‌سوزی‌ها می‌دانند و مردم، سوءمدیریت مدیران؛ مردم اما محق‌تر هستند چون آتش‌سوزی‌ها یک بحران طبیعی محسوب می‌شود و نقش مدیریت بحران در کنترل و پیشگیری از آن پررنگ‌تر است.

اداره‌کل مدیریت بحران استان کرمانشاه در سال‌های اخیر با سوءمدیریت حاکم بر آن نقش قابل توجهی در این موضوع نداشته است و اغلب به نامه‌نگاری و ابلاغ بخش‌نامه‌ها برای آمادگی دلخوش کرده که در مواقع بحران هم تاوان این شکل از مدیریت را با سوختن گونه‌های نادر جانوری و گیاهی منطقه می‌پردازیم.

قاعدتا هرساله اعتباراتی به اداره کل مدیریت بحران استانها برای بحث آتش سوزی و حتی آموزش جوامع محلی اختصاص داده می‌شود که باید برای این موضوع هزینه شود که در پیشگیری از این آتش‌سوزی‌ها نقش اساسی دارد که ظاهرا هیچ حرکت مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است.

البته موضوع مهمتری که می‌توانست پیگیری شود استقرار یک هلی‌کوپتر اطفای حریق در کرمانشاه است با توجه به مرکزیتی که در غرب کشور دارد ولی مدیران ناکارآمد استان به راحتی از کنار این موضوع مهم گذشتند تا شاهد زنده زنده سوختن جانداران و از بین رفتن پوشش گیاهی ناب منطقه باشیم.

با وجود راهکارهای علمی همچون تهیه و تدوین برنامه مدیریت بحران آتش‌سوزی، تهیه نقشه ریسک آتش سوزی و... مدیریت ناکارآمد استان کرمانشاه هنوز هم بر روش‌های سنتی و آمادگی جوامع محلی برای کنترل آتش‌سوزی به جای پیشگیری تاکید دارد که این در نوع خود یک فاجعه مدیریتی است.

امسال ما برای خاموش کردن آتشی که به دامان زاگرس افتاد شهید هم دادیم، تاوان مدیریت فشل بحران را با رشادت و ایثار نیروهای بسیجی دادیم که جانش را پای این سوءمدیریت گذاشت، اما کدام مدیر و مسئول پاسخگوی خون این شهید هستند؟!

وقوع آتش‌سوزی در سه منطقه حفاظت شده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در سطح مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل مناطق حفاظت شده و پناهگاه ها تا کنون سه فقره آتش‌سوزی رخ داده که یکی از آنها گسترده بوده است.

وی افزود: در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل شاهد آتش‌سوزی ۳۷۰ هکتار از مراتع بودیم که با همکاری نیروهای نظامی به ویژه سپاه، جوامع مردمی و سازمان‌های مردم نهاد اطفاء شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه یکی از عزیزان بسیجی در راه اطفاء حریق در منطقه بوزین و مرخیل به شهادت رسید.

یاوری گفت: همچنین به صورت پراکنده در منطقه قراویز سرپل ذهاب شاهد وقوع آتش سوزی بودیم که با توجه به حضور نیروهای ارتش و با همکاری مردم اطفاء حریق به موقع انجام شد.

وی عنوان کرد: آتش سوزی به دلیل جارسوزی در اراضی کشاورزی به این منطقه سرایت کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: در منطقه گیلانغرب نیز یک فقره آتش‌سوزی واقع شد که بلافاصله اطفاء حریق انجام گرفت.

یاوری بیان داشت: مردم در مناطق روستایی و نیز افرادی که برای تفریح و کوهنوردی به طبیعت می‌روند از روشن کردن آتش بپرهیزند همچنین بر اساس قانون هوای پاک، جارسوزی تخلف است، بنابراین کشاورزان به هیچ عنوان این کار را انجام ندهند.

وی با بیان اینکه عمده ترین علت آتش سوزی ها در استان عامل انسانی بوده است، افزود: با توجه به بارش‌های سال گذشته امسال نیز پوشش گیاهی انبوهی در سطح استان دیده می‌شود و از آنجا که نقاط کوهستانی صعب‌العبور هستند اگر حادثه ای رخ دهد اطفاء حریق سخت خواهد بود.

33 هکتار از مراتع طعمه حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: طی روزهای گذشته شاهد چهار فقره حریق در سطح جنگل ها و مراتع شهرستان‌های سرپل ذهاب، پاوه، دالاهو و کرمانشاه بودیم.

انشاءالله کولانی افزود: میزان وقوع آتش‌سوزی در این شهرستان‌ها به ۳۳ هکتار رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: عملیات اطفاء حریق با حضور نیروهای فرمانداری، بخشداری، نیروهای مردمی، تشکل‌های مردم‌نهاد و دستگاه های عضو مدیریت بحران و نیز نیروهای منابع طبیعی شهرستان ها انجام شد.

وی گفت: به طور عمده 95 درصد علت وقوع آتش‌سوزی ها عوامل انسانی است که بخشی عمدی و بخشی نیز سهوی است.

کولانی افزود: اختلافات قبیله‌ای و جارسوزی از جمله مهم‌ترین علل آتش‌سوزی‌های تعمدی توسط انسان است.

بر اساس این گزارش، بخش زیادی از این آتش‌سوزی‌ها قابل پیشگیری است به شرطی که مدیریتی توانمند بر مدیریت بحران استان حاکم باشد نه مدیریت پشت میزنشینی که به ابلاغ چند نامه در پیشگیری از بحران‌ها اکتفا کند.

 

انتهای پیام/


نظرات بینندگان