کد خبر: ۱۳۹۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس:

هیچ محیط بانی در فارس به کرونا مبتلا نشده است

حمید ظهرابی گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ یک از محیط بانان در استان فارس به بیماری کرونا ویروس مبتلا نشده‌اند.
 حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در نشستی مجازی ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ یک از محیط بانان در استان فارس به بیماری کرونا ویروس مبتلا نشده است.

او در ادامه از بهبود وضعیت جسمانی علی اشرف خانه‌ای، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سروستان، افزود: حال وی مساعد است  اما با توجه به جراحت و اصابت ساچمه، ادامه درمان وی همچنان در بیمارستان ادامه دارد.

ظهرابی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۰ نفر شکارچی غیرمجاز، متخلفان زیست محیطی، قاچاقچیان پرندگان زینتی و قاچاقچیان حیات وحش در استان دستگیر شدند و از آن‌ها تعداد ۱۶۷ سلاح کشف و ضبط شد.

او بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون ۵ مورد حریق در مناطق تحت حفاظت شده محیط زیست (منطقه میان جنگل فسا، ارژن) اتفاق افتاده که منجر به از بین رفتن ۳ هکتار از پوشش‌های گیاهی شد که خوشبختانه با حضور و تلاش به موقع محیط بانان این منطقه و همکاری اهالی ظرف مدت ۴ ساعت این آتش سوزی‌ها متوقف و اطفاء شد.

ظهرابی با بیان اینکه بخش عمده آلودگی که مربوط به شبکه جمع آوری فاضلاب در شیراز بوده با راه اندازی تصفیه خانه شماره ۲ شیراز در حال رفع شدن است و فاز مایع این تصفیه خانه به زودی افتتاح خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه در خصوص تامین حقابه برای احیای تالاب و دریاچه بختگان، گفت: تامین حقابه تالاب مصوبه دارد و برای این تالاب‌ها نباید در چنبره چانه زنی گیر کند و باید طبق قوانین و مصوبات آب مورد نیاز از سد درود زن رها شود.

ظهرابی افزود: در این زمینه طرح‌های مطالعاتی مناسبی با مشارکت دانشگاه شیراز انجام شده است و امید است خروجی این مطالعات منجر به تامین آب مناسب برای احیای بختگان باشد.

او در باره احیای تالاب و دریاچه پریشان هم اظهار کرد: پریشان باید بسیار فراتر از ظرفیت موجود آبگیری شود، متاسفانه در بارندگی‌های اخیر هم این دریاچه پرآب نشد و از آبگیری محروم ماند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس افزود: دریاچه پریشان در معرض برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی قرار دارد، از محل سد نرگسی تامین ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای دریاچه در نظر گرفته شده و اکنون با همکاری پژوهشگران دانشگاه تهران طرح مطالعاتی برای چگونگی تامین آب از محل سد نرگسی یا کاهش برداشت‌های آب از سفره‌های مجاور در حال بررسی است.

او در ادامه در خصوص فاضلاب شهر شیراز از پشت پایگاه هوایی پس از عبور از کانال‌های رو باز به پلیس راه پل فسا می‌رسد و به سمت دریاچه مهارلو هدایت می‌شود، اظهار کرد: در اطراف مسیل و رودخانه خشک شیراز شهرک‌های مختلفی قرار دارد که لوله‌های مختلف به مسیل شیراز وصل کرده‌اند این رودخانه متاسفانه محل تخلیه فاضلاب‌های خانگی و صنعتی شده است، همه فاضلاب‌هایی که به مسیل و رودخانه سرازیر می‌شوند در نهایت به شرق شیراز می‌رسد، شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی همه فاضلاب را به این رودخانه می‌ریزند.

ظهرابی با بیان اینکه بخش عمده آلودگی که مربوط به شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شیراز بوده با راه‌اندازی تصفیه خانه شماره ۲ شیراز در حال رفع شدن است و فاز مایع این تصفیه خانه بزودی افتتاح خواهد شد.

او درباره روان آب‌هایی خاکستری سطح شهر که وارد مسیل و رودخانه خشک شیراز می‌شود هم گفت: این موضوع هم پیگیری کردیم راه حل رفع آن توسعه شبکه فاضلاب است، وقتی شبکه کلی فاضلاب اجرا شود دیگر فاضلاب مخفیانه وارد این شبکه‌های سطحی نمی‌شود، البته شهرداری شیراز هم باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

ظهرابی تصریح کرد: این مسیل و رودخانه زندگی و سلامت مردم شیراز را تحت تاثیر می‌گذارد، باید سرمایه‌گذاری شود و موضوع اصلاح شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در باره واحد‌های صنعتی فعال در حاشیه رودخانه خشک شیراز هم گفت: برای واحد‌های صنعتی هم اراده بر جابه‌جایی داریم، برخی از این واحد‌های صنعتی مخفیانه تولید فاضلاب دارند، قطعا دنبال جابجا شدن این واحد‌های کوچک هستیم که در محیط کاملا غیر بهدشتی مواد غذایی تولید می‌کنند و باید جابجا شوند.

ظهرابی اعمال جریمه را راهکاری دیگر برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه خشک دانست و گفت: در این زمینه امکان اعمال جریمه برای واحد‌های صنعتی وجود دارد و ما قطعا آن را برای کسانیکه فاضلاب تخلیه می‌کنند اعمال می‌کنیم، خروجی نهایی این فاضلاب‌ها به تالاب مهارلو می‌ریزد بنا بر این آلودگی زیست محیطی دارد./ باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،

انتهای پیام/ 


نظرات بینندگان