کد خبر: ۱۳۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
در گفتگو با شیرازه مطرح شد؛

کشوری که مردم خود را با شیوه وحشتناک سرکوب می‌کند نمی‌تواند نظم نوین جهانی را رعایت کند

غلام رضا صفرپور کارشناس مسائل سیاسی،گفت: کشوری که نیروها و مردم خود را به این وضعیت وحشتناک سرکوب می‌کند نمی‌تواند نظم نوین جهانی را رعایت کند.
به گزارش شیرازه، گر چه آمریکا با اقتصاد  کاپیتالیستی و بازار آزاد خود و همچنین نظام سیاسی لیبرال دموکراسی که از آن دم می زند و به نوعی انحصار رسانه‌ای، فرهنگی خود را داعیه‌دار هژمون و ابرقدرتی ساختار  نظام بین الملل می‌داند، اما چند سالی است که با چالش های جدی روبرو شده است که هم قدرت‌های بیرونی و هم مشکلات داخلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند ساختار احتماعی و اقتصادی آن را تحت‌الشعاع قرار داده است.
 از این بین می‌توان به نزدیکتر شدن هرچه بیشتر چین در زمینه اقتصاد، روسیه در حوزه مسائل نظامی، قدرتهای نوظهور همچون هند و برزیل در زمینه فرهنگی و شرکت های چند ملیتی و تجاری، اشاره کرد که برای ساختار قدرتِ در حال فروپاشی آمریکا یک تهدید جدی محسوب می‌شوند.
ترامپ به خوبی توانست چهره واقعی دولتش را به نمایش بگذارد/کشوری که مردم خود را با شیوه وحشتناک سرکوب می‌کند نمی‌تواند نظم نوین جهانی را رعایت کند
از طرفی از درون نیز عدم پاسخگویی به مردم خود و شکاف و تبعیض نژادی فراوانی که شهروندان و مخصوصاً سیاهپوستان با آن مواجه بودند گریبانگیر دولت آمریکا و بالطبع باعث نارضایتی سراسری شده است که دو پارامتر مذکور یعنی تهدید موازین قدرت آمریکا از بیرون و ناکارآمدی نظام سیاسی و اقتصادی این دولت ادعای هژمونی  نظام بین الملل بودنش را به طور کلی زیر سوال برده و آمریکا را به سمت افول و فروپاشی بیش از پیش سوق می دهد.

 درهمین راستا و به منظور بررسی ساختار اجتماعی،اقتصادی و سیاسی آمریکا گفتگویی با دکتر غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه آزاد شیراز و مسئول کمیته تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان فارس انجام داده ایم.

صفرپور در گفتگو با خبرنگار شیرازه،گفت: با توجه به حوادث و وقایعی که اخیراً در در آمریکا رخ داده است این یک وضعیت آتش زیر خاکستر بوده که با جریان تبعیض نژادی خود را نشان داده است و در ادامه بحث جنبش وال استریت چون ساختار اقتصادی و سیاسی آمریکا بر اساس کاپیتالیسم و سرمایه داری است و بحث ۹۹ درصد در برابر یک درصد است یعنی این که فقط یک درصد تمام امکانات رفاهی و اقتصادی آمریکا را در اختیار دارند و متاسفانه ۹۹% محروم از این امکانات هستند که در رابطه با سرکوب جنبش وال استریت این امر باعث اتفاقات اخیر شد که این آتش زیر خاکستر را مجدداً شعله ور کرد

وی تصریح کرد: در بحث ساختار سیاسی نیز آمریکایی‌ها دم از مکتب لیبرالیسم و آزادی خواهی و بحث حقوق بشر میزنند در حالی که در هیچ کشوری غیر از آمریکا تبعیض نژادی و اختلاف رنگین پوست ها به این سبک و سیاق وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه گرچه این دولت بحث حقوق بشر را مطرح می کند اما امروزه شعارهای نو لیبرالیسم و بحث های سرمایه داری خود را به خوبی  نشان می دهد، ابراز داشت: به فرموده مقام معظم رهبری اکنون چهره واقعی آمریکا را دارد بدون روتوش به نمایش می گذارد  هر چند عده‌ای نیز متاسفانه در داخل چهره آمریکا را بزک می کنند ولی ترامپ به خوبی توانست چهره واقعی دولتش را به نمایش بگذارد.

این کارشناس مسائل سیاسی و  مدرس دانشگاه  اظهار کرد: آمریکا با حمایت هایی که از عربستان سعودی، دولت کودک‌کش یمن و رژیم صهیونیستی انجام داده است همچنین بحث گروهک داعش که به اعتراف خودشان ان را تغذیه می کردند، نشان داد که هم ساختار سیاسی و هم اقتصادی اش در حقیقت یک ساختار کاذبی است که ادعای آزادی، دموکراسی و حقوق بشرشان بیشتر جنبه نمادین و شعار دارد،ولی در عمل این چنین نیست و مردم شاهد این قضایا هستند.

مسئول معاونت تحلیل و بررسی بسیج اساتید استان فارس با اشاره به اینکه این دولت به اصطلاح لیبرال، مردم خود را به بدترین شکل ممکن مورد سرکوب قرار می دهد و حتی با اتومبیل زیر می گیرد و حیوانات وحشی را به جان مردم خود می اندازد،عنوان کرد: دولت امریکا در همه جنبه ها و در مقابل اعتراضات از حربه سرکوب استفاده می‌کند و باز هم ما شاهد هستیم که خود رئیس‌جمهور آمریکا در این قضیه متخلفان را تمجید و تکریم می کند و پلیس را که با رفتار وحشیانه به جان مردم افتاده مورد تقدیر قرار می‌دهد.

وی در خصوص مشکلات ساختاری اجتماعی و اقتصادی آمریکا نیز بیان کرد: انان بعداز فروپاشی شوروی دم از نظم نوین جهانی و برخورد تمدن ها زده و ادعای نظام تک قطبی و کدخدای جهانی را داشتند ولی امروزه چهره واقعی و شاخص خود را نمایان کرده است.

صفرپور ادامه داد: کشوری که نیروها و مردم خود را به این وضعیت وحشتناک سرکوب می‌کند نمی‌تواند نظم نوین جهانی را رعایت کند و مدعی کدخدای جهانی باشد.

او در پایان بیان کرد: پس مردم نه تنها در کشورهای جهان سوم بلکه در کشورهای اروپایی از این وضعیت ناراضی بوده و باعث شده که در راستای سرکوب وحشیانه پلیس آمریکا دست به اعتراض بزنند حتی مردم این کشور به میدان آمده و پرچم کشورشان را به عنوان نماد نظام سلطه به آتش بکشند./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان