کد خبر: ۱۳۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
یکصد و سومین بسته ویژه خبری؛

راز دلخوری فلاحیان از پورمحمدی در سال ۷۶ / واکنش علی مطهری به اجرای قانون جرم سیاسی / اظهارات تند الله کرم علیه اصلاح‌طلبان/ شهرداری تهران: ۱۵ هزار قبر برای بحران‌های احتمالی آماده کرده ایم

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند رسولی: برای عارف مهم نیست در رأس شورای عالی باشد یا نباشد / پاسخ موسوی به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا / نظر بانوی اصلاح‌طلب درباره قانون جرم سیاسی و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.
 
۱۵ هزار قبر برای بحران‌های احتمالی آماده کرده ایم

عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران: شهرداری تهران به منظور واکنش مناسب در برابر بحران‌های احتمالی نظیر زلزله در قطعه‌ای مجزا ۱۵ هزار قبر اضطراری را آماده کرده و روزانه نیز ۱۰ هزار قبر آماده داریم که در کنار قبر‌های اضطراری در مواقع ضروری می‌توانند کمک حایز اهمیتی باشند.۲۰۰۰ دستگاه آمبولانس را تجهیز کرده‌ایم و ۱۰۰ سوله بحران نیز در تهران برای مواقع اضطراری وجود دارد. /ایسنا
 
دریافت ویلای لوکس ۴۲۰ میلیاردی توسط طبری در قبال فرار یک متهم اقتصادی

قهرمانی، نماینده دادستان گفت: فرار مصطفی نیاز آذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و ۳ طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است. اهدای ویلایی با این ارزش در قبال کارسازی پرونده وی بوده و سعی کرده اسناد نقل و انتقال آن نیز با پوشش‌هایی انجام گیرد که هیچ اسمی از مصطفی نیاز آذری و اکبر طبری وجود نداشته باشد؛ بلکه با واسطه بهرام حیدری فر به همسر اکبر طبری منتقل شد که این اقدام با تبانی یکی از سردفتران تهران و با وکالت نامه جعلی صورت گرفت، به طوری که اکبر طبری به جای همسر خود اثر انگشت زد. از دیگر مفسدان اقتصادی که از کشور گریخته، حسن نجفی است که در مورد ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اطراف لواسانات و همچنین با همراهی برخی از مدیران توانسته است زمین‌های ارزشمندی را وارد حوزه شهری کند که در نتیجه الحاق آن ساختمان‌ها و ویلا‌های چشم نواز با پول‌های نامشروع احداث می‌شود. /باشگاه خبرنگاران

دولت چگونه حباب بورس را ترکاند؟

لیلاز، کارشناس اقتصادی: حباب در بازار شکل گرفته بود، اما دولت با عرضه به موقع و عادلانه سهام عدالت و ETF حباب را ترکاند و صد‌ها هزار سهام‌دار جدید خرده پا که دارایی‌های کوچک آن‌ها در معرض نابود شدن بود، هم نجات داد. هیچ زمانی به اندازه یک تا دو ماه اخیر توده مردم به بازار سرمایه اقبال نشان نداده بودند و این خطر را جدی می‌کرد که اگر فروپاشی در بازار بورس اتفاق دهد، سرمایه داران بزرگ ممکن بود بخشی از سود به دست آورده را از دست دهند، اما توده مردم سرمایه کمی که داشتند را از دست می‌دادند. باید از تازه وارد‌ها به بازار سرمایه بخواهیم یا با علم وارد بازار سرمایه شوند یا سهام دولتی توسط دولت عرضه می‌شود را با قیمتی مناسب خریداری کنند. /ایسنا

دو اعتبارنامه دیگر نمایندگان مجلس یازدهم تایید شد

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نائب رئیس اول مجلس گفت: اعتبارنامه حسین محمدصالحی، منتخب مردم چادگان، فریدن، فریدون شهر و بویین و میاندشت و همچنین منتخب مردم صومعه سرا در شعبه ۱۰ بررسی و تایید شد. بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاج گردون، منتخب گچساران ادامه دارد و هنوز تعیین تکلیف نشده است. /صداوسیما
 
رییس اتاق بازرگانی: طبقه متوسط کشور در حال تجزیه شدن است

غلامحسین شافعی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: طبق آمار رسمی منتشر شده، نرخ تشکیل سرمایه از سال ۱۳۹۰ تاکنون همواره نزولی بوده است. نرخ تشکیل سرمایه در ماشین آلات در ۹ ماهه پایانی سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد منفی ۱۵ درصد داشته، در صورتی که این نرخ در سال ۱۳۹۷ منفی هفت درصد بود. این مقایسه بدان معناست که بخش مولد در کشور انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارد. وی ادامه داد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضریب جینی از سال ۱۳۹۲ روند صعودی داشته، این یعنی افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی؛ علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوار‌ها به نظر می‌رسد که طبق این آمار با وجود بالا رفتن قدرت خرید طبقه متوسط کشور در حال تجزیه است موضوع بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد. البته این وضعیت در شرایطی رخ داده که نفت خام از ۵۲ دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳۹ دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و کشور درگیر مسائل و مشکلات ناشی از بحران کرونا است.

جنجال در مجلس بر سر تاخیر وزیر اقتصاد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نماینده تهران مبنی بر علت تاخیر وزیر اقتصاد در مجلس گفت: مطلع شدیم که خودروی وزیر در مسیر تصادف جزیی داشته که باعث تاخیر وی در مجلس شد. محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی این مطلب را در پاسخ به تذکر علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد. علی خضریان نماینده تهران در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین نامه‌ای با استناد به ماده ۲۲ گفت: این ماده درخصوص وظایف و اختیارات هیات رئیسه و حفظ شأن و منزلت، اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه نمایندگان است؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار بود ساعت ۸ صبح در صحن مجلس حاضر باشد، اما نزدیک به ۲۵۰ نماینده مجلس بیش از نیم ساعت منتظر حضور ایشان بودند، یعنی ۱۲۵ ساعت کاری. وی افزود: آیا این مجلس به اندازه اینکه فرد در زمان مناسب برسد، ارزشمند نیست و جایگاه و شأن آن نباید حفظ شود؟ پیشنهاد من به هیات رئیسه این است که وزیر بازگردند و در زمان دیگری به مجلس بیایند تا متوجه شوند در زمان مقرر و قانونی در مجلس حضور پیدا کنند. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز وقتی پشت تریبون قرار گرفت تا گزارش خود را ارائه کند ضن عذرخواهی از تاخیرش گفت این تاخیر به دلیل تصادفی بود که در اتوبان مدرس رخ داده بود البته نمی‌دانم چطور آن نیم ساعت گفته شد. او با اشاره به سالگرد حمله تروریستی به مجلس گفت: اینجا جمع شده‌ایم تا مشکلی را حل کنیم، نه اینکه درگیر حواشی تصنعی شویم.

توضیحات سردار اشتری درباره غرق شدن اتباع افغانستانی در رودخانه هریرود

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در توضیح درباره ماجرای غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مرزی هریرود گفت: اولا غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مشترک مرزی و در خاک کشور افغانستان ارتباطی با مرزبانی نداشته و در بررسی‌ها مشخص شد که قصوری از سوی مرزبانان ایران، صورت نگرفته است. ثانیا انتظار می‌رود طرف مقابل در خصوص بررسی مشترک ادعا‌های مطروحه تیم‌هایی اعزام کند که بتوانیم پاسخگوی دو ملت باشیم. ثالثا شرایط جوی و بارندگی‌های پی در پی و افزایش حجم آب رودخانه در آن ایام و تاریکی شب می‌تواند عامل موثری بر این حادثه ادعایی باشد.

پیام آیت الله یزدی به قالیباف: در مورد حجاب و فضای مجازی صریح و انقلابی تصمیم بگیرید

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی پیامی خواستار تصمیم گیری صریح و انقلابی برای رفع ولنگاری فرهنگی و بی اهتمامی به امر فرهنگ و ترویج معارف دینی و فرهنگ متعالی اسلامی شد و همچنین متذکر شد در این میان آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به حجاب، فضای مجازی و مانند این‌ها نیازمند تدوین قوانینی پایدار و راهگشاست.

کنایه جمهوری اسلامی به نماینده‌ای که حضور قالیباف در سلف غذاخوری را نشانه تحول می‌داند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: بعضی از نمایندگان تازه به کرسی رسیده مجلس، کارهایی می‌کنند که با جایگاه نمایندگی مجلس تجانسی ندارد. یکی از این‌ها با تصویربرداری از حضور محمدباقر قالیباف در سلف غذاخوری نمایندگان مجلس، آن را نشانه تحول می‌داند. یکی دیگر با ذوق و شوق از اولین دیدار قالیباف خبر می‌دهد و می‌گوید: «یک مادر شهید اولین مهمان قالیباف در مجلس یازدهم شد.» کاش این آقایان به جای فعالیت در حد روابط عمومی رئیس مجلس و پوشش خبری وی، فکری به حال مشکلات مردم می‌کردند! سومی عجیب‌تر است که به غیزانیه اهواز می‌رود و حرف‌هائی می‌زند که با امنیت و منافع ملی در تضاد است.

وزیر اقتصاد: کرونا ۱۵ درصد به تولید ناخالص داخلی کشور آسیب زد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بیماری کرونا ۱۵درصد به جی. دی. پی کشور (تولید ناخالص داخلی) آسیب زد، گفت: برای بهبود شرایط اقتصادی باید به سیاست‌های تحریک تقاضا روی آورد. «فرهاد دژپسند» روز یکشنبه در صحن علنی مجلس با تشریح شرایط اقتصادی کشور، با اشاره به تحریم صادرات نفت، افزود: حتی اگر صادرات نفت بدون تحریم و مشکل انجام شود، باز هم به همه منابع، دسترسی نخواهیم داشت، بنابراین امسال باید بودجه غیرنفتی را تجربه کنیم که ویژگی آن تکیه بر درآمد‌های مالیاتی است. دژپسند افزود: آثار استقراض از بانک مرکزی زیانبار است و لذا تمایل نداریم که به آن تن دهیم. بازار سرمایه امروز به بلوغ رسیده است که می‌توان از آن بهره گرفت. وی یادآور شد: تجربه موفقی را به تازگی در واگذاری‌ها داشتیم که می‌توانیم تا پایان امسال از این تجربه استفاده کنیم. وزیر اقتصاد با اشاره به خسارات‌ کرونا به اقتصاد کشور گفت: بیماری کرونا ۱۵ درصد به جی. دی. پی کشور (تولید ناخالص داخلی) خسارت زد. دژپسند یادآور شد: رشد اقتصادی کشور در سال گذشته با احتساب نفت، منفی بوده که برای بهبود شرایط اقتصادی باید به سیاست‌های تحریک تقاضا روی آورد.

انتقاد مدیر حوزه علمیه تهران از آزادی مایکل وایت

علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران: همین آقای رییس جمهوری که می‌گفت من دور آمریکا را برای حفاظت از آمریکایی‌ها دیوار می‌کشم دیدیم که روز جمعه چگونه دور کاخ سفید برای حفاظت از خود و کاخش در مقابل آمریکایی‌ها دیوار کشید؛ رفتار‌های ضد بشری آمریکا نشانه زوال و انحطاط امپراتوری پوشالی آمریکا است. رشاد ادامه داد: اینکه آمریکا حتی نمی‌تواند در برابر یک قدرت نوظهور عکس‌العملی نشان دهد و در قضیه موشک‌باران عین الاسد آمار کشتگان را مخفی می‌کند و یا با همه تهدیدات، حرکت پنج کشتی غول‌پیکر ایرانی به‌سوی کشور ونزوئلا را به نظاره می‌نشیند همه نشانه افول قدرت آمریکا است. رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی «بزک کردن سیمای وحشی آمریکا و توجیه جنایات اخیر» را از سوی برخی افراد داخلی تأسف‌بار دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی مسئولان با بدسلیقگی و یا احیاناً سوءنیت مرتکب بعضی رفتار‌ها می‌شوند که به نفع آمریکا تمام می‌شود. وی افزود: برای مثال در شرایط موجود که ترامپ تحت‌فشار قرارگرفته و در انزوا است چرا باید مایک وایت افسر نیروی دریایی و جاسوس آمریکا به هر بهانه‌ای آزاد شود و این‌گونه به داد ترامپ برسند و او بیاید و در توییت خود از مسئولان کشور ایران تشکر کند و شعار پیروزی سر دهد که من به سازش و تسلیم ایران امیدوار هستم و آزادسازی فرد را چراغ سبز برای خود تلقی کند.

مردم از محمود احمدی‌نژاد عبور کرده‌اند؟

حسین کنعانی مقدم، فعال اصولگرا گفت: به نظر می‌رسد که حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آینده بیشتر یک نوع مانور سیاسی برای برگشتن به سپهر سیاسی کشور است و من بعید می‌دانم مردم جایگاهی برای او در نظر داشته باشند. مردم ما به یک بلوغ سیاسی رسیده اند و زمانی که می‌خواهند برای انتخاب شخصی تصمیم بگیرند قطعا آن سوابق و عملکرد را مد نظر قرار داده و هیجانی رای نمی‌دهند؛ در هر حال به نظر من مردم از افرادی نظیر احمدی نژاد عبور کردند. /باشگاه خبرنگاران

«آقای حاشیه» از زندان مرخص شده؟

آن طور که احمد توکلی، رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت گفته، «پوری حسینی» رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی که رسانه‌ها لقب آقای حاشیه را به وی داده‌اند، در خارج از زندان بسر می‌برد. بر اساس شنیده‌ها «پوری حسینی» چند ماهی است در مرخصی به سر می‌برد و رسیدگی به اتهامات وی از مطالبات جدی مردم و فعالان اقتصادی است.مرداد سال گذشته بود که میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی پرحاشیه‌ترین رئیس تاریخ خصوصی‌سازی در کشور بازداشت و روانه زندان شد تا به اتهامات وی در زمینه واگذاری سهام و اموال شرکت‌های دولتی رسیدگی شود. /تسنیم
 
اظهارات تند الله کرم علیه اصلاح‌طلبان

حسین الله‌کرم: در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رقابت اصلی میان یک نامزد اصولگرا و یک نامزد انقلابی خواهد بود. بنیاد باران از قانون عبور کرده، چرا که باید اغتشاشات را تقبیح کرده و از کارهای اشتباه گذشته نظیر ظلم به نظام و مردم در سال ۸۸ عذرخواهی می کرد؛ بنابراین، شانس داشتن هر گونه نامزد در سال ۱۴۰۰ را باید از جریان اصلاح طلب سلب کرد. گرچه اختلافات میان اصلاح طلبان اقتصادی و اصلاح طلبان سیاسی مطرح است، اما آن‌ها احتمالا روی معرفی دو یا سه نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توافق خواهند کرد که آقای ظریف هم می تواند در میان این نامزدها قرار گیرد./باشگاه خبرنگاران
 
ماجرای تجمع اعتراضی اهالی روستای «برخوردار» لرستان

طی روزهای گذشته تعدادی از اهالی روستای برخوردار لرستان در اعتراض به فعالیت پر خطر یک معدن شن و ماسه تجمع اعتراض آمیز انجام داده اند. به گفته یکی از اهالی روستا این معدن شن و ماسه که حدودا یازده سال فعالیت داشته است به دلیل انجام انفجارهای مهیب و تردد بیش از حد کامیون‌های آن در جاده روستا، مشکلاتی را برای اهالی این منطقه به وجود آورده است.در تجمع دیروز نیز در ساعات پایانی شب تعدادی از اهالی روستا مسیر اصلی جاده نورآباد به نهاوند که در حاشیه روستای برخوردار قرار گرفته است را مسدود کردند. گفته می‌شود، پلیس تعدادی از افرادی را که به دنبال هنجار شکنی بوده‌اند دستگیر کرده است./فارس
 
واکنش علی مطهری به اجرای قانون جرم سیاسی

علی مطهری در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: اجرای قانون جرم سیاسی و تفکیک متهم یا مجرم سیاسی از امنیتی، یک گام به جلو در مسیر رعایت حقوق شهروندی منتقدان و مخالفان نظام است. سال‌ها حقوق آن‌ها تحت عنوان متهم یا مجرم امنیتی ضایع شده است. از آقای رئیسی بابت این اقدامشان باید تشکر کرد.
 
راز دلخوری فلاحیان از پورمحمدی در سال ۷۶

در خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۷۶ آمده است که فلاحیان وزیر اطلاعات از معاونش که براى جایگزین شدن او تلاش مى‌کنند، گله داشت. در خاطرات ۱۷ خرداد هاشمی رفسنجانی آمده است: آقاى علی فلاحیان، وزیر اطلاعات آمد. از احتمالات وضع کشور در دولت آینده، اظهار نگرانى کرد و از مصطفی پورمحمدى و احمد شفیعى از معاونانش که براى جایگزین شدن او تلاش مى‌کنند، گله داشت.
 
واکنش روزنامه اصلاح طلب به احتمال نامزدی همتی در انتخابات ۱۴۰۰

روزنامه شرق در واکنش به خبر نامزدی رئیس بانک مرکزی برای انتخابات ۱۴۰۰ نوشت: عبدالناصر همتی با سابقه عضویت در هسته مرکزی حزب کارگزاران، کارنامه‌اش در دولت روحانی درخشان نیست.افزایش تصاعدی نرخ ارز در زمان ریاست او بر بانک مرکزی رخ داد. در زمان او مانند همه ادوار پیشین بانک مرکزی زیر بلیت دولت باقی ماند و نتوانست استقلال خود را حفظ کند. یکی از شاخص‌های موفقیت عملکرد رئیس بانک مرکزی در هر کشوری، حفظ ارزش پول ملی است. مردم به ماجرا به این شکل نگاه می‌کنند که ارز‌های مرجع در زمان جلوس رئیس فعلی بانک مرکزی چه نرخی داشته و در پایان دوره‌اش چه نرخی پیدا کرده است و همین مبنای قضاوت آن‌ها درباره عملکرد او خواهد بود. تا اینجا کسی اطلاعی از قصد او برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ نداشت تا اینکه محمد مهاجری روزنامه‌نگار اصولگرا نوشت: «بنا بر آنچه اطلاع یافته‌ام، نامزد جدیدی که وارد انتخابات ‎ریاست‌جمهوری دوازدهم خواهد شد، آقای ‎عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی است. این کاندیداتوری در راستای این نظریه صورت می‌گیرد که معتقد است مشکل اصلی کشور، اقتصاد است و یک رئیس‌جمهور ‎اقتصاددان می‌خواهد.» با آنچه بالاتر گفته شد به نظر می‌رسد تحلیل مهاجری نسبت به همتی یا نگاه خود همتی به عملکرد خودش در مقایسه با زاویه نگاه مردم چندان واقعی نیست.
 
نظر بانوی اصلاح‌طلب درباره قانون جرم سیاسی

منصوری گفت: بودن قانون جرم سیاسی به مراتب نسبت به نبودن آن ترجیح دارد. آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت در مطلبی در توییتر با بیان این که امروز بخشنامه رسیدگی منصفانه به اتهامات مرتکبان جرائم سیاسی ابلاغ شد. هر چند بودن قانون جرم سیاسی به مراتب نسبت به نبودن آن ترجیح دارد، ابراز عقیده کرد که تا وقتی مدعی العموم با شکایت نهادهای امنیتی علیه فعالان سیاسی اعلام جرم می کند، مصداقی برای اجرای این قانون پیدا نخواهد شد.

وزرای اقتصاد روحانی و احمدی‌نژاد به هم رسیدند

وزیر احمدی نژاد و نماینده مجلس یازدهم در روز حضور وزیر اقتصاد در صحن علنی از دولت انتقاد کرد و در مورد مسائل اقتصادی گفت: ما باید به سازگاری حجم وسیعی از آمار و اطلاعات ارائه شده با واقعیت دقت کنیم. چطور می‌شود که طی هفت سال گذشته، تولید رشدی نداشته اما یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل خالص ایجاد شده است. سید شمس الدین حسینی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی مسائل اقتصادی کشور خطاب به وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: در شرایط تحریمی و رکود ناشی از کرونا اداره کشور دشوار است، اما این مانع نمی‌شود که مسائل را موشکافی نکنیم. در شرایطی که تولید اقتصاد ایران طی هفت سال گذشته رشدی نداشته و جمعیت ما ۱.۳ تا ۱.۴ درصد افزایش یافته است، درآمد سرانه کاهش پیدا کرده است.نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به افزایش ضریب جینی گفت: رفاه اجتماعی کاهش پیدا کرده است. پس همه مسائلی که ما دنبال می‌کنیم باید به این ختم شود که آیا می‌توانیم رفاه اجتماعی را افزایش دهیم؟حسینی در ادامه سخنان خود به «سازگاری اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان با واقعیت» اشاره و اظهار کرد: ما باید نسبت به حجم وسیع آمار و اطلاعاتی که در مجلس خوانده می‌شود، حساس باشیم. چطور می‌شود که طی هفت سال گذشته تولید رشدی نداشته باشد اما یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل خالص ایجاد شده بود. چطور می‌شود که در سال ۹۷ و ۹۸ رشد اقتصادی پنج درصدی و هشت درصدی منفی وجود داشته باشد اما نرخ بیکاری از ۱۲ درصد به ۱۰ درصد کاهش یابد.

نماینده مردم تنکابن در مجلس ضمن تشکر از اقدامات وزیر اقتصاد در مورد سهام عدالت گفت: به ایشان و تیم‌شان باید بگویم که بیانیه سه بندی مقام معظم رهبری متصل به بیانیه هشت بندی ایشان است. این مجموعه را باید با هم ببینیم. بعضی تصمیمات عجولانه است. عده‌ای توجه نمی‌کنند که بحث آزادسازی باید به گونه‌ای باشد که ارزش بلوکه سهام از بین نرود. اگر این اتفاق بیفتد همه سهامداران عدالت آسیب می‌بینند. در توزیع سهام عدالت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که مردم از حقوق مالکیت و مدیریت خود استفاده کنند.حسینی در پایان تذکر خود گفت: بازار سرمایه ما از نظر گردش مالی وضعیت خوبی دارد اما معاملات معمولا دست دوم است. عرضه اولیه خوب است اما موضوع مهمتر پذیره نویسی سهام است که در صحبت‌های آقای وزیر بود، از این فرصت می‌توانیم استفاده کنیم تا بخشی از کندی‌های تامین مالی و لختی تولید را نجات دهیم.
 
پاسخ موسوی به احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت، در تبادل اخیر زندانیان هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته و مسئولیت مذاکره بر عهده سوئیس بوده است. سید عباس موسوی امروز (یکشنبه) در گفت‌وگویی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا عنوان کرد: این تبادلات از بعد انسانی است. چند تن از اتباع ما به دلایل واهی و غیرقانونی در آمریکا گروگان گرفته شدند، به این بهانه که تحریم‌های آمریکا را دور زده و نقض کردند. سوئیس مسئولیت مذاکره را بر عهده داشت.موسوی با بیان اینکه از نظر ما چنین اتفاقی نیفتاده و ضمن اینکه تحریم‌های آن‌ها غیرقانونی و بی مبناست، اظهار داشت: در این مدت سعی کردیم از همه توان خود و با کمک دولت سوئیس استفاده کنیم. وی ضمن تشکر از دولت سوئیس عنوان کرد: مسئولیت مذاکره را در این زمینه دولت سوئیس بر عهده داشت و هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفت، رایزنی‌ها و گفتگو‌ها از طریق دولت سوئیس انجام شد که منجر به آزادی شد. موسوی افزود: اگر امکان باشد و این آمادگی کماکان در دولت سوئیس باشد، آمادگی داریم بقیه ایرانی‌هایی که در بند آمریکا هستند را آزاد و به میهن برگردانیم.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان عنوان کرد: مسائل داخلی آمریکا خیلی برای ما مهم نیست، آنچه برای ایران مهم است، عمل دولت‌های مختلف آمریکاست که متاسفانه در سال‌های گذشته عملی که باعث شود جمهوری اسلامی و ملت ایران اعتمادشان جلب شود، مشاهده نکردیم.وی همچنین عنوان کرد که دیوار بی اعتمادی هنوز بین ایران و آمریکا وجود دارد و گفت: آقای ترامپ مسئله داخلی خودش و بحث انتخابات را دارد و بحث انتخابات مسئله داخلی آمریکایی‌هاست.سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هیچ وقت منتظر تحولات داخلی در آمریکا و اینکه نتیجه انتخابات چه خواهد شد نبودیم و نخواهیم ماند.وی با بیان اینکه ما میز مذاکره را ترک نکردیم، اظهار داشت: آن‌ها در قالب ۱+۵ در برجام حضور داشتند، آن‌ها میز مذاکره را ترک کرده و تعهدات خودشان و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کردند و فکر نمی‌کنیم با ماندن یا رفتن ایشان (ترامپ) تحول خاصی رخ دهد.
 
رسولی: برای عارف مهم نیست در رأس شورای عالی باشد یا نباشد

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان می‌گوید شاید سازوکاری جدید جایگزین این شورا شود، ولی اینکه عارف در رأس آن باشد یا نباشد موضوع مهمی از نظر اصلاح طلبان و شخص عارف نیست. سیدحسن رسولی رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در گفت وگو با خبرآنلاین، درباره وضعیت نامعلوم شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خصوصا بعد از استعفای موسوی لاری نایب رئیس این شورا، گفت: آقای موسوی لاری از مدت‌ها قبل به دلیل عارضه جسمی که در دو-سه سال گذشته برایشان حادث شده بود، همواره به دنبال عدم حضور بودند، اما اصرار شورایعالی باعث شد تا ایشان باقی بماند. استعفای ایشان، بیش و پیش از اینکه حامل پیام سیاسی باشد، بیشتر دربردارنده احوال شخصیه ایشان است. وی با رد هرگونه اختلاف نظر در شورایعالی اصلاح‌طلبان و بهانه شدن این اختلافات برای استعفای موسوی لاری، گفت: البته شورایعالی اصلاح طلبان که انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، به عنوان یک مجموعه اجماع ساز و هماهنگ کننده، همواره در درون جریان اصلاحات تعدادی از احزاب و چهره‌ها را مخالف خود دیده است. مخالفین معتقد بوده اند که این سازوکار، کامل و جامع نیست.

نظرات بینندگان