کد خبر: ۱۳۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
در دیدار استاندار فارس و وزیر راه و شهرسازی مطرح شد:

تسریع در تعیین تکلیف طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرم شاهچراغ/ بهسازی و نوسازی اطراف حافظیه و سعدیه در دستور کار قرار گرفت

عنایت الله رحیمی با دکتر اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دیدار کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، عنایت الله رحیمی در دیدار خود با دکتر اسلامی، وزیر راه و شهرسازی موضوعات مهم استان در این حوزه را پیگیری کرد.

رحیمی در این دیدار با اشاره به پروژه بزرگ آزادراهی شیراز - اصفهان به بیان مسائل و مشکلات موجود در  اجرای تقاطع انتهایی آزاد راه و چگونگی اتصال آن به بزرگراه شیراز - سپیدان و محور بزرگراهی حسینی الهاشمی پرداخت و عنوان کرد: با تغییرات انجام شده برای اجرا این تقاطع اعتبارات لازم برای تملک اراضی مورد نیاز وجود ندارد.
وی از وزیر راه و شهرسازی خواست با توجه به ضرورت جلوگیری از توقف عملیات اجرایی این طرح دستورات لازم را در برای تامین این اعتبارات صادر کنند.
تسریع در تعیین تکلیف طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرم شاهچراغ/ بهسازی و نوسازی اطراف حافظیه و سعدیه در دستور کار قرار گرفت

استاندار فارس همچنین با اشاره به اهمیت طرح راه آهن شیراز – بوشهر اهمیت طرح و نقش آن در توسعه منطقه جنوب کشور واتصال به راه آهن شیراز - اصفهان و سایر خطوط ریلی ، انتقال بار از منطقه ویژه اقتصادی - انرژی پارس جنوبی  به خلیج فارس ، انتقال بار از منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی بزرگ شیراز، مراکز صنعتی و پتروشیمی درطول مسیر خواستار  قرارگرفتن این  پروژه در اولویت طرح های وزارت راه وشهرسازی و  رفع موانع اعتباری واجرایی این طرح شد.

نماینده عالی دولت در استان فارس در بخش دیگری از مطالبات خود از وزیر راه و شهرسازی به موضوع تامین مسکن اعضا هیئت علمی دانشگاه شیراز اشاره کرد و ضمن تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه دانشگاه در توسعه جامعه، عنوان کرد: نبود امکانات رفاهی مناسب به ویژه موضوع تامین مسکن از جمله عواملی است که متاسفانه روند مهاجرت اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز و خروج سرمایه انسانی از کشور را تشدید کرده و در وضعیت نگران کننده‌ای قرار داده که بی‌تردید ، تهدیدی برای دانشگاه و توسعه استان فارس محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه پیگیری های انجام شده برای رفع این مشکل تا کنون با موانعی مواجه شده است ، از وزیر راه و شهرسازی خواست دستورات لازم برای واگذاری زمین به دانشگاه شیراز در قالب طرح اقدام ملی مسکن صادر کرده و در رفع این دغدغه اعضا هیئت علمی یکی از مهمترین مراکز دانشگاهی فارس، مسئولان استانی را یاری کند.

 استاندار فارس همچنین به موضوع تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن در استان اشاره کرد و با بیان اینکه در طرح تجدید نظر جامع شهر جدید صدرا میزان 500 هکتار از اراضی ضلع غرب شهر صدرا که بخش قابل توجهی از آن دارای مالکیت دولتی است، جهت تامین مسکن اقدام ملی به محدوده شهر الحاق شده است، خواستار تسریع در ابلاغ اسنادی شد که  در انجام فرآیند اجرایی و آماده سازی اراضی 500 هکتاری طرح مسکن اقدام ملی موثر است.

وی بیان کرد:  در راستای تامین مسکن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه و پیرو ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در برنامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن که براساس نیازسنجی طرح جامع مسکن و  ظرفیت اراضی دولتی اداره کل راه و شهرسازی فارس تهیه شده ، تعداد 51400 واحد مسکونی به عنوان سهم ا استان فارس تعیین شده  که از این مقدار 23400 واحد باید توسط اداره کل راه و شهرسازی فارس و 28000 واحد توسط شرکت عمران شهر جدید صدرا تامین شود که اداره کل راه و شهرسازی فارس تاکنون افزون بر 428 هکتار از اراضی واقع در 31 شهر استان را به منظور تامین زمین جهت اجرای طرح اقدام ملی در کارگروه  امور زیر بنایی و یا کمیسیون ماده 5 مطرح و تعیین تکلیف کرده است.

دکتر رحیمی ادامه داد: به رغم اقدامات انجام شده درشهرهای  شیراز، جهرم، فسا، مرودشت ، استهبان، سروستان، نورآباد و زرقان امکان تامین زمین به میزان تعداد واحد مصوب برنامه ابلاغی  امکان پذیر نبوده که پیشنهاد می شود  مجوز تامین زمین به صورت توافق با مالکینی که اراضی مستعد دارند، صورت گیرد.

استاندار فارس همچنین با اشاره به طرح تفصیلی اجرایی محدوده توسعه و احیاء مجموعه شاهچراغ (ع) و بافت پیرامونی " موسوم به طرح 57 هکتاری، خاطرنشان کرد: به رغم گذشت بیش از دو سال از زمان عقد قرارداد، مشاور طرح تاکنون نسبت به ارائه نقشه ها و اسناد تکمیلی اقدامی نکرده  است  بنابراین با توجه به اهمیت صیانت از میراث تاریخی ، فرهنگی و لزوم حفاظت از بافت های دارای ارزش و همچنین رعایت حقوق ساکنین این بافت ها و ایجاد امکان ساخت و سازهای جدید با حفظ بافت تاریخی دستور وزیر محترم جهت تسریع در تهیه و تصویب طرح مذکور کارگشا خواهد بود.
به گفته استاندار فارس وزیر راه و شهرسازی در این دیدار دستور ویژه تسریع در تهیه این طرح را صادر کرده است.

تامین اعتباربرای خرید املاک واقع در طرح بهسازی و نوسازی اطراف آرامگاه حافظ و سعدی واگذاری اراضی مورد نیاز این طرح ها و همچنین تامین اعتبار پروژه های بزرگ حوزه راه و شهرسازی استان از دیگر موضوعاتی بود که استاندار فارس در دیدار خود با دکتر اسلامی به رایزنی در خصوص آنها پرداخت و آقای اسلامی نیز   قول مساعد و دستور جهت  تسریع در تحقق خواسته های حوزه راه و شهرسازی استاندار فارس را  صادر کرد.

در پایان این دیدار همچنین عنایت الله رحیمی استاندار فارس از وی جهت سفر به استان و بازدید و بهره برداری از پروژه های آماده افتتاح دعوت کرد.


نظرات بینندگان