کد خبر: ۱۳۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۵ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس:

۱۰ درصد حریق ها ی استان به صورت عمدی رخ داده است/ تازیانه آتش بر پیکر مراتع و جنگلهای فارس

رحیم آزادی در رابطه با مشکوک بودن برخی از این حریق ها، با بیان اینکه با اقداماتی که در سطح استان دنبال و پیگیری شده در این رابطه تعدادی افراد مشکوک ،دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند،گفت:۱۰ درصد آتش سوزی ها ی استان به صورت عمدی رخ داده است.
به گزارش شیرازه، آتش سوزی یکی از فجایع زیست محیطی است که هر از گاهی در یکی از مراتع دنیا رخ می دهد و وسعت زیادی از جنگل را باخاک یکسان می کند. کشور ایران هم از این امر مستثنی نیست و هر ساله چندین بار این رخداد را تجربه می کند. سالیانه درکشور ما صدها مورد آتش سوزی در جنگلها و مراتع اتفاق می افتد و هزاران هکتار از درختان، درختچه ها و گیاهان را طعمه خود می سازد.

حریق ها علاوه بر خسارات اقتصادی، آثار مخرب زیست محیطی و نابودی اکوسیستم جانوری را نیز به دنبال دارند.

وقوع آتش سوزی های مکرر در مناطق مختلف استان فارس و افزایش این آتش سوزی ها به نسبت مدت مشابه سال گذشته و ارزیابی علل و عوامل اصلی این حریق ها موضوعی است که خبرنگار شیرازه آن را دنبال کرده است.

آنگونه که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس دو روز پیش در گفتگو با تسنیم عنوان کرده است، در چند روز اخیر ۲۹ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان اتفاق افتاده، که هر چند همه به طور کامل مهار شده است، اما پیشگیری از این گونه رخ دادها نیازمند فرهنگ سازی لازم در بین مردم دارد.

شهرام منتصری میگوید: طبیعت‌گردان‌ها و هم‌استانی‌ها برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن اشیاء شیشه‌ای و بطری‌ها در طبیعت پرهیز کنند چراکه به‌دلیل انعکاس نور سبب ایجاد آتش‌سوزی می‌شوند.

۱۰ درصد حریق ها ی استان به صورت عمدی رخ داده است/تازیانه آتش بر پیکر مراتع و جنگلهای فارس
در این خصوص مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس نیز در گفتگو با شیرازه، علت 90 درصد آتش سوزی ها را عامل انسانی میداند و میگوید: از ۱۰۰ درصد حریق هایی که در جنگلها،مراتع و مزارع اتفاق می‌افتد ۹۵ درصد به صورت غیر طبیعی و پنج درصد به صورت طبیعی مثل صاعقه موجب آتش‌سوزی می‌شود،که از آن 95 درصد، 90 درصد سهوی و ۱۰ درصد به صورت عمدی رخ میدهد.

رحیم آزادی در رابطه با مشکوک بودن برخی از این حریق ها،ابراز داشت: با اقداماتی که در سطح استان دنبال و پیگیری شده در این رابطه تعدادی افراد مشکوک دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

آزادی ادامه داد: افراد دستگیر شده توسط متولیان امر از جمله محیط بانان، قرقبانان، اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست و همچنین نیروهای امنیتی و نظامی که در منطقه و در شهرستان وجود دارند رصد و شناسایی می‌شوند که هر کس عمداً اقدام به این آتش‌سوزی‌ها کرده باشد سریع بازداشت و به دستگاه قضایی تحویل داده می‌شوند.

حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس نیز در گفتگو با صدا و سیمای مرکز فارس اشاره‌ای به مجازات مشخص شده برای عاملان آتش سوزی در مراتع و جنگل ها داشت و افزود: علاوه بر مجازات‌هایی که برای عاملان آتش سوزی غیر عمدی در قانون مشخص شده، برای افرادی هم که به صورت عمدی در آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها نقش داشته باشند قانون تا ۱۰ سال حبس را در نظر گرفته است.

 مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس همچنین با بیان اینکه سعی ما بر این است که حداکثر استفاده را از تجهیزات و امکانات و شرایط در خصوص پیشگیری لازم در برابر آتش سوزی انجام دهیم،افزود: اما زمانی که متاسفانه آتش‌سوزی رخ میدهد مجبور هستیم با استفاده از اقدامات و آمادگی هایی که از قبل برنامه‌ریزی شده سریع ورود کرده و آتش را مهار و به حداقل خسارت برسانیم.

آزادی در ادامه،در رابطه با اقداماتی که در اطفاء حریق در مراحل چهارگانه مدیریت بحران، پیشگیری، آمادگی و مقابله بازسازی و بازتوانی در سطح استان و شهرستان ها انجام شده،عنوان کرد: با توجه به بارش هایی که در سال زراعی جاری انجام شده پوشش گیاهی مناسبی در مناطق جنگلی و مراتع  استان به وجود آمده و همین امر باعث می شود که در فصول گرما بعد از خشک شدن این گیاهان، آتش سوزی ها چندین برابر شود، در نتیجه اقداماتی در راستای پیشگیری از وقوع حریق از جمله تشکیل ستاد مدیریت بحران در استان و شهرستان ها،انجام شده است، همچنین از متولیان امر خواستیم که مراتع و جنگل هایی که در سطح استان و در شهرستان‌های مختلف است و راه های دسترسی به آنها را شناسایی کنند تا با استفاده از نیروهای حفاظت و حراست،محیط بانان و فرق بانان از این مراتع و جنگل ها  مراقبت به عمل آید.

وی اضافه کرد: امکانات و تجهیزات مقابله با آتش در اختیار دستگاه‌های متولی قرار داده شد، هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان و دیگر دستگاه‌ها انجام شده و آماده باش به تمام دستگاه‌ها داده ایم که هر زمان که نیاز شده حتما آمادگی داشته باشند که به مهار آتش کمک کنند.

آزادی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۰ مورد آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان رخ داده است، که در این راستا یک هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های مختلف دچار خسارت شده اند، تصریح کرد: این آتش سوزی‌ها علاوه بر خسارت به گونه‌های گیاهی و مرتعی، گونه‌های جانوری مناطق مختلف استان را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی در پاسخ به این سوال که در جریان مهار این آتش سوزی ها آیا فردی هم آسیب دیده یا خیر، به یک خلاء قانونی که در گذشته در خصوص مدیریت بحران و مهار آتش ها توسط نیروهای غیر دولتی وجود داشت اشاره کرد و گفت: قبلا قانونی وجود داشت که اگر در اطفاء حریق یا هر بحران دیگری، شخصی از نیروهای مردمی و  سمن ها به هر عنوان به ما کمک می کردند و اتفاقی برای آنها می افتاد و صدمه می دیدند و یا فوت می کردند نمی توانستیم به آنها کمک کنیم اما اکنون قانون صراحتاً اعلام کرده این افراد به عنوان فداکار خدمت معرفی می‌شوند و اگر هم صدمه ببینند یا فوت کنند طبق کسانی که کارمند دولت هستند به آنها دیه پرداخت و مستمری داده می شود همچنین تحت پوشش بیمه قرار میگیرند.

آزادی در پایان به برخی آتش سوزی هایی که توسط افراد و از سر سهل انگاری صورت میگیرد،اشاره کرد و گفت: شهروندان توجه داشته باشند که بعد از اتمام تفریح در مراتع،جنگلها و تفرج گاه ها از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان