کد خبر: ۱۳۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
حجت الاسلام رئیسی:

عشایر، قشر مولدی با کمترین استفاده از ظرفیت های کشور/ تأئید توسعه نهادهای داوری عشایری

رئیس قوه قضائیه گفت: بیش از ۷۰ درصد از فرهیختگان ما در استان فارس از عشایر هستند و این یعنی تائید سخنان امام راحل در ذخیره دانستن عشایر برای کشور.

به گزارش شیرازه، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در ادامه فارس، در دیدار با سران عشایر فارس که در شیراز برگزار شد، عشایر را به عنوان سرمایه های بی بدیل کشور دانست که در جای جای کشور حضور دارند و امتیاز فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، و تولیدی، و سرمایه های ارزشمندی هستند که باید نسبت به این سرمایه‌های عظیم خداوند متعال را شاکر باشیم.

وی افزود: از اوصاف برجسته عشایر که امام خوب ایشان را شناختند و به ما آموختند و رهبری هم خوب می شناسند صفات و امتیازات از صداقت ،ایمان، ایستادگی، مقاومت، موثر بودن نسبت به حفظ کشور و انقلاب و ارزش هاست.

به گفته رئیس دستگاه قضا، عشایر دیروز در مقابل انگلیسی ها، و بعد از آن در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم ۲۵۰۰ شهید با رشادت از ارزش‌ها و کشورشان دفاع کردند و علمی هستم که همواره برافراشته اند.

رئیسی، عشایر را مولد دانست که یکی از بخش‌های تولیدی مهم در کشور هستند و با کمترین استفاده از ظرفیت‌های کشور، بیشترین سود را برای کشور دارند. همانند زندگی امیرالمومنین(ع) بیشترین تولید با کمترین مصرف را در جامعه داذند.

وی همچنین به صحبت‌های مقام معظم رهبری در بحث جهش تولید اشاره کرد و گفت: عشایر گام های بزرگی در این راستا می توانند بردارند ؛ پس باید مشکلات مالی، اعتباری، بیمه‌ای، و امنیت به میزان لازم برای آنان مرتفع شود.

رئیس دستگاه قضا، توسعه نهادهای داوری عشایری را مورد تایید و اهتمام دانست و تصریح کرد: در حفظ آنچه که ریشه در فرهنگ اسلامی و ملی ما دارد، و از ذخایر کشور است، از ظرفیت عشایری باید استفاده کرد.

رئیس دستگاه قضا، مراتع را از ذخایر ملی دانست که باید برای نسل های بعد هم حفظ شود؛ و عشایر، هم از آن هنرمندانه استفاده می کنند و هم آن را برای آیندگان حفظ می کنند.

وی تصریح کرد: مراتع باید از هرگونه تعرض و تصرفی محفوظ بماند و از هرگونه دست‌اندازی به مراتع که بخواهد زندگی عشایری را تهدید کند باید جلوگیری شود و در این راه، دستگاه های مختلف از جمله سازمان محیط زیست باید ورود کنند و مراتع را از متصرفین حفظ کنند.

به گفته رئیسی، تعدی مراتع یعنی تعدی به ذخایر این کشور، امنیت مردم، عشایر، امنیت مراتع، و ذخایر کشور.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، به نحوه ابلاغ های دادگستری برای عشایر اشاره کرد و گفت: واین ابلاغ ها باید به نحوی باشد که حقوقشان حفظ شود و قسمت هایی که دسترسی دیجیتال ندارند، باید مواردی پیش بینی کرد که برای دسترسی به ابلاغ، حقوق کسی از عشایر ضایع نشود.

وی در ادامه این نشست، به آتش سوزی های اخیر اشاره کرد و افزود: از استاندار می‌خواهم که این مسئله را در شورای استان مطرح کرده و بسیار مورد توجه قرار دهد و ساز و کارهای لازم برای پیشگیری از این قضیه فراهم شود، در این راستا، آن مواردی که به صورت جرایم عمدی انجام شده باید برخورد عبرت‌آموز باشد تا دیگر کسی جرات نکند چنین هتاکی هایی را به منابع کشور داشته باشد.

رئیس دستگاه قضا، بسیج امکانات در این رابطه برای سازگار های پیشگیرانه، رسیدگی ویژه به پرونده‌ها و تشکیل کارگروهی با حضور بخش های مختلف از جمله استاندار، رئیس کل دادگستری و سازمان های مربوطه را از راهکارهای مقابله اینگونه اقدامات دانست و تصریح کرد: مواردی که در استان و با ظرفیت استان می‌توان حل کرد را از ظرفیت استان استفاده کنید و موارد دیگر را به بالا منتقل کنید تا از تهران پیگیری شود.

رئیسی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از فرهیختگان ما در استان فارس از عشایر هستند، این مسئله را تائید سخنان که امام(ره) دانست که فرمودند: "عشایر ذخیره نظامند."

وی با تأکید به صدا و سیما در جهت تقویت پایگاه‌های پخش خود، خواستار تلاش صداوسیما در دسترسی عشایر به برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، به وضعیت حقوق بشر در دنیا اشاره کرد و گفت: امروز، آنها حقوق اولیه انسانی به دست آنها لگدمال می‌شود، مدعیان حقوق بشر هستند.

وی در پایان با اشاره به زندگی پاک عشایر گفت: امروز معنویت و اخلاق و گذشت و ایثار و دگرخواهی در زندگی عشایر موج می زند.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان