کد خبر: ۱۳۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

ماسک توسط سازمان صمت باید با قیمت مناسب در پایانه ها و مترو بین مردم به فروش برسد/کوبید 19، پر توان تر از قبل در استان فارس جولان میدهد

عبدالرسول همتی،گفت: افزایش بی سابقه تعداد مبتلایان به کرونا ناشی از عادی شدن شرایط برای شهروندان و عدم توجه به جدی بودن خطر کوبید 19 است که همچنان پر توان در استان فارس جولان میدهد.

به گزارش شیرازه، از روزی که اولین بیمار مبتلا به کرونا، این ویروس تاجدار، در استان فارس شناسایی شد بیش از سه ماه می‌گذرد؛ سه ماه پر استرس و سختی که با وجود اجرای اقدامات متعدد پیشگیرانه، وضعیت استان در زمینه کرونا را نگران کننده کرد و با ورود ویروس به مرحله پاندمی و همه گیری جهانی و با شیوع آن در کشور و استان فارس، اجرای طرحی با عنوان فاصله گذاری اجتماعی در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

اما چند روزی بود که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، اصناف، ادارات و از سویی با تلاش کادر درمانی فعال در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه ها، شرایط آن طور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند به ثبات رسیده بود به گونه ای که می‌توان گفت، آرامشی نسبی بر استان حاکم شد.

 پس از آن با اعلام وضعیت سفید در برخی شهرستانهای فارس حتی اجازه برگزاری نماز جمعه نیز صادر شد و در پی آن شهردار کلانشهر شیراز که تقریبا بیشترین مقاومت را در برابر بازگشایی ناوگان حمل و نقل شهری از خود نشان داد به عنوان آخرین استان اجازه آغاز به کار این ناوگان را داد و به این ترتیب بود که آژیر قرمز کرونا دراستان فارس موقتاً خاموش شد.

اما پس از اینکه استاندار فارس مجوز بازگشایی اصناف،بازار،هتل ها، رستورانها،به صورت مقطعی و موقت بازگشایی مدارس و حتی تفرج گاه ها و اماکن تاریخی را صادر کرد، انگار خیال مردم کمی آسوده تر شد عده ای که از همان ابتدا از ماسک و دستکش استفاده نمی کردند،عده ای هم با دیدن لغو محدودیت و ممنوعیتها به گمان اینکه خطر به طور حتم برطرف شده باز به سبک زندگی های قبل از کرونا باز گشتند،عروسی ها در منازل برپا شد،مراسم ترحیم و خاکسپاری که در وضعیت کرونایی به حالت نیمه تعطیل درآمده بود مجدد با تجمعات فامیلی و دوستانه ادامه پیدا کرد و سرویس ناوگان حمل و نقل که قرار بود با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی آغاز به کار کند حالا نه ظرفیت محدود را رعایت میکنند نه ورود به ناوگان حمل و نقل بدون ماسک و دستکش را مانع میشوند و به این ترتیب بود که جدول مبتلایان فارس که در روزهای اخیر رو به نزول بود با یک جهش بی سابقه روبرو شد به گونه ای که در رو روز گذشته به ترتیب 201 و 161نفر مبتلا ثبت شد که این اتفاق به گفته معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
ناشی از عادی شدن شرایط برای شهروندان و عدم توجه به جدی بودن خطر کوبید 19 است که همچنان پر توان در استان فارس جولان میدهد.

عبدالرسول همتی در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش مبتلایان نشان از موج دوم شیوع کرونا در استان است؟عنوان کرد: برخی معتقدند اکنون موج دوم شروع شده و آمار را که با فروردین مقایسه می‌کنیم،  با همان شدت هم در استان و هم کشور رو به افزایش است، اما برخی دیگر هم معتقدند که موج دوم  شهریور و مهر ماه اتفاق می افتاد که آن زمان شدیدتر است چون با موج اول آنفولانزا همراه است  کار هم برای مردم و هم کادر درمانی سخت تر می شود.

همتی با بیان اینکه مردم در حال رفت و آمد، مسافرت و انجام کارهای روزانه در جامعه هستند،افزود: اینکه موج ابتلا به بیماری کرونا در استان فارس رو به افزایش است دلایل دیگری از جمله ورود مسافران به استان هم دارد.

وی با اشاره به اینکه استان‌های جنوبی ما حدودا از دو سه هفته پیش شاهد موج شدیدی از ویروس بوده اند،ابراز داشت: در این زمینه استان فارس تا چند روز پیش آرام بود و خیلی مشکلی نداشتیم اما چون  استانهای خوزستان، هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان و کهکیلویه و بویر احمد شاهد افزایش آمار بودند و از طرفی نیز مردم به مسافرت می رفتند، تعداد مبتلایان و ناقلان این بیماری، افزایش یافت.

همتی ادامه داد: در این راستا علوم پزشکی نامه‌ای به استاندار نوشت و تقاضا کردیم تمهیداتی فراهم شود تا تعداد زیادی اتوبوس که روزانه از خوزستان به استان فارس رفت و آمد دارد به حداقل ممکن برسد، هر چند هیچ‌ یک از اینها چاره ساز نیست به خاطر اینکه بسیاری از جنوبی ها به خاطر آب و هوای مناسب استان فارس در این فصل و گرمای بسیار زیاد در استان های جنوبی در شیراز منازل شخصی دارند و فصل گرم را به این استان کوچ می کنند و همین امر باعث انتقال  ویروس از استان‌های جنوبی به فارس شد که این امر هم یکی دیگر از دلایل افزایش بی سابقه ویروس در روزهای اخیر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز دلیل سوم افزایش آمار را باز شدن برخی اماکن و برداشته شدن محدودیت ها و ممنوعیت ها مثل ناوگان حمل و نقل عمومی، مترو، اتوبوس ها، رستوران ها، برداشته شدن محدودیت برای شرکت در مراسم ترحیم دانست و اظهار کرد: از طرفی نیز به دلیل برگزاری مراسم جشن ها و عروسی در منزل و تراکم جمعیت و عدم نظارت  و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی آمار ابتلا به کرونا رو به افزایش می رود.

 همتی در خصوص ناوگان حمل و نقل شهری نیز گفت هرچند شهردار شیراز بیشترین مقاومت را در سطح کشور در مقابله با آغاز به کار سیستم حمل و نقل عمومی کرد اما بازگشایی این ناوگان موجب افزایش آمار شد از سوی دیگر نیز در برخی از نهادها مثل مدارس دانشگاه ها و یا اماکنی که چندان ضرورتی نداشتند مثل اماکن تاریخی و تفرجگاه ها امکان عدم بازگشایی وجود داشت.

وی آخرین دلیل این اتفاق را سهل انگاری و ساده انگار مردم عنوان کرد و افزود: مردم ویروس را نمی بینند و از طرفی مشاهده می کنند که عده ای از افراد مبتلا بهبود می یابند اما حقایقی که در بیمارستانها رخ می‌دهد را نمی بینند از این پس سعی داریم شرایط موجود را بیشتر برای مردم باز کرده و بیان کنیم.

او با تاکید بر اینکه باید آمار مرگ را بُلد کنیم تا مردم بیشتر به فکر باشند و مجبور به رعایت نکات بهداشتی شوند،افزود: بعضی مواقع باید هشدار های اساسی را در بحران ها داد تا مردم بیشتر متوجه عمق مشکل شوند.

همتی با بیان اینکه از دیروز مامورین خود را به پایانه های مسافربری و مترو فرستادیم و پروتکل هایی به آنها داده ایم که شهروندان حتما باید ماسک استفاده کنند،ابراز کرد: همچنین قرار است چند اتوبوس تعطیل شود چرا که باید پولی رد و بدل نگردد و اتوبوس هایی که فاقد دستگاه الکترونیکی انتقال پول هستند از چرخه خدمات‌رسانی خارج شوند.

 همتی با بیان اینکه احتمال افزایش این آمار در روزهای آینده بسیار زیاد است، گفت: هشدار من به مردم این است که نکات بهداشتی را رعایت کنند که اگر اینچنین نباشد شاهد افزایش خطرناک ویروس در سطح استان خواهیم بود، باید این شعار را مد نظر قرار دهیم که اگر خطری برای خودمان وجود ندارد باید به فکر سالمندان و افراد بیمار موجود در فامیل و نزدیکان خود باشیم چرا که این افراد سریعتر مبتلا به بیماری و حتی مرگ و میر می‌شوند.

وی در پاسخ به پاسخ به این پرسش که با توجه به الزاماتی که در پایانه ها و مترو برای استفاده از ماسک تعریف شده اما توسط مردم اجرا نمی شود،آیا امکان فروش ماسک با قیمت تمام شده تولیدی از طرف ستاد کرونا بین مردم وجود دارد؟ گفت: ما در ستاد استانی کرونا مصوب کردیم که ماسک ها باید با قیمت مناسب در پایانه ها و مترو بین مردم به فروش برسد تا هیچ یک از اشخاص بدون ماسک وارد ناوگان حمل و نقل نشوند اما پیگیری و اجرای این مصوبه به عهده سازمان صنعت و معدن است اکنون پروتکل ها ابلاغ شده و آنچه که باید تذکر داده شود صورت گرفته اما همه دستگاهها باید پای کار آمده و به صورت جدی پیگیر این ماجرا باشند.

وی همچنین تصریح کرد: سازمان صنعت و معدن در بحث تهیه و توزیع ماسک و دستکش و دیگر ارگان ها نیز در حیطه وظایف خود باید به ما یاری رسانند سازمان نظارت بر شهرداریها باید ببیند آیا این پروتکل های بهداشتی نیز اجرا می‌شود یا نه و اگر اجرا نمی شود کوتاهی از علوم پزشکی بوده یا شهرداری.

همتی در پایان تاکید کرد: ما روزهای اول توسط  ارگانهای دیگر بسیار مورد حمایت قرار می‌گرفتیم اما اکنون متاسفانه علوم‌پزشکی تنها مانده و نقش دیگر دستگاه ها کمرنگ شده است و هر کسی به دنبال کار خود است و مثل اینکه برای آنها نیز شرایط عادی شده است./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان