کد خبر: ۱۳۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
یکصد و ششمین بسته ویژه خبری؛

علی لاریجانی نامزد اصلاحات برای ۱۴۰۰ است / حکم شرعی فاصله‌گذاری اجتماعی در نماز جماعت / جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های ۱۵۰ متر به بالا / ماجرای رشوه آمریکایی‌ها به ناخدا‌های نفتکش‌های ایرانی/ بهبودی ۵ برابری بیماران کرونا با مصرف این دارو

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند : وزیر اطلاعات: عوارض کرونا در کشور امنیتی نشد / جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های ۱۵۰ متر به بالا / هاشمی‌طبا: شاید اصلاحات با نامزد جدید بیاید / توصیه پلیس به دارندگان آیفون و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.
 
جنجالی که بر سر فیلم «بر باد رفته» به پا شد

در هیاهوی اعتراضات گسترده به نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا، هر پدیده‌ای که یادآور آن باشد، تحمل نخواهد شد؛ از مجسمه برده‌داران و سیاستمداران نژادپرست بگیر تا آثار تحسین‌شده هنری. حتی فیلم مشهور «بر باد رفته» هم در امان نیست. فیلمی که با در نظر گرفتن تورم، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ است و چندین جایزه اسکار در کارنامه دارد. وقتی که حدود یک ماه پیش سرویس وی‌اودی «اچ‌بی‌او مکس» راه افتاد، یکی از برگ‌های برنده‌اش کلاسیک‌هایی مثل «بر باد رفته» بود؛ برگ برنده‌ای که با اعتراضات ضدنژادپرستی، خیلی زود از فهرست برنامه‌های این شبکه مشهور حذف شد. حذف «بر باد رفته» نتیجه یادداشت اعتراضی جان ریدلی نویسنده «۱۲ سال بردگی» در لس‌آنجلس تایمز بود.

آمریکا هیچ حقی برای بدنام کردن ایران ندارد

ظریف وزیر خارجه کشور در تویتر خود نوشت: ️آمریکا تلاش کرده تا تنش با ایران را افزایش دهد و با قلدری، دیگران را به تبعیت از خود وا دارد. (آمریکا)، اما به قتل تروریستی در عراق، همدستی در جنایات جنگی در یمن و فلسطین، دزدی دریایی، نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و تصمیمات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراف کرده است. (آمریکا) هیچ حقی برای سوءاستفاده از سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بدنام کردن ایران ندارد. /فارس

علی لاریجانی نامزد اصلاحات برای ۱۴۰۰ است

مرتضی طلایی، نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: ️شنیده‌ها بر حضور علی لاریجانی هم دلالت داشته و این موضوع از قبل هم مطرح بوده که او یکی از گزینه‌هایی است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد و احتمالا یکی از گزینه‌هایی که جریان اصلاح‌طلب به آن تمایل دارد لاریجانی است. ️اگرچه به نظر اولویت ابتدایی جریان اصلاحات ظریف است، اما شواهد نشان می‌دهد که احتمالا ظریف به میدان نیاید و اگر او نیاید، احتمالا اصلاح‌طلبان پشت سر لاریجانی قرار خواهند گرفت. / باشگاه خبرنگاران

افزایش بیماران جوان مبتلا به کرونا نگران‌کننده است

جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت:افزایش شمار مبتلایان زیر ۵۰ سال نشان از عفونت بالای کووید ۱۹ است که باید همه مردم باید رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و اجتماعی را جدی بگیرند. اگر مردم توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، بیماری کرونا ویروس کاهش می‌یابد، ولی درغیر اینصورت شاهد اوج‌گیری بیماری در کشور خواهیم بود. در مدیریت بحران این بیماری در کشور همه تلاش‌ها به کار گرفته شد تا مردم و معیشت آنان کمترین آسیب را ببیند. / ایرنا

توصیه پلیس به دارندگان آیفون

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا گفت: در حال حاضر برای احراز هویت Apple ID نیاز به ثبت شماره تلفن است که متأسفانه پیش شماره ایران در فهرست جدید حذف شده است. از طرف دیگر با توجه به اجباری بودن ثبت شماره تلفن همراه برای ساخت Apple ID پیش‌بینی می‌شود برخی از مشکلات و سوءاستفاده‌ها در فضای مجازی متوجه کاربران ایرانی شود. اکثر کاربران برای این منظور دارای مشکل بوده و نمی‌توانند از قابلیت‌های بالای دستگاه خود استفاده کنند لذا اقدام به خرید نام کاربری و پسورد Apple ID می‌کنند. هموطنان به تبلیغات و آگهی‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی توجه نکرده و در صورت نیاز برای خرید Apple ID به مراکز معتبر مراجعه و بلافاصله نسبت به تغییر رمز عبور و ایمیل پشتیبان اقدام کنند.

ماجرای رشوه آمریکایی‌ها به ناخدا‌های نفتکش‌های ایرانی

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: ما در داستان ارسال بنزین به ونزوئلا، برادری را با اقتصاد ترکیب کردیم. اینگونه نبود که فقط بنزین بدهیم و پولی هم نگرفته باشیم. ما قبل از رسیدن کشتی‌های مان به ونزوئلا ما به ازای آن را گرفته بودیم. آمریکایی‌ها آمدند به ناخدا‌های کشتی‌های ما پیشنهاد و وعده پول دادند تا مسیرشان را عوض کنند، اما این پیشنهاد‌ها بی شرمانه از سوی عزیزان ما مورد پذیرش قرار نگرفته و کشتی‌ها به ونزوئلا رسید. کشتی‌های ما در وسط مسیر بودند که برخی در داخل کشور گفتند باید کشتی‌ها را برگردانیم، زیرا احتمال جنگ وجود داشت، اما مدیریت تحول خواه بچه‌های سپاه را بالا سر ناو‌های آمریکایی‌ها فرستاد تا بدانند دست ما بسته نیست.
 
بازار داغ سیگنال‌فروشی در بورس

بورس ایران در حالی بی‌مهابا می‌تازد و توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد است که ویروس کرونا، نه فقط بازار‌های مالی که بازار‌های پولی را تحت تاثیر قرار داده است.هر چند تبلیغات رسمی در این زمینه امکان پذیر نیست، اما سیگنال‌فروشان یا آن‌ها که اطلاعات و اگاهی مناسبی از وضعیت شرکت‌ها دارند، این روز‌ها بازار پررونقی را پیش روی خود دارند.از سوی دیگر در یکی از کسادترین دوره‌هایی که بازار کتاب تجربه می‌کند، فروش کتاب‌هایی مرتبط با بورس رونقی جدی دارد.متصدی یک کتابفروشی در خیابان انقلاب می‌گوید: خریدار کتاب‌های بورسی بسیار بالاست، این روز‌ها جوانان زیادی مراجعه می‌کنند و طلب کتاب‌هایی را می‌کنند که بتواند در آموزش شکل خرید و فروش بورس به آن‌ها کمک کند. /خبر آنلاین
 
دبیر: مدال کشتی در سال‌های آینده آرزو می‌شود

رئیس فدراسیون کشتی:اگر به کشتی به طور ویژه نگاه نشود، در سال‌های آینده مدال گرفتن در آن تبدیل به آرزوی می‌شود.در آخر دهه ۷۰ حدود یک و نیم میلیون نفر کشتی گیر فعال داشتیم و امروز این تعداد زیر پنجاه هزار نفر رسیده است.این یعنی تا ۵ سال آینده کشتی رو به تعطیلی می رود و چراغ قرمز و زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است./فارس
 
هاشمی‌طبا: شاید اصلاحات با نامزد جدید بیاید

فعال سیاسی اصلاح طلب:سال مواجی را پیش رو داریم و نمی‌توان قضاوت قطعی و حتمی درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آینده داشت.هیچ جناحی از پیش بازنده نیست. همه باید فوتبال را بازی کنند، یک مرتبه شاید یک تیم ضعیف برنده شد. کسی نمی‌تواند از حالا نتیجه انتخابات سال آینده را پیش بینی کند.{در واکنش به رایزنی احمدی نژاد با شورای نگهبان برای تأییدصلاحیت شدن} رایزنی با شورای نگهبان به معنی عدم صلاحیت است. به عبارت بهتر کسی با شورای نگهبان رایزنی می‌کند که می‌داند صلاحیت ندارد.در عوض کسی که به صلاحیت خود مطمئن است با شورای نگهبان رایزنی نمی‌کند، چون می‌داند خود شورای نگهبان به این مسئله رسیدگی می‌کند. رایزنی یعنی پارتی بازی. /نامه نیوز
 
جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های ۱۵۰ متر به بالا

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی: از واحد‌های مسکونی با بیش از ۱۵۰ متر، در صورت بیش از یک سال خالی بودن، ۲۰ درصد مالیات بر اجاره دریافت می‌شود.هر واحد مسکونی که از سال ۹۵ خالی از سکنه بوده، در سال اول مشمول مالیات نیست و از سال دوم به بعد به آن مالیات تعلق می‌گیرد و تا زمانی که خالی بماند این مالیات از ا ین واحد مسکونی اخذ خواهد شد.
 
بهبودی ۵ برابری بیماران کرونا با مصرف داروی «رسیژن»

ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری: داروی رسیژن با کسب مجوز از وزارت بهداشت و رعایت قوانین مربوطه برای بیماران کرونایی استفاده شده و تا حدود ۵ برابر نسبت به قبل بهبودی داشته‌ایم.
 
اظهارات متفاوت رحیم‌پور ازغدی درباره اعتراضات آمریکا

رحیم پور ازغدی گفت: باید هزاران نفر از جوانان ایرانی را تربیت و سازمان دهی کرده و با اعزام کردنشان به امریکا بتوانیم تظاهرات سیاه پوستان را رهبری کنیم.به تازگی فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که مربوط به سخنرانی های گذشته رحیم پور ازغدی است. او در این فیلم خطاب به افرادی که پای صحبتش نشسته اند و از شبکه افق هم پخش شده گفته است: باید هزاران نفر از جوانان ایرانی را تربیت و سازمان دهی کرده و با اعزام کردنشان به امریکا بتوانیم تظاهرات سیاه پوستان را رهبری کنیم! و با این عمل می توانیم موجبات فروپاشی و تجزیه امریکا را فراهم کنیم این صحبت‌ها به زبان انگلیسی زیرنویس شده و در رسانه های امریکا در حال دست به دست شدن است.
 
اظهارات قابل تأمل قاضی‌زاده درباره نتیجه اعتبارنامه‌ها

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئتیر مطلبی درباره شفافیت آراء نمایندگان مجلس منتشر کرد.متن این مطلب به شرح زیر است:اگر آراء شفاف بود شاید نتیجه‌ی اعتبارنامه‌ها متفاوت می‌بود. شفاف کردن آرا اولین قدم برای اصلاح مجلس و اجرای بند ۱۳ سیاست‌های کلی انتخابات است.
 
وزیر اطلاعات: عوارض کرونا در کشور امنیتی نشد

وزیر اطلاعات از عملکرد رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها در نمایش عملکرد همه دستگاه‌ها قدردانی کرد و اضافه کرد: اگر رسانه‌ها این گونه منصفانه به میدان نمی‌آمدند، ما شاهد این آرامش نبودیم.حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، در حاشیه نشست ستاد کرونا استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: ما در آغاز شیوع بیماری کرونا دغدغه‌ای داشتیم که مسائل اقتصادی و اجتماعی و عوارض ناشی از آن موجب چالش امنیتی شود که امروز اعلام می‌کنیم عوارض کرونا در کشور، امنیتی نشد.وی ادامه داد: علت این بود که مردم دیدند همه مسئولان به پرچمداری مقام معظم رهبری به صحنه آمدند و جلسات هیئت دولت به ریاست رئیس جمهور، در تعطیلات نورزی تعطیل شد و وزارت بهداشت نیز کاملاً فعال بود.وزیر اطلاعات اظهار داشت: به لحاظ وجود کالا در فروشگاه‌ها نیز نگرانی داشتیم؛ اما هم اکنون هیچ دغدغه‌ای در این باره نداریم. مردم ما نجابت نشان دادند، مانند برخی کشور‌ها به فروشگاه‌ها یورش نبردند و هم اکنون آرامش در کشور برقرار است. در این مدت نگرانی هم از بابت اقشار تنگ دست جامعه داشتیم که مردم و دولت و نیرو‌های مسلح به عرصه آمدند و با بسته‌های معیشتی و کمک‌های مومنانه این دغدغه هم برطرف شد.وی با قدردانی از عملکرد استاندار تهران و یکایک اعضای ستاد کرونای استان تهران به ویژه زالی، عنوان کرد: صیانت از تهران با شهر‌های دیگر تفاوت می‌کند و اگر شما زلزله تهران را با دیگر شهر‌ها مقایسه کنید، به حساسیت تهران پی می‌برید.
 
حکم شرعی فاصله‌گذاری اجتماعی در نماز جماعت

کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) که ذیل پایگاه leader.ir فعالیت می‌کند با انتشار پستی در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی در نماز جماعت، به تشریح حکم شرعی مربوط به این موضوع پرداخت.
سؤال: در نماز جماعت فاصله نمازگزاران در موارد زیر تا چه مقدار به صحت جماعت ضرر نمی‌زند؟
الف) فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام.
ب) فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است.
ج) فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می‌شود.
جواب: در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد.
 
اعلام زمان برگزاری دادگاه «محمد امامی»

رئیس مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی از آغاز دادگاه محمد امامی از متهمان پرونده بانک سرمایه در اوایل تیرماه خبر داد.قاضی مسعودی مقام با اعلام این خبر گفت: کیفرخواست آقای امامی به وی ابلاغ شده و کیفرخواست دیگر متهمین نیز در حال آماده سازی و ابلاغ است و به زودی رسیدگی به این اتهامات شروع می‌شود.وی که در حاشیه نشست ملی مطالبه گران مردمی در مجتمع فرهنگی سرچشمه سخن می گفت، همچنین از احضار هادی رضوی، از محکومان پرونده بانک سرمایه به زندان اوین خبر داد.مسعودی مقام بیان کرد: هادی رضوی از باب مرخصی کرونایی از اسفند ماه گذشته در مرخصی به سر می‌برد که یک بار هم تمدید شد اما مراتب را برای بازگشت به زندان اوین به دادسرا ابلاغ کرده ایم.
 
روایت شمخانی از نگرانی این روزهای صهیونیست‌ها

دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: ⁧‫صهیونیسم نژادپرست‬⁩ بیش از هر حکومتی از فروریختن نمادهای نژادپرستی در غرب نگران است، چون می دانند پس از مجسمه ها نوبت آنان است.علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (پنجشنبه) در توئیتی نوشت: «حال که ندای "انّ اکرمکم عندالله اتقیکم" از پس قرنها به گوش جهانیان رسیده شاید ⁧‫صهیونیسم نژادپرست‬⁩ بیش از هر حکومتی از فروریختن نمادهای نژادپرستی در غرب نگران باشد، چون می دانند پس از مجسمه ها نوبت آنان است.»به گزارش فارس، آمریکا اعلام کرد که سر مجسمه «کریستف کلمب» کاشف آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران در شهر «بوستون» پایتخت و بزرگترین شهر ایالت «ماساچوست» از سوی معترضان به تبعیض نژادی قطع شد.معترضان خواستار از بین بردن مجسمه‌ها و بناهای تداعی کننده برده‌داری و استعمارگران در آمریکا هستند.مجسمه کریستف کلمب در شهرهای «ریچموند» و «ویرجیینا» نیز در روزهای گذشته آسیب دید. به دنبال کشته شدن «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط مامور پلیس شهر «میناپولیس» و تظاهرات گسترده ضد تبعیض نژادی در این کشور، اینک فشارهای بسیاری برای از بین بردن بناهای مرتبط با نژادپرستی در آمریکا در حال شکل گیری است. کریستوف کلمب به عنوان یکی از هواداران برده داری اینک مورد انتقاد بسیاری در آمریکا قرار دارد.

نظرات بینندگان