کد خبر: ۱۳۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

گزارش سفر یک روزه رئیس دستگاه قضا به شیراز

به گزارش شیرازه، سفره یک روزه رئیس دستگاه قضا به شیراز خاتمه یافت. در این سفر، که به دلیل شرایط شیوع کرونا چند ماهی با تاخیر انجام شد، به بررسی مسائل و مشکلات قضایی این استان رسیدگی شد. اگرچه هیئتی 40 نفره از چندماه پیش در سفر به شیراز، نکات مورد توجه از ضعف و قوت این دستگاه و سازمان های تابعه را بررسی و به رئیس قوه گزارش داده بودند، اما ایشان خود، شخصا در این سفر از نزدیک با این مسائل آشنا ودستورات پیگیری لازمه را صادر کرد. 
اولین برنامه این سفر، نشست و گفتگو با روسای دادگستری ها و مسئولین سازمان های تابعه در استان بود. در این نشست، رئیس کل دادگستری فارس، دادستان عمومی و انقلاب شیراز، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در فارس، و تعدادی دیگر از مسئولین صحبت کردند که عمدتا با تقدیر و تشکر و تمجید و مبالغه همراه بود که حتی خبرنگاران حاضر را به چالش کشید. در پایان این صحبت ها، رئیس دستگاه قضا در ابتدای صحبت هایش، با انتقاد از این همه تقدیر و تشکر، با بیان اینکه کاری که انجام شده هنوز هم در حد و شأن ملت بزرگ ایران نیست و باید بیشتر از اینها کار شود، خود را سرباز ملت و رهبر دانست. 
در نشست با سران عشایر فارس، به خوبی به صحبت های منتخبین عشایر گوش داد و در صحبت هایش به تک تک موارد بیان شده توسط آنان اشاره کرد و در نهایت، برای نماز، به حرم مطهر احمد بن موسی(ع) مشرف و پس از آن، با حضرت آیت الله دستغیب، تولیت آستان احمدی(ع) دیدار کرد و پس از آن، بازدید سرزده ای از سازمان ثبت اسناد و املاک فارس داشت. 
در این میان، خبرنگاران که در محل جلسات حضور داشتند، تقاضای دیدار با ایشان را مطرح کردند که حداقل در زمان نهار میسر شود، اما تیم همراه ایشان گفتند ایشان ناهار نمی خورند و بخصوص در سفرها، از همه لحظات برای بازدید و بررسی کارها، استفاده می برند.
در نشست شورای اداری هم مشرف بر تمامی مسائل مطرح شده در جلسه بود و برای هرکدام راه حلی داشت. ضمن اینکه معضلات استان فارس را به خوبی می دانست که جای شگفتی داشت.
اما مردم از ساعات ابتدایی روز، در خیابان خبرنگار، با تجمع، خواهان دیدار ایشان بودند؛ اگرچه خودشان هم می دانستند به دلیل شرایط حاضر و فشردگی برنامه ها، بعید است حتی بتوانند ایشان را در مسیر ببینند. 
متاسفانه با وجود استقبال مردمی و علاقه شخص حجت‌الاسلام رئیسی به این ملاقات، این امر صورت نگرفت، اما مردم باز هم خوشحال بودند که نامه‌های خود را به مسئولین مربوطه تحویل دادند. این تجمع، تا ساعاتی پس از رفتن حجت‌الاسلام رئیسی، همچنان ادامه داشت که حاکی از علاقه قلبی مردم بود نه از سر اجبار!
مردم تک تک یا گروه گروه از مشاغل و تشکل های مختلف برای دیدار با مسئولین دستگاه قضا و رساندن صدای مجموعه شان ساعت ها در خیابان خبرنگار شیراز تجمع کرده بودند.
در این میان چند حضور چند گروه برجسته‌تر بود. عده ای از رانندگان اتوبوس واحد شیراز به نمایندگی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهری از اول صبح با پارک کردن اتوبوس های خود از نبش خیابان خبرنگار این حضور را نمایش گذاشتند. آنها خواستار رسیدگی به حقوق این قشر از رانندگان شهری بودند. آنها مدتی است نه حق بیمه‌ای دارند، نه مزایا و امکاناتی و حتی مرجعی که به حرف هایشان گوش دهد. نماینده این گروه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مدتی است که سازمان واحد اتوبوس اتوبوسرانی شیراز به بخش خصوصی واگذار شده و از آن روز به بعد ما حتی بیمه هم نداریم؛ ۸۰ روز به دلیل کرونا بیکار بودیم و اتوبوس‌های ما کار نمیکرد، در این مدت حتی یک سوم حقوق ما را هم پرداخت نکردند. اگر چه بسته های معیشتی به ما دادند؛ اما یک بسته نخود و لوبیا یا کارت هدیه ۱۰۰ یا۲۰۰ هزار تومانی جوابگویی معیشت یک خانواده نیست.
راننده ای دیگر به خبرنگار ما گفت: از روزی که این سازمان به بخش خصوصی واگذار شده، هیچ کس به حرف ما گوش نمی‌دهد. وقتی مشکلی پیش می آید، به خصوص در این ایام که هیچ درآمدی نداشتیم، بخش خصوصی به ما می‌گوید ماشین متعلق به خود شماست و خودتان باید درآمدتان را تامین کنید، شهرداری هم می ‌گوید این سازمان به بخش خصوصی واگذار شده و به من ارتباطی ندارد. بیمه هم که نداریم و پرداخت حق بیمه آزاد، سنگین است. قبل از این، دولت حمایت هایی داشت و این حمایت‌ها این روزها قطع شده و ما توان پرداخت بیمه آزاد را نداریم، ضمن اینکه بیمه هم همکاری نمی‌کند و می‌گوید سایت از تهران قطع است. نمی‌دانیم باید به کجا مراجعه کنیم. در شیراز کسی پاسخگوی ما نیست.
خبرنگار ما که به آنها گفت این مسائل، اجرایی و داخلی است و رسیدگی به آن، به دستگاه قضا ارتباطی پیدا نمی کند، آنها با تأکید بر اینکه می‌دانیم، اما دستمان به جایی بند نیست، گفتند: امیدواریم از این طریق، شاید صدایمان به حاج آقا رئیسی برسد و بتواند برای ما کاری انجام دهد.
عده‌ای از تاکسیرانان شیراز هم با همین موضوع و با همین مطالب در آنجا تجمع کرده بودند. آنها از رئیس دستگاه قضا خواهان رسیدگی به مسئله خصوصی سازی شرکت ها هستند. نماینده تاکسیرانان شیراز هم از واگذاری شرکت تاکسیرانی به بخش خصوصی ابراز گلایه کرد و گفت: درین ایامی که مردم بیکار بودند و برای حمایت از دولت در کنترل و مبارزه با کرونا، در خانه ها ماندند، انتظار داشتند که حداقل دولت کمی در بعضی مسائل با مردم همراه باشد؛ اما وقتی پس از ۸۰ روز شروع به کار کردیم و متوجه شدیم بیمه را هم باید آزاد پرداخت کنیم، شوکه شدیم. از آن طرف قیمت همه خدمات برای تعمیر و نگهداری ماشین ها بالا رفته و از طرفی ما چند ماهی درآمد نداشتیم و از پس اندازهایمان خرج می‌کردیم. درست است که بسته های حمایتی شامل همه مشاغل آسیب دیده از کرونا شد، اما این بسته جوابگویی یک ماه یک خانواده نیست. مخارج یک خانواده پنج شش نفره فراتر از این حرف هاست. 
این راننده تاکسی گفت: قبلا ۵۰ درصد حق بیمه اتوبوس تاکسیران را شرکت تاکسیرانی پرداخت می‌کرد و از اول فروردین امسال بیمه برای تاکسیرانی آزاد شده. مبلغ یک بیمه کامل آزاد برای ما بسیار سنگین و طاقت فرساست و از پس آن بر نمی آییم. بیمه برای هر خانواده ای از ضروریات است و نمی‌توانیم که از پرداخت آن هم امتناع کنیم؛ از طرفی این هزینه سنگین برایمان قابل پرداخت نیست و امکاناتی هم که نداریم.
عده ای دیگر از مردم، تک به تک با در دست داشتن پرونده‌های قضاییشان مراجعه کرده بودند، اگرچه همگی معترف بودند که مدتی است نحوه برخورد قضات و کارمندان دادگستری ها با مردم بهتر شده، اما هنوز هم نیازمند برخوردهایی بهتر و رسیدگی‌های مناسبتر به پرونده ها بودند. 
زنی برای یک پرونده طلاق سال ها در راهروهای دادگاه پرسه می زدند و بعضی زنان درگیر قانون های دست و پا گیر پرداخت مهریه بودند. یکی از این زنان ادعا دارد که شوهر سابق و خانواده‌اش دارای ثروتی هستند که بتوانند مهریه او را تمام و کمال بدهند، اما با تبانی با بعضی قضات و کارشناسان، حتی مبلغ کمی هم که به عنوان ماهیانه برایش مشخص شده پرداخت نمی‌کند و بیش از ۵ ماه است با وجود توانایی مالی شوهرش، حتی یک ربع سکه هم به او پرداخت نکرده است.
اما جمعی از وکلای انقلابی هم آمده بودند تا شاید بتوانند رئیس دستگاه قضا را از نزدیک ملاقات و در ارتباط با معضلات دادگستری فارس با او گفتگو کنند؛ اگرچه خودشان هم معترف بودند که در این شرایط خاص و سفر فشرده، انتظار بی جایی است؛ اما حداقل دلشان خوش است که شاید از طریق تقدیم نامه بتوانند روزی این مشکلات را به رئیس قوه برسانند. آن ها معتقدند که حجت الاسلام رئیسی با یک خانه تکانی از راس تا پایین در دستگاه قضا می تواند موفقیت های چشمگیرتری را در دستگاه قضا در رسیدگی به مفاسد و جرایم شاهد باشد. مردمی که پس از ۸ سال دست و پنجه نرم کردن با معضلات اقتصادی و اجتماعی، این روزها تنها چشم امیدشان به رئیس دستگاه قضاست.
این عده از کارشناسان حقوق گفتند: در استان، متخصصان و کارشناسان و اهل فن در سکوت و حاشیه هستند و عوامگرایی جایگزین نظرات کارشناسانه و متخصصانه شده است. 
امیدواریم دستگاه قضا با جسارتی که این روزها از خود نشان می دهد، بتواند اول از همه در مقابل قضات فاسد و مدیران نالایق قد علم کند تا بین مردم این اعتمادسازی را بیشتر از قبل نسبت به دستگاه های اجرایی نهادینه سازند و با همراهی با مجلس انقلابی حاضر، دست مفسدان در عرصه های مختلف را از کشور کوتاه کنند که قطعا وقتی مردم این مبارزه ها ببینند، با دستگاه قضایی و مجلس، و پس از آن با دولت انقلابی، همراهی خواهند کرد. 
این سفر یک روزه، و این استقبال مردمی، نشان از این دارد که مردم تفاوت مسئول خدمتگذار و منت گذار را به خوبی درک می کنند و حتی اگر مشکلشان هم حل نشود، باز هم مسئول خدمتگذار را با همه وجود، دوست دارند و دعایش می کنند.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان