کد خبر: ۱۳۹۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
شیرازه، بررسی کرد؛

چرا در زمان بحران، هنرمندان و فرهنگوران و اهالی رسانه دیده نمی شوند؟

همیشه در مراحل حساس و سرنوشت ساز، بخصوص در ایام انتخابات، نامزدها از حمایت هنرمندان از خودشان برای تبلیغ دم می زنند، اما در مواقع بحرانی مثل این روزها، هنرمندان به فراموشی سپرده می شوند؛ اگرچه باز هم بار زیادی در اقناع افکار عمومی برای همکاری با دولتمردان را بر عهده دارند.

به گزارش شیرازه، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا ( کووید- 19) در سراسر جهان٬ بسیاری از فعالیتهای تجاری، اجتماعی و فرهنگی متوقف شده و مردم در خانه خود را قرنطینه کرد‌ه‌اند.

ابتدای اسفندماه، با اعلام رسمی وزارت بهداشت، هجوم کرونا ویروس به ایران هم مورد تأئید قرار گرفت و به قرنطینه رفت. در این ایام، اقشار مختلفی به دلیل تعطیلی مشاغلشان آسیب دیدند؛ اما برای حفظ سلامتی خود و خانواده و جلوگیری از شیوع این ویروس در جامعه، همکاری کرده و در منازل ماندند. در این راستا، اقشار مختلفی نیازمند حمایت های دولت در موارد مختلف، از جمله بیمه هستند.

هنرمندان در رشته ها و عرصه های مختلف، از جمله افرادی بودند که از این قرنطینه، دچار آسیب های فراوان شدند، بخصوص برای آنان که هنر، شغل و وسیله امرار معاششان بود.

در این میان، کرونا ضبط برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز متوقف شده است.

غلامحسین لطفی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگویی با خبرگزاری میزان گفته: اکثریت هنرمندان در وضعیت فعلی ضرر کرده اند، تهیه کنندگان ضرر مالی داده و بازیگران و کارگردانان بیکار شده‌اند، امیدوارم مسئولین فرهنگی کشور به این وضع رسیدگی کنند و بدانند که هنرمند در پی گسترش کرونا یکی از متضررترین اقشار جامعه بوده است.

هنرمندان، قشری با خدمات گسترده، درآمد پایین، سروصدای زیاد و کمترین حمایت

تعطیلی بیش از 3 ماهه برای گروه‌های تئاتر بخصوص در شهرستان ها که به طور میانگین ۲ تا سه اثر نمایشی را در طول سال به روی صحنه می‌آوردند و برای همه کسانی که از محل اجرای تئاتر و فروش بلیت آن ارتزاق داشتند، مهلک و شوک‌آور بود.

هرچند سوق یافتن رویدادهای فرهنگی و هنری به سوی فعالیت مجازی و سیاستگذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت این بخش تا حدی خلاء این بخش را پر کرد، اما به دلیل جنس فعالیت گروه‌های تئاتر و الزام نمایش صحنه‌ای آن، فضای مجازی برای اهالی تئاتر چندان ثمربخش نبوده است.

آموزشگاه‌های تئاتر و سالن‌های خصوصی نمایش نیز از تعطیلی رویدادهای فرهنگی و هنری در نتیجه کرونا به شدت متضرر شدند.

مدیرعامل خانه موسیقی هم با تأکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی هنرمندان موسیقی در شرایط کنونی که کشور با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، از مسئولان درخواست کرد که به این مسأله رسیدگی و از این هنرمندان حمایت کنند.

حمیدرضا نوربخش که به پویش «مشاهنر» پیوسته است، همچنین وعده داد که یک هزار و ۹۰۰ هنرمند عضو خانه موسیقی را به همراهی با این پویش و ارائه آثار هنری برای مردمی که این روزها در خانه‌هایشان سختی قرنطینه را تحمل می‌کنند، ترغیب کند.

وی همچنین از اعضای خانه موسیقی خواسته تا در این شرایط، آثاری را برای خوب سرگرم کردن مردم ضبط کنند با این امید که مردم هم مشارکت می‌کنند و در خانه ماندن را ترجیح دهند.

هنرمندان، قشری با خدمات گسترده، درآمد پایین، سروصدای زیاد و کمترین حمایت

مدیرعامل خانه موسیقی در پایان صحبت‌هایش به معیشت کنونی هنرمندان پرداخت و گفت: شرایط فعلی ضمن این که برای همه مردم سخت است، برای جامعه هنری هم سخت است. اکنون فعالیت‌های موسیقی از جمله کنسرت و آموزش که منبع درآمد افراد این حوزه بود، تعطیل شده است. هنرمندان موسیقی نواحی در روزهای پایانی سال شرایط بدی را گذراندند. از دولت و مسئولان می‌خواهم که از این بخش هم حمایت کنند تا هنرمندان بتوانند با دلی گرم در کنار مردم باشند و آثاری را برای آنها تولید کنند.

پویش مشاهنر همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد و جمعی از هنرمندان رشته‌های مختلف اعلام کردند که برای مردمی که شرایط قرنطینه خانگی و سختی احتیاط در برابر شیوع ویروس کرونا را تحمل می‌کنند، به تولید و انتشار عام آثار هنری‌ می‌پردازند. موسسه هنرمندان پیشکسوت از حامیان این پویش است. تاکنون امضای ۵۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی کشور برای پیوستن به پویش مشاهنر جمع شده است.

اقدامات فارس در حمایت از هنرمندان

صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برگزاری مسابقه‌های نقاشی و داستان‌نویسی اشاره کرد و گفت: این مسابقات با موضوع در خانه بمانیم و مبارزه با کرونا برای همه سنین تدارک دیده شده است؛ همچنین برگزاری ۳۲۰ برنامه در قالب‌های مختلف از جمله مهمانی مجازی در خانه هنرمندان و صاحبان حرفه‌های هنری، آموزشگاه‌ها، موسسات و... از دیگر برنامه‌های این اداره کل برای شهروندان بوده است.

وی ابراز داشت: ۵۰ فیلم کوتاه با موضوع مبارزه با کرونا ۲۳۰ فتوفیلم با موضوع سرگرمی در خانه و معرفی و راه‌اندازی ۱۵ سایت ویژه در زمینه افسردگی و بیماری‌های روانی ناشی از خانه‌نشینی با حضور بیش از ۵۰ روان‌شناس، روان‌پزشک و کارشناسان علوم تربیتی، به سرانجام رسیده است.

هنرمندان، قشری با خدمات گسترده، درآمد پایین، سروصدای زیاد و کمترین حمایت

در ادامه این گزارش، تشریح اقدامات انجام شده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را از معاون هنری سینمایی فارس جویا شدیم. بهروز مرامی به خبرنگار ما گفت: کمک هایی که قرار است به هنرمندان در راستای مبارزه با کرونا تقدیم شود، اغلب ملی و سراسری است؛ اگرچه در استان هم اقداماتی انجام شده، اما بیشتر به صورت تولی گری بوده است.

وی افزود: وزارت ارشاد در بخش‌های مختلف ثبت نام هایی از طریق سامانه های وزارت و در ادارات کل انجام شده است؛ اما تا به این لحظه منتظریم ببینیم چه اقداماتی در پی این ثبت‌نام انجام خواهد شد. مثلاً با راه اندازی یک سامانه از مربی ها که در چندین آموزشگاه تدریس می کنند، ثبت نام شده، در یک مورد دیگر با عنوان سامانه کسب و کار هم عده ای ثبت نام کردند که زیر نظر وزارت کار است، عده‌ای هم به دلیل این که فاقد بیمه بودند، موفق به ثبت نام در این سامانه ها نشدند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: در کل، آنها که بیمه داشتند، ذر این سامانه ها ثبت نام کردند. وام هایی هم به تناسب کسب و کار به آنها تعلق خواهد گرفت؛ وزارت ارشاد هم در قالب وام به سینماداران کمک هایی می کند.

وی تصریح کرد: آنچه که به صورت مستقیم در استان فارس اتفاق افتاده، توزیع بسته های معیشتی در دو نوبت با تولیت بسیج هنرمندان بوده است.

مرامی گفت: ثبت نام هایی که از طریق سامانه‌های وزارت ارشاد انجام شده و خساراتی که به واسطه تعطیلی بعضی اجراها یا لغو مجوزها در فروردین و اردیبهشت ماه ایجاد شده، از آنجا که نیازمند یکسری بررسی‌ها به منظور کمک برای جبران خسارت و ضرر و زیان است، در روزهای آینده کارشناسی و پرداخت خواهد شد.

هنرمندان، قشری با خدمات گسترده، درآمد پایین، سروصدای زیاد و کمترین حمایت

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: وزارت ارشاد گفته که سهم بیمه فعالان هنر تحت پوشش صندوق اعتباری را برای سه ماهه اول سال جاری پرداخت میکند، اما این روزها که اعضا بنا به دلایل مختلف به اداره بیمه مراجعه کرده‌اند، با عدم پرداخت سه ماهه اول سال مواجه شده و مجبور هستند که خودشان پرداخت کنند؛ اگرچه وزارت تأکید کرده که در صورت پرداخت حق بیمه سه ماهه توسط اعضا هم مبلغ پرداختی به آنها بازگردانده خواهد شد.

پورمنتصری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان سپاه فجر فارس به خبرنگار ما گفت: اقدامات این سازمان هم در بحث تولیدات و هم در توزیع بسته حمایتی به هنرمندان بوده است.

وی اظهار داشت: انجمن عکس سازمان بسیج هنرمندان در ایام مبارزه با کرونا دو نمایشگاه عکس در حمایت از کادر پزشکی و درمان برگزار کرد که حتی یکی از عکس های این انجمن بین المللی شد.

پورمنتصری افزود: تولید 9فیلم کوتاه طنز و چند اثر با موضوع امید آفرینی در جامعه در انجمن فیلم، و تولیداتی با موضوع امیدآفرینی به جامعه در انجمن موسیقی، و نیز کتابت هایی با همین موضوعات در انجمن خوشنویسی، از فعالیت های مختلف این سازمان در این ایام بوده است.

به گفته وی، انجمن شعر این سازمان هم به تولید اشعاری در زمینه مبارزه با کرونا داشته که به زودی در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

هنرمندان، قشری با خدمات گسترده، درآمد پایین، سروصدای زیاد و کمترین حمایت

رئیس سازمان بسیج هنرمندان سپاه فجر فارس ادامه داد: مسابقات زیادی هم در فضای مجازی توسط انجمن‌های مختلف برگزار شد.

پورمنتصری در ادامه به جمع آوری کمک های خیرین و توزیع این کمک ها به صورت بسته های معیشتی میان هنرمندان بسیجی استان اشاره کرد و گفت: از آنجا که بعضی از هنرمندان وسیله امرار معاش‌شان همین فعالیت‌های هنری بوده و این روزها آسیب دیده‌اند، کمک های خیرین در قالب بسته های معیشتی به آنها تقدیم شد.

وی گفت: در این راستا بالغ بر ۱۵۰ بسته معیشتی در شیراز و ۲۵۰ بسته در شهرستان‌ها میان هنرمندان توزیع کردیم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس یادآور شد: این بسته‌ها به ارزش میانگین 420 هزار تومان شامل گوشت قرمز، مرغ، برنج، حبوبات، ماکارونی، روغن، رب گوجه، و خرما بوده است.

نوید جعفری، فعال رسانه و هنرمند تئاتر شیرازی در گفتگو با خبرنگار صحبت هایش را با گلایه آغاز کرد.

وی گفت: وضعیت معیشتی و رفاه شغلی و امنیت شغلی هنرمندان در اکثر موارد مورد توجه قرار نمی گیرد و همواره شاغلان فرهنگی و هنری با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند. در این میان با شیوع ویروس کرونا این مشکلات دو چندان شده و شکل تازه ای یافته است.

جعفری ادامه داد: شاید اصلی ترین دغدغه هنرمندان در این شرایط، با تعطیلی سالنها و تمامی برنامه های درآمدزا برای ایشان، مشکلات روزمره معیشتی، پرداخت بیمه و گذران زندگی است.

عضو انجمن منتقدین تاتر فارس با بیان اینکه متاسفانه بر خلاف سایر نقاط جهان که هنرمندان همواره مورد حمایت سازمانهای دولتی مرتبط هستند، در کشور ما هنرمندان همواره درگیر معضلات و مشکلات بسیاری هستند، افزود: همانگونه که جز در مواردی بسیار اندک در بیشتر مواقع، مسئولین و دولتمردان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، وعده های فراوانی در جهت ایجاد شرایط بهتری برای هنرمندان میدهند؛ در مورد کرونا هم چنین شد. هرچند تا کنون هیچ اتفاق چشمگیری را شاهد نبودیم.

به گفته این فعال رسانه ای هنر، وزارت ارشاد در بیانیه ای، از پرداخت حق بیمه هنرمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی هنرمندان خبر داده که تا کنون محقق نشده است؛ یا راه اندازی سامانه کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا که همه هنرمندان و فعالان فرهنگی و حتی گروه های نمایشی در آن ثبت نام کردند و هنوز هیچ خبری در دست نیست، و یا جمع آوری اسامی گروه های نمایشی که در دوران کرونا دچار تعطیلی، یا ضرر و زیان ناشی از عدم اجرا شدند، از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان و ارسال به مرکز که همچنان در هاله ای از ابهام است؛ و یا قولی برای پرداخت بیمه بیکاری، نه تنها برای هنرمندان، بلکه برای تمام مشاغل، که تنها بخش بسیار اندکی از آنها مورد قبول قرار گرفته است‌.

هنرمندان، قشری با خدمات گسترده، درآمد پایین، سروصدای زیاد و کمترین حمایت

به عقیده جعفری، این در حالی است که در بخش رسانه هم اهالی رسانه بی یار و یاور مانده اند و هر روز خبری مبنی بر تعدیل نیرو یا شرایط استثمار گونه عقد قراردادهای ۴ ساعته به گوش می رسد و متاسفانه تنها مرجع رسیدگی در کشور که همان وزارت فرهنگ و ارشاد است هم هیچ کمکی به این افراد نکرده است.

این هنرمند شیرازی گفت: سئوال اصلی این است وقتی در طول سال برای کوچکترین فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هزاران قانون و بخشنامه نظارتی در حوزه فرهنگ و هنر، همه چیز تحت نظارت قرار دارد، چگونه است که در زمان بحران، هنرمندان و فرهنگوران و اهالی رسانه دیده نمی شوند؟

یا مسئولین و نمایندگان مجلس و دولت که همواره وامدار اهالی فرهنگ و هنر هستند، هیچکدام حتی در حد پرداخت بیمه بیکاری، جبران ضرر و زیان مالی و یا حتی بخشودگی بیمه هنرمندان کاری نمی کنند ؟

به گزارش شیرازه، این ها سوالاتی است که این روزها، اهالی محدود هنر و رسانه را درگیر کرده و منتظر پاسخ درخور توجه و عملی از سوی مسئولین ذی ربط هستند.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان