کد خبر: ۱۳۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
آیا کابوس خانه به دوشی و در به دری اجاره نشین ها پایان می پذیرد؟

خلاء قانونی برای ساماندهی قیمت ها در بازار پر آشوب رهن و اجاره؛ قیمت های نجومی که این بار مالکان بر دوش مستاجران می گذارند!

این روزها مسائل مختلف اقتصادی از هر طرف بر پیکر نحیف مستاجران ضربه می زند؛ از بیکاری،کرونا،تحریم و بالارفتن ارز که بگذریم حالا این صاحب خانه ها هستند که با قیمت های نجومی که بر اجاره نشین ها تحمیل می کنند،بر هرج و مرج قیمت ها و بی نظمی در بازار املاک دامن می زنند.این درحالیست که قرار بر این بوده قیمت خانه ها برای مالک و مستاجر به صورت توافقی باشد.
به گزارش "شیرازه"، در بازدید میدانی حتی برخی بنگاهداران نیز قیمت ها را از روی تابلوها پاک کرده تا هر چه زور شان می چربد، با نوع گردش قیمت ها در بازار املاک، قیمت رهن و اجاره ها را لحظه ای بالا ببرند.

به گفته بعضی از آن ها در واقع قیمت رهن و اجاره خانه ها به نوعی از سایت دیوار تبعیت می کند،مثلا در پاییز، ستارخان،زند،حتی شهر جدید صدرا و هر جای دیگر قیمت ها از 20 تا 100 درصد متغیر می باشد،مثلا اگر خانه ای تا دیروز 100 میلیون تومان رهن کامل بوده حالا دو برابر شده است.

جالب است بدانید، برخی مدیران ساختمان که  حتی نمی دانند، قیمت واقعی واحد آپارتمان چند می باشد، وقتی قیمت پیشنهادی صاحب خانه را بازگو می کنند قیمت های گزاف آن دهان هر مستاجری را از تعجب باز می کند. قیمت های باورنکردنی که هوش را از سر اجاره نشین ها می پراند،نه 20 درصد و 30 درصد بلکه 80 تا 100 درصد افزایش قیمت دارد. صاحبخانه هایی که چشم طمع خود را از روی قیمت ها برنمی دارند و برای رهن و اجاره خانه هایشان نقشه های رنگارنگ در سر می پرورانند و خواب های رویایی می بینند، حتی برای لحظه ای هم که شده منطقی نمی اندیشند و خود را به جای این خانه به دوشان بگذارند.

دامنه این افزایش قیمت ها تا جایی بالا رفته که چندی پیش وزیر مسکن پیشنهاد نخریدن خانه را داد و چند روز پس از آن هم حسن روحانی، رئیس جمهور نیز به طور مستقیم به این موضوع ورود کرد و گفت:شایسته نیست که  مردم دچار معضل مسکن و افزایش قیمت اجاره بها باشند، به همین خاطر دولت مصمم است که برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.
وی از وزیر مسکن خواست تا طرح ها و دستورالعمل های لازم را برای حل این معضل و کنترل قیمت ها بررسی، تصویب و ارائه دهد.

نمی توانیم به اقشار ضعیف جامعه بگوییم که خانه کوچکتر بگیرید یا به حاشیه شهر بروید
در این میان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم با بیان این که نمی توانیم به اقشار ضعیف جامعه بگوییم که ناچار هستید خانه ای کوچکتر بگیرید یا به حاشیه شهر بروید، گفت:دولت قطعا برای مهار رشد اجاره بهای مسکن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد که البته ممکن است با اصول اقتصاد سازگار نباشد اما دولت نمی تواند این موضوع را نادیده بگیرد.

دادن وام با سود کم برای خرید زمین و خانه یا رهن و  اجاره
به باور عده ای از کارشناسان دولت می بایست به جای ساخت مسکن های بی کیفیت، وام هایی با سود کم را برای خرید زمین و خانه یا رهن و  اجاره در اختیار آن ها بگذارد تا این افرد بار خانه به دوشی را از شانه های خود پایین بگذارند. البته برخی ها هم معتقدند که دلالان باعث بالا رفتن قیمت ها می شوند.سلاطینی که مانند اختاپوس به جان نحیف مستاجران افتاده اند تا بازار املاک را در چنگال خود بگیرند و خون مستاجران را در شیشه کنند؛با این وجود، این مستاجران از همه جا رانده شده هستند که باید قید تفریح و پوشاک خود را بزنند تا با هزینه های سرسام آور برای مدت کوتاهی هم که شده یک سقفی بالای سر خود داشته باشند.چرا که بعضی صاحبخانه ها گوشت تن مستاجران را چنان زیر دندان های خود گرفته و فشار می دهند که گویی این اجاره نشینان حقی را از آن ها گرفته اند.

به گفته کارشناسان مسکن در بیشتر کلانشهرهای ایران از حالت مصرفی خارج شده و به حالت سرمایه ای درآمده و راهکارهایی مثل ارائه مسکن مهر هم نتوانسته بر آن تاثیر مثبتی بگذارد.

برای رفع هرج و مرج قیمت ها اقدامی نشده است
 «محمد قاسم تابنده ماه»،رئیس اتحادیه املاک شیراز درگفت و گو با خبرنگار"شیرازه"گفت: کلانشهر شیراز پس از تهران گران ترین بازار مسکن را دارد و مسئولین برای رفع هرج و مرج قیمت ها اقدامی نکرده اند.
خلاء قانونی برای ساماندهی قیمت ها در بازار پر آشوب رهن و اجاره؛ قیمت های نجومی که این بار مالکان بر دوش مستاجران می گذارند!
وی با بیان این که برای حل این مشکل باید چاره اساسی اندیشه شود تا بار سنگین اجاره خانه از دوش مستاجران برداشته شود، افزود: به طور متوسط یک خانواده سه نفره باید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و یک و نیم میلیون در ماه هزینه کند تا بتواند یک خانه معمولی پیدا کند.

مالکان برای جبران سود بانکی به مستاجران فشار می آورند
تابنده ماه با اشاره به این که مالکان برای جبران سود بانکی به مستاجران فشار می آورند، ادامه داد: اجاره نشین ها در این اوضاع نابسامان اقتصادی و بیکاری توان پرداخت هزینه های سنگین را ندارد اما متاسفانه برخی مالکان بدون در نظر گرفتن شرایط بد مالی و وضعیت کرونایی، مستاجران خود را بیرون می کنند تا مشتری با قیمت بالاتری پیدا کنند.

وی با بیان این که عده زیادی از مالکان، مستاجران را بهترین گزینه برای عقب نماندن از سود های بانکی می دانند، افزود:انصاف نیست که برای جبران سود بانکی مبلغ رهن و اجاره را به طرز غیرمنطقی بالاببرند.

خلاء قانونی در کنترل بازار املاک و مسکن وجود دارد
دکتر «جعفر قادری»،نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که خلاء قانونی برای کنترل بازار املاک و مسکن وجود دارد، گفت:متاسفانه قیمت رهن و اجاره در اختیار بنگاه نیست و مالکان قیمت گذاری می کنند این در حالیست که قانونی هم برای تنظیم و میزان افزایش آن به صورت تعیین نشده، به همین خاطر هر مالک هر چقدر که بخواهد قیمت ملک خود را بالا می برد و از این رو نمی توان آن را کنترل کرد.

وی با تاکید بر لزوم کنترل بازار املاک افزود: باید برای برطرف شدن هرج و مرج قیمت ها فکر اساسی اندیشید چرا که همین هرج و مرج ها موجب افزایش قیمت ها می شود.
دکتر قادری با اشاره به وجود قوانین برای کنترل بازار مسکن در کشورهای توسعه یافته بیان کرد:در کشور ما چنین قانونی وجود ندارد از این رو نیاز می باشد که قانونی برای آن تنظیم شود تا این خلاء را پر کند اما با وضعیت پیش رو نسبت به این امر بی توجهی می شود.
خلاء قانونی برای ساماندهی قیمت ها در بازار پر آشوب رهن و اجاره؛ قیمت های نجومی که این بار مالکان بر دوش مستاجران می گذارند!
این اقتصاددان با بیان این که کنترل بازار املاک و مسکن به ریزه کاری هایی نیاز دارد، افزود: هرچند که ما مجلسی ها می توانیم در این خصوص طرحی را در صحن علنی مجلس تقدیم کنیم اما اگر دولت آن را به صورت لایحه ارائه دهد کار آسان تر می شود چرا که کنترل و قیمت گذاری املاک و مسکن به ریزه کاری هایی نیاز دارد که البته بررسی آن از سوی دولت به صورت دقیق تری خواهد بود چرا که کارشناسانی که در دولت وجود دارند در مجلس نیستند.

نماینده مردم شیراز و زرقان گفت: می توانیم در این خصوص از دولت سوال کنیم تا لایحه را ارائه دهد البته ما نیز به فکر خواهیم بود که طرحی را ارائه دهیم تا کلیات آن در کمیسیون ها مصوب شود و دولت بتواند با نظرات کارشناسی جزئیات آن را تکمیل و نسبت به وضعیت پیش رو کمک کند.

دکتر قادری گفت:اگر صاحب خانه ای منزل خود را اجاره دهد، بدون دلیل نمی تواند مستاجر را بیرون کند مگر این که خانه را برایش خودش بخواهد یا بخواهد برای  بازسازی و ترمیم آن اقدام کند.در غیر این صورت نمی تواند مستاجر را از آنجا بیرون کند.

با قیمت افسار گسیخته بازار املاک در رهن و اجاره روبرو هستیم
عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان این که با قیمت افسار گسیخته بازار املاک در رهن و اجاره روبرو هستیم، گفت: هر چند که ما به لحاظ قانونی مسئولیت مستقیمی در این زمینه نداریم اما انتقال دادن نظرات مردم و پیگیری آن را در دستور کار خود داریم.

مشکل در عدم نظارت بر بازار املاک است
وی مشکل را در عدم نظارت در بازار املاک دانست و افزود:اتحادیه املاک با بنگاه ها به صورت توافقی کار می کند چرا که مجموعه ای از خودشان می باشد اما این که بتوان این بازار را کنترل کرد به الزامات قانونی نیاز می باشد.
خلاء قانونی برای ساماندهی قیمت ها در بازار پر آشوب رهن و اجاره؛ قیمت های نجومی که این بار مالکان بر دوش مستاجران می گذارند!
موسوی با تایید این که خلاء قانونی در این خصوص وجود دارد، گفت: مشکل از نظر ساختاری هم می باشد چرا که این بازار تابع عرضه و تقاضا نیست،هرچند که این قیمت ها تابعی از قیمت ارز است اما نباید افسار گسیخته باشد و اراده ملی می طلبد.

برپایه این گزارش، حالا که مستاجران بیش از همیشه در رنج و سختی به سر می برند لازم می باشد که برای حال و روز آن ها چاره ای اساسی اندیشه شود تا کابوس خانه به دوشی و در به دری برای همیشه از تاریخ زندگی مردم این مرز و بوم پایان بگیرد.
انتهای پیام/
 
برچسب ها: رهن ، اجاره ، شیراز
نظرات بینندگان