کد خبر: ۱۳۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

نیروهای بسیجی، در خط مقدم مبارزه با شعله های آتش در مراتع و کوهستان های فارس

با شروع فصل گرما و شروع آتش سوزی های زیاد در مراتع، جنگل های و کوهستان های فارس، نیروهای بسیجی مثل همیشه، در خط مقدم مبازه با این حریق های گسترده حاضر شدند.

به گزارش شیرازه، این روزها، شاهد آتش سوزی های زیادی در جنگل ها و مراتع بزرگ کشور هستیم و استان فارس هم از این مسئله مستثنی نیست. آتش سوزی هایی که به قول مدیرکل منابع طبیعی فارس، بیش از ۹۰ درصد آن در عرصه‌های منابع طبیعی، دارای عامل انسانی با بی احتیاطی و سهل انگاری است.

نیروهای بسیجی، در خط مقدم مبارزه با شعله های آتش در مراتع و کوهستان های فارس

منتصری همچنین با بیان اینکه در سال زراعی جاری به‌دلیل بارش‌های خوب در استان فارس تراکم پوشش گیاهی و بخصوص علف‌های یکساله به صورت چشمگیری افزایش یافته است، گفت: اگرچه این بارش‌ها نوید سرسبزی و طبیعتی فرح بخش را می‌داد، اما از همان زمان نگرانی‌ها و دل مشغولی ما نیز در مواجهه با بهار و تابستانی سخت و طاقت فرسا در راستای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های وسیع منابع طبیعی آغاز شد.

به گفته منتصری، برگزاری جلسات متعدد پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی، ارائه آموزشهای لازم در زمینه اطفاء حریق، تشکیل گروه‌های ۱۵ و ۲۰ نفره مردمی، تجهیز دهیاری‌ها، ایجاد شبکه گسترده اطلاع رسانی در زمینه اعلام حریق، به‌کارگیری قرقبانان فصلی، به‌کارگیری همیاران افتخاری طبیعیت، پهنه بندی عرصه‌های منابع طبیعی از نظر حساسیت به آتش سوزی به سه منطقه نیمه حساس، حساس و بحرانی، تهیه نقشه مناطق حساس به آتش‌سوزی، تجهیز این مناطق به امکانات انفرادی اطفاء حریق، توزیع و به‌کارگیری بیش از ۶۰ دستگاه دمنده اطفاء حریق، برقراری کشیک اطفاء حریق برای تمامی نیروهای شاغل در منابع طبیعی استان، انعقاد تفاهم نامه با نیروهای مسلح در زمینه همکاری در عملیات‌های اطفاء حریق، اطلاع رسانی در رسانه ملی و شبکه‌های مجازی و هماهنگی با سایر بخش‌های دولتی و غیر دولتی بخشی از اقدامات پیشگیرانه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در زمینه مقابله با وقوع و گسترش حریق در عرصه‌های منابع طبیعی بوده است.

اگرچه این مباحث و دلایل از جمله افزایش چشمگیر تراکم پوشش گیاهی و بخصوص علف‌های یکساله، سال قبل هم بیان شد، اما آتش سوزی های فراوانی را پس از یک سال شاهدیم که نیازمند مدیریت بهتر برای حفظ سرمایه های طبیعی استان و کشور هستیم. سرمایه هایی که فقط متعلق به ما نیستند و ما فقط امانت داری برای استفاده مناسب و انتقال آن به نسل های آینده ایم.

اما در این میان، نقش گروه های جهادی در مهار این آتش سوزی های گسترده، مثال زدنی است. گروه هایی که هر زمان و در هر موردی، مشکلی برای مردم پیش بیاید، بدون صرف وقت اضافی، با اخلاص و تمام قوا در صحنه حاضر می شوند و بدون هیچگونه چشمداشتی، خدمت می کنند.

فضل الله پور، مسئول گروه های جهادی بسیج سازندگی فارس در گفتگو با خبرنگار ما، از اعلام آمادگی گروه های جهادی برای مقابله با آتش سوزی در سطح استان خبر داد و گفت: آتش سوزی ها عموما در کوهستان ها و مناطق صعب العبور اتفاق می افتد.

وی ضمن اشاره به حضور فعال گروه های جهادی در شهرستان های کوار، فراشبند و کازرون در مهار آتش سوزی ها، اظهار داشت: بالغ بر 30 گروه جهادی با ظرفیت هر گروه بین 25 تا 30 نفر در شهرستان های ذکر شده فعالیت کردند.

نیروهای بسیجی، در خط مقدم مبارزه با شعله های آتش در مراتع و کوهستان های فارس

مسئول گروه های جهادی بسیج سازندگی فارس تأکید کرد: همه گروه های جهادی در حال آماده باش برای همکاری با دستگاه های اجرایی هستند.

به گفته فضل الله پور، اگرچه نهادهای مسئول در مهار آتش سوزی ها، فرمانداری، منابع طبیعی، و دیگر ارگان های اجرایی هستند، اما مجموعه های سپاه و بسیج در کنار این دستگاه ها همکاری می کنند و گروه های جهادی و بسیجی، با استفاده از تجهیزات شخصی به کمک سایر دستگاه های اجرایی می روند.

محمدی، مسئول گروه های جهادی سپاه عشایر فارس از از حضور 4 گروه جهادی سپاه عشایر در مهار آتش سوزی های اخیر به خبرنگار ما خبر داد و گفت: این گروه ها در منطقه سیاخ دارنگون کوه دلو، در منطقه عشایری چم کوکو شهرستان خنج، و دو مورد آتش سوزی در کوه های منطقه کوهمره سرخی با دستگاه های اجرایی همکاری کردند.

سرهنگ دوم پاسدار محمدرضا رجبی معاون عملیات سپاه فجر فارس هم از حضور نیروهای بسیجی و پاسداران در کنار ارگان های مربوطه و دستگاه های اجرایی خبر داد و اظهار داشت: در راستای ماموریت سپاه و بسیج در بحث حوادث غیرمترقبه و ابلاغیات ستاد کل، سازمان بسیج با سازماندهی و آموزش گردان های بیت الامقدس و سایر گردان های رزم بسیج، از ابتدای سال تا کنون 106فقره عملیات اطفاء حریق را در سطح استان انجام داده که شامل شهرستان های شیراز، بیضا، جهرم، خنج، سروستان، زرین دشت، رستم، فراشبند، فیروزآباد، قادر آباد، قیروکارزین، کازرون، کوار لارستان، گراش، لامرد، مرودشت، مهر، نیریز، عوض، و اقلید بوده است.

نیروهای بسیجی، در خط مقدم مبارزه با شعله های آتش در مراتع و کوهستان های فارس

به گفته وی، این عملیات ها در سطح مراتع و محیط زیست بوده که به محض اعلام از سوی مدیریت بحران استان و فرمانداران و ادارات منابع طبیعی و محیط زیست، ورود کرده و یک هزار و 50 هکتار را بسیجیان در گردان های بیت المقدس اطفاء حریق انجام داده اند.

معاون عملیات سپاه فجر فارس افزود: در این عملیات ها، بیش از 2هزار و 500 نفر بسیجی و 600نفر پاسدار و مجموعا بالغ بر 3هزار و یکصد نفر نیروی انسانی به کار گیری شده و در هر کجای استان که نیاز بوده، بسیج مثل سایر عرصه های دیگر در کمک رسانی به مردم، امداد و نجات و امنیتی، حضور فعال داشته و خیلی پرکار ظاهر شده است.

رجبی با بیان اینکه اگرچه همه این ماموریت ها در ارتفاعات و مناطق صعب العبور بوده است که نیروها چندین ساعت پیاده روی و کوهپیمایی برای رسیدن به منطقه حریق داشته اند، تصریح کرد: تا کنون موردی از مصدومیت یا مجروحیت خاص برای نیروها گزارش نشده است.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان