کد خبر: ۱۳۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله سیّدحسین آیت اللهی(ره)

این نوشته کوشیده است تا خاطراتی که از حضرت آیت الله حاج سید حسین آیت اللهی (ره) ، امام جمعه فقید و سعید و نماینده ولی فقیه در شهرستان جهرم ،به جا مانده است را در اختیار مشتاقان و علاقمندان قرار دهد.
 آیت الله حاج سیّدحسین آیت اللهی، معروف به "آقای حسین آقا"، فرزند آیت الله العظمی سیّدعبدالمحمّد موسوی، متولد ۱۳۱۰ جهرم. دارای تحصیلات عالی حوزوی در شیراز و قم. از جمله اساتید ایشان در شیراز آیات سیّد محمّدباقر آیت اللهی(حاج عالم)، سیّد محمّد کاظم آیت اللهی، شیخ ابوالحسن حدایق، شیخ بهاءالدین محلاتی شیرازی و والد بزرگوارشان.
و در قم آیات ابوالفضل علمایی سرابی، دکتر شهید مفتح، سیّد محمد باقر سلطانی طباطبایی و آیات عظام بروجردی و امام خمینی بوده‌اند.
به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله سیّدحسین آیت اللهی(ره)
معظّم له به درخواست مکرّر اهالی جهرم در سال ۱۳۳۶، به جهرم عزیمت نموده و بعد از مدتی مقدمات ساخت حسینیه‌ی کوی علی پهلوان جهرم را فراهم می آورد و آنجا به عنوان مرکز اصلی تبلیغات خود قرار داده و به دنبال آن اقامه‌ی جماعت مسجد صاحب الزمان (ارواحنا له الفداء) را تا زمان رحلت بر عهده داشتند.

وی پس از درگذشت آیت الله سیّد علی اکبر آیت اللهی و مدتی فاصله به دستور والد معظمشان، به اقامه ی نماز جمعه پرداختند و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، از طرف امام خمینی به این امر مهم منصوب گردیدند و تا آخر عمر عهده دار این مسئولیت بودند.
به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله سیّدحسین آیت اللهی(ره)
قابل ذکر است که محل اقامه‌ی نماز جمعه‌ی ایشان ابتدا در مسجد امام حسین و سپس مسجد قبله ی دعا "مسجد امام خمینی کنونی" و بعد مصلی و جایگاه نماز جمعه‌ی فعلی بوده است. 

مرحوم آیت الله آیت اللهی با تأسی از مجاهدت‌های جد و پدر خویش ازابتدای نهضت امام با ایراد سخنرانی‌های کوبنده، یک تحول و انقلاب عظیم در جهرم و منطقه‌ی فارس به پا کرده که به دنبال آن چندین بار، توسط ساواک دستگیر و روانه زندان، از جمله زندان اوین تهران شده و هر بار پس از آزادی، مدت‌ها ممنوع المنبر می شوند.
به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله سیّدحسین آیت اللهی(ره)
آيت‌الله آيت‌اللهی، به وكالت از مرحوم امام(ره) اقدام به تأسيس مدرسه علميه امام خمينی(ره) در جهرم كرد و از ابتدا سرپرستی آن را به عهده داشت كه اين مهم، پس از فوت معظم له به عهده فرزند گرانقدرشان حجت‌الاسلام حاج سيد علی آيت‌اللهی است.
ناگفته نماند، تمام تدريس‌های ايشان از ابتدا تا پايان عمر در منزلشان برگزار می‌شده است. وی نماينده اخذ وجوهات شرعيه از طرف مراجع عظام تقليد حضرات آيات امام خمينی، گلپايگانی، مرعشی نجفی، اراكی، مكارم شيرازی، و ... بوده است.»*
آيت‌الله سيد حسين آيت‌اللهی(ره) در سال ۱۳۳۶ با دختر عمه خود، دختر آيت‌الله سيد محمّد حسن نسابه در جهرم ازدواج كرد كه حاصل اين ازدواج شش فرزند(۴دختر و ۲ پسر) است.

از جمله خدمات ایشان تأسیس مدرسه‌ی علمیه‌ی امام خمینی و احداث مکان نماز جمعه در جهرم می‌باشد.
به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله سیّدحسین آیت اللهی(ره)
این عالم گرانقدر سرانجام در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) و در پی بیماری در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۷۹ در تهران به جوار رحمت الهی پیوسته و جنازه‌شان به جهرم انتقال و تشییع وصف ناشدنی از ایشان به عمل آمد و برادر گرامیشان امام جمعه‌ی محترم لارستان مجتهد عالیقدر آیت الله سیّد عبدالعلی آیت اللهی، بر جنازه‌ی ایشان نماز گذارد و در قبرستان رضوان در کنار قبور شهدا مدفون گردیدند.
به مناسبت بیستمین سالگرد رحلت آیت الله سیّدحسین آیت اللهی(ره)
حدود ۱۵۰۰ نوار از ایشان به یادگار مانده که حاوی سخنرانی‌ها و ارشادات ایشان می‌باشد.

***
حکم انتصاب آیت‌الله سید حسین آیت اللهی (ره) به سمت امامت جمعه جهرم

‌‏بسمه تعالی‏
‌‏جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج سید حسین آیت اللهی ـ دامت افاضاته‏
 امید است وجود شریف از بلیات محفوظ و به انجام وظایف دینی و اجتماعی مشغول‌‎ ‌‏و موفق باشید. ضمناً طوماری با امضاهای بسیار از طرف اهالی محترم جهرم واصل‌‎ ‌‏گردید که درخواست شده بود جنابعالی کماکان در جهرم نمازجمعه را اقامه کنید. مقتضی‌‎ ‌‏است دعوت آقایان را بپذیرید. و اینجانب جنابعالی را به اقامۀ نماز جمعه مأمور و‌‎ ‌‏منصوب می نمایم که ان شاءالله تعالی ضمن اقامۀ نماز، اهالی محترم منطقه را در خطبه به‌‎ ‌‏وظایف حساس و خطیری که در این بُرهه از زمان دارند آشنا و آگاه سازید. از خدای‌‎ ‌‏تعالی موفقیت همگان را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله.‏
‌‏غُرّۀ ذی قعدة الحرام 1399‏
‌‏روح الله الموسوی الخمینی
***

متن پیام آیت الله العظمی خامنه ای در ارتحال آیت الله سید حسین آیت اللهی

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌
انا لله‌ و انا اليه‌ راجعون‌
آيت‌الله‌ آقاي‌ حاج‌ سيد عبدالعلي‌ آيت‌اللهي‌ دامت‌ بركاته‌
رحلت‌ تأسف‌انگيز برادر مكرم‌ جنابعالي‌، عالم‌ مجاهد پارسا مرحوم‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمين‌ آقاي‌ حاج‌ سيد حسين‌ آيت‌اللهي‌ را به‌ جنابعالي‌ و خاندان‌ مكرم‌ آن‌ مرحوم‌ و عموم‌ مردم‌ استان‌ فارس‌ بخصوص‌ مردم‌ مؤمن‌ و با وفاي‌ جهرم‌ صميمانه‌ تسليت‌ مي‌گويم‌.
آن‌ سيد شريف‌ و عزيز بي‌شك‌ از جمله‌ي‌ حسنات‌ روزگار و از برجستگان‌ بيت‌ رفيع‌ مرحوم‌ آيت‌الله‌العظمي‌ حاج‌ سيد عبدالحسين‌ لاري‌ و از ستارگان‌ فروزان‌ اين‌ مجموعه‌ نوراني‌ محسوب‌ مي‌شدند.
دوران‌ جواني‌ و بخش‌ اعظم‌ عمر با بركت‌ ايشان‌ در راه‌ دفاع‌ از دين‌ و از حقيقت‌ و مجاهدت‌ در راه‌ خدا و خدمت‌ به‌ مردم‌گذشته‌ است‌.
يقينا مردم‌ صميمي‌ و با صفاي‌ آن‌ سامان‌ تا مدتهاي‌ طولاني‌ خاطره‌ي‌ صفا و معنويت‌ و شجاعت‌ و پارسايي‌ اين‌ بزرگوار را از ياد نخواهند برد.
از خداوند متعال‌ مسألت‌ مي‌كنم‌ كه‌ رحمت‌ و مغفرت‌ خود را بر روح‌ آن‌ مرحوم‌ افاضه‌ فرمايد و به‌ جنابعالي‌ و ديگر بازماندگان‌ بخصوص‌ خانواده‌ و فرزندان‌ محترم‌ و همه‌ ارادتمندان‌ و دوستان‌ ايشان‌ صبر و اجر عنايت‌ نمايد.
والسلام‌ عليكم‌ و رحمه‌ الله‌
سيد علي‌ خامنه‌اي‌
26 دي‌ ماه‌ 1379
20 شوال‌1421

متن پیام رئیس دفتر آیت الله العظمی سیستانی در ارتحال آیت الله سیدحسین آیت اللهی


بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله جناب آقای سیدعبدالعلی آیت اللهی دامت برکاته

السلام علیکم
خبر ارتحال عالم جلیل القدر، خطیب وارسته، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا حسین آیت اللهی را با نهایت تاثر دریافتم.
آن بزرگوار مجاهدی نستوه در میدان های حراست از فرهنگ و اندیشه ناب دینی، خطیبی زبردست بر مسند خطابه و شخصیتی استوارگام در راه عقیده و ایمان بود.
بی گمان، مردم آن دیار که خاطره های شورانگیز خطابه های دشمن شکن چهل ساله آن بزرگوار را بر سینه دارند، امروز در سوگی جانکاه نشسته اند. آن فقید سعید، افزون بر انتساب به بیتی ارجمند و خاندانی بزرگ و فقیهی مجاهد،معاد باور و پاکدل چون آیت الله العظمی حاج سیدعبدالحسین لاری قدس الله نفسه الزکیه، از دانشی سرشار، توانی عظیم و خُلق و خوئی انسانی و الهی برخوردار بود که به واقع خاندانی چنان ارجمند را ثمره ای چنین والا و کرامَند، سزامند است.
این بنده، ارنحال این عالم حق مدار، مردم دار و نیک سرشت والامقام را به محضر مقدس حضرت ولی عصر (عج)، حوزه علمیه و حضرتعالی که فقیهی عالیقدر و پشتوانه ای عظیم برای مردم آن سامان هستید و نیز به بیت رفیع آیت اللهی و فرزند برومند آن روانشاد جناب حجت الاسلام سیدعلی آقا آیت اللهی و مردم خردمند، قدرشناس و داغدار خطه جهرم تسلیت گفته دوام عمر با عزت، اجر جزیل و صبر جمیلی برای حضرتعالی مسئلت دارم.
جواد شهرستانی

متن پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ارتحال آیت الله سیدحسین آیت اللهی

باسمه تعالی
مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا
ارتحال عالم مجاهد و روحانی دلسوز، پُرکار، فقید سعید حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدحسین آیت اللهی«قدس سره» به بیت معظم آیت اللهی مخصوصا برادر ارشد ایشان حضرت آیت الله حاج عبدالعلی آیت اللهی «دامت تاییداته» و عموم علمای محترم جهرم و لارستان و آقازاده محترم ایشان حجت الاسلام آقای حاج سیدعلی آیت اللهی و خاندان های محترم و وابسته آن مرحوم و تمام اهالی متدین و با ایمان جهرم تسلیت می گویم، بیت عریق آیت اللهی سالیان دراز در این خطه، منبع برکات و خدمات بزرگی بوده اند و هم اکنون نیز هستند. مرحوم حجت الاسلام حاج سیدحسین آیت اللهی یکی از شاخه های مبارک این شجره طیبه بود که یک عمر به خدمات مختلف دینی مخصوصا در سمت امام جمعه مشغول بود، خدمات ایشان در انقلاب پرشکوه اسلامی فراموش نشدنی است، من این ضایعه بزرگ را بار دیگر به همه شما عزیزان تسلیت می گویم و علو درجات آن عالم بزرگوار و صبر، اجر فراوان برای همه بازماندگان از خداوند متعال مسالت دارم.
ناصر مکارم شیرازی

 متن پیام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در ارتحال آیت الله سیدحسین آیت اللهی

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با کمال تاسف و تاثّر مطلع شدیم که عالم ربانی و مدافع مخلص حریم ولایت اهل بیت علیهم السلام و سرباز فداکار حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفداء حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدحسین آقا آیت اللهی قدس سره به لقاء الله نائل و دار فانی را وداع نمودند.
فقید سعید یکی از مفاخر علم و سیادت و از ستاره های درخشان بیت فقاهت و زعامت مرحوم آیة الله العظمی لاری و از ارکان مهم نهضت اسلامی برای برقراری حکومت در نظام اسلامی بودند. مخلصانه در این راه مصائب و متاعب سنگین را تحمل کرده و حیات قبل از انقلاب و بعد از انقلاب حیات طیّبه و نمونه و الگو بود. با همه خدماتی که در راه به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی داشت از انقلاب و مردم خود را طلبکار نمی دانست و زاهدانه و با افتخار و شرف دنیا را پشت سر گذاشت. آن مرحوم در امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنن اسلامی و شعائر مذهبی و دفاع از حریم ولایت و تشیّع و مبارزه با اهل بدئت و دشمنان اهل بیت علیهم السلام کمال اهتمام را مبذول می داشت. شکر الله مساعیه و حشره الله مع اجداده الطاهرین علیهم السلام. فقدان چنین شخصیتی ارزنده و کم نظیر ثلمه ای بزرگ و جبران ناپذیر است. حقیر این مصیبت را به آستان اقدس حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفداء و جامعه روحانیت فارس و مخصوصا بیت شرافت و زعامت آیت الله العظمی لاری و برادر عالی مقام آن مرحوم حضرت آیت الله آقای حاج سیدعبدالعلی آیت اللهی دامت برکاته و سایر بزرگان آن بیت جلیل و خانواده معظم خصوصا آقازادگان مکرم ایشان و مردم متدین و حق شناس و غیرتمند جهرم تسلیت عرض می کنم و برای همگان اجر جزیل و صبر جمیل مسئلت می نمایم.
19 شوال المکرم 1421
لطف الله صافی





نظرات بینندگان