کد خبر: ۱۳۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس مطرح کرد؛

عدم کشت قراردادی، تسهیلات ارزان‌قیمت و سهل‌الوصول عمده ترین مشکل بخش کشاورزی

در گفتگوی اختصاصی شیرازه با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عمده ترین چالش های پیش روی بخش کشاورزی استان بررسی شد.

عدم کشت قراردادی و تسهیلات ارزان‌قیمت و سهل‌الوصول عمده ترین مشکل بخش کشاورزی
به گزارش  شیرازه، کشاورزی همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در اقتصاد و اشتغال هر کشوری به خصوص ایران نقش اساسی دارد، در نتیجه شناخت ظرفیت‌ها و بهره گیری از آن همچنین آشنایی با چالش های این بخش و مرتفع کردن انها می‌تواند زمینه تحقق شعار امسال که جهش تولید است را فراهم کند. 

از آنجا که بخش کشاورزی ظرفیت‌های فراوانی برای تقویت زیرساخت اقتصادی کشور دارد لذا توجه به این بخش و ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای لازم توسعه و رونق آن در قالب اقتصاد مقاومتی و با یک مدیریت جهادی می‌تواند زمینه توسعه ملی و امنیت اقتصادی برای کشور را فراهم کند.

کارشناسان کشاورزی فهرست بلندی از مشکلات این بخش ارائه می‌کنند که در صدر آن، نبود سرمایه قرار دارد همچنین بحران آب، ناپایداری در تولید و کمبود کشاورز در آینده از دیگر مواردی است که امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند و این در حالی است که بخش کشاورزی و کشاورزان، اصلی‌ترین نقش را در تامین امنیت غذایی کشور برعهده دارند.

 این بخش مولدِ اقتصادی،امروز با چالش‌های متعددی روبرو است که باید با جلب حمایت دولت، مواد اولیه مورد نیاز، ایجاد ارزش افزوده برای محصولات، صنایع بسته بندی، افزایش درآمد در این راستا گام های موثری برداشته شود.

قطعاً فراهم آوردن این شرایط به نقش بیشتر بخش کشاورزی در تحقق اهداف کوتاه و بلند مدت  اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

خبرنگار شیرازه نیز به بهانه هفته جهاد کشاورزی در گفتگویی اختصاصی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس عمده ترین چالش های پیش روی بخش کشاورزی استان را جویا شده است.

محمد مهدی قاسمی در ابتدا با بیان اینکه تولید کننده از دیرباز در حال تولید خوب و مناسب است که اکنون به مدد استفاده از دانش و علم و تکنولوژی این کار بهبود بیشتری دارد،گفت: کشاورزان استان فارس هم از دیرباز در این قضیه پیشرو بوده اند و همواره تولید بسیار خوبی را در این حوزه داشته و دارند.

قاسمی در ادامه عمده ترین مشکل این بخش را که خیلی مشهود است، عدم کشت قراردادی در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: تولید بایستی حتماً بازار مصرف داشته باشد تا مردم متضرر نشوند و ما هم با مازاد تولید مواجه نباشیم.

وی با اشاره به اینکه نه فقط در استان فارس بلکه در تمام کشور باید الگوی کشاورزی قراردادی را عملیاتی کنیم،ابراز داشت: این امر عملیاتی نمی‌شود مگر اینکه حلقه های تولید را به طور کامل یعنی از مزرعه تا سفره در قالب یک زنجیره ببینیم و هر کدام از اعضا را به عنوان یکی از حلقه های این زنجیره که با هم درگیر هستند در نظر بگیریم.

 قاسمی ادامه داد: اگر هر کدام از این حلقه ها نقش خود را به خوبی ایفا نکنند زنجیره ایجاد نخواهد شد و کل زنجیره منفعت لازم را نخواهند برد که به نظر بزرگترین چالش بخش کشاورزی امروز همین بحث زنجیره ای نبودن تولید است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه به نظر من اگر بتوانیم بر این مشکل فائق آییم  می شود به تولید کننده ها کمک کرد،اظهار کرد: اگر کشاورز بنیه ی مالی اش تضعیف شود این توان را ندارد که دوباره  تجدید قوا کند و کار برایش به شدت سخت خواهد بود چون بدهکاری و تضعیف همیشه همراه خواهد بود.

او با اشاره به اینکه از چند سال پیش در حوزه طیور از جمله شتر مرغ بحث زنجیره تولید را  شروع کردیم،اظهار کرد: در محصولاتی مثل خرما سیب و ... این اتفاق افتاده اما درحوزه سبزی و صیفی این زنجیره هنوز رعایت نشده که باید در این راستا کارخانه های فرآوری و تبدیل را به عنوان هسته زنجیر تشکیل دهنده، قرار دهیم تا به نوعی کمک کنیم تولید  قراردادی صورت گیرد تا هم ذائقه و نیاز مصرف‌کننده را به خوبی در زمان‌ها و مکان‌های مختلف جوابگو باشیم و هم متناسب سازی سود و اطمینان به کشاورز حاصل شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه هر چند علم در بخش‌های مختلف کشاورزی به خوبی ورود کرده و متنوع سازی را به درستی در حوزه بهره وری از منابع مختلف مثل آب و خاک انجام داده و امیدبخش است، اما نمی‌توان گفت که کار تمام شده است چون کشاورزی یک حرکت و دانش پویاست به همین دلیل چالش‌های بسیار زیادی دراین بخش وجود دارد.

 وی با بیان اینکه دولت هم با نگاه به اولویت چالش ها در جهت مرتفع کردن آنها گامهایی برداشته است،ادامه داد: جلوگیری از خرد شدن اراضی ملی،مباحث بهره وری آب که عقب ماندگی هایی هم در این خصوص داشتیم و توجه بسیار خوبی به آن شده،همچنین ضریب مکانیزاسیون تجهیزات از دیگر چالش هاست.

 قاسمی اظهار کرد: امیدواریم در بحث اقتصاد کشاورزی و بازار برند محصولات این بخش هم گام‌های موثری برداشته شود که هم دغدغه کشاورزان و تولید کنندگان و هم نگرانی مصرف کنندگان را که امنیت غذایی است  مرتفع کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه با بیان اینکه دامنه وسیعی از فعالان بخش کشاورزی از جمله کشاورزان، زارعین، باغداران، دامداران،صاحبان طیور و آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی همه جزیی از این حوزه هستند که با مسائل و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکنند،ابراز کرد: سعی کردیم حتی المقدور  مشکلاتی را که به حوزه مسئولیتی ما برمی‌گردد را تا حد زیادی برطرف کنیم.

قاسمی همچنین تسهیلات ارزان‌قیمت و سهل‌الوصول را یکی از مشکلاتی دانست که همه کسانی که فعال اقتصادی هستند با آن روبرو می باشند.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی که تاب و تحمل بهره های بالا را ندارند ما بایستی بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت  در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم  از طرفی نیز وثایقی که از سایر سرمایه‌گذاران مطالبه می‌کنیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی مطالبه نشود و پروسه این قضیه، سهل تر و سریع‌تر صورت گیرد چون فصل کشت و باغداری و کارهایی که کشاورزان انجام می‌دهند با موجود زنده سر و کار دارند پس نیازمند این است که خیلی سریع تر مشکل آنها گشایش شود

 او در پایان با بیان اینکه بالغ بر دویست و هفتاد هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی در استان فارس وجود دارد،ابراز داشت:هر چند دولت تلاش خود را در راستای حمایت از قشر کشاورز کرده است اما همه این کارها کفایت بخش بزرگی مثل کشاورزی استان فارس را نمی دهد و نیاز است منابع بیشتری تزریق شود./ انتهای پیام/
نظرات بینندگان