کد خبر: ۱۳۹۸۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
در میزگرد تخصصی "شیرازه"، جنگل خواری چراغ خاموش مورد بررسی قرار گرفت؛

الله وردی:کمربند سبز استان به خاطر فعالیت یک کارخانه گچ نابود شده است//محمدی: قرار بود این مکان به زیستگاه بین المللی تبدیل شود// شریعتی: محیط زیست تنها متولی نیست، منابع طبیعی و سازمان صمت هم باید پاسخگو باشند

در حریم جنگل های دشت برم کازرون، جایی که روزگاری سرسبز و شاداب بود حالا به بیابانی تبدیل شده که از دور سفید می زند چرا که معدن و کارخانه گچ در دل جنگل های بلوط به صورت شبانه و چراغ خاموش به فعالیت خود ادامه می دهد و خواب را از چشمان درختان ربوده است.
به گزارش "شیرازه"،درختان کهنسالی که گرد بی مهری بر پیکرشان می نشیند تیشه بر ریشه شان می زنند و در پهنه ای به اصطلاح حفاظت شده،حریمشان را نادیده می گیرند، این ها در حالی اتفاق افتاده که اشتغالزایی را دلیل اصلی صدور مجوزها می دانند اما آیا منطقی به نظر می رسد که ثروت و منبع طبیعی را از میان برد تا اشتغالزایی ایجاد شود؟.

الله وردی: جنگلی که از آن به عنوان کمربند سبز استان یاد می شد به خاطر فعالیت معدن و کارخانه گچ نیست و نابود شده است/ ما مردم محل جرات قطع یک درخت نداریم و دادگاهی می شویم اما برخی می توانند ۸ هکتار از آن را قلع و قمع کرده و در آنجا کارخانه و معدن راه بیندازد/ درخواست ما این می باشد که محیط زیست به دادستان محترم نامه بزند که این منطقه ممنوعه می باشد//محمدی: کارخانه شب ها فعال و روزها تعطیل است/بعد از سه روز بارندگی گزارش دادند که کارخانه آلودگی ندارد// شریعتی: یا دستگاه های قضایی در سطح شهر، استان یا کشوری فعالیت کارخانه یا معدن را تعطیل کنند یا این که کارخانه با جمع بندی نظرات کارشناسان در چارچوب ضوابط قانونی با حداقل خسارت ها ادامه فعالیت دهد
به گفته مردم محلی، برداشت گچ از این کارخانه و معدن در طول ده سال، از روزی 100 تن به 300 تن رسیده و جدا از این که هیچ گونه کمکی به مردم گاوکشک نشده، نابودی جنگل، صدای گوشخراش دستگاه پیکور و آلودگی هوا را به همراه داشته است.

«علی شیر الله وردی»، طرفدار و فعال محیط زیست در روستای «گاوکشک» کازرون گفت: متاسفانه بیش از 10 سالی می شود که پوشش جنگلی این روستا که جزو منطقه چهارگانه و ممنوعه می باشد و در ۳۵ کیلومتری غرب کازرون واقع شده با معضل کارخانه و معدن گچ مواجه شده است. وی افزود:وسعت این کارخانه و معدن بالای ۲۰۰ هکتار بوده و این طور که می گویند حالا به ۸ هکتار رسیده است.

الله وردی با بیان این که معضل جنگل خواری از سال ۹۷ در منطقه چهارگانه و ممنوعه در حال پیشروی می باشد، ادامه داد:جنگلی که در این شهر و استان از آن به عنوان کمربند سبز استان یاد می شود و آن را به عنوان زیست کره در فارس می دانند حالا  نیست و نابود شده و چیزی از آن نمانده، این در حالیست که بهره برداری از آن حتی به خانواده شهدا داده نشده و در حال حاضر برادران خاوند با مجوز سازمان صمت و محیط زیست در این مکان فعالیت دارند.
وی افزود:این دستگاه ها مدام می گویند که کارخانه و معدن از سال ۵۹ فعالیت دارد اما آن زمان حاج محمد محمدی به روش سنتی برداشت می کرده و تا کنون مجوز آن چندیدن مرتبه به روز و تمدید شده  که آخرین آن هم پایان سال ۹۷ است.

ما جرات قطع یک درخت نداریم و دادگاهی می شویم اما برخی می توانند ۸ هکتار از آن را قلع و قمع کرده، در آنجا کارخانه و معدن راه بیندازد
الله وردی بیان کرد:صحبت ما این می باشد که اگر واقعا محیط زیست از این مسئله ناراحت شده چرا اقدامی نکرده و به دستگاه های قضایی کمک نمی کند،چرا در یک منطقه ممنوعه که متراکم ترین پوشش گیاهی دارد کارخانه و معدن بنا شده، چرا ما جرات قطع یک درخت نداریم و دادگاهی می شویم اما برخی می توانند ۸ هکتار از آن را قلع و قمع کرده و در آنجا کارخانه و معدن راه بیندازد و بهره برداری نماید؟.

الله وردی: جنگلی که از آن به عنوان کمربند سبز استان یاد می شد به خاطر فعالیت یک کارخانه گچ نابود شده است/ مردم محل جرات قطع یک درخت ندارند و دادگاهی می شوند اما برخی می توانند ۸ هکتار از آن را قلع و قمع کرده و در آنجا کارخانه و معدن راه بیندازند/ محیط زیست به دادستان محترم نامه بزند//محمدی: کارخانه شب ها فعال و روزها تعطیل است/بعد از سه روز بارندگی گزارش دادند که آلودگی ندارد// شریعتی: یا دستگاه های قضایی فعالیت معدن را تعطیل کنند یا اینکه در چارچوب ضوابط قانونی با حداقل خسارت ادامه فعالیت دهد
وی گفت:این ها در حالیست که مجوز حتی یک هکتار آن به خانواده شهداء یا جانبازان ۷۰ درصد نداده اند که البته در این خصوص استعلام هم داریم،این در حالیست که در زمان استعلام پروانه ها باطل شده و فعالیت هیچ معدنی هم در کار نبوده است.

کارخانه باید ۱۰۰۰متر از منطقه حفاظت شده فاصله داشته باشد اما در عمل ۶۵۰ متر فاصله دارد
این دوستدار محیط زیست افزود:کارخانه باید ۱۰۰۰متر از منطقه حفاظت شده فاصله داشته باشد اما در عمل ۶۵۰ متر فاصله دارد، این ها ملاحظات محیط زیست بوده که در حق آن ها داشته است.

وی با تاکید بر این که منابع طبیعی در این رابطه دخالتی نداشته،گفت:این سازمان دخل و تصرفی در این موضوع نداشته و اسمی از آن هم به میان نیامده چرا که دخالتی در فعالیت این معدن و کارخانه نداشته و سوال من در برابر برخی که می گویند منابع طبیعی مسئول است این می باشد که چرا همان زمان یعنی در سال ۹۱ که کارگروه تشکیل شد، منابع طبیعی را نخواستند؟

جنگل خواری خیانتی می باشد که با رانت و رشوه پدید آمده است
الله وردی با بیان این که هر چند در برخی مواقع محیط زیست با این فعالیت ها مخالفت کرده اما در مراحل بعدی تغییر مسیر داده، افزود:هیئت وزیران اختیارات جنگل ها را به محیط زیست سپرده و این سازمان متولی اصلی است.

وی به برخی رانت ها اشاره کرد و گفت:خانم ابتکار به عنوان رئیس سازمان محکم ایستاد و اجازه نداد که این زمین خواری ها صورت بگیرد اما در برخی مواقع انگار این مسئله برای بعضی مسئولین اهمیت ندارد.متاسفانه امثالی مثل مهندس صفری این بنای کج را بنا نهاده اند چراکه به بالادستی ها نامه نوشته که دلسوزی ها نباید مانع پیشرفت کار در مناطق فاقد پوشش جنگلی باشد، این در حالیست که متراکم ترین جنگل در این مکان وجود دارد.از همین رو این خیانت به طبیعت و مردم محل محسوب می شود،خیانتی که بدون هزینه انجام نشده و به رانت خواری برمی گردد.
الله وردی افزود:در سال ۹۳ با جابجایی کارخانه و رعایت فاصله تا منطقه حفاظت شده موافقت نکردند و حالا در عمل انجام شده درست یا غلط گیر افتاده ایم که مشکلات زیادی را به بار آورده است.

مراتع و بوته زارها نابود شده و از میان رفته است
این فعال محیط زیست گفت:درخواست ما این می باشد که محیط زیست به دادستان محترم نامه بزند که این منطقه ممنوعه می باشد و از فعالیت کارخانه و معدن جلوگیری شود چرا که خسارات زیادی به دنبال داشته و بسیاری از مراتع و بوته زارها نابود شده و از میان رفته است.

برخورد با مردم یک مدل و با سرمایه گذار طور دیگری است
وی به تبعیض و دو گانگی های صورت گرفته اشاره کرد و ادامه داد:الان کارخانه در رودخانه خشک می باشد، در صورتی که خلاف است.متاسفانه برخورد با مردم یک مدل و با سرمایه گذار طور دیگری است.آن ها مثل دانش آموز آزادی هستند که هر کاری انجام می دهد،عاقبت هم می شود همین آتش سوزی هایی که به خاطر لجبازی محیط زیست و منابع طبیعی بوجود آمده است.

الله وردی با اشاره به این که دکتر ظهرابی، مدیر کل محیط زیست یکی از مدیران خوب و دلسوز می باشد، اظهار کرد: قبل از فعالیت این مدیر در این استان،برخی مسئولین لطف های بی حساب و کتابی در قبال عده ای کرده اند که حالا آن ها برای مردم محل شاخ شده اند.
وی بیان کرد:پیشنهاد و خواست ما این می باشد که به آقای حسن زاده دادستان محترم کمک کنیم و بخشی از مشکلات را به عهده بگیریم. نه این که بگوییم برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خوشحال می شویم و در عمل حرکتی نکنیم.
الله وردی: جنگلی که از آن به عنوان کمربند سبز استان یاد می شد به خاطر فعالیت معدن و کارخانه گچ نیست و نابود شده است/ ما مردم محل جرات قطع یک درخت نداریم و دادگاهی می شویم اما برخی می توانند ۸ هکتار از آن را قلع و قمع کرده و در آنجا کارخانه و معدن راه بیندازد/ درخواست ما این می باشد که محیط زیست به دادستان محترم نامه بزند که این منطقه ممنوعه می باشد//محمدی: کارخانه شب ها فعال و روزها تعطیل است/بعد از سه روز بارندگی گزارش دادند که کارخانه آلودگی ندارد// شریعتی: یا دستگاه های قضایی در سطح شهر، استان یا کشوری فعالیت کارخانه یا معدن را تعطیل کنند یا این که کارخانه با جمع بندی نظرات کارشناسان در چارچوب ضوابط قانونی با حداقل خسارت ها ادامه فعالیت دهد
محمدی از دیگر دوستداران محیط زیست و مردم محل «گاوکُشک» کازرون نیز با بیان این که قرار بوده این مکان در سال ۵۴ به زیستگاه بین المللی تبدیل شود، گفت:این معدن قبل از انقلاب به صورت سنتی فعالیت داشته که به وسعت دو هکتار بوده اما به مرور وسیع تر شده و با گود برداری و آسفالت سازی ضوایط قانونی در شرایط کار هم رعایت نکرده است.گزارش شده که این کارخانه و معدن آلودگی ندارد این در حالیست که بعد از سه روز بارندگی و تعطیل بودن موقت کارخانه و معدن، این وضعیت را بررسی و اعلام کرده بودند.

تخلف ها در بستر قوانین و مراجع قانونی صورت گرفته است
وی افزود:متاسفانه خود محیط زیست اشرافیت کافی به این مسئله ندارد و حالا هم تخلف هایی در بستر قوانین و مراجع قانونی اتفاق افتاده که جبران کننده نیست.هر چند که می گویند محیط زیست مخالفت کرده اما چطور ممکن است یک مسئول در تهران که از هیچ چیز خبر ندارد و در جریان نیست،در این رابطه رای دهد و برای ادامه فعالیت ها موافقت کند.

کارخانه در طول شب فعالیت دارد و روزها تعطیل است
این دوستدار محیط زیست با بیان این که واگذاری در حالی اتفاق افتاده که طبق قانون الویت با مردم محلی می باشد،توضیح داد: چند وقت پیش قاضی به دنبال چندین نامه و شکایت های مردمی دستور تعطیل شدن آن را داد و در حال حاضر هم شورا، حامیان بلوط،دهیاری که از مردم محل می باشند شاکی این پرونده هستند که البته دادگستری با نظر کارشناسی تخریب و خسارات را تایید و فعالیت آن را تعطیل کرد اما تا آنجایی که اطلاع داریم و در جریان هستیم، کارخانه در طول شب فعالیت دارد و روزها تعطیل است. این وظیفه محیط زیست می باشد که بر نحوه فعالیت آن ها نظارت داشته باشد.

محیط زیست تنها متولی نبوده و منابع طبیعی و سازمان صمت هم می بایست پاسخگو باشند
مهندس شریعتی، کارشناس محیط زیست استان فارس هم با بیان این که محیط زیست تنها متولی نبوده و منابع طبیعی و سازمان صمت هم می بایست پاسخگو باشند،گفت:کارگروه تعامل فعالیت های زیست محیطی مستقر در وزارت صمت جایگاه قانونی دارد که با نظارت محیط زیست و وزارت صمت اداره می شود،از این رو مجوز برای ادامه فعالیت های این کارخانه بر اساس ضوابط قانونی است.

وی افزود:بر اساس مستندات موجود این مجوز در سال ۵۹ صادر شده اما در آن زمان این مکان به عنوان منطقه حافظت شده یا ممنوعه معرفی نشده و در سال ۶۱ به رسمیت رسیده که البته پرونده بهره برداری نیز تمدید و  طبق قانون فعالیت معدن در سال ۷۰ تصویب شده است.
شریعتی با بیان این که سازمان صمت دو مرتبه بدون مجوز از محیط زیست برای بهره برداری اقدام کرده،گفت: صنایع و معادن از محیط زیست در مورد فعالیت این معدن و کارخانه استعلام نگرفته، لذا برای جلوگیری از فعالیت همین ۸ هکتار نیاز به پایش و بررسی است.

وی به برخی راهکارها اشاره کرد و افزود:یکی از روش ها این می باشد که با قضاوت دستگاه های قضایی در سطح شهر، استان یا کشوری فعالیت کارخانه یا معدن تعطیل شود و یا این که با جمع بندی نظرات کارشناسان در چارچوب ضوابط قانونی با حداقل خسارت ها ادامه فعالیت دهد.
الله وردی: جنگلی که از آن به عنوان کمربند سبز استان یاد می شد به خاطر فعالیت معدن و کارخانه گچ نیست و نابود شده است/ ما مردم محل جرات قطع یک درخت نداریم و دادگاهی می شویم اما برخی می توانند ۸ هکتار از آن را قلع و قمع کرده و در آنجا کارخانه و معدن راه بیندازد/ درخواست ما این می باشد که محیط زیست به دادستان محترم نامه بزند که این منطقه ممنوعه می باشد//محمدی: کارخانه شب ها فعال و روزها تعطیل است/بعد از سه روز بارندگی گزارش دادند که کارخانه آلودگی ندارد// شریعتی: یا دستگاه های قضایی در سطح شهر، استان یا کشوری فعالیت کارخانه یا معدن را تعطیل کنند یا این که کارخانه با جمع بندی نظرات کارشناسان در چارچوب ضوابط قانونی با حداقل خسارت ها ادامه فعالیت دهد
شریعتی با اشاره به این که به طور طبیعی محیط زیست در ابتدا با فعالیت معدن و کارخانه در استانداری مخالفت کرد تا جلوی بهره برداری هم گرفته شود، گفت:.در سال ۸۴ یکی از ضوابط زیست محیطی این بود که یکبار استعلام از محیط زیست کفایت می کند و صنعت،معدن و تجارت هم به همین خاطر کار خود را موجه جلوه داد.در حالی که این مصوبه قبل از فعالیت دوباره آن ها ارائه شد.با این وجود در سال ۹۰ دوباره آن را تمدید کردند.

با اصرار زیاد سرمایه گذار قرار بر این شد که فعالیت معدن طبق شرایطی ادامه یابد
وی افزود:در سال 91 با وجود مخالفت های زیاد از سوی محیط زیست فارس اما مجوز فعالیت سه ساله برای آن ارائه شد و کارخانه از ۱۴ /۴/94 تعطیل شد که سرانجام با اصرار زیاد سرمایه گذار برای ادامه فعالیت،کلانتری و تبادار استاندار فارس آن را بررسی کردند و با وجود مخالفت، ظهرابی مدیر کل محیط زیست فارس که در آن زمان معاون محیط زیست تهران بود اما قرار بر این شد که فعالیت آن طبق شرایطی ادامه یابد.

شریعتی با بیان این که محدوده فعالیت آن مشخص شده، ادامه داد:زمین آنجا حدود  ۲۰۰ هکتار می باشد که به پیشنهاد شورای معادن یکی از پرونده ها به نام امیر خاوند ابطال شده و حدود ۸ هکتار از آن برای بهره برداری به مدت ۵ سال یعنی از ۹۷ 13 تا ۱۴۰۲ تایید شده است.
این کارشناس ضمن تشکر از مردم محل از این که دغدغه آن ها مشکلات زیست محیطی می باشد،گفت: وقتی که یک کارگروه عالی در حد وزیر و رئیس یک سازمان برای ادامه فعالیت معدن تصمیم گیری می کند از اختیارات استانی خارج است.با این وجود آن ها موظف هستند که ۱۰ درصد ظرفیت کارخانه را درختکاری کنند.

وی با بیان این که به کارخانه به خاطر ایجاد آلودگی تذکر و اخطار داده شده، افزود:برای رعایت ضوابط قانونی تنها محیط زیست متولی نیست، مگر می شود که منابع طبیعی در این رابطه از سازمان صمت استعلام ‌نگیرد.
انتهای پیام/


برچسب ها: حریم ، جنگل ، فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
0
صاحب معدن و کارخانه گچ که احتمالا بیش از هزار میلیارد ثروت دارد پشتش گرم است