کد خبر: ۱۳۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹

مشاهده خورشید گرفتگی بلندترین روز سال در فارس

خورشید گرفتگی حلقوی در نخستین روز از تابستان در آسمان ایران رخ می‌دهد و در استان فارس هم قابل مشاهده است.
به گزارش شیرازه، مصلح رئیس رصد خانه دانشگاه شیراز گفت: این خورشید گرفتگی در شیراز از ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح یکشنبه اول تیر قابل مشاهده است  و تا ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه ادامه دارد.

او، با اشاره به اینکه حداکثر  خورشید گرفتگی در شیراز در ساعت ۱۰ و ۸ دقیقه به میزان ۶۸ درصد بوده، بیان کرد: در فارس بیشترین خورشید گرفتگی گرفتگی مربوط به جنوب استان با پوشش گرفتگی در  حدود ۷۵ درصد است.

مصلح تصریح کرد: بیشترین درصد خورشید گرفتگی در چابهار و دریای عمان رخ  می دهد که به ترتیب ۹۸ و ۹۹ درصد از سطح خورشید با ماه پوشانده می شود.

رئیس رصد خانه دانشگاه شیراز ادامه داد: خورشید گرفتگی در ایران به صورت جزئی است که در برخی از کشور‌ها به صورت حلقوی مشاهده می‌شود و استفاده از عینک‌های مخصوص رصد خورشید گرفتگی برای رصد این پدیده  برای علاقه‌مندان ضروری است و هرگز نباید با چشم غیر مسلح این پدیده رصد شود.

او، افزود: علاوه بر آن در صورت رصد این رویداد نجومی با استفاده از تلسکوپ و دوربین دو چشمی و حتی عکاسی نجومی ، از قبل باید تجهیزات خود را مجهز به فیلتر‌های استاندارد از جمله فیلتر مایلار کرد زیرا نگاه مستقیم به خورشید حتی برای مدت کوتاه بسیار خطرناک است و عواقب جبران‌ناپذیری را بدنبال دارد.

مصلح اضافه کرد: به علت شیوع ویروس کرونا و برای حفظ سلامت مردم، هیچ برنامه رصدی عمومی نخواهیم داشت و تصاویر این پدیده از طریق صفحه‌ی اینستاگرام رصد خانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز با نشانی biruni.obs قابل مشاهده است.

در خورشید گرفتگی حلقوی، ماه در مداری دورتر از زمین نسبت به مواقع دیگر و به عبارتی در اوج مدار خود قرار دارد و چون اندازه و قطر ظاهری ماه کوچکتر از خورشید است در زمانی که با خورشید هم مرکز می‌شود توانایی پوشاندن کامل قطر خورشید را ندارد و دور ماه حلقه‌ای درخشان از نور خورشید باقی می ماند که به خورشید گرفتگی حلقوی معروف است.
 
به ‌دنبال خورشیدگرفتگی اول تیر امسال، خواندن نماز آیات بر مسلمانان واجب است.
 
منبع: صدا و سیما

نظرات بینندگان