کد خبر: ۱۳۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹

تبلور "ما می‌توانیم" در شخصیت شهید چمران؛ چرا اساتید بسیجی باید ادامه‌دهنده راه آن شهید باشند؟

بسیج اساتید محور رشد علمی و فرهنگی دانشگاه است و اساتید بسیجی با تزریق روحیه انقلابی و دینی نباید اجازه دهند رشد علمی و فرهنگی در کشور متوقف شود.

تبلور

31 خردادماه سالروز شهادت دکتر شهید مصطفی چمران در سال 1360 در دهلاویه به‌عنوان روز بسیج اساتید انتخاب شده است؛ اساتیدی که نقش مهمی در تربیت و رشد نسل‌های آینده، مدیران بعدی و دست‌اندرکاران نظام را برعهده دارند.

شهید چمران در کنار سپری‌کردن تحصیلات آکادمیک علمی و تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا، توانست به تکلیف و بصیرتی که امروزه جامعه به آن نیاز دارد عمل کند و این دو بال را باهم داشته باشد و همین امر هم باعث پرواز او به سمت افق‌های والا و روشن شد. شهید چمرانی که یک دانشمند طراز اول دنیا و یک مبارز تمام عیار برای انقلاب بود. مبارزی که برای دفاع از اسلام مرزهای جغرافیایی را به رسمیت نمی‌شناخت و هر کجا ندای مظلومی بلند می‌شد چه در لبنان و چه در سوریه به کمک می‌شتافت.

شهید چمران؛ دانشمندی وارسته و هنرمندی خوش ذوق و اهل معنا

شهید چمران؛ دانشمندی وارسته و هنرمندی خوش ذوق و اهل معنا بود. مبارزی انقلابی که در وجودش تضاد بین سنت و مدرنیته، و تضاد بین ایمان و علم بی‌معنا بود. کسی که وجودش سرشار از علم، ایمان، نظر, عمل و عشق و عقل بود.

بیشتر بخوانید

محمدمهدی مطیعی، مسئول بسیج اساتید پیام نور خوزستان درباره شهید چمران اظهار داشت: روز شهادت شهید چمران به عنوان روز بسیج اساتید گذاشته شده که بیانگر یکی از شاخصه‌های ایشان است؛ در مکتب ما مرزهای جغرافیایی اهمیت ندارد و هر کجا که لازم باشد یک مسلمان راستین ورود پیدا می‌کند.

پیشرفت انقلاب در عرصه های مختلف محصول اندیشه انقلابی شهید چمران است

 وی افزود: امثال شهید چمران در درون کشور وجود دارد و در بین اساتید دانشگاه نیز حضور دارند. رسیدن به قهرمانی کار بزرگ است اما حفظ این قهرمانی سخت‌تر است. با امثال شهید چمران انقلاب کردیم اما انقلاب بیش از 40 سال است که ادامه دارد و دستاوردهای بسیاری داشت و شخصیت‌های همچون شهید چمران در این مدت کار کرده‌اند.

مطیعی ادامه داد: شهید چمران باید الگوی اساتید دانشگاه‌ها باشد و کسی که در بالاترین مراتب علمی دنیا بود ولی این مسایل باعث نشد دفاع از مظلوم و آرمانهای اسلامی را فراموش کند. در لبنان توانست شیعیان را که هیچ تشکیلاتی نداشتند و مدام مورد تجاوز گروه‎های افراطی قرار می‌گرفتند، توانمند سازد.

سعید شاکریان، استاد بسیجی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: 31 خرداد ماه یک محور حرکتی برای اساتید است. اساتید باید بتوانند در مسیر شهید چمران که یک مسیر اسلامی و انسان‌ساز است قرار گیرند.

تربیت امثال شهید چمران باید قاعده دانشگاه باشد

وی افزود: امام خامنه‌ای تاکید دارند که شهید چمران و تربیت این‌چنین مردانی باید رسالت اصلی و قاعده کلی دانشگاه انقلابی باشد و بایستی جهت‌گیری کلی آموزش عالی به سمت تربیت این چنین دانشمندان فاضل و ذوب‌شده در اسلام باشد.

مسئول سابق بسیج اساتید استان ادامه داد: اساتید دانشگاهی نباید در دانشگاه منفعل باشند بلکه باید در مسایل علمی و فرهنگی جریان‌سازی کنند و بتوانند براساس ارتباط سازنده با دانشجویان اجازه ندهند جریان علمی کشور آسیب ببیند. بیانیه گام دوم انقلاب از مهمترین و راهبردی ترین مسایل کشور است که قرارگیری در ذیل این بیانیه می‌تواند کشور را در برابر آسیب‌های فرهنگی و اعتقادی دشمن مقاوم کند.

برای تحول در آموزش عالی باید به سمت بیانیه گام دوم برویم

 وی گفت: بیانیه گام دوم دارای ماهیتی امیدبخش و تحول آفرین است و برای اینکه دانشگاه بتواند متحول شود و نیازهای جامعه را پاسخ دهد لازم است به بیانیه گام دوم تکیه دهد. روح کلی و اساسی این بیانیه «ما می‌توانیم» است. اساتید باید این روحیه را به دانشگاه ترزیق کنند.

شاکریان به مساله تزریق روحیه بسیجی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: ولایت‌مداری و داشتن روحیه بسیجی رمز مانایی و پیروزی انقلاب است. تجربه انقلاب اسلامی نشان می‌دهد هر اندازه این روحیه را به کار گرفتیم به نصرت و پیشرفت رسیدیم. هر اندازه هم به غیر خدا متوسل شدیم به عقب برگشتیم.

گزارش از اکبر بهاری

نظرات بینندگان