کد خبر: ۱۳۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
در همایش " گام دوم تبلیغ" مطرح شد:

تنها راه نجات از مشکلات اجتماعی بازگشت به کارکرد اصلی مساجد/ لزوم ارائه برنامه عملیاتی برای مبلغان/ ایجاد نوآوری در هیئات مذهبی برای جلوگیری از رخنه خلاء معنوی در جامعه

استاندار فارس تأكید كرد: برای اینکه بتوانیم الگویی به نسل جدید و امروز معرفی کنیم، کمبودی نداریم اما نیازمند این هستیم که اندیشه کنیم و به زبان روز و با فن بیان و قابل قبول و با استفاده از تکنیک‌ها و رسانه‌ها بتوانیم این الگوها را به طریق درست اثرگذار به جامعه امروز معرفی كنیم.

به گزارش شیرازه، همایش " گام دوم تبلیغ" به مناسبت فرا رسیدن روز تبلیغ دینی با حضور استاندار فارس و برخی از مدیران دستگاه های اجرایی فارس و فعالان حوزه فرهنگی استان برگزار شد

در این همایش حجت‌ الاسلام و المسلمین محمدصادق مهرابی مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به اینکه روحانیون همیشه سعی کردند محیی دل های مرده باشند، گفت: آنان دل های مرده را بیدار می کنند.

تنها راه نجات از مشکلات اجتماعی بازگشت به کارکرد اصلی مساجد/ لزوم ارائه برنامه عملیاتی برای مبلغان/ ایجاد نوآوری در هیئات مذهبی برای جلوگیری از رخنه خلاء معنوی در جامعه

مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس با یادآوری این مطلب که روحانیون نوک پیکان مبارزه در جنگ فرهنگی هستند، اضافه کرد: روحانیون در غسل، کفن و دفن اموات کرونایی پیشگام بوده اند و بیش از 110 نفر میت کرونایی از غسل دادند، کفن و دفن کردند.

وی با اشاره به اینکه فعالان فرهنگی و مذهبی در این ایام با تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک فعالیت داشتند، تاکید کرد: یکی از خیرین سازمان تبلیغات اسلامی در فارس توانسته 30 مسجد احداث کند.

حجت الاسلام مهرابی با اشاره به اینکه بازگشت به کارکرد اصلی مساجد، تنها راه برون رفت از مشکلات اجتماعی است، یادآور شد: باید از ظرفیت مساجد برای نیل به هدف اجرای شعار سال استفاده کرد.

وی از اجرای طرح «امام محله» در مساجد خبر داد و یادآور شد: 76 مسجد میزبان این طرح هستند که ائمه محلات با ریش سفیدی سعی می کنند مشکلات جامعه را حل و فصل کنند.

لزوم ارائه برنامه عملیاتی برای مبلغان

عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در ادامه همایش با عنوان اینکه هدف سازمان تبلیغات اسلامی تبلیغ دین و گسترش فرهنگ دینی است که نیاز امروز جامعه ماست' گفت: نسل جوان تشنه دریافت حقایق دین هستند و طبیعتاً به‌عنوان طلایه‌داران تبلیغ می‌توانید اثرگذاری لازم را در این زمینه داشته باشید.

وی تصریح کرد: برای تبلیغ کردن نیازمند این هستیم که علاوه بر تسلط بر منابع، برای خودمان الگویی تعریف کنیم و آن الگو را به‌عنوان یك الگوی كامل به مردم معرفی کنیم و چنین الگویی را در دین و اعتقاداتمان پیامبر مکرم اسلام(ع) می‌دانیم که از همه وجوه در حد نهایت تکامل هستند و بعد از آن ائمه اطهار، امام و رهبری به‌عنوان الگوهایی هستند که سیره و روش و اقدام و عمل آن‌ها می‌تواند به‌عنوان الگوی ما قرار گیرد و این الگو را به جامعه امروز معرفی کنیم.

رحیمی ادامه داد: مکارم اخلاق و رفتار با مردم، رعایت عدالت و انصاف، در ارتباط با زندگی خانوادگی و چارچوب رفتار با مخالف و معاند و همه این‌ها دارای سابقه مشخصی در سیره رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار و بزرگان امروز دین ما هستند.

استاندار فارس تأكید كرد: برای اینکه بتوانیم الگویی به نسل جدید و امروز معرفی کنیم، کمبودی نداریم اما نیازمند این هستیم که اندیشه کنیم و به زبان روز و با فن بیان و قابل قبول و با استفاده از تکنیک‌ها و رسانه‌ها بتوانیم این الگوها را به طریق درست اثرگذار به جامعه امروز معرفی كنیم.

وی با تأكید بر اینكه مبلغان مرزداران اندیشه‌های دینی، دین و فرهنگ جامعه هستند، گفت: آنچه که در کلام و قلم هنر این سفیران سعادت موج می‌زند در واقع یک نوع بیدارگری برای نسل‌های امروز و فرداست و تبلیغ هم به‌عنوان هنری جاودانه است که با تلاش و پیگیری مبلغان و تعامل و تصویر هستی به نمایش در می‌آید.

تنها راه نجات از مشکلات اجتماعی بازگشت به کارکرد اصلی مساجد/ لزوم ارائه برنامه عملیاتی برای مبلغان/ ایجاد نوآوری در هیئات مذهبی برای جلوگیری از رخنه خلاء معنوی در جامعه

رحیمی با تصریح اینكه تبلیغ به ویژه تبلیغ دینی عناصر بنیادینی دارد، به تشریح این عناصر پرداخت و گفت: در تبلیغ دینی باید بتوانیم جامعیت، کمال و پویایی دین را ارائه کنیم به معنی اینکه دین ما دین اکمل است و برای تمام عصرها و زمان‌ها و نیازها راهکار دارد و پاسخ‌گو است و اگر نتوانستیم آن‌ها را کشف و ارائه کنیم باید به دنبال کشف و ارائه آن‌ها حرکت کنیم.

استاندار فارس ادامه داد: بدانیم که یکی از وظایف اصلی ما پاسخ به شبهات روز افرادی است که هنوز نتوانستند به واقعیت دین واقف شوند و بعضاً ممکن است این‌گونه بگویند که این دین مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل است اما اگر خوب اندیشه و تفکر کنیم، می‌بینیم که دین اسلام برای تمام نیازهای امروز جامعه پاسخ و راهکار دارد.

وی گفت: جامعه دینی و حکومت دینی می‌تواند به‌عنوان یکی از حکومت‌هایی که پاسخ‌گوی همه نیازهای جوامع بشری است، ادعایی برای خودش داشته باشد و این ادعا را اثبات کرده است، همان‌طور که در ۴۰ سالی که از عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی می‌گذارد به اثبات رسیده است که در همه زمینه‌ها علی‌رغم همه فشارها، تنگناها و دشمنی‌هایی که مخالفان دین خدا با این نظام داشتند توانسته توفیقات خوبی برای ارائه خدمت به مردم و شهروندان جمهوری اسلامی و ایجاد یک امید در دل همه مستضعفان و کسانی که در مقابل ظلم و ستم و استکبار هستند، به دست آورد.

رحیمی یكی دیگر از عناصر بنیادین تبلیغ دینی به خصوص برای شیعیان، حفظ و پاسداری از دین اسلام در تمام عرصه‌های فكری، فرهنگی، اعتقادی و اخلاقی است، گفت: شیعه با توجه به اینکه هم به قرآن متوسل می‌شود و هم به ائمه اطهار و هم از منبع جوشان اجتهاد استفاده می‌کند، نسبت به بقیه شاخه‌های اسلام به روزتر و پاسخگوتر است و در اغنا کردن افکار تشنه حقیقت پاسخ‌گوتر است و این از وظایف مبلغان دین است که این بنیان‌ها و بنیادها را خوب بشناسند و از آن استفاده کنند.

استاندار فارس با اشاره به نام‌گذاری سال جاری نیز گفت: امروز در گام دوم انقلاب و سال جهش تولید با همه تنگناها و فشارها نظام جمهوری اسلامی حرکت‌های مثبت و خوبی را شروع کرده و ادامه داده است و مستمراً بر آن برای پاسخ‌گویی به همه نیازهای جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی تأکید می‌شود.

كار مبلغان دینی تسهیل‌كننده كار مردم و حاكمیت است

به گفته وی، كار مبلغان دینی در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره می‌تواند کمک‌کننده برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی دولت و به‌طور کلی حاکمیت و تسهیل‌کننده مشکلات مردم باشد که بسیار ارزشمند است.

رحیمی به اجرای طرح امام محله توسط سازمان تبلیغات اسلامی اشاره كرد و گفت: در دیگر كشورها امام محله را به‌عنوان طرح محله‌محوری دارند اما ما یك امتیاز داریم و آن اینكه امام محله فردی عادل، متدین، مردم‌دار و قابل اعتماد برای مردم است در نتیجه اگر از این ظرفیت استفاده کنیم، قطعاً با سرعت بیشتر می‌توانیم مشکلات محلات و شهر و مجتمع‌های زیستی مردم را حل کنیم.

استاندار فارس یادآور شد: امروز در اثر تهاجم فرهنگی بعضاً می‌بینیم که استکبار پایه‌های اعتقادی، اخلاقی و اقتصادی ما را مورد هجمه قرار داده است و برای مقابله با این موضوع حتماً باید برنامه مدون داشته باشیم و هم عاملان و هم مبلغان این برنامه داشته باشند.

وی بیان كرد: طبیعتاً در گام دوم انقلاب به فرموده مقام معظم رهبری کار فرهنگی یکی از اساس و اصول است و باید بر روی آن تأکید کرد و اساساً بدون کار فرهنگی دیگر کارها ابتر می‌ماند و جامعه توسعه یافته تنها در مادیات و رفاه و آسایش توسعه نمی‌كند بلكه در زمینه اخلاق، رعایت حقوق شهروندی و رعایت عدالت گام‌های بلندی بر می‌دارند و در این صورت می‌توان گفت حركت ما به سمت توسعه و تكامل و پیشرفت یك حركت مثبت و قابل قبول است.

رحیمی با بیان اینكه در جامعه اسلامی خادم اهل بیت(ع) و مبلغ دین كم نداریم اما باید برای این نیروها برنامه عملیاتی و مشخص تدوین شده و بر مبنای آن بتوانیم عملكرد خود را ارزیابی كنیم، گفت: اگر روحانی و مبلغ دین ورود به موضوع تشریح ارزش‌ها کند و انتقال‌کننده ارزش‌ها باشد و اگر آسیب‌های اجتماعی را خوب بشناسد با راهکار ارائه ارزش‌ها می‌تواند خیلی از مشکلات و مسائل و ناهنجاری‌هایی که امروز در قسمت‌های جامعه نمود و ظهور پیدا کرده است را برطرف كند.

به گفته استاندار فارس پدیده غیرقابل قبول طلاق و اعتیاد و بعضاً زورگیری و امثال آن مواردی است که به خاطر بیگانگی از اخلاق اسلامی و دوری از آن ایجاد می‌شود ضمن اینكه زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌تواند در این موضوعات اثرگذار باشد.

ایجاد نوآوری در هیئات مذهبی برای جلوگیری از رخنه خلاء معنوی در جامعه

رضا محمدیان رئیس هیئت های مذهبی استان فارس در این همایش گفت: حرکت انقلاب با نفس امام راحل (ره) از مساجد و با حمایت هئیت های مذهبی شکل گرفت.

رئیس هیئت های مذهبی استان فارس افزود: هیئت های مذهبی در هر زمینه ای پیشتیبان انقلاب بودند، در سال گذشته هم مشکلات زیادی در کشور روی داد که نمونه آن سیل شیراز بود و هیئت های مذهبی در رفع این مشکل با حضور در گروه های جهادی فعال شدند.

وی با اشاره فعالیت هیئات در ایام شیوع بیماری کرونا اظهار داشت : این حرکت ها در دنیا بی نظیر بود و تهدید را به فرصت تبدیل کرد.هئیت های مذهبی با تمام توان خود و با همکاری خیرین در این عرصه ها سربلند شدند و نام اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) کار را بزرگ و مشکلات را کوچک می کند و باعث می شود افراد از پس مشکلات برآیند.

تنها راه نجات از مشکلات اجتماعی بازگشت به کارکرد اصلی مساجد/ لزوم ارائه برنامه عملیاتی برای مبلغان/ ایجاد نوآوری در هیئات مذهبی برای جلوگیری از رخنه خلاء معنوی در جامعه

وی با اشاره به اینکه شعبه ویژه و دادستان ویژه برای مبارزه با مباحثی که علیه مذهب و همچنین ترویج بهائیت در فضای مجازی شکل می گیرد، ایجاد خواهد شد، گفت: شاید حیات این ویروس ادامه دار باشد و از این رو غیر از حرکت های جهادی، باید کارها و جلسات مذهبی، به صورت نوآوری شکل گیرد و اجرا شود تا خلاء معنوی در جامعه رخنه نکند.

گفتنی است در این مراسم از بیش از ٢٧٠ فعال حوزه فرهنگی استان فارس تجلیل شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان