کد خبر: ۱۳۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
نگاهی به چالش های طرح اصلاح پول ملی ایران؛

پشت پرده حذف صفرهای دنباله دار/ آیا تغییر ریال به تومان از درد اقتصادی کم می کند؟

چند وقتی است که حذف صفرهای پول ملی بر سر زبان ها افتاده و فکر و ذهن عده زیادی از مسئولین را به خود مشغول کرده، اما این که چه سیاستی در پشت پرده این طرح قرار گرفته، چندان واضح و مشخص نیست چرا که به باور برخی کارشناسان اجرای این طرح دردی از مشکلات اقتصادی مردم را برطرف نمی کند.
به گزارش "شیرازه"، برخی کارشناسان بر این باور هستند که دولت در بازارهای مختلف مثل مسکن، دلار، خودرو و.... حضور دارد و تا زمانی که این رویه ادامه یابد، تصمیماتی گرفته می شود که بخش خصوصی و مردم در آن نقش و جایگاه چندانی ندارند.آن ها معتقد هستند که باید بخش خصوصی وارد میدان شود تا با همکاری بخش دولتی از این گرانی ها کاسته شود و تورم دو رقمی نیز از میان برود. چراکه حذف صفر از پول ملی باید در یک اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد شکل بگیرد؛ نه در اقتصادی که بخش‌های مختلف آن در انحصار دولت است.

عده ای نیز می گویند،ارزش پول ملی ایران در حال حاضر درخور وضعیت اقتصادی نیست، اصلاح این وضعیت می‌تواند موقعیت ایران را در بین افکار عمومی و گردشگران خارجی حتی ترمیم نماید. قدرت اقتصادی ایران همخوانی چندانی با این ارزش پول ملی ندارد از سوی دیگر برخی هزینه بالای جایگزینی اسکناس را در این حوزه مورد اشاره قرار می‌دهند این در حالی است که جایگزینی اسکناس‌ها اقدامی یک باره نیست و در یک پروسه زمانی چند ساله انجام خواهد گرفت.
به گفته برخی از اقتصاددانان هم با اعلام آمادگی بانک مرکزی در اجرای هدف‌گذاری تورم، با اجرای این سیاست تغییراتی در روند سیاست‌گذاری بانک مرکزی ایجاد خواهد شد که مهم‌ترین آن اعلام مقاصد سیاستگذاران به مردم و اعمال پاسخگویی و انضباط بر بانک مرکزی است.

حذف صفرها، گرانی قیمت ها را در اذهان عمومی کمرنگ جلوه می دهد
در همین رابطه نظرات مردمی را نیز در خصوص تغییر ریال به تومان جویا شدیم که از نظرتان می گذرد.فاطمه دارای دو فرزند می باشد و در یکی از خیابان های مرکزی شهر مغازه لباس فروشی اجاره کرده تا از این طریق برای خود و فرزندانش امرار معاش کند.به گفته او تغییر ریال به تومان فرقی به حال و روز این وضعیت بد اقتصادی نمی کند و برایش هم اهمیتی ندارد که این طرح اجرا شود یا نه.
علی،کارگر نانوایی نیز گفت: همه ترس و واهمه ام این می باشد که با حذف این چهار صفر بر قیمت ها افزوده شود و مردم حداقل توان خرید خود را هم از دست بدهند.چرا که با از میان رفتن این صفرهای اضافی برخی کارخانه داران و حتی مسئولین فکر می کنند اجناس و کالاها ارزان است.به نظر من دولت باید به جای این کارها فکری به حال جوان ها کند که بیکار هستند و هیچ درآمدی ندارند.

«دکتر حسین مرزبان»، عضو هیئت علمی بخش اقتصاد و استاد دانشگاه شیراز در حوزه پولی و مالی در گفتگو با خبرنگار"شیرازه"،در پاسخ به این پرسش که تغییر ریال به تومان چه تاثیری در ارزش پول ملی دارد،گفت:این پدیده در جاهای دیگر دنیا اجرا شده که مورد موفق آن در کشور ترکیه می باشد،این کشور ۶ صفر را از پول ملی خود حذف کرد، چرا که  یک حلب روغن به ۶ میلیون لیر رسیده بود و آن ها با کاهش صفرها هزینه های مبادله را پایین آوردند.
وی افزود:حذف این صفرها موجب می شود که گرانی قیمت ها در اذهان عمومی کمرنگ جلوه دهد زیرا وجود صفرهای اضافی سالانه
۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد بر هرج و مرج های لجام گسیخته می افزاید و این مسئله وضعیت اقتصادی را از کنترل خارج کرده و هر روز شاهد قیمت های بالا و بالاتر خواهیم بود.

این ترفندها رنگ آمیزی و بزک کردن است
دکتر مرزبان بیان کرد:تا وقتی مشکلات این چنینی به طور اساسی اصلاح نشود،نمی توان انتظار کاهش قیمت ها داشت و این ترفندها فقط رنگ آمیزی و بزک کردن است. چرا که به جز تحریم ها،رانت و فساد نیز موجب می شود که شفافیت مالی از میان برود،تا زمانی که مسئولین جوابگو نباشند و دست رسانه ها بسته باشد این سیاست ها راه به جایی نمی برد.
پشت پرده حذف صفرهای دنباله دار/ آیا تغییر ریال به تومان از درد اقتصادی کم می کند؟
لزوم روابط اقتصادی بین المللی
وی بر لزوم روابط اقتصادی بین المللی تاکید کرد و گفت: کسر بودجه و عدم کنترل فروش در نظام پولی و مالی مشکل ایجاد کرده و اقتصاد را تضعیف می کن،.برگشت پول به کشور نباید با مشکل مواجه شود و ضرویست روابط با نظام بین المللی برقرار باشد.این اقتصاددان توصیح داد: دولت با وارد کردن دلار به بازار تا حدودی وضعیت را کنترل کرده اما از توان آن کم شده و در حال حاضر بیشتر صرافی ها قیمت را افزایش می دهند که البته دولت هم به دنبال آن رفته و بازار نیز از آن تبعیت می کند.

جامعه ما تب کرده و امکان معالجه و تامین دارو برای آن فراهم نیست
وی افزود:هرچند برخورد تعزیرات و تنبیه متخلفان موثر است اما کافی نیست و مقامات بالادستی باید احساس مسئولیت کنند چرا که با این رویه مثل این است که جامعه ما تب کرده و امکان معالجه و تامین دارو برای آن فراهم نیست.

دولت مسئول افزایش نقدینگی است/ از تظاهر به رشد اقتصادی پرهیز شود
مرزبان با بیان این که دولت مسئول افزایش نقدینگی می باشد، افزود: بالا رفتن نقدینگی ها مثل چک بی محل تورم سنگین بوجود آورده و هر روز آن را بالا می برد.وی با اشاره به این که در سال جاری چشم انداز خوبی برای ارزش پول ملی دیده نمی شود،گفت:با نرخ بهره منفی و تورم ۴۰ و ۵۰ درصدی، تاثیر منفی در ارزش پول ملی و سپرده های بانکی پدید می آید، با این همه توان اقتصادی وقتی بالا می رود که تحولات اساسی رخ دهد و از تظاهر به رشد اقتصادی پرهیز شود چرا که با حلوا حلوا کردن دهن کسی شیرین نخواهد شد.

«دکتر جعفر قادری»، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم و اقتصاددان نیز با بیان این که واحد پول ملی ما از دو اشکال عمده رنج می برد،گفت: یکی از مشکلات این می باشد که پول ما یعنی همان ریال،واحدی به نام جزء ندارد و  از گذشته تاکنون این ایراد وجود داشته که چرا جزء برای آن تعیین نشده است. به فرض مثال جزء دلار و یورو، سنت می باشد اما جزء ریال نامشخص می باشد به همین خاطر قصد دارند که ریال را جزء تومان درنظر بگیرند.به این ترتیب با تعیین جزء برای ارز ملی مثلا 100.000ریال جزء، 10 هزار تومان می شود که با حذف 4صفر 10 تومان است.
پشت پرده حذف صفرهای دنباله دار/ آیا تغییر ریال به تومان از درد اقتصادی کم می کند؟

وی با اشاره به این که شورای نگهبان برای تغییر ریال به تومان ایراد گرفته، افزود:مجمع تشخیص مصلحت نظام عدم مغایرت آن را اعلام کرده اما این تغییر باید در زمانی صورت بگیرد تا تورم به حداقل ممکن رسیده باشد، در غیر این صورت نیاز به حذف بیشتر صفر خواهد بود و با این رویه مشکلات دوباره تکرار می شود.

دکتر قادری با تاکید بر این که برای تغییر نرخ ارز باید به وضعیت تثبیت شده ای دست یابیم،بیان کرد: سیاست های پولی و مالی منجر به رشد نقدینگی می شود و نمی توان در این شرایط اقتصادی انتظار تورم کمتر از ۲۰ درصد را داشت.
وی ادامه داد: تنها کمکی که تغییر ریال به تومان می تواند داشته باشد این می باشد که از هزینه های چاپ اسکناس کم کرده و تاثیرات روانی در گرانی کالاها و خدمات را کاهش می دهد اما در کل بر روی کم شدن نرخ تورم تاثیری ندارد.

برپایه این گزارش، با حذف صفرها و تغییر ریال به تومان اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد چرا که از سال ها پیش مردم ما در واقعیت و به طور شفاهی با تومان کار می کنند و به این رویه عادت دیرینه دارند، از همین منظر این صفرها فقط روی کاغذ جا خوش کرده و در عمل تفاوتی در بود و نبودش نیست. از این رو، برای کاهش تورم و رشد نقدینگی باید فکری اساسی شود چرا که با وجود شیوع بیماری کرونا، رشد بیکاری و کم شدن درآمدها، تغییر ریال به تومان به طور واقعی دردی از مشکلات اقتصادی جامعه را کاهش نمی دهد.
انتهای پیام/




برچسب ها: صفرها ، پول ، شیراز
نظرات بینندگان