کد خبر: ۱۳۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
معاون فرهنگی شهرداری شیراز عنوان کرد؛

در ایجاد پیوندهای بین المللی باید ربط تاریخی، اقتصادی و یا فرهنگی وجود داشته باشد/زیرساخت‌های سخت افزاری و اولویت فرهنگی در صدر برنامه های شهرداری شیراز

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم که در ایجاد پیوندهای بین المللی ربط تاریخی، اقتصادی و یا فرهنگی باید وجود داشته باشد،گفت: باید از ظرفیت کشورهای اطراف که بیشترین تعاملات فرهنگی را با ایران دارند، استفاده کرد.

به گزارش شیرازه، مرتضی جعفری سه‌شنبه ۳ تیر در نشست خبری اطلاع رسانی برنامه‌ها و اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، به طرح طلایه‌داران گردشگری که اواخر سال گذشته عنوان شد اشاره کرد و گفت: این طرح قرار است بین اصفهان شیراز و یزد انجام شود که اگر موضوع کرونا پیش نمی‌آمد دستاورد بسیار بزرگی بود و قرار شد بین شهرداران سه شهر تفاهمنامه ای امضا شود که این سه شهر از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل یکدیگر استفاده کنند که امید است با از بین رفتن ویروس کرونا این طرح ادامه یابد و به خوبی اجرایی شود.

 جعفری در ادامه با اشاره به انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال 98 ، افزود: قطعا شروع فعالیت برای کسب این عنوان از گذشته و توسط مدیران سابق این سازمان آغاز شده بود و امروز برای کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب برنامه داریم و تلاش می کنیم.

جعفری با بیان اینکه در آینده اتفاقات بزرگی در حوزه ترویج کتابخوانی رقم خواهد خورد،ابراز داشت: در این خصوص ۲۶ طرح ترویج کتابخوانی تهیه شده است که اگر شیوع کروناویروس اجازه دهد، همه این طرح‌ها تا پایان سال اجرا می‌شود.

وی همچنین به باغ کتابخوانی و کمپ متحرک کتاب خوانی، طراحی اپلیکیشن کتاب خوانی و تهیه مستند و طراحی نماد، مبلمان شهری کتاب خوانی، باز آفرینی فضاهای شهری برای کتاب خوانی، ساخت کافه کتاب توریست و محل‌های مطالعه مادر و کودک و همچنین اجرای چهل نمایش خیابانی با موضوع کتاب خوانی، اشاره کرد و افزود:همه این برنامه ها  بخشی از طرح ترویج کتابخوانی است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه مهمترین مؤلفه‌های مورد توجه حکومت‌ها و دولتها در عصر جدید، مشارکت شهروندان در فعالیت‌ها است، اظهار کرد: شهروندان با مشارکت اثربخش و مطلوب در قالب نهادهای محلی، گروه‌های داوطلب، تشکل‌های غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد و مداخله واقعی هسته‌های مردمی در نظام تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی ملی و محلی مداخله می‌کنند.

جعفری همچنین عنوان کرد: مدل مدیریت و برنامه‌ریزی بر مردم، برای مردم به مرور زمان به مدل مطلوب مدیریت و برنامه‌ریزی با مردم تبدیل می‌شود و در واقع «مدیریت شهری» در کانون این تغییر و تحولات قرار دارد.

وی به راه اندازی سرای محلات در راستای مدیریت شهری هم اشاره کرد و افزود: هدف از راه اندازی سرای محلات، جلب مشارکت‌های مردمی در راستای بهبود و ارتقا شرایط اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، عمرانی و سایر امور رفاهی محلات است.

او با بیان اینکه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با توجه به ابلاغ مصوبه شماره ص/۹۸/۳۹۵۱ مورخ ۱۴/‏۱۱/‏۱۳۹۸‬ شورای اسلامی شهر شیراز، مدیریت تعدادی از سرای محلات در مناطق مختلف شهر شیراز را از طریق فراخوان عمومی و بر اساس امتیازات کسب شده به سازمان‌های مردم نهاد واجد شرایط، واگذار می‌نماید،گفت: هم اکنون 11سرای محله در شیراز وجود دارد که در فاز نخست سرای محلات درکی، بزین، فروزان، گود دباغی، برآفتاب سعدی، مهرگان واگذار خواهند شد. 

وی در خصوص واگذاری فرهنگسرا به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس هم تصریح کرد: خواسته کانون در خصوص جایگزینی ساختمان مرکز شماره یک و دو به حق و بهجاست بنابر این در کمیسیون تلفیق شورا آمادگی خود را برای اختصاص فرهنگسراها به این منظور اعلام کردیم.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات سازمان فرهنگی شهرداری از ابتدای سال تاکنون، اولین ماموریت این مجموعه را تشکیل کمیته اجتماعی مبارزه با کرونا اعلام کرد و به چاپ ۱۰ هزار بروشور، فراهم کردن ۱۰ هزار بسته معیشتی، راه اندازی کارگاه‌های تولیدی ماسک و اقلام بهداشتی با کمک سمن ها، اشاره کرد و تصریح کرد: شیراز اولین شهری بود که سیستم حمل و نقل عمومی را در ایام پیک کرونا تعطیل کرد و آخرین شهر در بازگسایی این ناوگان بود.

 معاون فرهنگی شهردار شیراز با تاکید بر اینکه شهرداری سلامت شهروندان را بر درآمد خود ترجیح داد،ابراز کرد: با انجام تبلیغاتی تحت عنوان در خانه بمانیم، شهر را فرش کردیم و با برگزاری جشنواره رمضانیه بهار در بهار سعی کردیم تحمل مردم را برای در خانه ماندن افزایش دهیم به همین خاطر تمام برنامه‌های نوروزی شهرداری را کنار گذاشتیم و در زمانی کوتاه برای وضعیت کرونا برنامه‌ریزی انجام و این برنامه‌ها را اجرا کردیم.

جعفری در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران پیرامون خواهرخواندگی شیراز و وایمار و نبود تبادل فرهنگی میان دو شهر گفت: سال گذشته هفته فرهنگی ایران و آلمان را برگزار کردیم که برنامه بسیار خوبی بود؛ ولی وایمار آلمان تنها شهر خواهرخوانده شیراز نیست و موضوع خواهرخواندگی با شهرهایی از افغانستان و کردستان عراق هم مطرح است.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم که در ایجاد پیوندهای بین المللی ربط تاریخی، اقتصادی و یا فرهنگی باید وجود داشته باشد،گفت: باید از ظرفیت کشورهای اطراف که بیشترین تعاملات فرهنگی را با ایران دارند، استفاده کرد.

جعفری به شهرهای غزنه، هرات و شهرهای عراق برای ایجاد خواهرخواندگی اشاره کرد و گفت: می‌شود به واسطه این شهرها که از نظر فرهنگی و اعتقادی به فرهنگ ما نزدیک هستند پیوندهای تازه ای از نو بنا کرد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز در پاسخ به خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه  بودجه سالانه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شیراز چقدر است  و در صدر هزینه کرد بودجه بیشترین اولویت به ترتیب در خصوص چه برنامه هایی است گفت: با توجه به اتفاقاتی که افتاد و وضعیتی که در حوزه منابع مالی شهرداری رخ داده احتمال بسیار این بودجه به شکل صددرصد محقق نخواهد شد و در حال حاضر آنچه که من اطلاع دارم حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از بودجه محقق شده است

 وی با بیان اینکه معمولا بودجه سازمان بر روی سایت شهرداری گذاشته میشود پاسخ واضحی در خصوص رقم بودجه به خبرنگار ما نداد و در ادامه افزود:
بودجه این سازمان در دو حوزه اجرایی و معماری هزینه می‌شود و میزان آن کاملاً مشخص است و در سایت قابل مشاهده می باشد.

جعفری در ادامه به مهمترین رویکردهای سازمان اشاره کرد و گفت:اگر بخواهیم به صورت شماره ای به این اولویت‌ها اشاره کنیم اول زیرساخت‌های سخت افزاری و اولویت فرهنگی را در مقیاس بزرگ و ملی در صدر برنامه ها داریم که در شهر ایجاد کنیم، همچنین تصمیم داریم در حوزه تولید محتوا و نشر کتاب به سمت آثار فاخر حرکت کنیم.

وی ادامه داد:همچنین تصمیم داریم امکان فعالیت های مجازی را در تمام حوزه‌ها ائم از ورزش، اجتماعی و فرهنگسراها فعال کنیم تا برون سپاری در حوزه فضاهایی که در اختیار ما است اتفاق بیافتد یعنی تمام اماکن چه ورزشی چه فرهنگسرا را در اختیار مردم قرار دهیم و فقط به آنها دستورالعمل دهیم و مدیریت فرهنگی بر روی آنها اعمال شود.

وی به  یکی دیگر از رویکردهای مهم سازمان اشاره کرد و افزود: بحث کارآفرینی در دستور کار ما است که درصدد هستیم در حوزه های مختلف مخصوصاً صنایع دستی اجرایی شود.

جعفری در پایان با بیان اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی هم سایتمان را فعال و به روز رسانی می کنیم تا بستر مناسبی با مخاطبان فراهم آوریم،ابراز کرد: سرمایه‌گذاری نیز یکی دیگر از رویکرد هایی است که به آن توجه جدی شده است یعنی باید یک نیازسنجی دقیق از محلات داشته باشیم و سپس سرمایه‌گذاران را با بسته‌های تشویقی راغب کنیم که این فضاها را در اختیار گرفته و بسازند/
انتهای پیام/
نظرات بینندگان