کد خبر: ۱۳۹۹۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
گزارش شیرازه از مشکلات روستای هدف گردشگری؛

تعمیر جاده قلات بلاتکلیف پاس کاری ادارات

اهالی قلات معتقدند، در جاده ورودی دوراهی روستا متاسفانه به دلیل خرابی و اینکه هیچ روشنایی در وسط جاده نیست بارها تصادفات مرگباری رخ داده اما با وجود اینکه چندین مرتبه این مشکل مطرح شده باز هم مسولین بی تفاوتی نشان داده اند...
به گزارش شیرازه،  قلات روستایی است که به عنوان منطقه هدف گردشگری تعریف شده اما در سال های اخیر با مشکلاتی مواجه بوده که هنوز هم تداوم دارد, مشکلاتی که از طرفی ریشه در کم کاری مسئولین استانی دارد و از طرفی نیز عدم همکاری اهالی روستا موجب شده به معضلی تبدیل شود که به گفته دهیار روستا نیاز به همت و اراده مردم منطقه دارد تا یک بار برای همیشه حل گردد.

 هر چند عده ای از اهالی تمایل چندانی به رفع این مشکلات ندارند اما برخی نیز با ارسال پیامک و نامه به سایت خبری شیرازه خواستار رسانه ای شدن چند مورد از این معضلات و پیگیری از مراجع مربوطه شده اند.

در این خصوص چند تن از اهالی روستا در پیامی مشترک به سامانه مطالبات مردمی شیرازه، گفته اند: «با توجه به اینکه شبکه ابرسانی روستای ما قدمتی بیش از ۴۰ سال دارد،و حجم مخزن و منبع ذخیره با توجه به جمعیت آن زمان تعبیه شده است جوابگوی یک پنجمِ جمعیت کنونی می باشد، لذا اکثر قریب به اتفاق جمعیت قلات در رنج و عذابِ بی آبی هستند،
به طوری ک در حد مطلوب هر خانه روزانه به حدود ۲ ساعت اب اشامیدنی متصل است، بعضی خانه ها ۴ساعت نهایت اب داشته باشند،در حال حاضر نیاز به حفرِ  یک یا دو حلقه چاه برای تامین اب اشامیدنی داریم، و نوسازی شبکه ابرسانی لازم الاجرا میباشد.

در ا ادامه این پیام به مشکل عمده دیگر قلات نیز اشاره شده است که اهالی قلات معتقدند، در جاده ورودی دوراهی روستا متاسفانه به دلیل خرابی و اینکه هیچ روشنایی در وسط جاده نیست بارها تصادفات مرگباری رخ داده اما با وجود اینکه چندین مرتبه این مشکل مطرح شده باز هم مسولین بی تفاوتی نشان داده اند، اکنون هم که تنها مسیر برگشت را چندین ماه است در دست تعمیر قرار داده اند، آن را نیمه کاره رها کرده اند و مشکلی به مشکلات اضافه کرده اند.

البته ساخت و سازهای بی رویه و خارج از طرح هادی،بدون در نظر گرفتن مشکل کم ابی هم از دیگر مشکلاتی است که توسط اهالی عنوان شده که مزید بر علت شده است.
تعمیر جاده قلات بلاتکلیف پاس کاری ادارات
به منظور پیگیری ماجرا و اطلاع دقیق از مشکلات روستا به سراغ دهیار قلات رفتیم

کامران قویمی ابتدا در خصوص مشکل کم آبی روستا گفت: مخزن روستا از چشمه ساران به صورت ثقلی پر می‌شود و حدود چهل سال پیش این مخزن در روستا ساخته شده است اما مشکل آب روستا مخزن یا حجم کم آن نیست چون اهالی قلات علاقه زیادی به درخت دارند از طرفی نیز ساختمان هایی هم که در روستا احداث شده بیشتر در قسمت‌هایی است که در گذشته زمین معدن بوده است به همین خاطر آب را پایین می کشد.

قویمی با بیان اینکه به طور عادی در زمستان مشکل آب نداریم چون شبانه‌روز یک و نیم میلیون لیتر آب وارد مخزن می شود،افزود: اما در تابستان و فصل گرم به دلیل مصرف زیاد همچنین فرو رفتن آب در زمین، مخزن مجالی برای پرشدن نمی یابد به همین خاطر با مشکل کم آبی مواجه می‌شویم.

 وی در پاسخ  به این سوال که آیا با حفر یک یا دو حلقه چاه توسط اداره آبفا می‌توان مشکل را مرتفع کرد، ابراز داشت: با حفر چاه می شود مشکل را حل کرد اما جایی را که اداره آبفا برای تاسیس چاه مشخص کرده، ۴ کیلومتر با روستا فاصله دارد که برای ساخت و جانمایی مخزن همچنین لوله کشی به سمت روستا و حفر چاه نیاز به هزینه ای بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان دارد که احتیاج به همکاری مردم روستا می باشد، اما اهالی تمایلی به نصب کنتور ندارند و معتقدند چون تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز روستا از قبیل شبکه سازی گاز،مدرسه،مسجد،برق و... را تاکنون خود تهیه و تامین کرده‌اند پس زیر بار نصب کنتور نمیروند.

 دهیارقلات در ادامه افزود: اگر مردم هر کدام یک مخزن آب در پشت بام منزل قراردهند قطعاً با مشکل کم آبی مواجه نمی شدند چون مدیریت صحیح را هنوز فرا نگرفته اند با وجود سرچشمه‌های فراوان آب با مشکل مواجه شده اند.

قویمی با اشاره به نصب پمپ بر روی مخزن روستا توسط دهیاری، ابراز کرد: با نصب این پمپ که در حال انجام است مشکل آب روستا حل خواهد شد اما باز با توجه به گرمی هوا و وجود درختان زیاد نیاز به جیره‌بندی آب است.

و اما مشکل دیگری که اهالی قلات به آن اشاره کردند،جاده ورودی روستا است که پس از ماه ها نیمه کاره ماندن همچنان بین اداره راه و شهرسازی و راهداری بلا تکلیف مانده است  که البته خبرنگار شیرازه به منظور پیگیری این مطالبه مردمی هم از اداره راه و شهرسازی و هم راهداری بررسی علل این تاخیر را جویا شده است و تنها پاسخ این دو اداره این است که یکی خود را متولی انجام کار نمی داند و مدعی است که آنرا تحویل راهداری داده است و دیگری نیز می گوید چون جاده های روستایی را تازه تحویل گرفته ایم هنوز اقدام لازم  در این خصوص انجام نشده است.
تعمیر جاده قلات بلاتکلیف پاس کاری ادارات
در ادامه از دهیار روستا خواستیم تا در خصوص جاده ورودی قلات نیز توضیحاتی دهد.

قویمی با اشاره به اینکه  تا چند ماه پیش جاده‌های روستایی زیر نظر راه و شهرسازی بود،گفت:  اما اکنون این کار در اختیار راهداری است.

 وی با بیان این که همان ابتدا با راه و شهرسازی قرارداد بسته شد و پیمانکار هم تعیین گردید اظهار کرد: در این راستا شورا و دهیاری و اهالی نیز کمک های بسیاری انجام دادند اما پس از آن دیگر کاری صورت نگرفت

قویمی در پایان با تاکید بر اینکه اکنون پس از گذشت نزدیک به ۵ ماه هنوز ادامه کار بلاتکلیف و جاده نیمه کاره رها شده است، گفت: جاده با هر بارندگی سوراخ سوراخ شده و بیشتر آسیب می بیند که خودمان ناچاریم هزینه تعمیر را پرداخت کنیم و همچنان تعیین تکلیف این جاده بین راه و شهرسازی و راهداری پاسکاری می شود که امید است تهیه این گزارش تلنگری باشد بر مسئولین امر تا توجه بیشتری به مشکلات روستاها داشته باشند.

در پایان باید گفت هر چند رسانه ها خود به بسیاری از مشکلات واقف هستند و گاهی نیز یک معضل و مطالبه مردمی را بار ها و بارها تکرار میکنند اما باز نیاز است تا حاصل شدن نتیجه گاهی سری به ادارات و ارگانها بزنند تا شاید مسئولیتهای فراموش شده آنان را یاد آوری کنند و بگویند مردمی که در روستاها زندگی می کنند بخش قابل توجهی از جمعیت جامعه هستند که باید به نیازها،خواسته ها و مشکلاتشان با عزم جدی تر نگاه کرد و سیاست پاس کاری کردن مشکلات از این ادراه به آن اداره را کنار بگذارند و با تعامل و هماهنگی در راستای رفع معضلات و چالش های کشور قدم بردارند.

گفتنی است این روستا در ۴۸ کیلومتری غرب شیراز واقع شده و به دلیل بهره مندی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و بومی به ثبت ملی نیز رسیده است./

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۹
0
قلات متاسفانه تا امروز دچار مشکلات فراوانی میباشد که مسولان هیچ گونه توجهی به این امر ندارند بخصوص قضیه طرح هادی وهمچنین مسئله آب که زیر نظر ابفا نمیباشد که همین امر برای سال مشکلات زیادی را به وجود بیاورد