کد خبر: ۱۳۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۹

کاهش شدید جرائم خشن در شیراز؛ اعطای مرخصی به زندانیان تاثیری در افزایش جرم ندارد

دادستان شیراز با اشاره به کاهش شدید جرائم خشن گفت: اعطای مرخصی به زندانیان شامل همه نشده و تاثیری در افزایش جرائم نداشته است.
هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا یکی از اقداماتی که از سوی دستگاه قضایی و به دستور آیت‌الله رئیسی انجام شد، اعطای مرخصی به زندانیان بود. در استان فارس نیز تاکنون به 7500 نفر از زندانیان مرخصی داده شده است. 

همین امر سئوال یا حتی شبهه‌ای در ذهن مخاطبان ایجاد کرده که آیا این آزادی و مرخصی دادن به زندانیان منشا افزایش جرائم و ناامنی در جامعه نمی‌شود؟ سوالی که حیدر آسیابی، دادستان شیراز در گفت‌وگو با تسنیم به آن پاسخ داد. 

آسیابی با بیان اینکه مرخصی اعطا شده مستثنیات داشته و شامل همه نشده است اظهار داشت: زندانیانی که خطرناک بودند یا جرائم خشن داشتند به مرخصی نرفتند. 

وی با بیان اینکه مرخصی داده شده به حدود 50 درصد از زندانیان بوده است، گفت: 50 درصدی که در زندان باقی ماندند، همان کسانی هستند که مشکل و ناامنی ایجاد می‌کنند. 

دادستان شیراز با بیان اینکه حتی در بین کسانی که سابقه نداشتند نیز برای اعطای مرخصی فاکتورهایی در نظر گرفته شده است افزود: مرخصی‌ها بسیار محدود و با رعایت دستورالعمل بوده است. 
آسیابی در پاسخ به این سوال که اعطای مرخصی‌ها در افزایش جرائم تاثیری داشته یا خیر؟ بیان کرد: از دیدگاه ما اعطای مرخصی‌ها در بحث افزایش جرائم هیچ تاثیری نداشته است؛ جرائمی که پس از کرونا اتفاق افتاده، درصد کمی از میان زندانیان بوده است. 

وی با تشریح شرایط و تصمیم درست برای اعطای مرخصی به زندانیان عنوان کرد: شیوع بیماری کرونا اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده بود و به جز چند صنف محدود مابقی تعطیل شده بودند که این موضوع احتمال افزایش بیکاری‌‌ها را در پی داشت. 

دادستان شیراز با تاکید بر اینکه بیکاری مادر تمام بزه‌کاری‌ها است، تصریح کرد: همین مسئله سبب شد که دستگاه قضا تصمیم اعطای مرخصی به زندانیان را اجرایی کند که آن‌هم با شرایط و دستورالعمل خاص انجام می‌شود. 

آسیابی با بیان اینکه در این مدت جرائم خشن و سرقت مسلحانه در شیراز و استان نداشته‌ایم خاطرنشان کرد: البته سرقت‌های خرد افزایش داشته اما این سرقت‌ها بیشتر توسط معتادان انجام می‌شود. 

وی با اشاره به کاهش شدید جرائم خشن اظهار داشت: با این حساب امنیت در استان ارتقا یافته است و مردم نیز اطمینان داشته باشند که مرخصی‌هایی که امنیت شهر را مخدوش کند، رخ نداده است. 


نظرات بینندگان