کد خبر: ۱۳۹۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۹
رییس شورای اسلامی شهر شیراز مطرح کرد؛

افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها از ناتوانی مسئولان در کنترل این شرایط است

موسوی گفت: این روزها فشار شدید اقتصادی و افزایش لجام گسیخته قیمت مواد غذایی در کنار سایر کالاها که نشان از ناتوانی مسئولان در کنترل این شرایط دارد، طلب می‌کند همه ما در جهت کمک به مردم و تامین ارزاق عمومی آنان به ویژه در میادین میوه و تره‌بار با همکاری شهرداری و جهاد کشاورزی و با نظارت شورای اسلامی شهر، تلاش مضاعفی داشته باشیم.

به گزارش شیرازه، سید عبدالرزاق موسوی عصر چهارشنبه 4 تیرماه در یکصد و سی و هشتمین جلسه صحن علنی شورا در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه برخلاف روزهای اول که شیراز در سایه تلاش و هماهنگی مدیران و همکاری مردم شیراز جزو شهرهایی بود که در موضوع مبارزه با کرونا خوب عمل کرد، گفت: متأسفانه امروز گزارش‌هایی را که مسؤولین بهداشتی استان ارائه می‌کنند به ویژه گزارش‌های دو سه روز گذشته شرایط خوبی را در شهر ما نشان نمی‌دهد.

موسوی تصریح کرد: برای عبور از این شرایط با کمترین هزینه ممکن، فقط و فقط همکاری مردم و رعایت پروتکل‌ها و دستورات مقامات مسؤول راهگشاست و ما راهی غیر از این نداریم.
افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها از ناتوانی مسئولان در کنترل این شرایط است
 وی با بیان اینکه اگر همه همراهی و همکاری نکنیم، قطعا شرایط بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت که امکان جبران آن‌ها و ضرر و زیان ناشی از آن هم وجود ندارد،ابراز داشت: بنابراین از همه شهروندان و همشهریان درخواست داریم که در این زمینه همدیگر را کمک کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگر سخنان خود به نامگذاری روز 27 خرداد روز جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: این روزها فشار شدید اقتصادی و افزایش لجام گسیخته قیمت مواد غذایی در کنار سایر کالاها که نشان از ناتوانی مسئولان در کنترل این شرایط دارد، طلب می‌کند همه ما در جهت کمک به مردم و تامین ارزاق عمومی آنان به ویژه در میادین میوه و تره‌بار با همکاری شهرداری و جهاد کشاورزی و با نظارت شورای اسلامی شهر، تلاش مضاعفی داشته باشیم. 

موسوی همچنین تصریح کرد: از تکالیف مهم شورا، شهرداری و سازمان جهاد کشاورزی در این شرایط سخت، کمک در  تامین و توزیع غذای سالم برای مردم است.
وی در ادامه با اشاره به 7 تیرماه روز قوه قضائیه، نقش شهید بهشتی در اداره مجلس خبرگان قانون اساسی و مدیریت و نظرات ایشان در بحث مهم شورا و به ویژه در ضرورت وجود شورای عالی استان‌ها در کنار مجلس شورای اسلامی را یادآور شد و افزود: ایشان شوراها را باور داشتند و نقش بزرگی را در پیش‌بینی چند اصل به موضوع مهم شوراها در قانون اساسی بر عهده داشتند.

عاجزانه می‌خواهم که حمل و نقل عمومی را تعطیل یا مدیریت دقیق کنید

قاسم مقیمی رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری نیز در ادامه این جلسه در نطق پیش از دستور خود به سهل انگاری ها و عدم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در آخرین روزهای شیب نزولی این بیماری کشنده، در شیراز اشاره کرد و گفت: آمارهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی حکایت از ورود شیراز به مرحله كروناپلاس دارد و دغدغه ی همكارانم در دانشگاههاي علوم پزشكي شیراز نیز ورود به مرحله قرمز و در پیش نبودن روزهاي سپید در سلامت شهروندان است.

مقیمی با بیان اینکه متاسفانه با رها کردن ورودی های استان و شیراز در آستانه تابستان که دغدغه تحصیل از سوی خانواده ها رفع شد و هجوم بی واسطه آنها به شیراز جهت گذران اوقات فراغت و نیز مسافرت شهروندان به استانهای درگیر آغاز شد،ابراز داشت: علاوه بر ترافیک سنگین و متراکم خودرویی و آلودگی هوا، تعداد ناقلان روز به روز افزوده شد و اینک مراکز درمانی و نقاهتی شیراز دوباره با تعدد مراجعین و تراکم موارد بستری و تعداد روبه افزایش مرگ و میرهای حاصل از کرونا ویروس روبرو است.

وی افزود:از طرفی نیز عدم توجه بعضي از شهروندان و عدم جديت و باور برخي از مسؤولين به توصيه هاي بهداشتي سبب شده تا كروناويروس بي رحمانه جان عزيزانمان را بگيرد و جبارترين ویروسی باشد كه در يكصدسال اخير، تاريخ به خود ديده است.
افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها از ناتوانی مسئولان در کنترل این شرایط است
مقیمی با بیان اینکه آمارهاي سازمان جهانی بهداشت در اين لحظه تعداد مبتلایان مثبت را قریب به 9 میلیون نفر، تعداد نمونه های جدید را حدود 160 هزار نفر و عدد درگذشتگان ناشي از ابتلا به بيماري كوويد ١٩ تا اين لحظه قریب به 500 هزار نفر اعلام کرده است،عنوان کرد: شايد تعداد تلفات انسانی در مقياس با عدد ميليونی جانباختگان جنگ جهاني کمتر باشد اما تاثير روانی کرونا علاوه بر گسست روابط عاطفی و اجتماعی به بحرانی در اقتصاد دامن زده است که به سختی تا یک دهه دیگر قابل جبران است تا جایی که رییس سازمان جهانی تجارت از سختی احیای اقتصاد جهان در سال های پیش رو خبر داده است.

وی افزود: حسب آخرین آمار اعلام شده از دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعداد موارد مثبت قریب به 7 هزار و 884 نفر، بهبود یافتگان 6 هزار و 55 نفر و تعداد فوتی ها 118 نفر می باشد و در فارس تعداد فوتی ها 147 نفر، بهبودیافتگان 8 هزار و 473 و تعداد مبتلایان 11 هزار و 151 نفر می باشد.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در كشورهايي چون اسپانیا و ایتالیا كه هفته ها و ماهها بعد از ما وارد چرخه ي پاندمي كوويد ١٩ شدند و بیشترین تلفات را داشتند آمار مبتلايان در اين كشورها به پايين ترين حد و بعضا به صفر رسيده است، کسب و کارها رواج یافته و درهای خود را به روی گردشگران نگشوده اند، حتی در کشورهای همسایه مثل عربستان سعودی و ترکیه آمار مبتلایان رو به کاهش گذاشته است،گفت: اما كشور ما و شهر شیراز پس از چهارماه درگيري با ويروس كرونا و اتخاذ تدابير مراقبتي و بهداشتي دوباره به قله بحران نزديك شده است که گوياي مسائل و ابهامات بسيار است. 

مقیمی با طرح این سوال که چرا در شرايطي كه بايد به پايان پيك اول نزديك مي شديم به ناگاه نمودار تعداد مراجعان سرپايي، افراد بستري و مرگ و ميرها به طرز فزاينده اي رو به افزايش است؟ادامه داد: چرا بهداشت فردی و اجتماعی که الفبای زندگی امروز شهروندان است در مرحله آخر الگوهای رفتاری ما قرار گرفته است پس می طلبد جامعه شناسان به صورت جدی به مطالعه رفتارهای اجتماعی ما بپردازند و راه کاری ارائه نمایند چرا که قطعا در آینده به بن بست های بیشتری برخواهیم خورد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده اي از سهم بودجه اي شهرداري یعنی بالغ بر 150 میلیارد ريال در زمينه ضدعفوني كردن و گندزدایی معابر و اماكن عمومي و حتي خصوصي و ناوگان حمل و نقل ريلي شهر هزينه شده است،بیان کرد: از آن سو شهرداري شيراز از حجم عمده اي از درآمد خود كه رقمي برابر با صدها میلیارد ریال می باشد با تعطیلی دوایر خود چشم پوشي كرده است تا سلامت مردم كمتر به خطر بيفتد و امنيت اجتماعي شهروندان خدشه دار نشود.

مقیمی در ادامه خطاب به شهردار شیراز گفت: به عنوان نماينده مردم شيراز و به نمايندگي از همكارانم در شوراي اسلامي شهر شيراز از شما عاجزانه می خواهم که حمل و نقل عمومی را تعطیل یا مدیریت کامل نمایید و مراجعات به مناطق شهرداری را با ارایه خدمات مجازی بیشتر کاهش دهید.

وی همچنین خطاب به رييس شورا عنوان کرد:پيشنهاد مي دهم به همراه همكاران خود در شوراي شهر شيراز با افتخار نسبت به نامگذاري معبر، بزرگراه، تقاطع و یا بلواري بنام سرداران سلامت شهر شيراز اقدام نماييم تا تاريخ نام و تلاش هاي نيكوي شوراي پنجم در عرصه درمان و سلامت را بر لوح خود ثبت نمايد.

وی محور دوم نطق خود را به موضوع و دغدغه ي هميشگي تبديل وضعيت نيروهاي شركتي شهرداري اختصاص داد و افزود: انصاف نيست مسووليت پذيري و تلاش بي وقفه ي نيروهاي شركتي را ناديده بگيريم؛ آن هم نیروهایی که از 5 تا 20 سال در شهرداری تحت عنوان شرکتی فعالیت می نمایند. چگونه است هزاران نفر پس از آنها تبدیل وضعیت شده اند اما آنان که تجربه و تخصصی اندوخته اند هنوز در بلاتکلیفی هستند؟ اگر خطا یا خلاف یا جرمی اتفاق افتاده است چگونه برای گذشتگان نبوده است و اینک ما در تلاش برای جلوگیری از آن هستیم؟

طرح‌های شهری هیچ نسبتی با نیازها و خواسته‌های جامعه شهری ما ندارد

 لیلا دودمان رییس کمیسیون هوشمندسازی و فناآوری اطلاعات شورای شهر شیراز نیز در ادامه در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه اگر بخواهیم ارزیابی آسیب شناسانه از اقدامات شهرسازانه در قالب طرح جامع وتفصیلی شهر داشته باشیم در ابتدا باید این حقیقت رایج در غالب شهرهای امروزی را بپذیریم که همواره شکافی میان برنامه ریزی و اجرای طرح های تفصیلی وجود داشته و دارد،گفت: اما نکته مهم انجاست که این شکاف تا چه میزان عمیق بوده و این فاصله از طرح تا اجرا، تا چه میزان صورت پذیرفته و چقدر در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اثرگذار بوده است و آیا با وجود تدوین راهبردها برای توسعه شهر و تلاش‏های شهرداری و شورای شهر توانسته‏ ایم بصورت مطلوب به اهداف تعیین شده برسیم؟
افزایش لجام گسیخته قیمت کالاها از ناتوانی مسئولان در کنترل این شرایط است
دودمان با تاکید بر اینکه طرح های تفصیلی باهدف تحقق اهداف و راهبرد طرح جامع شرح و بسط و تنظیم می شوند و باید بر جنبه های اجتماعی اقتصادی و جمعیتی با طرح فرادست منطبق باشند تا در صورت تامین منابع و مشارکت مردمی جامه عمل پوشانیده شوند،ابراز داشت: اما توجه بیش از اندازه طرح جامع و طرح تفصیلی به موضوع پهنه ‏بندی ‏ها در کاربری‌ و تاکید بر حوزه ‏های سخت‌افزاری در کنار عدم مطالعات عمیق و کامل نتیجه ای جز عدم تحقق اکثر این اهداف به همراه نداشته و حتی می‏توان گفت طرح جامع شهر شیراز به اهداف خود در راستای تحقق راهبردهای پیش‌بینی شده در آن با سر منزل مقصود فاصله معناداری دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: طرحی که باید «ﺳـﻨﺪ ﺍﺟﺮﺍﻳﻲ ﻭ ﻣﻼﻙ ﻋﻤﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺤﻘﻖ چشم‌اند‌از، ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻭ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻜﻮﻳﻦ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻃﺮﺡ ﺟﺎﻣﻊ، ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮ، ﺩﺭ ﺍﻓﻖ ﻃﺮﺡ  باشد»، علاوه بر نکات منفی چون نداشتن پشتوانه مرد‌می و سرمایه اجتماعی، د‌ر هزارتوی بوروکراسی رخوتناک نهادهای درگیر با موضوع و شهرد‌اری ها و نبود سیستم مدیریت متمرکز شهری عملا کارامدی خود را به شدت کاهش داده است.

دودمان با تاکید بر اینکه تاخیر بیش از اندازه در ابلاغ بازنگری این ضوابط به سمی مهلک و کشنده برای شیراز بدل گشت،اظهار کرد: نکته قابل تامل آنجا بود که این تاخیر با توجه به مجموعه تغییر و تحولات بسیار سریعی که در کالبد شهری اتفاق افتاد و مجوزات خارج از قانون اوایل دهه 90 شمسی عملا ضرورت بازنگری و تغییر یکسری راهبردها را بر اساس مقتضیات زمانی بوجود آورده بود که اساسا دیگر نه زمانی برای آن و نه موضوعیتی وجود داشت.

اساسنامه سازمان زیباسازی منظر شهری شهرداری شیراز به تصویب رسید

در ادامه جلسه اساسنامه سازمان زیباسازی منظر شهری شهرداری شیراز به تصویب رسید همچنین اعضای شورای اسلامی شهر شیراز بر ايراد هيات تطبيق مصوبات به مصوبه «تشكيل شورای فنی شهرداری شيراز» اصرار کردند.

در ادامه ايراد هيات تطبيق مصوبات به مصوبه الحاق يك تبصره به مصوبه قدرالسهم سرانه خدمات عمومی موضوع ماده ١٠١ اصلاحی قانون شهرداری دستور دیگر جلسه صحن علنی شورا بود که به منظور بررسی کارشناسی به کمیسیون شهرسازی و معماری ارجاع داده شد.

در این جلسه همچنین تغيير نام خيابان كوهسار واقع در بلوار جمهوری به نام دكتر علی‌اصغر خدادوست با موافقت اعضای شورا همراه شد.

گفتنی است در پایان صحن علنی شورا با موافقت اعضا، «ابراهیم صبوری» به عنوان عضو شورای راهبردی سرمايه‌گذاری و «نوذر امامی»، «سعید نظری» و «نواب قائدی» به عنوان اعضای کمیته برنامه ریزی و سیاست‌گذاری درحوزه خدمات‌رسانی به شهروندان (خصوصا صدور پروانه و محاسبات درآمد) و «سولمازدهقانی» به عنوان عضو ثابت ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی انتخاب شدند./
انتهای پیام/
نظرات بینندگان