کد خبر: ۱۳۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۹
صد و شانزدهمین بسته ویژه خبری؛

جدال مشاور روحانی با مشاور خاتمی بر سر «ملک جماران» / باهنر نامزد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟ / قیمت لبنیات رسما ۲۸ درصد افزایش یافت / اعتبارنامه تاجگردون چگونه رای گیری خواهد شد؟ / احتمال طرح سوال از روحانی در مجلس

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند پزشکی قانونی: استعلامی در رابطه با اخذ DNA منصوری نداشتیم / نشنال اینترست: سیاست ترامپ برای ایران بی‌نتیجه است / اشرف بروجردی: احمدی‌نژاد اگر حمایت نمی‌شد، رئیس‌جمهور نمی‌شد و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.
 
احتمال طرح سوال از روحانی در مجلس

احمد امیرآبادی فراهانی، ‏‏‏نماینده مردم استان قم و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران از احتمال طرح سوال از حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور خبر داد. عضو هیأت رئیسه مجلس ایران در توئیتی نوشت: دولت محترم به خصوص شخص رئیس جمهور برنامه خود را برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌های ارز، کالا و خدمات و مسکن اعلام نموده و جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند. در غیر این صورت، با تعدادی از همکاران صحبت کردیم تا سوال از رئیس جمهور را در مجلس مطرح کنیم. ​احمد امیرآبادی فراهانی، سیاستمدار اصولگرا، دبیر هیات رئیسه مجلس دهم، نمایندهٔ دورهٔ نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ قم در استان قم است.
 
خواستگارکشی به طایفه بشار اسد هم رسید

رسانه‌های سوری اعلام کردند، این جنایت در روستای «بسنادا» در ریف لاذقیه به وقوع پیوسته و نامزد شکست خورده که گفته می‌شود از افسران ارتش سوریه است، به دلیل برهم خوردن نامزدی از سوی دختر مورد علاقه‌اش، با کلاشینکف به او حمله کرد، او را درجا کشت و خواهرش را نیز با وضعیتی بسیار وخیم راهی بیمارستان کرد. به زعم رسانه‌های عربی، در این روستا عموزاده‌های بشار اسد زندگی می‌کنند و طبق اعلام همین رسانه‌ها، فرد جانی در حال فرار به سوی مرز ترکیه دستگیر شده است. / اعتمادآنلاین
 
پشت بام‌ها شبی۵٠ هزار تومان اجاره داده می‌شوند

به گزارش روزنامه شرق، منطقه ۲۲ تهران با پدیده پشت بام خوابی کارگران رو به روست و روز به روز کارگران بیشتری درخواست اجاره آن را دارند. فردین یزدانی کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: تعداد زیادی از کارگران پشت بام خواب و مغازه خواب شده‌اند.
 
دلنوشته شمخانی برای سرداری که به او تهمت ارتباط با ارتش صدام زده شد

دبیر شورای عالی امنیت ملی به مناسبت چهارم تیرماه سالروز شهادت فرمانده دلاور قرارگاه نصرت، سردار شهید علی هاشمی دلنوشته‌ای منتشر کرد. چه کوتاه بین و سطحی نگر بودند کسانی که بعد از مفقود شدن علی هاشمی در نبردی که تراکم گاز‌های سیانور و سیانید تمام حیات انسانی، حیوانی و نباتی جزایر مجنون را نابود کرده بود، زمزمه‌ای تلخ و جانسوز سر دادند که او با ارتش عراق همکاری کرده و به آنان پیوسته است. همان زمان فریاد زدم علی هاشمی، جوان انقلابی و سلحشورِ عربِ شیعه‌ی خوزستانی و پیوستن به ارتش صدام؟! رجعت پیکر مطهر و استخوان‌های خرد شده علی هاشمی به وطن در سال ۸۹، فرصتی بود برای بازگشت همه آن‌هایی که شهامت، شجاعت، تسلیم ناپذیری و وفاداری علی هاشمی‌ها را با تیغ حسادت و عافیت جویی خود به مسلخ برده و می‌برند و درسی است برای ما که سرمایه‌های تکرار نشدنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را چنانکه شایسته مقام بلند آنان است ارج بنهیم.
 
قیمت لبنیات رسما ۲۸ درصد افزایش یافت

براساس تصمیم امروز جلسه کارگروه تنظیم بازار قیمت انواع لبنیات به طور رسمی ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت. قیمت شیرخام به ازای هر کیلو ۲ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین و اجازه داده شد، بنا بر شرایط این محصول هفت درصد بالاتر یا پایین‌تر از این نرخ به فروش برسد.
 
توضیحات امیرآبادی در مورد نحوه بررسی اعتبارنامه تاجگردون

عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: اگر طبق روال قبلی آیین‌نامه در مورد اعتبارنامه منتخب گچساران عمل شود، اعتبارنامه تنها در صحن قرائت خواهد شد و اگر بخواهیم طبق اخطار اخیر یکی از نمایندگان عمل کنیم، باید اعتبارنامه را به رأی بگذاریم. احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس با اشاره به تأیید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در کمیسیون تحقیق اعتبارنامه گفت: در مورد بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در صحن علنی مجلس دو رویه وجود دارد.
 
وی افزود: اگر بخواهیم طبق روال معمول آیین‌نامه عمل کنیم، اعتبارنامه وی در صحن علنی مجلس تنها قرائت خواهد شد و به رأی گذاشته نمی‌شود. عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: البته در چند جلسه قبل مجلس که اعتبارنامه وی در صحن قرائت شد، با اخطار یکی از نمایندگان که با موافقت سایرین هم همراه بود، اعتبارنامه وی نیازمند رأی‌گیری دانسته شد و اگر بخواهیم طبق اخطار داده شده در مورد اخیر عمل کنیم، باید اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود.بر اساس این گزارش، اعتبار نامه جنجالی تاجگردون، دیروز علی رغم اعتراضات نمایندگان در کمیسیون تحقیق به تصویب رسید.
 
انتقاد اصلاح‌طلبانه از عارف

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تداوم ریاست محمدرضا عارف بر ساختار تشکیلاتی اصلاح طلبان تأکید کرد: ریاست تشکیلات اصلاح طلبان باید با کسی باشد که اصلاح طلبان او را قبول داشته باشند و بر ریاست او اجماع کنند، اما آقای عارف خاصیت قابل توجهی از خود در این حوزه نشان نداد. حسین انصاری در گفتگو با فردانیوز درباره نگاه اصلاح طلبان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: ما به انتخابات ریاست جمهوری خیلی کار داریم، مسائل بسیار مهم و سرنوشت سازی همچون تحریم، کرونا، سیاست خارجی و گرفتاری‌های داخلی در دولت آینده باید پیگیری شود.
 
وی افزود: اصلاح طلبان باید متحد شوند. البته برای رسیدن به این مقصود تنها اتحاد اصلاح طلبان اصطلاحی نمی‌تواند مراد ما باشد. بخش عظیمی از دانشمندان، نخبگان، اساتید و شخصیت‌های مستقل مشی اصلاح طلبی دارند؛ اما در زمره اصلاح طلبان اصطلاحی و معروف به حساب نمی‌آیند. به طور مشخص آقای ظریف اصلاح طلب است، اما جزو اصلاح طلبان اصطلاحی حساب نمی‌شود. معتقدم هر دو این مجموعه‌ها باید برای انتخابات ریاست جمهوری کنار هم قرار بگیرند. این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره ساختار تشکیلاتی اصلاح طلبان اظهار کرد: اینکه ساختار مجتمع شدن اصلاح طلبان چه باشد و چه نامی بر آن بگذارند خیلی مهم نیست. مهم آن است که نیرو‌ها یکجا متمرکز شوند تا بتوانند نقش مورد انتظاری را ایفا کنند. البته اختلافات در بین اصلاح طلبان به حدی است که تقریبا وقوع چنان اتحادی که من عرض می‌کنم، بعید است.
 
 باهنر نامزد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

کریمی اصفهانی درباره خبر رایزنی جبهه پیروان خط امام و رهبری با علی لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: کسانی که با حدس و گمان صحبت می‌کنند، این حرف را می‌گویند. ما درباره انتخابات ریاست جمهوری اصلا بحث و گمانه زنی نکردیم بنابراین هیچ نوع رایزنی درباره این موضوع وجود نداشته، ضمن آنکه آقای لاریجانی هم هنوز تصمیمی نگرفته است.پرونده انتخابات مجلس بسته شد، اما معادلات ریاست جمهوری خیلی پیچیده‌تر از معادلات انتخابات مجلس به نظر می‌رسد. اصولگرایان امروز خود را گفتمان غالب سیاسی می‌دانند و هر سلیقه از زاویه نگاه خود به رقابت ۱۴۰۰ می‌نگرد.احمد کریمی اصفهانی درباره تصمیم گیری جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به نامه نیوز گفت: هنوز گزینه خاصی را در نظر نداریم که بخواهیم نام او را بیان کنیم، چون معتقدیم ورود به مباحث انتخابات ریاست جمهوری از الان زودهنگام است.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره آماده شدن محمدرضا باهنر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده، یادآور شد: خیر این خبر صحت ندارد. کسانی که علم غیب دارند از طرف خودشان چنین حدس‌هایی را می‌زنند. تا امروز در جبهه پیروان خط امام و رهبری چنین موضوعی مطرح نبوده، خود ایشان هم فعلا انکار و تکذیب می‌کند که چنین موضوعی بوده است.وی تأکید کرد: جبهه پیروان خط امام و رهبری در آینده نه چندان دور با قدرت خیلی بیشتری وارد صحنه می‌شود. این را هم به لحاظ تشکیلاتی عرض کردم والا هیچ گزینه‌ای را مدنظر نداریم.
 
جدال آشنا و امام بر سر «ملک جماران»

پس از حواشی به وجود آمده پیرامون «ملک جماران» و ادعا‌های مختلفی که در همین رابطه در رسانه‌ها بوجود آمد آشنا و امام بر سر ملک ادعایی در جماران به جدال توییتری پرداختند. مشاور روحانی خطاب به جواد امام که در توییترش نوشته بود "مشاور نا آشنای دولت به جای فرافکنی و متوسل شدن به زور نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایید و بعد شروع به ساختن کنید" نوشت: محله جماران میزبان امام بود نه ملک طلق کارفرمای آقای امام. ریاست جمهوری در جماران نه شهر آفتاب دارد و نه ملک معوض برای پیمان کاری. به اندازه‌ای که دستتان در جیب تان است، دست به قلم ببرید. مشخص نیست آقای آشنا با به کاربردن هشتک شهر آفتاب دقیقا میخواهد چه چیزی را برای جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب عیان کند، اما از ظواهر امر چنین برمی‌آید که کنایه مشاور رییس جمهور خطاب به جواد امام از نزدیکان سیدحسن خمینی حواشی تازه‌ای را به دنبال خواهد داشت. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران روز گذشته به رسانه‌ها گفته بود که در ماجرای ملک جماران به حسن روحانی ظلم شد.
 
روایت بانوی اصلاح‌طلب از جلسه دادگاه پرونده «بیانیه ۷۷ نفر»

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: به دلیل غیبت تعدادی از احضارشدگان دادگاه امروز به تاریخ دیگری موکول شد. آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در گفتگو با ایلنا، درخصوص دادگاه امروز تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: این دادگاه در ادامه دادگاهی بود که در دادسرای رسانه با موضوع بیانیه ۷۷ نفر تشکیل شده بود و البته آقای شکوری‌راد به عنوان دبیرکل حزب اتحاد به دلیل بیانیه حزب به دادگاه فراخوانده شده بودند.وی ادامه داد: از مجموع ۱۵ نفر احضار شده به این دادگاه، فکر می‌کنم تقریبا ۳ یا ۴ نفر از دوستان حاضر نبودند و به هر دلیل امکان شرکت برای آن‌ها فراهم نبود. منصوری در ادامه اظهار داشت: در این جلسه کیفرخواست در خصوص احضارشدگان قرائت شد و با توجه به غیبت تعدادی از احضارشدگان، قاضی پیشنهاد تجدید وقت را در جلسه مطرح کرد تا در موعد دیگری با حضور همه افراد به این پرونده رسیدگی شود، در نتیجه در جلسه امروز تنها به قرائت کیفرخواست اکتفا شد و جلسه خاتمه پیدا کرد تا در موعد دیگری با حضور همه افراد احضار شده جلسه مجددا برگزار شود.وی افزود: البته وکلای ما با توجه به ابلاغ قانون جرم سیاسی و تاکیدی که رییس قوه قضاییه روی این مساله داشتند، معتقد بودند که این پرونده و این اتهامات آن مصداق جرم سیاسی است؛ بنابراین، باید دادگاه بر مبنای آنچه در قانون جرم سیاسی تعریف شده است، تشکیل شود. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پایان ابراز داشت: جو دادگاه امروز خیلی معتدل و برخورد قاضی بسیار محترمانه بود.
 
نشنال اینترست: سیاست ترامپ برای ایران بی‌نتیجه است

نشنال اینترست در گزارشی به روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: واقعیت آن است که برجام کامل نبود، اما منصفانه‌ترین توافق ممکن میان ایران و آمریکا بود. به گزارش نشنال‌اینترست، ترامپ اعلام کرده بود هدفش توافقی بهتر از برجام است. موضع کنونی ایران این است که اگر آمریکا به برجام بازگردد، ایران مایل به مذاکره درباره سایر مسائل نیز خواهد بود.واقعیت آن است که برجام کامل نبود، اما منصفانه‌ترین توافق ممکن میان ایران و آمریکا بود، در حالی که ترامپ مدعی است که برجام تنها به سود ایران بوده و تاکنون سود زیادی را به ایران رسانده است. ترامپ پس از اعمال فشار حداکثری بر ایران به دنبال خروج از برجام اعلام کرد که هدف آمریکا تغییر رژیم در ایران نیست. بولتون، اما موافق سیاست تغییر رژیم بود.در صورت رفع جدی تحریم‌ها، ایران اعلام کرده که مایل است با ترامپ مذاکره کند. با این حال، ترامپ در مسیری عکس خواسته ایران گام برداشته و معتقد است فشار حداکثری بر اقتصاد ایران، پای آن کشور را به میز مذاکره باز خواهد کرد. ترامپ معتقد است تا زمانی که توافق قبلی وجود دارد، ایران پای میز مذاکره باز نخواهد گشت. از همین روی، او خواستار بازگشت تحریم‌های سازمان ملل است. اما این سیاست کاملا بی‌نتیجه است.
 
پزشکی قانونی: استعلامی در رابطه با اخذ DNA منصوری نداشتیم

مدیر کل پزشکی قانونی تهران گفت: استعلامی از مراجع قضایی در رابطه با پرونده مرگ غلامرضا منصوری نداشتیم. مهدی فروزش در جمع خبرنگاران با ارائه آماری از عملکرد پزشکی قانونی تهران گفت: کل معاینات سرپایی در سال ۹۸، ۲۳۷ هزار ۴۳۷ مورد پرونده تشکیل شده است که نسبت به سال ۹۷ که ۲۳۷ هزار و ۸۴۰ پرونده بوده دو درصد افزایش داشته است. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص آمار معاینات مربوط به نزاع گفت: ۱۲.۵ درصد در این حوزه کاهش داشته‌ایم. فروزش در رابطه با آمار سقط جنین گفت: در سال ۹۸، هزار و ۸۷۰ پرونده مورد بررسی قرار گرفته که این تعداد نسبت به سال ۹۷، ۲ درصد کاهش آمار داشته است. وی در رابطه با پرونده‌های حوزه روانپزشکی بیان کرد: تعداد پرونده‌های مورد رسیدگی در سال ۹۸، ۱۲ هزار و ۴۳۶ مورد بوده که در سال ۹۷، ۱۰ هزار ۶۴۶ مورد بوده که شاهد کاهش ۱۶.۸ درصدی هستیم.

شاخص کل قله یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را فتح کرد

امروز شاخص کل با ۲۸۲۶۸ واحد صعود معادل ۲.۰۳ درصد به یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۷۴۹۳ واحد افزایش معادل ۲.۰۳ درصد به ۳۷۶ هزار و ۱۶۴ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۵۱۷ واحد رشد معادل ۰.۳۵ درصد به ۴۳۱ هزار و ۸۵۸ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۰۰۱ واحد افزایش معادل ۰.۳۵ درصد به ۲۸۴ هزار و ۹۴۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۹۸۹۱ واحد افزایش معادل ۱.۶۱ درصد به یک میلیون و ۸۹۱ هزار و ۸۲۸ واحد، شاخص بازار اول با ۲۰۷۸۱ واحد افزایش معادل ۱.۹۹ درصد به یک میلیون و ۶۶ هزار ۹۱۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۶۷۴۶ واحد صعود معادل ۲.۱۱ درصد به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۲۹۵ واحد رسید.

روحانی: بورس را محکم نگه می‌داریم

دکتر روحانی رییس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه ما باید بورس را محکم و مستحکم نگه داریم، اظهار داشت: امروز بزرگترین مسئولیت وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌های مهمی که دارد، مساله بورس، تقویت و حفاظت و نگهداری بورس است. سهام باید عرضه شود و همه دستگاه‌ها باید سهام جدید را در بورس عرضه کنند. امروز شرایط خوبی است که هم مردم استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.

پایان عرضه اولیه «وپویا» و رکوردی که شکسته نشد!

ثبت سفارش برای خرید سهام وپویا در عرضه اولیه از ساعت ۷ صبح امروز تا ساعت ۱۱ اعلام شده بود که این زمان تا ساعت ۱۲:۳۰ تمدید شد و در پایان عرضه اولیه ۱۴ درصد از سهام "وپویا" در فرابورس، به هر کد معاملاتی (نفر) حداکثر ۲۲۹ سهم در قیمت ۴۱۰۰ ریال (سقف قیمت) تخصیص یافت. به عبارت بهتر هر کد معاملاتی برای خرید سهام عرضه اولیه وپویا حدود ۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه کرد. در این عرضه اولیه تعداد ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۷۵۵ کد معاملاتی ثبت سفارش کردند که از بین آن‌ها، ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۳۱۰ کد معاملاتی (نفر) در این عرضه خریدار بودند. بدین ترتیب و با این میزان مشارکت، وپویا نتوانست رکورد مشارکت در عرضه اولیه‌ها را جابجا کند و این رکورد در اختیار نماد عرضه اولیه شده آریا همچنان باقی ماند. در عرضه اولیه آریا که در هفتم خرداد ماه سال جاری انجام شد، ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۴۲ نفر مشارکت داشتند.

بورس‌های آسیایی در بالاترین سطح چهار ماه گذشته

در معاملات امروز بورس‌های آسیایی سبزپوش بودند و رکورد بالاترین ارزش در چهار ماه گذشته را به ثبت رساندند. دلیل رشد امروز بورس‌های آسیایی خوش‌بینی بازار نسبت به بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در جهان است. البته افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در جهان نتوانسته از رشد امروز بورس‌های آسیایی جلوگیری کند؛ بنابراین، شاخص MSCI گسترده‌ترین شاخص بورس‌های آسیا-اقیانوسیه خارج از ژاپن ۰.۵ درصد رشد کرد و به بالاترین سطح از اوایل ماه مارس، که شیوع کرونا بازار‌ها را دستخوش نزول کرد، رسید.

بورس کره جنوبی هم ۱.۶ درصد مثبت شد و افزایش ارزش ین ژاپن هم باعث شد تا بورس این کشور نوسان خاصی را تجربه نکند. در وال استریت هم شب گذشته شاخص داوجونز ۰.۵ درصد بالا رفت و S&P۵۰۰ معادل ۰.۴ درصد شد. نزدک هم در آمریکا ۰.۷ درصد رشد کرد. البته اخبار مربوط به کرونا اصلا به مزاج بازار‌ها خوش نبود، چون در ایالت‌های مختلف آمریکا شاهد رشد بالای تعداد مبتلایان بودیم و در آمریکای لاتین نیز تعداد قربانیان ابتلا به کرونا از مرز صد هزار نفر گذشته است.

از طرف دیگر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده که اتحادیه اروپا ممکن است ورود اتباع آمریکایی را به خاطر شیوع گسترده کرونا در این کشور ممنوع کند که این خبر هم اصلا برای بازار‌های بورس به خصوص در آمریکا خوش نیست. فرض بازار این است که با توجه به مقاومت بسیار بالا در برابر تعطیل کردن دوباره فعالیت‌های اقتصادی، بعید است دوباره شاهد این اتفاق باشیم؛ بنابراین، تاثیر تداوم شیوع کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی خیلی جدی نخواهد بود.

پشت پرده کاهش قیمت دلار در بازار امروز

بازار ارز از روز گذشته با حجم سنگینی از عرضه دلار در بازار و صرافی‌های بانکی روبرو شده بود و در معاملات پشت خطی، کاهش قیمت در بازار مشاهده می‌شد. اما امروز روند عرضه دلار تقویت شد. به گونه‌ای که بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار تابناک اقتصادی، امروز ۱۱۳ میلیون دلار آمریکا توسط بازارساز به بازار عرضه شد که ابتدا این دلار‌ها به نرخ ۱۹۵۹۵ به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شد که با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و بازگشت به کانال ۱۹ هزار تومانی، نرخ دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور نیز به رقم ۱۹۳۰۰ رسید. همچنین مشاهدات خبرنگار تابناک اقتصادی از بازار ارز در سبزه میدان تهران، نشان از افزایش عرضه در بازار داشت؛ حجم سنگینی از دلار که بدون مشتری واقعی روبرو شده بود و سفته بازان و نوسان گیران را نیز متعجب کرده بود. روندی که در مجموع تا به این لحظه منجر به ریزش حدود ۷۰۰ تومانی دلار آزاد به سطح ۱۹۴۶۰ تومان دارد. در حال حاضر دلار فردایی در معاملات حاشیه بازار، با کاهش قیمت همراه شده است. مهم‌ترین عامل در کاهش نرخ ارز به ویژه دلار، به افزایش عرضه در برابر کاهش تقاضای واقعی بازمی گردد.

افت نسبی قیمت سکه در بازار تهران

بازار طلا و سکه متاثر از نرخ ارز در بازار امروز بود و با کاهش قیمت دلار، شاهد افت نسبی قیمت انواع طلا و سکه بود. به گونه‌ای که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با کاهش نرخ نسبت به روز قبل، به رقم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

طلای جهانی دوباره رکورد زد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تقاضا برای دارایی امن در پی تشدید نگرانی‌ها نسبت به شیوع موارد ابتلا به ویروس کرونا به بالاترین حد در بیش از هشت سال اخیر صعود کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۶۸ دلار و ۵۰ سنت رسید. این فلز در اوایل معاملات آسیایی تا مرز ۱۷۷۳ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۲ بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۷۸۵ دلار و ۵۰ سنت ایستاد. به گفته دانیل هاینس، تحلیلگر گروه بانکی ANZ، نگرانی‌ها نسبت به موج دوم ابتلا به ویروس کرونا به خصوص در آمریکا و آمریکای لاتین باعث تشدید نگرانی‌ها نسبت به ضعف پایدار احیای اقتصادی شده و این موضوع یقینا از دارایی‌های امن نظیر طلا حمایت کرده است. همچنین اقدامات محرک مالی بانک‌های مرکزی از طریق برنامه‌های خرید اوراق قرضه و تسهیل سیاست پولی از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.

روند صعودی نفت معکوس شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در واکنش به رشد بیش از حد ذخایر نفت آمریکا به روند نزولی روز گذشته ادامه داد و کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت ۲۹ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۲ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۵ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۰ دلار و دو سنت در هر بشکه رسید.

ذخایر نفت خام آمریکا افزایش یافت

آمار گروه صنعتی امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا افزایش یافت، اما ذخایر بنزین و فرآورده‌های نفتی در هفته‌های اخیر کاهش یافت. ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۹ ژوئن ۱.۷ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۵۵ میلیون بشکه رسید. این درحالی است که تحلیلگران انتظار افزایش ۲۹۹ هزار بشکه‌ای را داشتند. بر اساس آمار API، ذخایر نفت خام آمریکا در کوشینگ، اوکلاهما، قطب ارسال آمریکا ۳۲۵ هزار بشکه کاهش یافته است. این موسسه اعلام کرد میزان پالایش نفت خام نیز ۹۳ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. در عین حال، ذخایر بنزین ۳.۹ میلیون بشکه کاهش یافت درحالی‌که انتظار می‌رفت این ذخایر ۱.۳ میلیون بشکه کم شود. ذخایر سوخت تقطیری که شامل گازوئیل و نفت کوره است ۲.۶ میلیون بشکه کاهش یافت. درحالی‌که انتظار می‌رفت ۶۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. بر اساس این آمار، واردات نفت خام آمریکا، هفته گذشته ۹۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
 
میانگین قیمت مسکن در تهران به چند میلیون تومان رسید؟

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش وضعیت بازار مسکن تهران در خرداد ماه امسال را اعلام کرد؛ بنابراین، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد و در این ماه ۱۱ هزار و ۴۶ فقره مبایعه نامه به ثبت رسیده است. همچنین گران‌ترین منطقه تهران منطقه یک با میانگین ۴۲ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود و پس از آن منطقه سه با متوسط هر متر ۳۳ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان و در رتبه سوم منطقه دو با متوسط متری ۲۸ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفته است. بیشترین تعداد معاملات در منطقه ۵ تهران با هزار و ۵۷۰ فقره رخ داده و مناطق دو با ۸۹۳ فقره و منطقه ۴ با ۸۷۴ فقره معامله قرار دارند.

ارزان‌ترین منطقه تهران نیز منطقه ۱۸ با متری ۸ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۸۰۰ تومان است و منطقه ۲۰ با میانگین هر متر ۹ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۰۰ تومان و منطقه ۱۷ با متوسط هر متر ۹ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۶۰۰ تومان به ترتیب ارزان‌ترین مناطق تهران بودند. کمترین تعداد معاملات نیز در منطقه ۱۹ با ۶۹ فقره معامله و پس از آن منطقه ۱۶ با ۱۲۰ فقره و منطقه ۲۰ با ۱۳۴ فقره معامله قرار دارند. بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در خرداد امسال نسبت به ماه قبل (اردیبهشت ۹۸) ۱۲.۱ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (خرداد ۹۸) ۴۲.۱ درصد رشد داشته است. تعداد معاملات نیز در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت سال جاری منفی ۴.۵ درصد کاهش داشته، ولی نسبت به خرداد سال گذشته ۸۰.۳ درصد رشد داشته است.

نظرات بینندگان