کد خبر: ۱۴۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۷ تير ۱۳۹۹
معاون کل وزارت بهداشت مطرح کرد؛

هر ۱۳ دقیقه یک فوتی و هر ۳۳ ثانیه یک ابتلا به کرونا/ پویش #من_ماسک_میزنم از امروز راه‌اندازی می‌شود

حریرچی گفت: هر ۳۳ ثانیه در کشور ما یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود و هر ۱۳ دقیقه یک نفر به دلیل کرونا فوت می‌کند.

 ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد:حریرچی گفت: رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد،  استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد که ارقام بسیار مهم و قابل تاثیری هستند.

او ادامه داد: خوشبختانه از امروز پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ «من ماسک می‌زنم» در کشور آغاز می‌شود  و انتظار ما از همگان این است که با هر دیدگاه و نظری در این کار بزرگ همکاری و همراهی داشته باشند. در این روز‌ها یکی از مهمترین موارد مصداقی امر به معروف و یکی از مهم‌ترین مصادیق نوع دوستی و علاقه‌مندی به ایران عزیز، استفاده از ماسک توسط خودمان و توصیه به استفاده از ماسک به دیگران است.

کودکان عامل مهم انتقال کرونا  به بزرگسالان

او تاکید کرد: جوانان و نوجوانان و حتی کودکان به ظاهر سالم یا دارای علائم خفیف بیماری کرونا، عامل مهم انتقال بیماری به دیگران خصوصا پدر و مادر‌ها و افراد مسن هستند. بنابر اعلام مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا ده نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد که تشخیص داده نمی‌شوند.

او گفت: در افراد زیر ۵۰ سال و خصوصاً در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلا به بیماری بدون علامت و کم علامت بسیار زیاد است. جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاهی منجر به مرگ و میر و بستری طولانی‌مدت این افراد می‌شود.

حریرچی ادامه داد: در این مقطع حساس زمانی از لحاظ ابتلا به کرونا با رعایت دستورالعمل‌های ساده و بهداشتی مانند استفاده همگانی از ماسک در خارج از منزل و شست‌وشوی مرتب دست و ترویج این اقدامات، جوانان می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش شیوع بیماری ایفا کنند. فراموش نکنیم هر نفر مبتلا بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌تواند ۴۰۶ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کرونا مبتلا کند.

حریرچی تاکید کرد: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و افرادی که آنتی‌بادی آن‌ها بر اساس آزمایش مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند، همچنان باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند؛ چراکه هنوز بر اساس مستندات علمی نمی‌توان اعلام کرد که این افراد در برابر کرونا ایمن هستند. رسیدن تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان به حدود ۱۰ میلیون نفر و مرگ و میر نیم میلیون نفری این بیماری زنگ خطر جدی است.

او افزود: هر ۳۳ ثانیه در کشور ما یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود و هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند، این موضوع زنگ خطری است که باید تلاش کنیم فاصله‌گذاری را بیشتر رعایت کنیم.

رتبه جهانی ایران از نظر ابتلا و فوتی کرونا

حریرچی ادامه داد: با اینکه ایران از نظر تعداد خالص مبتلا و تعداد خالص ناشی ازمرگ ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب رتبه ۱۰ و نه جهانی را دارد و معمولا این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرد، اما از نظر تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و سی‌ام دنیا را با ۲۵۶۱ مورد ابتلا به ازای یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون جمعیت را دارد.

او افزود: خوشبختانه با اقدامات مردم و وزارت بهداشت گرچه توانستیم بیماری را کنترل کنیم، اما کافی نیست. در برخی استان‌ها با شدت بیماری مواجهیم و اقدامات استانی و شهرستانی‌مان خصوصا در شهرستان‌های قرمز باید به جدیت دنبال شود و این اقدامات نیازمند همکاری مردم و همراهی تک تک افراد جامعه است. عاجزانه و دوستانه خواهش می‌کنیم که برای سلامت خودتان و برای رفع مشکلات کارکنان بهداشت و درمان حداکثر رعایت پروتکل‌ها را داشته باشید.

ایمنی جمعی سیاست وزارت بهداشت نیست

حریرچی درباره اینکه گفته می‌شود، در برخی استان‌ها ۴۰ درصد مردم به کرونا مبتلا شده اند و احتمال ایمنی جمعی در این استان‌ها و کل کشور اظهار کرد: این موضوع پیچیده‌ای است و کشور‌هایی مثل سوئد به سمت ایمنی جمعی رفتند و شکست سختی خوردند و عذرخواهی کردند و باید دانست که حرکت به سمت ایمنی جمعی اشتباه است و سیاست ما این نیست.

او ادامه داد: در حرکت به سمت ایمنی جمعی تعداد قابل توجهی مبتلا به کرونا و بستری می‌شوند و فوت می‌کنند راه درست ایمنی جمعی تزریق واکسن است و از طرفی هنوز معلوم نیست که مبتلایان به کرونا ایمنی طولانی مدت پیدا کنند و به تازگی در مجله معتبر نیچر پزشکی مقاله‌ای منتشر شده است که مبتلایان وقتی بی علامت می‌شوند یا شدت علائم در آن‌ها کم می‌شود، به سرعت میزان آنتی بادی سرم خون آن‌ها در چند هفته کم می‌شود و نمی‌دانیم آنتی بادی کرونا ایمنی موقت یا دائمی می‌دهد و هنوز مدت ایمنی افراد در برابر کرونا مشخص نیست و، چون تجربه درباره بیماری کرونا چند ماه است، ابهام در این باره وجود دارد.

حریرچی گفت: ما ضریب مولد پایه یا مولد موثر را برای ایمنی جمعی تعریف می‌کنیم، گاهی ۵۰، ۶۰ یا ۹۰ درصد مدنظر بوده و این بدان معنا نیست که پس از ایمنی جمعی انتقال ویروس به صفر می‌رسد بلکه سرعت انتقال ویروس بسیار کند می‌شود و در برخی بیماری‌ها باید واکسن یادآور بزنیم و ایمنی واکسن دائمی نیست و در بیماری آنفلوانزا باید هر سال واکسن زده شود.

حریرچی درباره اجباری شدن استفاده از ماسک بیان کرد: توصیه اکید بر استفاده از ماسک داریم و در برخی کشور‌ها مثل ترکیه استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل تا بازگشت اجباری است و جرائم سنگینی برای عدم استفاده از ماسک گذاشته شده است و استفاده از ماسک ۸۵ درصد احتمال انتقال ویروس را در جامعه کم می‌کند و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازگشایی کنیم و هیچ روش کنترلی نداشته باشیم و مثل همه دنیا که مجبور هستیم به اقتصاد و معیشت مردم توجه و بازگشایی کنیم مهمترین نکاتی که کمک کننده بوده استفاده از ماسک، شیلد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

هزینه تست کرونا در آزمایشگاه های دولتی و خصوصی

معاون کل وزارت بهداشت درباره تست کرونا در آزمایشگاه‌ها اظهار کرد: باید توجه داشت که تست کرونا گران است و یک تست کرونا در بخش دولتی بدون هزینه‌های نیروی انسانی و جانبی حدود ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد و گاهی تا ۷۰۰ هزار تومان در بخش خصوصی اخذ می‌شود.

او ادامه داد: باید توجه داشت علاوه بر اینکه تست گران است و هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیمی دارد، برای افرادی که تست می‌دهند خطراتی هم دارد، ما برای افرادی که علامت دار هستند و برای افرادی که در غربالگری دعوت می‌کنیم برای تست مراجعه کنند و در افراد بستری مشکلی برای انجام تست نداریم.

 تست منفی کرونا تضمینی برای عدم ابتلای افراد نیست

حریرچی گفت: گاهی ما در برخی شهرستان‌ها با درخواست‌های غیرعادی مواجه هستیم به عنوان مثال گاهی یک شایعه منتشر می‌شود یا از اداره‌ای با ما تماس می‌گیرند که یک بیماری ویروسی مراجعه کرده است و از همه کارکنان است بگیرید، هرچند که انجام دادن تست برای آن‌ها خوب است، اما انجام این کار از نظر علمی و اقتصادی درست نیست.

او ادامه داد: باید توجه داشت که تست کرونا فقط در لحظه معتبر است و تست مولکولی منفی کرونا تضمینی برای عدم ابتلای افراد نیست و برخی فکر می‌کنند اگر تست کرونا بدهند و تست منفی شد می‌توانند مهمانی و سفر بروند یا فعالیت اجتماعی داشته باشند در حالی که اینطور نیست و فردی که تست داده می‌تواند چند دقیقه بعد آلوده شود.

چه زمانی تست کرونا مثبت یا منفی می شود؟

معاون کل وزارت بهداشت گفت: استفاده از تست روش علمی دارد و اگر شما با فرد مبتلای شدید به کووید ۱۹ مواجه ۵ روز ویروس در بدن بماند و بعد تست بدهید تا نتیجه آن مثبت شود و بعد از اینکه فرد بیمار شد اگر روز‌های نخست تست انجام شود، احتمالا تست مثبت است و پس از ۱۰ یا ۱۲ روز ممکن است فرد علامت داشته باشد ، یا در آی سی یو بستری باشد و تست او منفی شود و این گونه نیست که از فرد بی دلیل تست بگیریم تا فرد بفهمد آلوده است  چرا که این روش تست گرفتن علمی نیست، از طرفی باید توجه داشت نمی‌توانیم برای شهری که روزانه ۱۰ تست لازم است انجام شود، یک تیم کامل با دستگاه و تست مستقر کرد.

او ادامه داد: باید توجه داشت دستگاه اکسیژن ساز بیمارستانی برای شرایط متعارف تعریف شده که ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران نیاز به اکسیژن دارند و اگر ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران تنفسی نیاز به اکسیژن داشته باشند، دستگاه پاسخگو نیست و باید دستگاه و تانکر دیگری استفاده کرد، دستگاه‌های تست کرونا هم ظرفیت خاصی دارند، در عین حال ما در اکثر استان‌های کشور کمبودی از نظر تست نداریم و گاهی جمعی چند صد نفره تصمیم می‌گیرند، تست بدهند و در این شرایط نیاز به تست افزایش پیدا می‌کند و به طور کلی باید شرایط را مدیریت کرد.


نظرات بینندگان