کد خبر: ۱۴۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۰۷ تير ۱۳۹۹
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شیرازه:

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باید رفتاری متناسب با این مسئولیت داشته باشد / هزینه پذیرش مسئولیت مسئولین باید بالا برود

فیروزی گفت: کمیسیون ها، بازوهای توانمند مجلس در تصویب قوانین هستند.

حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه به نظر شما سوالاتی که مردم از نمایندگان می پرسند، جزئی از مطالبات عمومی محسوب می شود؟ اظهار داشت: با تأئید این مطلب، جهت دهی افکار عمومی را از وظایف رسانه ها دانست و گفت: مجلس یازدهم تشکیل شده و نمایندگان یک سری قول ها و وعده هایی داده اند، اما یک سری محدودیت هایی بر سر راه نمایندگان به وجود آمده است که این ها نباید فراموش شوند.

وی یادآور شد: از اسفندماه به بعد، روند تحریم ها بیشتر شده و از انتخابات به بعد هم شرایط خاصی نه تنها بر کشور، که بر دنیا حکمفرماست ؛در درگیری با کرونا ویروس، خیلی از منابع به این سمت سوق پیدا کرده است. پس ضمن اینکه مطالبات را حق مردم می دانیم، اما باید متناسب با شرایط مطالبات خود را بیان کنند. چراکه منابع کشور محدود شده است.

فیروزی در ادامه ضمن اصریح بر اینکه تعدادی از مطالبات هم زمان بر هستند اظهار داشت: بعضی از مطالبات را در یک بازه زمانی باید مطالبه کرد و یک ماه فعالیت، زمان مناسبی برای مطالبه بعضی موارد نیست. چراکه در این زمان، مجلس وظیفه تعیین کمیسیون ها و انتخاب هیئت رئیسه را برعهده داشته است. یعنی تشکیل شاکله مجلس؛ و بعد از این است که وارد کار اجرایی می شود. کمیسیون ها، بازوهای توانمند مجلس در تصویب قوانین هستند.

به نظر نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، مجلس با ورود به عرصه کار تخصصی، یک سری اولویت هایی را دارد که همان وعده های انتخاباتی است که از مهمترین این وعده ها، بحث معیشت و اشتغال است که اگر در این مقوله ها توان خوبی بگذارد، خیلی از دغدغه های عمومی مردم مرتفع خواهد شد.

ور در پاسخ به سوال برخورد مجلس با نمایندگان در برخورد با مردم و رسانه ها چگونه است؟ به خبرنگار ما گفت: برخورد خوب و اخلاقی، یک وظیفه انسانی است و به هیچ آئین و دین و مرام و مسلکی تعلق ندارد و وظیفه مان است در مواجه با انسان ها، برخوردهای انسانی و عاطفی و انسان دوستانه داشته باشیم و این یک وظیفه همگانی است، اما کسی که مسئولیتی بر عهده گرفت، وظیفه اش بالاتر است و این موضوع باید بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

وی با تصریح بر اینکه اگر یک مجموعه ای مخاطب باشد که خودش دغدغه های اجتماعی دارد، هنوز وظیفه مسئولین را سنگین تر می کند، خبرنگاران و رسانه ها، مجموعه هایی دانست که هم به واسطه نوع کارشان که یک فعالیت اجتماعی است، و هم اینکه مردم از اینها توقع دارند به عنوان تریبون دار، از مسئولین مطالبه گری کنند.

فیروزی، با اظهار اینکه پرسش های خبرنگاران را به فال نیک گرفته و از آن استقبال می کنیم، تأکید کرد: اگر در موردی اطلاعی نداشته باشیم، با صداقت بگوئیم نمی دانم، اگر در جایی خلل و ضعفی بود، تلاش در مرتفع کردن داشته باشیم و رسانه ها هم چون دلسوز جامعه هستند، وقتی صادقانه پاسخ دهیم، قطعا می پذیرند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه گاهی هم ممکن است برای رفع یک معضل، حتی از توان رسانه ها کمک بگیریم، گفت: اما در مجموع، حتما نمایندگان، مسئولین اجرایی، تقنینی و قضائی، همه و همه باید پاسخگو باشند نسبت به جامعه، چرا که ما نمایندگان و منتخبان مردم هستیم. خودمان به ذات، اصالت جایگاهی نداریم مگر به تبع رای مردم و وکالتی که مردم به ما دادند؛ لذا باید پاسخگوی مردم و رسانه ها به عنوان صدای مردم، باشیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیونی در مجلس با عنوان "نظارت بر رفتار نمایندگان" تصریح کرد: شخصی که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می شود، باید رفتاری متناسب با این مسئولیت داشته باشد. اگر چنین رفتاری وجود نداشته باشد، در این کمیسیون بررسی می شود و اگر جایی نیاز باشد تذکر یا برخوردی بالاتر از تذکر اعمال می شود، اگرچه به واسطه عمر کم مجلس یازدهم، این کمیسیون هنوز تشکیل نشده است.

فیروزی در ادامه، به ارائه طرحی با عنوان "شفافیت آراء" در مجلس یازدهم اشاره کرد که اکثر قریب به اتفاق نمایندگان آن را امضا کردند اشاره کرد و ضمن تأکید بر اینکه خودش هم یکی از امضاکنندگان این طرح است، افزود: چون مجلس هنوز کارش را رسما آغاز نکرده، این طرح هم هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.

نماینده مردم فسا در مجلس یازدهم ادامه داد: در اینکه این طرح را تا چه حد می توان قانونی و لازم الاجرا کرد، بحث وجود دارد؛ چراکه نمایندگان، در اعلام نظر و رای آزادند، اما این طرح، یک اقدام خودخواسته ای است که نمایندگان پیگیر آن بودند که هم مردم بدانند که نمایندگانشان در مسائل مختلف چه نظراتی دارند، و هم اینکه در موضوعات اساسی کشور بازی دوگانه ای توسط برخی افراد صورت نگیرد.

به گفته فیروزی، بحث شفافیت آراء، در ساختمان مجلس سابق، قبل از ورود سیستم های دیجتال و الکترونیک به عرصه مجلس، وجود داشت؛ چرا که آراء با قیام و قعود مشخص می شد و نتیجه هم کاملا مشخص و واضح بود که چه کسانی با قیام برای مسئله ای رای مثبت داده اند و بلعکس.

وی ادامه داد: از زمانی که ساختمان مجلس عوض شد و سیستم هم پیشرفته و دیجیتالی شد، آراء هر فرد مشخص نبود که چه کسی در حوزه های چه رایی داده است؟

خبرنگار ما در سوال دیگری پرسید: نمایندگان فعلی مجلس، به اسم نمایندگان انقلابی و با حمایت گروه های مردمی و انقلابی رای آورده و وارد مجلس شده اند. یکی از اولویت های آنان هم همین شفافیت آراست. اما پاسخ های بی ربط بعضی از نمایندگان به خبرنگاران که حرفشان، مطالبات مردم است، چگونه پیگیری و پاسخ داده می شود؟

فیروزی پاسخ داد: در این زمینه باید چند بحث را تفکیک کرد. اول اینکه کمیسیون تحقیق، فقط در بحث اعتبارنامه های نمایندگان ورود می کند و پس از آن، عملا کار این کمیسیون هم تمام می شود و مرجع این کار نیست؛ مورد دیگر اینکه تعهداتی که نمایندگان زمان تبلیغات به مردم دادند، مطالبات مردم را در پی دارد که اگر مطالبات مستمر مردم که به نوعی نظارت بر کار نمایندگان است، نباشد، امکان دارد به مرور زمان، انسان بعضی از تعهداتش را فراموش کند.

وی تصریح کرد: الان موضوع اساسی، رصد شعارهای نمایندگان در زمان تبلیغات است که یکی از مهمترین روشهای اثرگذار در این مورد، نظارت عمومی مردم بر همه مسئولین، از جمله نمایندگان مجلس است.

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، یکی از موضوعاتی که در فضای عمومی می تواند مطرح شود، " بالا رفتن هزینه پذیرش مسئولیت است"؛ تا کسی که مسئولیتی را می پذیرد، به محض رای آوردن و مسئولیت گرفتن، همه آن تعهدات را فراموش نکند.

سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس یازدهم ادامه داد: بالابردن هزینه پذیرش مسئولیت را در چند قالب می توان دنبال کرد که مطالبات مردمی، یکی از این قالب هاست. امروز به برکت فضاهای مجازی، خیلی راحت می توان برعملکرد مسئولین نظارت داشت و از آنان مطالبه کرد و هزینه عدم پاسخگوییشان را بالا برد؛ اگرچه مجلس یک کمیسیون "نظارت بر عملکرد نمایندگان" دارد که یکی دیگر از این قالب هاست در اجرای تعهدات نمایندگان است.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان