کد خبر: ۱۴۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۹
مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی:

آمریکا به نام حقوق بشر و آزادی، وحشیانه‌ با مردم برخورد می‌کند

غلامرضا صفرپور گفت: شاید اعتراضات اخیر در آمریکا، همچون جلیقه زردها در فرانسه و جنبش وال استریت در آمریکا سرکوب شوند؛ ولی این آتش زیر خاکستر است که هر زمانی می‌تواند مجدداً شعله‌ور شود.

غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، وضعیت فعلی ایالات متحده آمریکا را همچون شرایط بریتانیای کبیر بعد از جنگ جهانی دوم دانست که با مشکلات عدیده اقتصادی روبروست.

وی ادامه داد: کشوری که ملکه آن مفتخر بود که آفتاب در حوزه قلمرو من غروب نمی‌کند، ناگزیر به عقب‌نشینی از مناطق تحت سلطه خود به ویژه منطقه خلیج فارس شد و برای اینکه رقیب دیرینه اش روسیه، از فرصت خلاء قدرت به وجود آمده استفاده نکرده و نفوذ خود را در این منطقه ژئوپلتیک گسترش ندهد، با تبانی آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد و با انعقاد قراردادهای نظامی و دکترین دو ستونی در منطقه، به تدریج جای انگلیس را گرفت.

صفرپور تصریح کرد: علاوه بر وجود تبعیض نژادی که در ساختار سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی آمریکا نهادینه شده، باعث فعال شدن و گسترش جنبش ضد تبعیض نژادی شده و در کشوری که مدعی دموکراسی و حقوق بشر است، به عنوان شهروندان درجه دو محسوب می‌شود که از رنگین‌پوستان عبور کرده و با آتش زدن پرچم آمریکا و مجسمه‌های کریستوف کلمپ و جورج واشنگتن از آمریکا نیز عبور و نماد تمدنی غرب را به چالش کشیده است.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، سلطه طلبی و استعمارگری آمریکا که ترامپ در زمان تبلیغات کاندیداتوری عنوان کرد که دموکرات‌ها تریلیون ها دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کرده‌اند، باعث افزایش مالیات و مشکلات اقتصادی برای شهروندان آمریکا شده است.

استاد دانشگاه های شیراز افزود: در بین دولت مردان و نظریه‌پردازان آمریکایی دو دیدگاه در این رابطه وجود دارد: ناسیونالیست های همچون ترامپ معتقد به نگاه درون و تمرکز به مسائل داخلی؛ و عده‌ای دیگر امپریالیست ها معتقد به تداوم هژمونی آمریکا در جهان هستند.

صفرپور معتقد است که گروه دوم، پرداخت چنین هزینه‌های اقتصادی، و حفظ هژمونی بین المللی برای شهروندان آمریکایی را لازم می‌دانند.

وی ادامه داد: با توجه به عدم مدیریت مناسب بیماری کرونا ها و آشوب ها و گرفتاری های داخلی که به نوعی شعله ور شدن آتش زیر خاکستر بود، ترامپ احتمالا چاره‌ای جز روی آوردن به کاهش هزینه‌های سیاست خارجی و سروسامان بخشیدن به مسائل داخلی و به رسمیت شناختن حقوق رنگین پوستان، به ویژه سیاه پوستان، نخواهد داشت؛ البته نصیری بسیار سخت خواهد بود که عده ای از مشاورین از جمله پمپئو و برخی از جمهوری‌خواهان به شدت مخالف آن هستند. زیرا این روش به افول هژمونی بین‌المللی آمریکا شتاب بیشتری خواهد بخشید.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، اتخاذ هر کدام از این دو روش، افول موریانه آمریکا را در بر خواهد داشت؛ زیرا مکتب لیبرالیسم که مولفه‌های اصلی آن آزادی، حقوق بشر، و دموکراسی است دیگر دیگر جذابیتی حتی برای افکار عمومی مردم غرب هم ندارد. چون می‌بینند که سیاستمداران شان از کشورهایی که گویی از دموکراسی و حقوق بشر و آزادی نبردند، مثل عربستان و رژیم صهیونیستی، حمایت همه جامعه می‌کنند و در کشورهای خودشان هم به نام حقوق بشر و آزادی، به صورت وحشیانه‌ای با مردم برخورد می‌کند.

صفرپور معتقد است که شاید این اعتراضات همچون جلیقه زردها در فرانسه و جنبش وال استریت در آمریکا سرکوب شوند؛ ولی این آتش زیر خاکستر است که هر زمانی می‌تواند مجدداً شعله‌ور شود.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان