کد خبر: ۱۴۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۹
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری:

حقوق بشر آمریکایی، چیزی جز شعار و فریب نیست/ غرب و آمریکا، مخالفان جدی و سرسخت حقوق بشر هستند

آیت الله کلانتری گفت: شعارهایی که در آمریکا و غرب راجع به حقوق بشر می دهند، با عملکردشان در تضاد کامل است.

آیت الله علی اکبر کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه کسانی که با دیدگاه های ناب اسلامی در باب حقوق بشر آشنایی دارند، می‌دانند که حقوق بشری که در غرب، به خصوص آمریکا مطرح می شود، چیزی جز شعار و نفاق وریاکاری نیست، اظهار داشت: این شعار هایی که آمریکا راجع به حقوق بشر می‌دهد، با عملکردش در تضاد کامل است؛ چیزی را بر زبان جاری می‌کند که عملش چیزی غیر از آن است.

وی ادامه داد: این روزها برای همگان روشن شده که برخورد غرب و آمریکا با رنگین پوستان و سفیدپوستان هم هیچ نسبتی با حقوق بشر ندارد و آنها مخالفان جدی و سرسخت حقوق بشر هستند.

به گفته این استاد دانشگاه، تبعیض و پایمال کردن حقوق سیاهپوستان و نادیده گرفتن حقوق آنها و ظلم و ستم آشکار بر رنگین‌پوستان در چند قرن اخیر، همیشه بوده و هیچگاه تمام نشده است.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات ساختاری در جوامع غربی، تصریح کرد: قوانین و آیین نامه هایی که تصویب می کنند، به نحوی است که پایمال شدن حقوق رنگین پوستان و تبعیض با سفیدپوستان را نهادینه می کند و در موارد مختلف از جمله برخورداری های اجتماعی، ورزش، فرهنگ، استخدام، اقتصاد، سیاست، همه و همه این تبعیض را نهادینه می کنند که این عوامل، منجر به شورش می شود.

آیت الله کلامتری معتقد است که شورش در آمریکا و امثالهم مختص امروز نیست و دائماً این جوشش ها و حرکت ها بوده، ولی امروز به خاطر این ظلم آشکار پلیس آمریکا نسبت به آن سیاهپوست خاص، موجب شد موضوع آشکارتر شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در مقابل، بدون تعارف، شعار، و تعصب، در آموزه های ناب اسلامی مراعات حقوق بشر جایگاه بسیار وسیعی دارد؛ نه تنها حقوق بشر که حتی بر مراعات حقوق حیوانات و گیاهان هم تأکید شده است.

وی تصریح کرد: کسانی که با فقه اسلامی آشنایی دارند، می‌دانند که در فقه اسلامی حتی حقوق حیوانات، پرندگان، و حتی گیاهان مورد تاکید قرار گرفته است و چیزی که امروز به نام حقوق بشر اعلام می‌شود، از ابتدا در روایات و قرآن بسیار روشن و واضح بوده و هست.

به گفته استاد دانشگاه شیراز، اگر بخواهیم این مسئله را تبیین کنیم به مسائل بسیار جالبی برخورد می کنیم که فقیهان و دانشمندان ما اهتمام و توجه ویژه به حقوق حیوانات و گیاهان دارند، چه برسد به حقوق بشر؛ پس حقوق بشر آمریکایی چیزی جز شعار و فریب نیست.

آیت الله کلانتری در ارتباط با موضع دیگر مردم جهان بخصوص مسلمانان در مقابل این ظلم آشکار به بشریت به اسم حقوق بشر، گفت: قرآن کریم تاکید بر کمک به مستضعفان دارد و کمک به ضعفا، از دستورات روشن و مسلم دین اسلام برای مسلمانان است و بی تفاوتی نهی شده است. پس مسلمانان باید در مقابل ظلم و ستم بایستند و یا حتی اگر کاری هم از دستشان بر نمی آید، با اعلام انزجار از ظالم، به حمایت از مظلوم بپردازند که این اعلام انزجار نسبت به ظلم ظالمان و اعلام حمایت از مضلومان هم می‌تواند بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان