کد خبر: ۱۴۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۹

سایه مرگ در کمین بیماران اعصاب و روان؛پایین آمدن آستانه تحمل مردم در این روزهای سخت

این روزها اگر گذرتان به مطب های روانشناسی و روانپزشکی بیفتد، تعداد بیشماری از بیماران که در صف انتظار نشسته اند شما را به تعجب وا می دارد.بیماران روحی و روانی که در مواجهه با مشکلات مختلف تحمل خود را از دست داده و به روانپزشکان و روانشناسان پناه می برند.
به گزارش "شیرازه" ، به نظر می آید سی ساله باشد،چشمانی تیره و موهای مشکی دارد،آرام و قرار ندارد.در حالی که روی صندلی نشسته به یکیاره از جایش بلند می شود تا از آنجا دور شود. مادر پابه سن گذاشته او به زور و اجبار دستش را می گیرد و بر سر و روی خود می زند که او را راضی کند تا منتظر بماند که توسط روانپزشک ویزیت شود.این مادر می گوید:دخترم خواب و خوراک ندارد شب ها تا صبح بیدار است، بعضی مواقع توهم می گوید، گاهی وقت ها می خواهد از خانه فرار کند. برای من که پا به سن گذاشته ام خیلی سخت است که مدام مواظب کارهای او باشم، دیگر بریده ام. چندین بار به روانپزشک مراجعه کرده ام دارو داده اند و ساعت ها با او صحبت کرده اند اما  باز هم درمان نشده است.گاهی خوب و آرام است اما یکدفعه حالش بد می شود.

سایه مرگ در کمین بیماران اعصاب و روان؛پایین آمدن آستانه تحمل مردم در این روزهای سخت

این روزها اگر گذرتان به مطب های روانشناسی و روانپزشکی بیفتد، تعداد بیشماری که در صف انتظار نشسته اند شما را به تعجب وا می دارد.منشی که در گوشه سالن نشسته،می گوید: متاسفانه این روزها شمار بیماران اعصاب و روان بیش از بیماران دیگر است چرا که تورم،گرانی،رکود اقتصادی و کرونا بر مشکلات افزوده و این مسائل موجب شده که بمطب های روانشناسی و روانپزشکی شلوغ باشد.

وی ادامه می دهد:هر چند که تعداد زیادی از بیماران معمولی به نظر می رسند و حال نسبتا مساعدی دارند اما من خودم گاهی از بیماران می ترسم چرا که برخی از آن ها به تازگی از تیمارستان رها شده اند و حالت طبیعی ندارد به همین خاطر نگهبان را صدا می کنم تا در بیشتر مواقع در اینجا حضور داشته باشد که مبادا مشکلی پیش آید.

دکترآروین هدایتی، روانپزشک با بیان این که بیماری های اعصاب و روان به دو دسته کلی «سایکوز» و «نِوروز» تقسیم بندی می شوند، گفت: اضطراب و افسردگی در دسته اول جزو دسته نِوروز بوده و شیوع بالایی در جامعه دارد که به دنبال شیوع بیماری کرونا، اضطراب‌های مرتبط با آن افزایش پیدا کرده و به شکل‌های مختلف خود را نشان داده است.

وی افزود:این بیماری در دسته اول به شکل بی‌خوابی، وسواس، نگرانی های مفرط از ابتلا به بیماری و حساس شدن به علائم جسمانی می باشد که علائم اضطراب متعددی دارد. البته در برخی افراد نیز ممکن است به دنبال تغییراتی که بر اثر اضطراب در سطح هورمون ها و مواد شیمیایی بدن اتفاق می افتد فرد دچار سرگیجه، حالت تهوع، بی‌خوابی، مورمور شدن اندام ها شود که گاهی نیز در خانم ها عادات ماهانه آن ها تغییر می کند.

هدایتی بیان کرد:برای کاهش اضطراب بسته به شدت علائم، درمان‌های مختلفی پیشنهاد می شود، اگر شدت علائم کم باشد و تاثیر شدیدی بر عملکرد فرد نگذارد، معمولا تنظیم سبک زندگی کمک کننده خواهد بود اما در موارد شدیدتر، استفاده از روان درمانی مفید است.
وی به برخی راهکارها اشاره کرد و گفت:ورزش مسلما جزو مواردی می باشد که در سبک زندگی سالم به آن اهمیت داده می شود.ورزش‌های هوازی مثل پیاده روی در مناطق خلوت بیشترین کمک را می کنند.البته مطالعه برخی کتاب‌هاکه جنبه خودیاری دارند موثر می باشد و به فرد کمک می کند تا بتواند با شرایط موجود کنار بیاید و مثبت اندیش باشد.

کمبود ویتامین ها و تاثیر منفی بر روح و روان
این روانپزشک ادامه داد:علاوه بر این ها کمبود هر ویتامین می تواند مکانیسم های بدن را بر هم زند اما برخی ویتامین‌ها با اضطراب و افسردگی ارتباط بارزتری دارند، مثل ویتامین« د »و «ب». از این رو توصیه می کنیم تغذیه فرد متعادل باشد و از همه گروه‌های غذایی به طور متناسب استفاده نماید.
کاظم احمدنیا، روانشناس نیز گفت: گاهی نیز دیده می شود که بیماران روحی و روانی سوزن سوزن شدن و خنکی را دست و پای خود احساس می کنند که البته باید در ابتدا بیمار باید چکاپ پزشکی مثل آزمایش قند، فشار،چربی و غیره را انجام دهد تا علت دقیق آن مشخص شود.

آرامش در گرو سحرخیزی، فعالیت مناسب و زندگی ساده  
وی افزود: متاسفانه آستانه تحمل افراد جامعه ما پایین آمده و ضروریست که در سبک زندگی خود بازنگری کنند تا بر خشم و عصبانیت مدیریت داشته و به آرامش بیشتری دست یابند.اگر در سبک زندگی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها دقت کنیم متوجه می شویم که آن ها به دلیل سحرخیزی، فعالیت مناسب، زندگی ساده و بدون دغدغه ای که داشته اند از آرامش بیشتری برخوردار هستند.
گردش هورمون ملاتونین برای خواب منظم در طول شب
احمدنیا با بیان این که خواب مناسب در حفط آرامش اعصاب و روان تاثیر زیادی دارد،گفت: تنظیم خواب در چرخه هورمون های عصبی ارتباط مسقیمی دارد،بیدار بودن در طول شب قطعا تاثیر منفی روی قدرت تحمل هورمون ملاتونین خواهد گذاشت چرا که شب ها این هورمون برای خواب به گردش در می آید اما اگر فرد نتواند خواب خوبی داشته باشد در طول روز بی انرژی و خسته خواهد شد.
بیدار بودن در طول شب قطعا تاثیر منفی روی قدرت تحمل هورمون ملاتونین دارد و عملکرد این هورمون نتیجه عکس می دهد.مثل اسید معده که در زمان گرسنگی به معده آسیب می زند چرا که این اسید برای هضم غذا فعال می شود و در صورت نبود آن به بدن ضربه می زند.

تابوت مرگ با بیش از 45 دقیقه ساکن بودن در یکجا
وی افزود:از دیگر موارد مهم در تغییر سبک زندگی تحرک مداوم می باشد چرا که ما در بیشتر اواقات خصوصا در این روزهای قرنطینگی و محدودیت ها در منزل با محل کار نشسته یا دراز کشیده ایم که این ها خود موجب پرخاشگری و پایین آمدن آستانه تحمل می شود.به گفته برخی کارشناسان اگر فرد بیش از یک ساعت و نیم در جایی بدون تحرک نشسته باشد تابوت خود را می سازد.
احمد نیا توصیه کرد: از این رو لازم است که حداقل هر از نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه تحرک داشته باشیم؛ مثلا به آشپزخانه برویم، نوشیدنی یا غذا درست کنیم یا به حیاط برویم و قدم بزنیم تا برای چند دقیقه هم که شده جریان خود به گردش درآید و با انرژی بیشتری به کار خود ادامه دهیم.

وی با اشاره به این که بیماران «اسکیزوفرنی» در مواجهه با بحران و حوادث ناگوار مثل شیوع بیماری، تصادف،طلاق و غیره دچار اختلالات جدی تری می شوند، گفت:بیماری این افراد در صورت بی توجهی بیشتر شده و در طولانی مدت ادامه می یابداما به طور کلی حوادث ناگوار مثل طلاق، زلزله و بیماری بر افرادی که شخصیت ضعیف تری دارند تاثیر بیشتری گذاشته و آن ها را از پا در می آورد از این رو لازم است که با مشاوره و روان درمانی اعتماد به نفس خود را بالا برند تا در مواجهه با این مسائل مقابله کنند.البته ورزش هایی مثل شنا،پیاده روی و کوه پیمایی نیز تاثیر مفیدی داشته و به بیمار کمک می کند.

برپایه این گزارش، تغییر رفتار، اختلال در عملکرد و تعاملات، پرخاشگری، بدبینی، تغییر سطح انرژی و مواردی از این دست می تواند نشانه هایی هشداردهنده باشد که باید جدی گرفته شود، اما در این میان موضوع غربالگری افراد جامعه، از سنین پایین و در سطوح محتلف، همچنین آموزش روش های صحیح زندگی، مهارت های کافی برای حل مسایل زندگی و افزایش آگاهی های عمومی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
به باور روانشناسان باید پیشگیری از سطح کودکی آغاز شود و از سویی دیگر به خدمات سلامت روان اعتماد کنیم تا بتوانیم نتایج آن را در زندگی خود ببینیم.
انتهای پیام/

برچسب ها: بیمار ، روانی ، شیراز
نظرات بینندگان