کد خبر: ۱۴۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۷ - ۰۹ تير ۱۳۹۹
گزارش شیرازه از الزام استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل؛

مصوبه‌ ی بدون پشتوانه اجرایی محکوم به شکست است

وحید میر خاقانی، با بیان اینکه اینگونه موارد مباحثی است که باید از قبل به آن فکر می‌کردند تا در بحث اجرا مسائل و مشکلات آن حل شود، افزود: گرچه این یک بحث چالش برانگیز است و چنین مصوبه ای در مواقع اجرا دارای مشکلات بسیاری است اما همین امروز چالش‌های این مصوبه بررسی شده تا به شورا ارسال گردد.

به گزارش شیرازه، ناوگان حمل و نقل عمومی، به دلیل تردد بالای مسافران و ازدحام جمعیت به عنوان یکی از کانون های شیوع  بیماری کرونا شناخته شده است به همین خاطر مدیران شهری بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی،ضد عفونی کردن آنها و استفاده از ماسک  تاکید دارند تا امکان انتقال بیماری در این مکان ها به حداقل برسد

علیرغم به اوج رسیدن شیوع کرونا در روزهای اخیر در شهر شیراز،اما برخی افراد در حین استفاده از مترو و  ناوگان حمل و نقل عمومی خصوصا اتوبوس ها بی توجه به این موضوع و با عدم استفاده از ماسک جان خود و دیگران را در معرض این ویروس نامرئی مرگبار قرار می‌دهند. 
مصوبه‌ ی بدون پشتوانه اجرایی محکوم به شکست است

هرچند مجتبی زوربخش،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ۱۲ خرداد ۹۹  استفاده از ماسک در اتوبوس و مترو این شهر را اجباری اعلام کرد و اجرای این طرح را باهدف جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی و پیرو سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و از شهروندان تقاضا کرد که از مبدا حرکت خود، ماسک و دستکش به همراه داشته باشند، اما در ادامه، نظارت بر حسن اجرای این مهم کمرنگ تر شده و حالا با هشدارهای داده شده و به صدا در آمدن زنگ خطر در استان فارس به نظر اجرای این طرح ضرورت دو چندان میاید.

طبق بررسی های میدانی توسط خبرنگار شیرازه اجرای این طرح در متروهای شهر شیراز تا حدود قابل توجهی  در حال انجام است و از ورود مسافران بدون ماسک به مترو جلوگیری میشود اما به اعتقاد معاون حمل و نقل مسافر سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز اجرای این طرح در خطوط اتوبوس رانی امری غیر ممکن به نظر می رسد.

مصوبه‌ ی بدون پشتوانه اجرایی محکوم به شکست است

وحید میر خاقانی در گفتگو با خبرنگار شیرازه در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری وجود دارد که در خطوط حمل و نقل اتوبوسرانی استفاده از ماسک الزامی شود؟عنوان کرد: گر چه در جلسات مختلف ستاد کرونا اعلام کردیم که ما می توانیم فضا را برای مجموعه خود به گونه ای فراهم کنیم که خطر به حداقل برسد در همین راستا جداسازی اتاقک راننده از مسافر، توزیع ماسک بین رانندگان و ممنوعیت دریافت کرایه نقدی از مسافر، ضد عفونی روزانه ناوگان و غربالگری رانندگان انجام شده است،اما اینکه اتوبوس بازرسی شود که کسی ماسک زده یا نه و اگر نزده جلوگیری از ورود آنها کنیم این امکان آن وجود ندارد

میرخاقانی با بیان اینکه ما به تمام نقاط شهر از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین و از شرقی ترین تا غربی ترین نقطه را خدمات‌دهی می‌کنیم،گفت: پس کنترل و نظارت آن به منظور زدن ماسک بسیار دشوار است و امکان احتمال برخورد فیزیکی بین مسافر و راننده وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ستاد کرونا باید بحث نظارتی را مشخص کند، عنوان کرد: چون تنها راننده در حوزه اختیارات ما است پس نظارت بر مسافر را باید مراجع ذیربط برعهده بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در پایانه‌ها بر اساس هماهنگی‌های انجام شده مقرر گردید برای توزیع ماسک فضا در اختیار علوم پزشکی یا دیگر اعضای ستاد کرونا قرار دهیم،ابراز داشت: اما اینکه در هر ایستگاه ما افرادی را مشخص و موظف کنیم تا ماسک توزیع کنند عملاً غیر ممکن است،چون این کار مستلزم داشتن نیروهای لازم در دوشیفت است که این هم چون صرفه اقتصادی برای فرد ندارد پس کسی راغب به انجام آن نیست.

میر خاقانی افزود: اما گفته شده در پایانه ها از طریق دکه ها و یا فروشگاههایی که مستقر هستند ماسک در با قیمت دولتی و مناسب در اختیار مسافران قرار داده شود که اکنون این کار هم در پایانه های برون شهری و هم درون شهری در حال انجام است.

وی در خصوص ممنوعیت دریافت کرایه نقدی از مسافران و اینکه این دستورالعمل اصلا اجرا نمی‌شود نیز عنوان کرد: کل سیستم حمل و نقل درون‌شهری به بخش خصوصی واگذار شده پس باید به فکر درآمد و هزینه‌های آنها نیز باشیم چرا که فرض کنید در یک اتوبوس دو نفر اعلام کنند کارت ندارند و کرایه پرداخت نکنند قطعا افراد دیگری هم عنوان می‌کنند کارت به همراه ندارند و توقع می رود کرایه ای پرداخت نکنند در این صورت به ضرر سیستم حمل و نقل و بخش خصوصی است، در حالی که به نظر بنده افرادی که کارت ندارند باید جریمه شوند یا اینکه در بدو ورود اجازه سوار شدن به آنها داده نشود.

وی با بیان اینکه اینگونه موارد مباحثی است که باید از قبل به آن فکر می‌کردند تا در بحث اجرا مسائل و مشکلات آن حل شود، افزود: گرچه این یک بحث چالش برانگیز است و چنین مصوبه ای در مواقع اجرا دارای مشکلات بسیاری است اما همین امروز چالش‌های این مصوبه بررسی شده تا به شورا ارسال گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورا و شهرداری به شما اعلام کرده‌اند که این کسری کرایه ها که گفته شد از مسافران دریافت نشود چگونه باید جبران شود؟ گفت: متاسفانه در این راستا هنوز تصمیمی گرفته نشده و سیستم حمل و نقل و بخش خصوصی ما بر پایه ما به التفاوت هزینه و درآمد یارانه دریافت می‌کند و وقتی تصمیمات این‌چنینی گرفته می‌شود با مشکلات و کسری درآمد بهره بردار مواجه می شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط کرونایی ۵۰ درصد از درآمدی که در سال‌های قبل داشتیم را نداریم گفت: پس مجبوریم بیشتر یارانه دهیم که عملاً شهرداری با یک چالش بزرگ درآمدی روبرو می‌شود از طرفی نیز ما به خاطر شرایط و رعایت فاصله اجتماعی مجبور شدیم کل ناوگان را فعال کنیم که هزینه‌های زیادی بر ما تحمیل شده پس باید شورا و ستاد کرونا یک فکر جدی در این خصوص بکنند.

معاون حمل و نقل مسافر سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه کلیت موضوع یعنی ممنوعیت پرداخته نقدی توسط مسافر خوب است،عنوان کرد: اما قبل از اجرای هر طرح  باید یک سری زیرساخت‌ها آماده شود.

میر خاقانی با اشاره به اینکه قبل از شرایط کرونایی بخش اتوبوس و مینی بوس روزانه ۴۵۰ هزار نفر مسافر جابجا می‌کرد گفت: اما اکنون این میزان ۵۰ درصد کاهش یافته است که این نیز موجب وارد شدن ضرر به بخش خصوصی می گردد.

 وی در ادامه در خصوص اینکه ستاد کرونا مصوب کرده که تاکسی‌ها صندلی عقب دو نفر مسافر سوار کنند اما کماکان شاهد هستیم که سه مسافر سوار می شوند، اظهار کرد: الزام رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده اما تاکسی دار وقتی به جای ۴ مسافر سه نفر سوار کند یعنی باید از ۲۵ درصد از درآمد خود چشم‌پوشی کند و چون مثل اتوبوس ها شامل پرداخت یارانه نمی شوند پس عملاً این کار اجرا نمی‌شود.

میر خاقانی با بیان اینکه باید ابتدا  ساز و کار آن در نظر گرفته شود و سپس راننده را ملزم به اجرای آن کنیم،گفت: به همین خاطر این موضوع نیز به شورای شهر ارجاع داده شده تا در خصوص آن تصمیم‌گیری شود چون راننده تاکسی از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد است که با این مصوبه بدون در نظر گرفتن راهکار مناسب متضرر خواهد شد.

در پایان باید گفت: اجرای برخی مصوبه ها گر چه اجبار می شود اما اگر پشتیبانی و ساز و کار مناسب در پی نداشته باشد قطعا نه از طرف مردم اجرا میشود و نه به سرانجام قابل قبولی خواهد رسید،چراکه مصوبه‌ای که پشتوانه لازم برای اجرایی شدن نداشته باشد محکوم به شکست است.

در خصوص زدن ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی نیز باید همه دستگاه های اجرایی با همکاری و هماهنگی یکدیگر سلامت شهروندان را تضمین کنند، به طور مثال سازمان صمت باید وظیفه تهیه و در اختیار قرار دادن ماسک را بر عهده بگیرد،سازمان حمل و نقل ترافیک نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل مسافر و شورای شهر حمایت مالی از چنین مصوبه هایی را بر عهده بگیرد./
انتهای پیام/

نظرات بینندگان