کد خبر: ۱۴۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
سهم بانوان فارس از پستهای مدیریتی و اجتماعی؛

7 مدیر کل، 4 بخشدار، ۳ معاون فرماندار، ۱۰۰ دهیار و ۳۶ نفر در شوراهای شهر و روستا

معصومه دستغیب گفت: بیشترین چالشی که بانوان مدیر با آن مواجه هستند این است که هنوز بحث سقف شیشه‌ای مطرح است به همین خاطر جامعه هنوز ظرفیت و آمادگی پذیرش زنان مدیر را ندارد،همچنین مسئولان انتظارشان از بانوان مدیر بیش از مردان است.
جامعه هنوز ظرفیت و آمادگی پذیرش زنان مدیر را ندارد/مسئولان انتظارشان از بانوان مدیر بیش از مردان است.

به گزارش شیرازه، نشست تخصصی بانوان مدیر استان فارس با حضور استاندار و جمعی از بانوان توانمند استان در عرصه‌های مدیریتی پایه برگزار شد که در ابتدای این نشست مدیرکل امور بانوان استانداری فارس با بیان اینکه علوم پزشکی و استانداری فارس بیشترین به کارگیری بانوان در پست‌های مدیریتی را داشتند، گفت: همچنین در برخی از ادارات مانند بهزیستی و اداره کار نیز از بانوان در پست معاونت اداره کل استفاده شده است اما انتظار بیشتری از استاندار فارس برای حمایت از بانوان به ویژه در پست‌های مدیریتی داریم.

سیده معصومه دستغیب به تدوین سند زنان و ارتقای آنان در استان فارس  هم اشاره ای کرد و گفت: تمام فعالیت‌های دفتر بانوان و خانواده براساس آن انجام می‌شود همچنین در راستای تاب‌آوری بیشتر در حوزه بانوان و کارآفرینی اقدامات موثری انجام شده است. 

 دستغیب در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار شیرازه،ابراز کرد: استان فارس در حوزه انتخاب بانوان در پست‌های مدیریتی تا حدودی موفق بوده است. 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ بانو در پست مدیریتی و سمتی قرار گرفته‌اند که در مرحله تصمیم گیری در ادارات هستند، گفت:بیش از 57 بانو در سمت معاونت سازمان ها، بیش از 7 بانو هم به عنوان مدیران کل در استان فارس مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه 4 بخشدار زن، و ۳ معاون فرماندار نیز داریم،ابراز داشت: همه اینها نشان دهنده این است که هم بانوان مسئولیت پذیر بوده اند و هم مسئولین استانی و شهرستان ها شرایط را فراهم کرده‌اند که از توان و تجربه آنها استفاده شود.

دستغیب با بیان اینکه نمی‌توان گفت این تعداد بانو در پست‌های مدیریتی استان رضایت بخش است،اظهار کرد: اما شروع خوبی است و با این همه علاقه مندی و توانی که بانوان از خود نشان می دهند می توانیم آینده بسیار خوبی را در حوزه بانوان استان فارس پیش بینی کنیم.

 وی با بیان اینکه  تعدادی از بانوان هم در حوزه‌های مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی مشغول به فعالیت هستند، ابراز کرد: بیش از ۱۰۰ بانو به عنوان دهیار در روستا ها و بیش از ۳۶ بانو در شوراهای شهر و روستا فعال هستند که آنان نیز منتخب مردم بوده و تلاش و فعالیت خوبی را انجام می دهند.

مدیرکل امور بانوان استانداری فارس در ادامه با بیان اینکه در مجموع می‌توان گفت، مشارکت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی بانوان خوب و قابل توجه است،افزود: هدف از این نشست با استاندار و برخی مدیران کل این است که از نزدیک با چالش و مشکلات بانوان آشنا شوند چراکه هنوز جامعه ما آمادگی پذیرش بانوان را در پست‌های مدیریتی ندارد.

 دستغیب همچنین اضافه کرد: بیشترین چالشی که بانوان مدیر با آن مواجه هستند اول این است که هنوز بحث سقف شیشه‌ای مطرح است به همین خاطر جامعه هنوز ظرفیت و آمادگی پذیرش زنان مدیر را ندارد،دوم اینکه مسئولان انتظارشان از بانوان مدیر بیش از مردان است به همین دلیل خانم ها باید تلاش مضاعفی کنند تا توانایی خود را به اثبات برسانند.

وی با اشاره به اینکه خانم‌ها، هم زمان بحث خانه داری، فرزندداری، همسرداری و حفظ روابط خانوادگی هم دارند،تصریح کرد: پس باید مشکلات و چالشهای مدیریتی بانوان مورد توجه قرار گیرد.

 ستغیب در ادامه علت عدم آمادگی جامعه برای پذیرش بانوان را اینگونه تشریح کرد و گفت: به نظر بنده در بحث ارتباط بانوان با جامعه و وظایف شان که بسیار سنگین است، هیچ گونه تفاوتی برای آنها در مقایسه با مردان قائل نمی‌شوند و در خصوص مسائل خانوادگی، مهد کودک برای فرزندان آنان و ساعات اداری طبق قانون برخورد می‌شود و شاید به همین دلیل در توان هر کسی نباشد در پست مدیریت قرار گیرد.

در ادامه این نشست تعدادی از بانوان موفق استان فارس که از بخش های مختلف در جلسه حضور داشتند، چالشها و مشکلات حوزه خود را عنوان کردند

جامعه هنوز ظرفیت و آمادگی پذیرش زنان مدیر را ندارد/مسئولان انتظارشان از بانوان مدیر بیش از مردان است.

امکان ثبت نام دهیاران در سامانه وزرات کشور برای پست بخشداری

در ادامه معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در خصوص تحکیم بنیان خانواده با فراهم کردن شرایط دورکاری برای مادران گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در حال پیگیری است همچنین دورکاری بانوان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای هنوز هم در استان ادامه دارد و بانوان می‌توانند از آن استفاده کنند. 

عبدالرضا قاسمپور با بیان اینکه انتصاب بانوان در دستگاه‌های دولتی یکی از فاکتورهای ارزیابی مدیران استان فارس است، افزود: وزارت کشور هم امکانی فراهم کرده که دهیاران با ثبت نام در سامانه‌ای به عنوان بخشدار جوان انتخاب شوند که از این فرصت بانوان می‌توانند استفاده کنند.
 جامعه هنوز ظرفیت و آمادگی پذیرش زنان مدیر را ندارد/مسئولان انتظارشان از بانوان مدیر بیش از مردان است.

بانوان هم نظم‌پذیرتر و هم قانون‌مندتر هستند

معاون سیاسی استاندار فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه همواره بر به کارگیری بانوان تاکید است چراکه باور داریم بانوان هم نظم‌پذیرتر و هم قانون‌مندتر هستند،گفت: بیش از 400 نفر از بانوان استان فارس دارای پست مدیریتی هستند.

سید احمد احمدی‌زاده با اشاره به اینکه بارها اعلام شده به امور بانوان استانداری فارس که « بانوانی که شرایط لازم برای ارتقا در سطح دستگاه‌های اجرایی را دارند، معرفی شوند اما این رغبت کمتر دیده شده است، افزود: امیدواریم که بانوان از این امر استقبال کنند تا کارنامه درخشان‌تری از حضور بانوان در استان فارس داشته باشیم و بتوانیم سهم 30 درصدی بانوان که در برنامه ششم آمده را محقق کنیم. 
 
جامعه هنوز ظرفیت و آمادگی پذیرش زنان مدیر را ندارد/مسئولان انتظارشان از بانوان مدیر بیش از مردان است.

سهم ۸۴ درصدی بانوان استان فارس در نرخ اشتغال

مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این جلسه به سهم ۸۴ درصدی بانوان استان فارس در نرخ اشتغال اشاره کرد و گفت: این نرخ در استان 91.1 درصد است همچنین با وجود اینکه نرخ بیکاری استان 8.9 است این امر در بخش زنان 15.2 درصد است.
سهراب مختاری در ادامه با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی کار منحصر به فردی انجام شده و 84 درصد از اعتبارات سال گذشته به بانوان اختصاص یافته است،افزود: ما در بخش تعاون در حوزه بانوان رتبه نخست کشور را دارا هستیم.

مختاری با اشاره به سهم زنان از اشتغال در بخش‌های مختلف بیان کرد: سهم زنان در کشاورزی 18.9 درصد، در صنعت 21.2 درصد است اما در بخش خدمات سهم زنان 59.9 درصد است که از نرخ استانی نیز بیشتر است.
در پایان این نشست از بانوان موفق در حوزه مدیریت تحلیل شد./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان